Advergaming a sociální sítě

Pojem Advergaming svým názvem odkazuje k marketingovým technikám, které jsou uskutečňovány pomocí počítačových her. Tyto hry pomáhají přímo v oblasti reklamy se zaměřením na určitý produkt, nebo fungují jako prvek, který spoluvytváří jméno značky. 

Příklady advergamingu

Lee A. Obringer ve článku How Advergaming works definuje tři hlavní podoby her, využívaných pro advergaming. Do první skupiny řadí hry, které jsou přímo na webových stránkách společnosti. Tyto hry mají za úkol udržet návštěvníka na stránce, co nejdéle, tak aby se zvýšila pravděpodobnost zachycení sdělení, které má stránka předávat. Druhá skupina her se velmi podobá klasickým počítačovým hrám, ale hry samotné mají za úkol určitým způsobem ovlivnit uživatele. Jako příklad uvádí Obringer hru America‘s Army, která byla dotována americkou armádou, za účelem zvýšení počtu rekrutů. Třetím typem využití her pro advergaming je pruduct placement nebo přímo reklama uvnitř herních prostředí. Toho hojně využívají například výrobci automobilů.

Virální šíření

Hry, které lze využít pro advergaming se mohou lišit v mnoha ohledech jako je obtížnost, časová náročnost nebo žánrové vymezení. Takže v rámci advergamingu existují jak jednoduché „klikací“ hry tvořené ve Flashi, tak i propracované závodní nebo vojenské simulátory. Společným jmenovatelem a obrovskou výhodou je ale možnost virálního šíření takového sdělení. Pokud je hra dostatečně kvalitní nebo populární snadno se začne šířit mezi uživateli bez zásahu zadavatele či distributora. Na vyšší úroveň tento princip však dovedli výrobci her pro sociální sítě.

Hry na sociálních sítích

Princip her vytvořených primárně pro sociální sítě není  příliš odlišný od jiných her, nicméně jedna zásadní  odlišnost zde existuje. A tou je princip využívaní přátel ve hře. Zatímco velké MMO hry se jejich tvůrci snaží vybalancovat tak, aby je mohl hrát člověk i osamoceně, hry pro sociální sítě zapojení přátel přímo vyžadují. Pokud tedy chce být hráč úspěšný, musí své přátele „vtáhnout“ do hry. Samotné aplikace se také snaží zveřejnit hráčovy úspěchy v konkrétní hře. Výhodou her na sociálních sítích je opět jejich široký rozptyl. Jen pro ilustraci S. Chen v článku Social Network Game Boom uvádí, že nejrychleji rostoucím segmentem hráčů na Facebooku jsou ženy nad 55 let. Z hlediska žánrové diferenciace her na sociálních sítích lze tyto hry dělit do různých skupin (viz Social Network Game Boom). Přičemž těmto skupinám odpovídá i složení hráčů těchto her a z toho vyplývá i poměrně snadné zacílení na požadovanou skupinu.

Nevyužitý potenciál?

Faktem však zůstává, že vytvoření hry na Facebook je stále relativně levná záležitost. Indie vývojářů je také poměrně hodně. Proto je až poněkud s podivem, že například společnost Starbucks, která se umístila na prvním místě ve studii Engagement db, která srovnávala vliv aktivity různých společností na sociálních sítích na finanční výkon, tento kanál nevyužívá. Na jednu stranu to ovšem může znamenat, že klasické metody práce na sociálních sítí jsou efektivnější než advergaming. Na druhou stranu vzhledem k popularitě her a výši výnosů jen na mikrotransakcích od uživatelů se tento kanál jeví jako stále poměrně perspektivní pro využití v rámci advergamingu.

Navigace pro příspěvek

  1. Petr napsal:

    Radime, můžete prosím definovat, co je podle Vás „relativně levná záležitost“? Na kolik u Vás v průměru příjde vytvoření hry na Facebook, jestli to nabízíte?

    1. Radim napsal:

      Dobrý den, já sám v oblasti vývoje her nepodnikám, takže konktérní částky nemám k dipozici. Hlavně je třeba si uvědomit, že není hra jako hra. Velmi záleží na tom, jak velká hra bude, jaký žánr, jaký účel má splňovat, na jakou skupinu má být zaměřena, atd. Takže výsledná cena se může pohybovat v řádech desítek tisíc až několika milionů. Dporučuji se zeptat přímo firmy, která se touto oblastí profesionálně zabývá, například zde, nebo zkusit zapátrat ve vodách méně profesionálních (i když to není na facebook), doporučuji se zeptat zde.

    2. Radim Kracík napsal:

      Ještě jsem objevil firmu http://www.fleveo.cz/ , která se spcializuje přímo na vývoj aplikací pro Facebook.

  2. Robert J Hauser napsal:

    Skvelý blog! Chcel by som sa poďakovať za úsilie, ktoré ste vynaložili pri písaní tohto príspevku. Dúfam, že rovnakú najlepšiu prácu od vás budete mať aj v budúcnosti. Chcel by som sa vám poďakovať za tieto stránky! Vďaka za zdieľanie. Skvelé webové stránky!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů