Nerozumíte takovému srovnání? Ono vás to nějak zasytí, ale myslíte, že si na kuřecích kůžičkách doopravdy pochutnáte? S fotkami v e-shop je to hodně podobné jako s jídlem. Když budou vypadat skvěle, už pouhý pohled vzbudí zájem.
Oproti tomu, když lidem servírujete fotky na úrovni “šlichty ze závodky”, jaká je asi jejich motivace u vás nakoupit? Buď ohromný hlad, nebo že prodáváte výrazně pod cenou. Spousta odborníků vám radí, že bez profesionálních fotek nemáte šanci, ale málokdo vám poradí, jak na ně!
Asi se se mnou nikdo nebude dohadovat o tom, že kvalitnější fotka je vždycky z foťáku, než když něco na svůj e-shop nafotíte mobilem. Samozřejmě už dnes existují mobily, které umí fotit poměrně kvalitně, dokonce se na trh dostávají tzv. “fotomobily”, ale technicky vzato bude vždy obraz z milimetrového objektivu horší, než z objektivů, které se vyskytují na fotoaparátech. Zapomeňte na mobil, pokud to se svým e-shopem myslíte vážně!
Často vídám fotky, které jsou skvěle zpracované, skvěle vyfocené, ale fotograf při jejich tvorbě zapomněl na to, jaký mají účel.
Fotka pro e-shop musí co nejvěrněji zobrazit váš produkt tak, aby zákazník během vteřiny věděl, k čemu slouží, jaká je jeho reálná velikost, jak kvalitně je vyroben a jestli se mu vůbec bude líbit.
Případovka z praxe: Narazila jsem na zajímavý e-shop, kde jsem si chtěla koupit velké balení čokolády pro vaření. Zarazila mě však fotka! Byla sice hezky vyfocená, ale místo toho, aby mi tu čokoládu ukázala tak, jak ji dostanu – tedy malé kostičky čokolády v 5kg pytli – viděla jsem pohled do rendlíku roztopené čokolády. Čert vem, že ta fotka byla hezky vyfocená, ale to mi tu čokoládu pošťák přinese roztopenou v rendlíku? Asi ne. Provozovatel e-shopu zřejmě nepřemýšlel nad tím, že chci opravdu vědět, co si kupuji. Přitom by stačilo, kdyby vyfotil jednou zavřené balení, a podruhé jej třeba vysypal na hromádku na kuchyňskou linku a udělal detail na ty kousky čokolády. Hned bych věděla, co od něj dostanu, v druhé fotce se dozvím, jak je to zabalené a okamžitě objednávám!
Běží vám v hlavě myšlenka “Ale vždyť mám super fotky od výrobce, tak kvalitní si sám nepořídím”. Výrobci velmi často dodávají super kvalitní fotky, ale co si z toho může vzít váš zákazník? Výjimka platí pro e-shopy, které mají smluvní závazek používat fotky výrobce. I tak se snažte s výrobcem domluvit alespoň na tom, že jejich fotky doplníte reálnými fotkami, které si pořídíte u sebe, aby vám zákazníci věřili.
Předvedu na příkladu přemýšlení vašeho potenciálního zákazníka v e-shopu s mobilními telefony:
Na první pohled vidí perfektní render nejnovějšího mobilu a v první vteřině na něj zapůsobí WOW EFEKT. Ten ale po pár vteřinách odezní, protože si zákazník uvědomí: “hmm, ale tuhle fotku už jsem viděl na dalších 10 e-shopech”. A následně ho napadne ještě horší otázka: “měli to vůbec někdy v ruce?”, “mají to opravdu na skladě?”, “a jak je to doopravdy vyrobeno?”.
Případovka z praxe:
Už spoustu let používám iPhone, takže mě samozřejmě potěšilo, když vyšla 6. řada modelu. A i když bych ho strašně ráda měla mezi prvními, nešla jsem si stoupnout do té pověstné fronty u “mimozemšťana”, abych ho měla. Já si ho chci nejdřív osahat, vidět, jak vypadá v reálu. Nestačí mi fotka z tiskové zprávy. Já chci vidět, že je opravdu kvalitně zpracovaný, že ho opravdu fyzicky mají, že mi nelžou v tom, jak je barevný… koneckonců jsem ženská a vybírám podle barvy.
Chápu, že zrovna mobilní telefony jsou případ, kde se spousta lidí nechá okouzlit tím dokonalým renderem, ale princip je stejný u každého zboží. Chci věřit, že mi prodejce nelže a opravdu to alespoň 1x měl v ruce a naskladněno.
Chápu vaše obavy z krádeže produktových fotek. Děje se to každý den a nezastavíte to. Hodně e-shopů dělá jednu velkou chybu a to, že logují fotky obrovským watermarkem přes celou fotku. Ano, zloději se zřejmě nebude chtít retušovat ⅔ toho, co potřebuje krádeží získat. Stejný dopad to bude mít na vašeho zákazníka. On nechce vidět třetinu toho produktu, který si chce koupit. On ho chce vidět celý. Z toho důvodu zaběhlé e-shopy opouští trend logování fotek a raději poskytují svým zákazníkům komfort. Pokud na logování trváte, nezakrývejte tím celý produkt a raději si najděte specifický styl vašich fotek, podle kterého vás zákazníci na první pohled poznají.
Nikde! Existují fotobanky, které mají i sekci fotek zdarma (Dreamstime). Příkladem skvělých fotobank, kde si kupujete kvalitní fotky za rozumné peníze, jsou Shutterstock nebo Fotolia. Obecně všechny fotobanky nesplňují jedno z výše zmíněných kritérií: nejsou to vaše fotky!
Případovka z praxe:
Oslovila mě česká firma, která nabízí databázi kuchařů do domu, kteří vám přijedou uvařit domů nebo na firemní večírek cokoliv, na co máte chuť. Skvělá služba. Ale co mi o kvalitě této služby řeknou fotky vysmátých kuchařů z naleštěných kuchyní, které se pořizují ve velkých fotografických studiích? Zhola nic! Osobně bych tuto službu pojata trochu jinak: Každý kuchař, který chce být součástí tohoto projektu, by musel přijít na jeden den navařit, co umí a nechat to nafotit provozovatelem serveru. Všichni kuchaři a jejich jídla by pak byla prezentována ve stejné kvalitě a já bych naprosto přesně věděla, který z nich odpovídá tomu, co chci já.
Je to asi tak, jako když se zeptáte, kolik by mělo stát auto? Taky se musíte nejdřív zeptat jaké, s jakou výbavou, jak dlouho vám má vydržet, jak má být staré, jakou značku preferujete, jaká se vám líbí barva.
Produktová fotka může stát stejně tak 50 Kč jako 20.000Kč. Záleží na tom, jestli si necháváte nafotit 1 samostatnou fotku nebo je těch fotek více. Dalším důležitým faktorem je to, co se vůbec fotí.
Uvedu příklad z praxe:
Přišla mi poptávka na nafocení celé kolekce vánočních ozdob. A samozřejmě mezi prvními slovy zaznělo: “kolik mě to bude stát?”. Zaprvé jsem se musela zeptat: “jaké jsou to ozdoby, jsou lesklé, jaký mají tvar, z čeho jsou vyrobeny, kolik jich vůbec je?” Obecně se dá říct, že cokoliv, co se blýská (v čem se něco může snadno odrážet) je pro fotografa extrémně náročné na nasvícení a odfiltrování okolí. Logicky u takových produktů letí cena nahoru.
Oproti tomu, kdyby mi přišla poptávka na focení papírových bloků, nepotřebuji se ptát, z čeho jsou vyrobeny, ale kolik jich bude, jestli se jedná o fotku do katalogu nebo prezentační fotku, kde má být ukázáno, jak se produkt používá. Tím se dostávám k dalšímu faktoru a to je styling scény.
V dnešní době tato obliba přetrvává u grafiků, kteří je používají pro další zpracování. Trend fotek v e-shopu je úplně jiný. Zákazníci chtějí vidět produkty v reálném životě, jak se používají, k čemu se hodí. Tím pádem cenu za fotku navyšuje styling celé scény. Něco jiného je, když dostanete požadavek na vyfocení luxusního mobilního telefonu v rukou modelky. A zásadně jiná cena bude u focení produktové fotografie padáku při výskoku. Objednávka letadla vám s rozpočtem dokáže pěkně zahýbat.
Správný profesionál vám samozřejmě nacení tu nejlepší variantu, ale zároveň se bude zajímat o to, co od fotek očekáváte a případně sám navrhne efektivnější řešení.
Když už tedy zadáváte poptávku na nafocení fotek, buďte co nejvíc konkrétní. Pokud pošlete obecnou poptávku, neočekávejte nic jiného, než obecnou nebo žádnou odpověď.
Autor: Katka Pavlíčková, vizuální stratég, kreativní fotografka
www.katerinapavlickova.cz
Napsat komentář