„E-shop na Shoptetu jsme startovali v červenci 2017 a už během prvních dvou měsíců jsme měli obrat přes 300 tisíc měsíčně. Teď v předvánočním období jsme atakovali 900 tisíc,“ říká Petr Patočka k rozjezdu e-shopu Matcha Tea.

IMG_0035

V 1. díle rozhovoru jsme řešili hlavně začátky Matcha Tea a to, jak se Petru Patočkovi a jeho firmě díky modernímu způsobu podávání 800 let starého ceremoniálního čaje povedlo stát jedněmi z největších dovozců matchy v Evropě.

Tentokrát jsme se zaměřili nejen na zakládání e-shopu, ale i na tvorbu designu nebo na nepříjemnou kauzu s pesticidy, která nakonec firmu nepoložila, ale naopak ji posunula dál.

Jak vznikal váš design?

Postupně. Nejdřív se nám o design tři roky staral freelancer. A neměl to lehké. Udělat krabičku k čaji starému 800 let, to není jen tak. I když byl jeho design tak trochu jako z Marsu a spousta lidí nevěděla, jestli jde o žvýkačky nebo něco podobného, skvěle se chytl. Hodně upoutával pozornost, ale těžko se na něj navazovaly další produkty. Takže jsme to museli po čase úplně předělat a dát materiály do jednoho layoutu. Znovu jsme řekli našemu grafikovi, ale bohužel nás jeho nové návrhy neoslovily. Takže jsme se s ním ve velmi přátelském duchu rozloučili. Samotného mě to mrzelo, protože jsme si rozuměli a už jsem na něj byl zvyklý, ale museli jsme se posunout dál.

Kdo vám tedy vytvořil aktuální design?

Oslovili jsme agenturu a ta nám vytvořila kompletní corporate identity design. Bylo to pekelně drahé, ale jejich grafička to udělala skvěle. A osud tomu tak chtěl, že pak z agentury odešla k nám a už je pár měsíců součástí našeho týmu a odvádí naprosto skvělou práci. Na vizuální stránku naší společnosti jsem patřičně hrdý. Dalším benefitem je, že pokud máte v týmu vlastního grafika, už nemusíte přemýšlet nad každou investicí do jakéhokoliv média. Jsme skvěle sehraní, stačí pár vět k zadání a materiál je na světě.

276

Teď jsou v kurzu spolupráce s různými blogery a youtubery.

Ano, to máte pravdu. Je toho spousta. Jeden čas jsme přemýšleli o nějaké naší tváři. O někom, kdo nás bude aktivně prezentovat. Malý pokus proběhl s Hankou Kynychovou, kterou jsme dali i na obal, ale nakonec jsme od těchto druhů spolupráce upustili.

Proč?

Říkal jsem si, že spojením s určitou osobou na sebe navážeme jen určitý okruh lidí, a to jsem nechtěl. Budu radši, když nás bude pít jak zedník Franta, tak i generální ředitel Pepa. Nechci škatulkovat naši značku mezi určitý okruh lidí. Ale každý logicky už při prvním pohledu na naše sociální sítě vidí, že se o náš produkt nejvíce zajímají ženy.

Naší největší cílovkou jsou ženy mezi 18 a 35 lety

A asi spíš ty mladší?

Ano, naší největší cílovkou jsou ženy mezi 18 a 35 lety. Ještě donedávna u nás ženy drtily muže poměrem 90 ku 10. Ale postupně se tento poměr začíná vyrovnávat. Mužů, kteří přicházejí na to, že je matcha dobrý produkt, je čím dál víc. A pak samozřejmě máme spoustu těch, kterým matchu kupují ženy. To se kolikrát ani nemáte šanci dozvědět, což trochu zkresluje statistiky.

V jaké fázi jste zakládali e-shop?

Založili jsme ho v roce 2013 a přiznávám, že jsem ho v té době nechtěl dělat, práce jsme měli víc než dost s už zmíněnými cestami po ČR a prezentacemi čaje v obchodech. Takže se o něj nejdřív staral kolega. Když mu ale přibyly další aktivity jinde, spadlo to na mě a řešil jsem, jak dál. Kalkulace na vlastní e-shop vycházely kolem 300 tisíc, což mi přišlo moc, takže jsem se přiklonil k šablonovému řešení. Šest let zpátky jsem měl malou zkušenost s E-shop rychle, ale nebylo to úplně to pravé. Takže jsem se rozhodl pro Shoptet, což je mnohem sofistikovanější systém. Má sice určité mouchy, ale jsou tak malé, že jsem se rozhodl, že do toho půjdeme. A jsem opravdu spokojený.

Jak rychle se to nastartovalo?

V podstatě hodně rychle. Nový ehop na Shoptetu jsme startovali v červenci 2017 a už během prvních dvou měsíců jsme měli obrat přes 300 tisíc měsíčně. Teď v předvánočním období jsme atakovali 900 tisíc. Na začátku jsem nastavil široké spektrum různých možností a na sebe navazujících faktory a různé moduly. Teď už se o e-shop starají kolegyně, které odvádějí naprosto perfektní práci a zejména oceňuji jejich skvělé komunikační vlastnosti směrem k zákazníkům. O spokojenosti našich zákazníků svědčí i skvělé reference jak na naše produkty, tak naše služby.

Co vás vedlo k otevření Matcha pointů?

Matcha Pointy jsou v podstatě takové showroomy. Člověk sem přijde, může tady matcha ochutnat a taky mu o něm něco řekneme. Pravidelně děláme také ochutnávky. Z toho pražského se zároveň distribuují všechny e-shopové objednávky a navíc je to i výdejní místo Zásilkovny. V současné době spouštíme další velkoobchodní Matcha Pointy v Liberci, Hradci, Pardubicích, Brně, Ostravě, Českých Budějovicích, Třinci, Valašském Meziříčí, Plzni a v roce 2018 budeme se šířením Matcha Pointů pokračovat. Zákazník v nich bude mít možnost osobního odběru objednávek z našeho e-shopu, ale tato místa už budou mít pod palcem naši velkoobchodní partneři. Jsou to všechno lidé, se kterými spolupracujeme roky a hodně dobře je známe. Jsem si vědom, že jim do rukou vkládáme naši pověst. Hlavně tím, že lidé hodnotící své nákupy, hodnotí přímo nás. I proto si naše partnery vybíráme opravdu obezřetně.

IMG_0028

Myslel jsem, že kauza s pesticidy je náš konec

V roce 2013 se kolem Matcha Tea rozpoutala nepříjemná kauza. Testy ukázaly překročený limit pesticidů ve vašem čaji. To firmu často poškodí a kolikrát i položí. Vy jste to ale ustáli.

Ano. A bylo to hlavně tím, že jsme se k tomu postavili a řešili to. Šlo tehdy o to, že nám náš bývalý dodavatel nestíhal dodávat matchu v požadovaném množství, tak ji částečně překoupil od někoho jiného. Ale vůbec si neuvědomil, že limity pesticidů pro EU jsou diametrálně odlišné oproti těm japonským. A to byl velký problém. Když jsem se o něm dozvěděl poprvé, myslel jsem si, že je to konec. Sám jsem nečekal, že bychom to ustáli. Ale podrobně jsme vysvětlili, o co šlo a veškeré informace jsou dodnes k přečtení na našem webu Matcha Tea.

Jak na tuhle situaci pohlížíte zpětně?

Dnes to vidím tak, že to pro nás bylo takové štěstí v neštěstí. Kdyby se to nestalo, nevěděl bych, jak to s těmi pesticidy je. A ono je to opravdu ošemetné. Můžete mít bio produkci, pěstovat opravdu organický čaj, ale stejně se v něm pesticidy objeví, ani nevíte jak. Ono stačí, když soused od vedle pan Hirohito pěstuje čaj stříkaný pesticidy, špatně foukne vítr a už jsou tam. I proto je každá kontrola velmi důležitá. Takže od té doby jsme podnikli taková opatření, aby se situace nikdy neopakovala. Pravidelně děláme testy každé šarže, a i když nás vyjdou na několik desítek tisíc ročně, za ten klid to stojí.

Takže jste dnes za to, dá se říct, rádi.

Ano. Ono nás to v podstatě posunulo. Samozřejmě to bylo složité období a velký nátlak. Ale protože jsme se k tomu postavili čelem, nepřišli jsme skoro o žádné velkoobchodní partnery a hlavně jsme se z toho poučili. Kdyby se to stalo teď, byl by ten dopad mnohem horší. Tehdy jsme byli nováčci, ale teď jsme v pozici, ve které si něco podobného nemůžeme dovolit. Absolutně ne. Takže si myslím, že to s námi ten čajový pánbůh myslel vlastně dobře.

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz


Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů