Chystáte se na dovolenou? Připravte na ni svůj e-shop

()

Léto je tady a spolu s ním i období dovolených. Co to ale znamená pro majitele e-shopu? Pokud se rozhodnete na pár dní zcela „vypnout“, zjistěte, jak se dá zvládnout provoz e-shopu v dovolenkovém režimu, abyste se zbytečně nepřipravili o tržby a dobrou pověst.

Naplánovali jste si po celém roce a před hlavní e-shopařskou sezonou jeden nebo dva týdny zaslouženého volna? Směle do toho! Pokud je vás na provoz e-shopu více, zřejmě snadno najdete někoho, kdo vás během nepřítomnosti naplno zastoupí a objednávky odbaví. Jak je to však v případě, kdy za vás nikdo nezaskočí?

„Vypnout“ celý e-shop?

Úplné „vypnutí“ e-shopu by mohlo mít pro vaše podnikání bolestivé dopady. Nejenže byste ztratili, resp. oslabili, své pozice v organickém vyhledávání, ale navíc byste svým současným i potenciálním zákazníkům vyslali signál, že něco není v pořádku, případně byste je mohli uvést do nejistoty, zda jste náhodou neukončili činnost. Během dovolené je proto mnohem lepším řešením ponechání e-shopu v provozu, avšak s přijetím určitých opatření. Není to nic složitého a ani během vaší dovolené nemusíte přijít o objednávky.

Co tedy dělat v případě, že potřebujete e-shop přepnout do „prázdninového režimu“?

Informujte všude, kde se jen dá

Zcela základním opatřením je informování zákazníků o tom, že jste na dovolené s tím, že objednávky vyřídíte později a že stejně je omezena i vaše zákaznická podpora (neváhejte využít i automatizací a chatbotů). Jak může text takového oznámení vypadat, se inspirujte třeba u e-shopu Sportecas.

Kam toto oznámení umístit? Zjednodušeně můžeme říct, že všude, kam to jen jde. Informace o dovolené může například mezi jinými články snadno zapadnout, stejně tak mohou zákazníci přehlédnout i banner na hlavní stránce.

Některé e-shopy také pro tento účel využívají vyskakovací pop-up okna, které ale opět mohou snadno přehlédnout ti, kteří mají zapnuté jejich automatické blokování.

Velmi užitečné je, pokud informaci o dovolené sdělíte například formou informačního proužku. Nastavíte to v administraci v sekci Vzhled a obsah / Editor / Další nastavení. Zde můžete nastavit ale i přidání/odebrání banneru v posledním kroku objednávkového procesu, kde lidem svou dovolenou opět připomenete, pokud by to jinde přehlédli. Někteří e-shopaři využívají i Bannery+.

Eventuálně si můžete nastavit i to, aby zákazník musel před dokončením objednávky zaškrtnout, že bere na vědomí pozdější vyřízení objednávky z důvodu dovolené. Opět uděláte v administraci (Nastavení / Administrace / Zabezpečení obchodu / Nastavení souhlasu)

Kromě povinného zaškrtnutí souhlasu s pozdějším zasláním například řada e-shopů dělá ještě jednu zásadní věc – vypíná i dobírku, pokud ji na e-shopu mají. Je to vlastně dobrý způsob si otestovat, co se stane, když dobírku vypnete, je to totiž velmi časté téma, které e-shopaři řeší: vypnout dobírku, nebo ne?

Na informování neváhejte využít i své účty na sociálních sítích, nebo tuto skutečnost klidně oznamte prostřednictvím newsletteru.

Mimochodem, o dovolené komunikujte na rovinu a neskrývejte se za různé jiné důvody. Vaši zákazníci to jistě pochopí, každý přece čas od času potřebuje odpočinek.

Co s reklamou? Máme vypnout PPC?

Řešíte, co během dovolené s placenou reklamou? Máte nechat PPC běžet? Nebo je vypnout? Řadu tipů vám dá náš Zlatý Shoptet partner, webový analytik, PPC specialista a lektor Zbyněk Hyrák. Co radí?

Zbyněk Hyrák radí, jak na PPC během dovolené

Zbyňku, jak pracovat s PPC kampaněmi v době, kdy chce e-shopař odjet třeba na týden či dva pryč?

V některých marketingových příručkách a návodech se dočtete, že byste měli snížit denní rozpočet, nebo PPC kampaně zcela vypnout, abyste eliminovali riziko ztráty v době, kdy se vám potenciální zákazníci nebudou schopni dovolat či kdy nejste schopni expedovat zboží. Určitě si řeknete, že to dává logiku a smysl, protože přece nebudete inzerovat v době, kdy nejste k zastižení, neexpedujete a kdy zklamaní zákazníci z prokliknuté reklamy odejdou pryč, protože svou objednávku si chtějí vyzvednout co nejdříve.

Jenže je potřeba zvážit, jak dlouhý je rozhodovací proces vašich zákazníků. Pokud se stává, že zákazníkům trvá i 1–2 týdny, než se rozhodnou nakoupit, tak bych kampaně zcela nevypínal, abych tím zbytečně nepřišel o další 2 týdny „dojezdu“ v době, kdy se z dovolené vrátíte zpět do každodenního rytmu a kdy jsou již zákazníci rozhodnutí nakoupit. Pak byste se na původní obrat dostávali další týdny, a to ještě i v době, kdy už budete opět v „plném nasazení“.

Pokud jsou vaši zákazníci impulzivní a nakupují ihned, jakmile přijdou na web, nebo očekávají, že si zboží ideálně ještě dnes, nebo zítra vyzvednou na vaší prodejně či v nějakém úložném boxu, tak bych spíše doporučil jinou strategii než PPC kampaně zcela vypnout. Je to takové moje marketingové tajemství, které vám nyní prozradím :-).

Abyste zbytečně o takové zákazníky nepřišli, doporučil bych namísto snížení denního rozpočtu u PPC kampaní nebo jejich úplného vypnutí krátkodobě snížit automatickým pravidlem cenu za proklik třeba o 50 % i o více procent – u nejvíce exponovaných PPC kampaní.

Co se díky tomu stane?

Krátkodobě se vám propadnou pozice u inzerovaných klíčových slov, které průběžně udržujete například někde mezi 1.–4. pozicí, na horší pozice, třeba na 8.–10. pozici, či dokonce v případě radikálního snížení cen za proklik o vyšší desítky procent se můžete propadnout u klíčových slov třeba až na 20. pozici a horší, nebo se některá velmi exponovaná klíčová slova přestanou vydávat v inzerci úplně. Záleží obor od oboru, slovo od slova atd.

Ale na druhou stranu tím něco získáte: Inzerce se vám zcela nezastaví, vaši reklamu prokliknou i ti trpělivější, kteří hledají v horších pozicích a proklikávají i inzeráty, které nejsou zcela v popředí (jež třeba neuspokojily jejich potřebu). A navíc – získáte nové návštěvníky a potenciální zákazníky za haléřové či korunové prokliky, za které běžně platíte násobně vyšší částky. Takto si můžete přivést na web trpělivé, levné návštěvníky, za které zaplatíte jen zlomek ceny za proklik, a možná se ani váš denní limit na reklamu zcela nevyčerpá. Vy si mezitím budete užívat dovolenou a popíjet oblíbený drink na pláži.

Samozřejmostí je však informovat o vaší dovolené na webu, aby nebyli zákazníci zklamaní s dlouhou délkou expedování.

Zároveň bych doporučil do Google Ads doplnit pod graf poznámku, že jste byli na dovolené a že došlo ke snížení cen za proklik o desítky procent, abyste se za čas, až budete data analyzovat zpětně, nedivili, co způsobilo propad v počtech prokliků, a nelámali si hlavu nad tím, proč k tomu vlastně došlo.

Zbyňku, díky za tipy pro naše e-shopaře!

Tolik tedy tipy od Zbyňka Hyráka k PPC, pojďme se ale podívat i na další témata, jako jsou porovnávače nebo pracovní mail. Možná byste si mohli připravit i krátký checklist věcí, které si před dovolenou pohlídat, abyste to pak za rok neřešili znova.

Upravte nastavení v porovnávačích zboží

Pokud využíváte cenové srovnávače zboží (například Heureka.cz) nezapomeňte ještě před odjezdem na dovolenou nastavit v xml feedu dovolenkový režim. Tímto způsobem se bude ve feedu zohledňovat posunuta doba expedice zboží.

Nezapomeňte zároveň na možnost vypnout zobrazování vašeho e-shopu na placených pozicích v cenovém srovnávání. Během dovolené si tak ušetříte kredit, ale na druhé straně můžete během tohoto období přijít o návštěvnost z cenových srovnávačů. Vypnutí zobrazování na placených pozicích může mít smysl zejména u zboží, při kterém je předpoklad, že zákazník ho bude potřebovat co nejdříve a tudíž nebude mít smysl, aby na dodání čekal déle.

Automatické odpovědi na e-maily

Pokud si chcete užít dovolenou opravdu naplno a nechcete se ani minutku věnovat pracovním e-mailům, nezapomeňte si nastavit automatickou odpověď s oznámením, že jste právě na dovolené a datum, kdy se budete e-mailům věnovat. Zákazníci tak nebudou mít pocit, že jejich ignorujete. Podobně postupujte i tehdy, pokud jste se rozhodli nechat doma firemní telefon. Nastavte automatické odesílání SMS s oznámením o dovolené na zmeškané hovory.

Nabídněte bonus za trpělivost

Vaše dovolená nemusí nutně znamenat propad počtu objednávek ani odliv stálých zákazníků ke konkurenci. Stačí, když návštěvníky dostatečně motivujete, například formou slevy z objednávky případně kupónem na další nákup. Odměňte ty, kteří si objednali během vaší dovolené a byli ochotni na doručení zboží počkat – symbolickou slevou nebo třeba dopravou zdarma.

Při dodržení výše uvedených tipů si ani během dovolené nebudete muset lámat hlavu tím, co se právě děje s vaším e-shopem. Zároveň po návratu nenajdete spoušť e-mailů od rozzlobených zákazníků. Naopak při vhodně nastavené motivaci vás možná i pozitivně překvapí počet objednávek. Přistupujte proto k přípravě e-shopu před odjezdem na dovolenou zodpovědně a věnujte jí čas, vyplatí se to!

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Doplnkyvyzivy24 napsal:

    Tento článek je poutavý a užitečný. Na jiných webech někdy formátování textu volá po pomstě do nebes. Když vidím zeď s textem, prostě odejdu. Vhodné rozestupy a obsah zde. Určitě sem budu chodit častěji :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů