Zatímco ještě před pár lety byl čaj matcha výsadou Japonců a čajových znalců, teď se o něm mluví všude. Stal se z něj fenomén. Český a evropský boom mají na svědomí i Petr Patočka s jeho Matcha Tea. Jak se jim to povedlo? To se dozvíte v našem rozhovoru.
Proč myslíte, že teď čaj matcha zažívá takový boom?
Protože jsme to dobře nastavili. (smích)
Nemyslím jen v Česku, ale i v zahraničí.
Nastavili jsme boom i v zahraničí. Ba ne, berte to trochu s nadsázkou. I když určitý podíl na tom máme. Jde o jednu zásadní věc – matcha je tradiční ceremoniální čaj z Japonska, který je na světě už 800 let a takové to gró jeho pití vždy souviselo s čajovým obřadem. Do roku 2010 se tenhle čaj tolik nepil, znali ho hlavně v Japonsku. Ale pak se o něj začaly zajímat americké a japonské univerzity. Začaly ho zkoumat a zjistily, že má z nutričního hlediska úžasné vlastnosti. Navíc se pije jinak než běžné čaje, ty louhujete. Ale u matcha pijete celé čajové lístky a tím se enormně zvyšuje podíl látek, které do sebe dostáváte. Další zásadní věcí je i specifické pěstování.
Myslíte pěstování na zastíněných plantážích?
Přesně tak. Díky němu v matcha vzniká vyšší množství chlorofylu, který s sebou nese antioxidanty, vitamíny, aminokyseliny a další látky. I proto je matcha zhruba desetkrát silnější než běžný zelený čaj. Vedle těchto skvělých hodnot se pod obrovským boomem matcha podepsal i úplně nový způsob podávání a za tím právě stojíme my. Nebyli jsme úplně první, kdo s matcha v Česku začínal, ale byli jsme první, kdo ho začal podávat moderně. A to nejen tady, ale i v Evropě. Přišli jsme s 2gramovými sáčky a šejkrem. V tom jsem viděl ten největší potenciál.
Vy jste ten čaj prostě přizpůsobili dnešní zrychlené době.
Ano, protože přesvědčit lidi, aby ho pili tradičním zdlouhavým stylem – to by bylo nereálné. Ale zároveň jsem měl obavy, jak se na to budou dívat v Japonsku. Nechtěl jsem porušit daná pravidla a jakousi karmu toho čaje. Tak jsem se s 2gramovými sáčky a šejkry vydal do Japonska a nechal si to tam doslova schválit. Setkal jsem se s třemi velmi významnými osobami, které se celý život zajímají o čaj. Jedním z nich byl profesor Watanabe, který vyučuje vše kolem čaje na vysoké škole v Shizuoce.
A co vám na nový způsob pití matchy řekl?
Řekl mi, že je to skvělý nápad. A stejně tak ti dva druzí lidé. Oni totiž všichni Japonci mají tu vlastnost, že jsou otevření inovacím a nebojí se jít do něčeho jinak. Doslova mi to schválili. Takže jsme to pak spustili a reakce lidí byla neskutečná. Do týdne jsme měli všechno vyprodané. Postupně nás následovaly i další firmy z čajového byznysu, přestože si z nás na začátku dělaly legraci. Stejně tak majitelé čajoven, ti byli přímo proti nám. Brali to jako hanění matcha. Ale já věděl, že máme schválení od těch nejfundovanějších, takže jsem si z toho moc nedělal. Dnes jsme jedni z největších dovozců čaje matcha v Evropě – v té východní jsme dokonce jednička, v Evropě celkově trojka.
Co vám pomohlo prosadit se ve velké konkurenci dalších firem?
Určitě to, že jsme matchu dostali do těch 2gramových sáčků. Jsou navíc zárukou toho, že je neustále čerstvý. Je to čaj velmi citlivý na vnější vlivy. Na různých slevových serverech se dnes běžně prodává ve 100 i 200gramových baleních. Ale kdo matcha zná, nikdy by si ho takhle nekoupil. Sice ušetříte, protože je to samozřejmě levnější, než si kupovat 2gramové sáčky… Jenže jakmile čaj otevřete, do týdne se jeho vlastnosti diametrálně změní a jeho kvalita celkově degraduje. Nehledě na to, že drtivá většina “levných” matcha není originál z Japonska, ale náhražka z Číny. My prodáváme jen originál, ale máme i další benefity, které jsou pro zákazníky důležité. Například 3 druhy bio certifikace a každou dovezenou šarži testujeme na výskyt pesticidů, těžkých kovů, kvasinek, plísní, mikroorganismů a rtuti. Veškeré testy hned po obdržení zveřejňujeme a jsou ke stažení na našem webu. Možná i proto se náš Matcha Tea stal produktem roku 2016 na Heuréce.
Vraťme se ještě z Evropy domů. Jaké bylo uvádět matcha v nové formě na český trh.
Nebylo zase tak těžké, jak by se mohlo na první pohled zdát. Zásadní bylo, že jsme měli v ruce kvalitní produkt. V tu chvíli se vám dobře dělá i marketing.
Takže jste se ani v těch začátcích nesetkali s konzervativností Čechů? Říká se totiž, že tady se nové věci přijímají jen ztěžka.
Nesetkali. Myslím, že je to vždycky otázkou toho, jakým stylem to podáte. My se k tomu nikdy nestavěli tak, že potřebujeme prodat. Nešli jsme na to tím tvrdým sales marketingem. Brali jsme to tak, že tu lidi učíme něco nového. 90 % investovaných peněz do marketingu šlo v tu dobu na osvětu a tvorbu článků. Dělaly se různé výstupy v televizi, tiskly se recepty a další materiály. To bylo na prvním místě – spoléhali jsme na to, že když lidi článek o čaji zaujme, půjdou a vyzkoušejí ho. A pomohl nám i náš název, protože místo matcha, což je samotný čaj, novináři začali používat výraz matcha tea. Což je naše značka, ale v podstatě je to vlastně patvar.
Jak to?
Mat v japonštině znamená práškový a cha je čaj. Takže matcha tea je vlastně práškový čaj čaj, totální nesmysl. Když jsem na začátku vymýšlel název a vybíral doménu, matcha.cz už byla registrovaná. Tak jsem si řekl, že uděláme nějakou zkomoleninu a vymyslel právě matcha tea. Ale co mě nenapadlo, že pak začnou matcha tea říkat všichni, včetně novinářů. Takže když psali o čaji matcha, psali o něm jako o matcha tea. Aniž by to tak mysleli, dělali nám vlastně reklamu. I to byl svým způsobem významný pomocník v tom, abychom se dostali do povědomí.
Jak se váš marketing proměnil? Přeci jen situace se od vašich začátků dost proměnila.
To ano. Do roku 2016 jsme tu neměli skoro žádnou konkurenci, ale teď už je tu pár firem, takže na to musíme reagovat a brát to v potaz při tvorbě strategie. Určitě budeme muset do marketingu víc investovat, ale už jsme naštěstí v pozici, kdy si to můžeme dovolit. Dřív to bylo snadné – poptávky přicházely samy. Zadarmo jsme se dostávali do sledovaných pořadů České televize, Primy a dalších stanic. Dnes už je to tak, že potřebujeme více posilovat náš brand, už nejsme v rovině pouhé edukace.
Jak důležitý podíl měl podle váš marketing na vašem úspěchu?
Určitě jeden z největších. Hodně pomohly i sociální sítě. Na Facebooku ještě tehdy nebyla pravidla tak ostrá jako dnes a za pár korun jsme mohli oslovit obrovský počet lidí. Takže kdybych to měl vyčíslit, marketing mohl na začátku za zhruba 70 % našeho úspěchu. Velkou roli sehrály i stovky cest po České republice. Jezdili jsme na festivaly, slavnosti měst, prezentovali jsme matcha v obchodech a spoustu dalších akcí.
Taky hodně šlapete do obsahu.
Přesně tak. Matcha je totiž geniální produkt v tom, že generuje spoustu zajímavých témat. A když už nevíte, co dát na Facebook nebo Instagram, vždy tam můžete postnout nějaký recept. Je to neomezená studnice možností. V tom máme velkou výhodu, protože ne každý produkt je takový.
PR a marketing si děláte sami nebo spolupracujete s agenturami?
PR jsem si nejdřív dělal sám. Potom jsem ale zjistil, že už na to jednoduše nemám kapacitu, tak jsme najali člověka a následně agenturu. Online reklamy jsem ale ještě nějakou dobu dělal dál. No a pak už jsem nezvládal ani ten, tak jsme si najali agenturu. V roce 2018 ale přijde zásadní změna. Budeme stavět vlastní PR tým. Měsíční investice do agentur jsou už tak vysoké, že se nám vyplatí dělat to interně.
Jak úzce s agenturami spolupracujete? Kdo přichází s náměty?
Funguje to oboustranně. Někdy vymyslíme zajímavou akci nebo soutěž v našem týmu a informujeme lidi z agentury. Jindy s nápadem přijdou oni. Uvědomuju si, že bychom toho mohli dělat mnohem víc, ale není úplně lehké mě o něčem přesvědčit. Zvláště třeba v tom, že nemám pravdu. (smích) Společník Jirka Devát by mohl vyprávět. Zase ale, když mi někdo podá rozumné argumenty, umím uznat, že se mýlím. Tím chci říct, že jsem na výstupy dost náročný.
Jak to myslíte?
Zkrátka si uvědomuju, že méně je kolikrát lepší než více. Proto radši produkujeme méně, ale opravdu kvalitního obsahu, než abych bombardovali lidi zbytečnostmi a šli do nich agresivní formou. Je mi jasné, že kdybychom se do toho pustili víc „zostra“ už v roce 2012, mohli jsme být dneska někde jinde. Možná dál, ale to je otázka, kterou ovlivňuje spousta faktorů. Já se snažím firmu dělat hlavně pro radost, nejen pro peníze. Tak mě to baví a to je pro mě naprosto zásadní.
Facebook vám dělá taky agentura?
Ne, ten dodneška řeším sám, což je pro spoustu lidí velké překvapení. Tato činnost je pro mě jedinečnou možností kontaktu s koncovým spotřebitelem. Pracovně se dostanu do styku pouze s majiteli firem nebo distributory, ale s koncovými spotřebiteli už tolik ne. Právě na Facebooku mám možnost vidět, jak lidé reagují a jaké jsou jejich potřeby. Třeba když skončil náš výrobce matcha tyčinek, zeptal jsem se jich, jestli by je chtěli dál a které příchuti je lákají nejvíc. Přišlo asi 200 komentářů. Jsou to pro nás hodně cenné informace a i pro zákazníka je fajn vidět, že je pro nás jeho názor důležitý.
Přečtěte si další část povídání o zakládání e-shopu i tvorbě designu.
Napsat komentář