Internetový marketing v kostce

Většina z vás již určitě slyšela tato slova jako reklama a marketing ve spojení se slůvkem internet. Proč je marketing na internetu tak významný se vám pokusím přiblížit v tomto článku. Internetový marketing je nejdůležitějším pilířem celého internetu, protože pomocí něho zajistíte dostatečnou návštěvnost na svých stránkách, pokud nějaké vlastníte. Pokud se bude jednat o e-shop, zprostředkujete díky marketingu prodej svých výrobků. Díky internetové reklamě mohou profitovat obě dvě strany, jak inzerent tak i poskytovatel reklamní plochy.

Pokud se chcete stát internetovým podnikatelem a pracovat z pohodlí domova anebo jen rozšířit svou působnost prodeje na internet, bez základních znalostí a pravidel marketingu se neobejdete, protože pokud si shrnete veškerá fakta tak vlastně vždy vyděláváte díky marketingu. Pokud by na internetu marketing neexistoval, byl by internet absolutně nevýdělečný, tím pádem by v konečném důsledku pro normální uživatele neexistoval a internet by dnes znala pouze armáda, která by ho dotovala a využívala k rychlé komunikaci. Protože pokud někdo provozuje internetové stránky má s nimi spojené náklady, pokud by neprofitoval z marketingu nebo prodeje výrobků, tak by musel náklady hradit ze svého, přičemž by prodělával a nenaplnil základní myšlenku toho proč vlastně stránku provozuje. Tím pádem by neexistovaly žádné informační stránky a v konečném důsledku ani vyhledávače, které vydělávají na PPC kampaních.

Internetová reklama z pohledu inzerenta

Pokud chcete zajistit vašim stránkám kvalitní a unikátní návštěvnost, která se udává většinou v UIP (unikátní IP adresa), nejlepší volbou pro vás bude internetová PPC kampaň u některého z vyhledávačů. Dnes je velice populární inzerce v sociální síti Facebook, kde můžete velice jednoduchým způsobem cílit reklamu a určovat komu se reklama bude zobrazovat. Můžeme platit také za 1000 zobrazení reklamy, což je z mého pohledu méně efektivní reklama, protože nemáte přehled o tom, kolik lidí na vaši reklamu kliklo a dostalo se na vaše stránky. Samozřejmě pokud máte na svém webu aktivována nejrůznější počítadla, která vám řeknou odkud návštěvníci přicházejí (Google Analytics), tak se počet dozvíte. Další možností je přímý nákup reklamní plochy, který se platí většinou v měsíční periodě = cena je uváděna za 1 měsíc zobrazování reklamy . Můžete se rozhodnout, že zaplatíte reklamu rovnou na 1 rok, nicméně tuto variantu bych nedoporučoval, pokud nemáte s danými stránkami zkušenost. Jako efektivnější věc bych volil zaplacení jednoho nebo dvouměsíčního tarifu a po uplynutí zhodnotit, jaký měla reklama účinek a co přinesla. Poté bych až zvažoval koupi reklamní plochy na 1 rok.

Internet jako skvělý prostředek distribuce

Proč vlastně firmy přicházejí se svými výrobky na internetový trh? Hlavním důvodem je markantní rozšíření působnosti a taktéž základny potenciálních zákazníků. Může se dostat k zákazníkovi, který je vzdálen mnoho set kilometrů od sídla firmy, která daný výrobek nabízí. Samozřejmě aby se tak stalo, je potřeba zaplatit si internetovou reklamu a taková internetová reklama může mít velmi širokou působnost a záleží na jejím cílení. Internet je celosvětová síť, což znamená obrovský počet různých internetových stránek, který se počítá na miliardy. Stránky se liší cizojazyčností, zaměřením a informačním charakterem. Proto je velmi důležité aby vás koncový zákazník v tomto „smetišti“ našel.

K tomu právě slouží internetový marketing a dosáhnete úspěchu pouze v případě, pokud budete správně cílit svoji reklamu, což znamená umisťování reklamních bannerů na tématicky příbuzné weby, nechávat zobrazovat reklamu jen určité skupině lidí s určitým věkem. Díky internetu se můžete velice rychle rozrůst a expandovat do zahraničí aniž byste museli v zahraničí nakupovat sklady a budovy potřebné k administraci svých obchodů. Postupem času bude určitě vhodnější takovéto prostory nakoupit ale až v okamžiku, kdy si budete jisti, že se vám to vyplatí. Dnes je vše díky internetu o mnoho jednodušší, než tomu bylo za strých časů telegrafů a jiných komunikačních prostředků jako je pošta. Proto bychom si této možnosti měli vážit a umět ji využít.

Internetová reklama z pohledu poskytovatele

Pokud chceme inzerovat musíme nalézt poskytovatele reklamní plochy, což jsou opět vyhledávače mající vysoký traffic. Poskytovatelem se stáváte tehdy, když se vaše internetové stránky dostaly do povědomí uživatelů, kteří je pravidelně navštěvují za určitým účelem. Pokud chcete prodávat reklamu určitě nebude na škodu, když si vybudujete na své prezentaci ranky. Co to jsou ranky a k čemu jsou důležité jsem popsal v článku: Jak pomáhají ranky a k čemu jsou dobré, který naleznete zde na Webžurnálu.

V tomto byznyse je důležité stanovit správnou cenu, jelikož pokud cenu nadsadíte o váš reklamní prostor nebude skoro žádný zájem a pokud ji podhodnotíte, tak sice konkurenci převálcujete ale zase na druhou stranu na pronajímání proděláváte. Navíc jev zvaný podhodnocování vede k podrážení cen na trhu. Pokud totiž snížíte cenu vy, konkurenci nezbyde nic jiného než jí snížit také ale sníží ji pod tu vaši cenovou hranici, aby byla cenově výhodnější a takhle to půjde pořád dokola, až se dostanete na směšné částky za poskytování. Z tohoto důvodu je vhodné udělat si průzkum trhu a zjistit cenovou relaci, která odpovídá kvalitám vašich stránek. Cena bude samozřejmě u každé webové prezentace jiná, protože záleží hlavně na rancích a trafficu tedy návštěvnosti. Existuje mnoho typů reklamy, je tedy důležité rozhodnout se jaký typ budete na svých stránkách tolerovat. Může se jednat o textový odkaz, ikonku, banner, PR článek a kupříkladu ne příliš oblíbený Pop-up.

Další zajímavé možnosti marketingu

Lidé již mnohokrát svou tvořivostí dokázali, že marketing může nabývat různých podob. Proto bych vám představil pár z nich a defakto ukázal pár užitečných tipů na propagaci vašich stránek.

První tip je následující: Prodáváte určitý druh zboží, řekněmu kupříkladu auta. Zorganizujete tzv. „marketingovou soutěž“, do soutěže věnujete jedno z prodávaných aut a soutěžící o něj budou soutěžit formou sms. Stanovíte množství smsek, které musí být odesláno a jaká sms v pořadí vyhrává automobil. Nejenom, že dostanete peníze za věnovaný automobil ale i rozšíříte povědomí o vaší prodejně.

Další tip je velmi podobný avšak zde figurujete jako sponzor, který věc do nějaké cizí soutěže doopravdy věnuje (sponzor soutěž neprovozuje) a nedostane už zpátky ani korunu. Stanovíte si kde a jak má být napsáno, že jste věc do soutěže věnoval vy a budete uveden jako sponzor.

Poslední možností je založení či zavedení odměňovacího programu, kde můžete své pravidelné uživatele odměnit prakticky za cokoliv. Například to může být za věrnost, přivedení nového návštěvníka, nákup služeb nebo za prohlížení obsahu. Je samozřejmě na vás stanovit jakou hodnotu budou mít body, kterými budete uživatele odměňovat. Poté už jen stanovíte počty bodů při jejichž dosáhnutí člen získá cenu.

Shrnutí

Internetový marketing je začarovaný kruh, ve kterém se točí velké množství peněz. Tento kruh je založen na bázi počáteční investice a poté její návratnosti. Je hlavně o strategii a fantazii, podle toho jak dokážeme tyto důležité vlastnosti využívat zvládáme i marketing. Dává nám možnost vydělávat, anebo umožňuje rozšířit působnost našemu obchodování. Podle toho jak marketing zvládáme jsme buď velmi úspěšní anebo méně úspěšní. Proto bych doporučil ze začátku moc neriskovat, postupujte pomalu a nedělejte zbytečné chyby, které by vás mohly v budoucnu mrzet. Radši získávejte nejdříve zkušenosti, které jsou potřebné a potom teprve začněte rozvíjet svůj vlastní byznys, pokud na to budete mít odvahu. Nebude to lehké a budete muset hodně obětovat a to nemluvím jen o finančních prostředcích ale i o spoustě vloženého času. Snažte se aby finanční prostředky, které do projektu vložíte nebyly vyhozenými z okna. Nechejte si občas poradit od někoho zkušenějšího pokud si nebudete vědět rady. Nikdo učený z nebe přeci nespadl. Proto přeji hodně úspěchů při realizaci vašich originálních nápadů a držím vám palce, aby se z vás stali velcí byznysmeni.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů