Fit-day: Všechny vydělané peníze investujeme do inovací, výrobních technologií a marketingu

„V zahraničí je zvykem, že když chcete s někým domluvit spolupráci, musíte nasednout do letadla nebo do auta a přijet za ním. To, že projevíte úctu a přijedete za tím člověkem vyjednávat osobně, hraje velkou roli. Když píšete e-maily, nemá to efekt,“ říká Jakub Molnár z Fit-day.

Už když spolu se svou manželkou Jitkou zakládali firmu Fit-day, věděli, že chtějí své zdravé snídaně a svačiny dodávat hlavně do zahraničí. A hned na první schůzce s největším britským distributorem zdravé výživy si plácli. Další na řadě byla Skandinávie, Španělsko a dnes se jsou produkty k dostání ve 20 zemích světa. Zatímco minule jsme si povídali o vývoji jejich produktu i riskantní koupi továrny, tentokrát došlo na jednání s českými i zahraničními distributory, hledání dodavatelů, spouštění e-shopu nebo marketing.

Můžete porovnat, jak se jedná s českými a zahraničními distributory?
Jakub: Ti zahraniční jsou daleko přátelštější. Obecně jsme ale měli při jednáních velkou výhodu v tom, že se distributorům od začátku náš produkt líbil. Jak složením, tak obalem – a chtěli ho do svého sortimentu.

Jaký byl váš postup, když jste natrefili na zemi, kde byste rádi prodávali?
Jakub: Vždycky jsme nejdřív zmapovali trh a zjistili, jestli tam má smysl náš produkt dodávat. Pak jsme našli největší tamní distributory na zdravou výživu, obvolali je a pokud nám řekli, že je to zajímá, domluvili si schůzku přímo na místě. V zahraničí je zvykem, že když chcete s někým domluvit spolupráci, musíte nasednout do letadla nebo do auta a přijet za ním. To, že projevíte úctu a přijedete za tím člověkem vyjednávat osobně, hraje velkou roli. Když píšete e-maily, nemá to efekt.

Kde se vaše značka Fit-day prodává nejdál?
Jakub: V Austrálii a na Novém Zélandu. Jinak se naše produkty prodávají například i v celé Asii, jen ne pod značkou Fit-day. Jsme na nich označeni jako výrobci, ale prodávají se pod místní značkou.

To může mít tu výhodu, že lidé spíš nakoupí něco od místní značky, kterou už dobře znají.
Jakub: Přesně tak. Když si náš proteinový nápoj mezi své výrobky zařadí například Pure food Norway, tak to Norové spíš vyzkouší.

Mango a banány bereme z Brazílie, kakao z Ekvádoru

Jak jste řešili dodavatele?
Jakub: Nechali jsme si poslat vzorky surovin z celého světa, některé továrny jsme přímo navštívili, a snažili se najít tu nejvyšší kvalitu. Bylo to dost náročné, i finančně, ale vyplatilo se to. Spousta lidí dnes používá hrachový protein z Číny, ale ten nám nepřišel kvalitní. Takže bereme hrách z Francie, kde ho sice pěstují na obrovském poli, ale kvalita je výborná. To je největší složka spolu s rýžovým proteinem, který teď bereme ze Španělska. Tam je taky lokální malá továrna, kde pěstují rýži a z ní tam vyrábí rýžový protein. Jinak například mango a banány bereme z Brazílie, kakao z Ekvádoru.

Co berete z Česka?
Jakub: Takové ty typické české plodiny – mrkev, jablka, hrušky, červenou řepu a špenát. Dřív jsme objížděli i české dodavatele, ale teď už nemusíme, protože se nám nabízejí sami. Každopádně nespolupracujeme s žádnými velkými konglomeráty, ale bereme to přímo od farmářů.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Kdy jste spouštěli e-shop?
Jakub: Zhruba před rokem a půl. Chytrá snídaně už sice funguje od roku 2014, ale tehdy to ještě nebyl náš e-shop. Rozjel si ho jeden náš odběratel, ale ten pak přešel do jiného byznysu a nabídl nám ho. A tak jsme ho převzali a začali se o něj starat.

Klientelu už jste měli, takže se vám to povedlo rozjet celkem rychle?
Jakub: Ano, ale ono se nám to rozložilo tím, že dodáváme do 55 jiných e-shopů v Česku. Takže se s nimi na tom trhu samozřejmě trochu bijeme. Ale snažíme se, krásně se nám daří rozšiřovat komunitu a e-shop začíná generovat slušné obraty. V tom online světě vidím budoucnost.

Proč jste si vybrali Shoptet?
Jakub: Zalíbila se nám ta platforma – jak je udělaná a hodně oceňujeme i to, že to ji pořád vyvíjíte a posouváte dál. Byli jsme rádi, že jsme nemuseli hned na začátku investovat miliony korun do personalizovaného systému.

Jak se vám s Shoptetem pracuje?
Jakub: Velmi dobře. Je interaktivní, snadno navržený a přitom má spoustu funkcionalit, které využíváme. Fakturace, platební brány, rychlé napojení na EET. Sice si umíme představit lepší důraz na design, ale to už by bylo všechno dokonalé.
Jitka: Pro mě je pohodlný a velmi intuitivní. Jen bychom byli rádi, kdyby byla větší možnost personalizovat, to nám přijde trochu limitující.

Chápu, ale naštěstí chystáme šablonovací systém, který tohle vyřeší. Marketing si děláte sami, nebo jste na něj najali někoho externího?
Jakub: Marketing si děláme čistě interně. Pro naše potřeby jsme vyčlenili tým, který má na starost sociální média a inhouse si tvoříme i PPC kampaně.

Obrat nám roste od začátku meziročně o přibližně 80 %

Jak se v průběhu let proměnil váš obrat a zisk?
Jakub: V začátcích a prvních měsících nebyl obrat ani zisk nijak závratný. Dnes veškeré vydělané peníze investujeme do inovací, výrobních technologií a marketingu. Takže pokud se bavíme o zisku, moc na něj při našem velkém růstu a expanzi nehledíme. Obrat nám roste od začátku meziročně o přibližně 80 %.

Máte představu, kolika lidem už jste pomohli dokázat zhubnout a nastartovat zdravý životní styl?
Jakub: Doufáme a věříme, že těch lidí budou dnes už desetitisíce. Snažíme se budovat komunitu zdravého životního stylu na Facebooku, kde máme něco přes 115 tisíc fanoušků a v rámci firmy máme dva výživové poradce, kteří lidem radí jak ve zprávách, tak na infolince.

Co vás na tom vašem podnikání nejvíc baví?
Jitka: To, že můžeme být každý den s rodinou, která s námi pracuje. A taky to, že nás zdravá strava vždycky zajímala, takže vlastně děláme to, co nás baví.

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů