Radim Hasalík: U velkých firem mi často chybí lidský přístup

()

„Zaměstnanec je víc chráněný zákony a má svůj pravidelný příjem jistý. Na druhou stranu má svůj strop, který nemůže překročit. Na volné noze můžete víc čarovat s cenou. Když jste vytížení, šroubujete ji nahoru,“ porovnává své zkušenosti zaměstnance a volnonožce známý markeťák Radim Hasalík. 

hasalik1

V online marketingu se pohybuje už 20 let, spolupracoval s víc než 200 klienty. Navíc se mu povedlo vybudovat největší českou podnikatelskou skupinu na Facebooku.

Aktuálně je na volné noze a najdete ho i v našem seznamu specialistů Shoptet Partneři. Povídali jsme si spolu o jeho zkušenostech volnonožce vs. zaměstnance, práci pro velké i malé firmy nebo setkání s viceprezidentkou Facebooku.

Zatímco spousta lidí má úzkou specializaci, vy se věnujete různým oblastem online marketingu od PPC přes SEO až po přípravu strategie.
Abych mohl poskytovat kvalitní strategická doporučení, musím si umět ušpinit ruce i běžnou denní prací. Proto svým klientům spravuji reklamní PPC kampaně, zjišťuji chyby z pohledu úprav pro návštěvníky vyhledávačů – SEO – nebo odhaluji chyby použitelnosti – UX. Zabývám se také sociálními sítěmi, kde vedu největší českou facebookovou B2B skupinu pro majitele e-shopů. Snažím se rozumět všem částem online marketingu. Úzce zaměřený specialista bude ve svém oboru vždycky lepší než já. Na druhou stranu si s ním rozumím, znám jeho práci a sám jsem si tím prošel.

V čem z toho se cítíte nejlíp a co vás nejvíc baví?
Nejvíc se mi na mé práci líbí právě ta pestrost a možnost “osahat” si všechny kroky online marketingu. Hodně mi sedí vizionářská a strategická role včetně následné realizace už ve spolupráci s konkrétními specialisty. Poskytuji své služby dvěma typům klientů. Ti první si z důvodu rozpočtu nemůžou dovolit spolupráci s víc specialisty. Případně chtějí spolupracovat jen s jedním člověkem. Je to hodně podobné situaci, kdy zaměstnáte do firmy specialistu online marketingu. Také musí na začátku dělat všechno. Případně na část online marketingu využívá externí agenturu.

A ten druhý typ?
Moje druhá role už je čistě strategická a vizionářská. Stanovuji celkovou strategii, jsem pravá ruka majitele. Jednotlivé odborné činnosti potom dělá agentura nebo tým, který přímo řídím a rozvíjím. Nabízí se přirovnání k obvodnímu lékaři. Když vás něco bolí, jdete za univerzálním doktorem. Ten vás vyšetří, stanoví předběžnou diagnózu a pak vás pošle za konkrétním specialistou. Obě povolání jsou a budou potřeba.

Jak dlouho už působíte na volné noze?
Živnostenský list mám od roku 2008. Dlouho jsem to měl jako přivýdělek k hlavnímu zaměstnání. Ale v roce 2011 jsem odešel z ESETu, kde jsem měl na starosti online marketing a řízení agentury. Na volné noze jsem byl čtyři roky. Pak přišla nabídka pracovat pro DATART a vybudovat tam oddělení výkonnostního online marketingu. To se mi povedlo a teď jsem znovu na volné noze. Internetovému marketingu se věnuji od svých patnácti let. Dohromady je to už neuvěřitelných 20 let zkušeností.

Zaměstnance víc chrání zákony, má ale svůj strop

Můžete porovnat své zkušenosti volnonožce s dřívější zkušeností zaměstnance? Jaké jsou největší výhody a nevýhody?
Zaměstnanec je víc chráněný zákony a má svůj pravidelný příjem jistý. Na druhou stranu má svůj strop, který nemůže překročit. Na volné noze můžete víc čarovat s cenou. Když jste vytížení, šroubujete ji nahoru. Peníze skládáte z paušálů, drobných konzultací a jednorázových aktivit. Chováte se víc zodpovědně – tvoříte rezervu na horší časy, otáčíte každou korunu a rozmýšlíte si priority. Na druhou stranu máte obrovskou svobodu. Nechce se vám dneska pracovat? Uděláte si volno. Je venku hezky? Vyrazíte na kolo. Potřebujete okamžitě změnit svou strategii? Nečekáte na schvalovací kolečko a uděláte potřebné kroky. Potřebujete se dál vzdělávat? Kurz si zaplatíte sami. S volnou nohou je spojena i možnost neomezeně cestovat. Týká se to hlavně povolání, která se dají vykonávat na dálku. Jakmile mám kvalitní Internet a prostor pro práci, můžu pracovat odkudkoliv. V roce 2015 jsem proto podnikl půlroční cestu do sousedního Polska. Opustil jsem byt v Praze a postupně bydlel v Krakově, Čenstochové, Vratislavi, Lešně a malé vesnici Włoszakowice.

hasalik3

Můžete porovnat kvalitu online marketingu v Polsku a u nás?
Polský trh sleduji už delší dobu. V oblasti online marketing stojí Poláci například za produkty jako je ROI Hunter, FastTony nebo webovou analytikou Piwik Pro. Během setkání s Jackiem Kotarbińskim, což je významná osobnost polského marketingu, jsme se shodli na tom, že čeští a polští specialisté marketingu řeší podobné problémy. Potýkají se s malým rozpočtem a musí své kroky dost často obhajovat před vedením firem. Byl jsem také na setkání specialistů použitelnosti (UX) ve Vratislavi a odnesl jsem si z toho poměrně dost pozitivní dojem. Poláci jsou šestým největším národem v Evropě. Mají v sobě silného obchodního ducha. Je škoda, že vůči nim máme takový postoj. Svou srdečnou povahou mi hodně připomínají Moraváky a Slezany. Osobně se mi osvědčilo mít oči a srdce otevřené, učit se od ostatních a inspirovat se. Čím dřív tohle jako Češi zjistíme, tím líp pro nás.

Je mi jasné, že je to „kus od kusu“. Ale obecně – spolupracuje se vám líp s menšími nebo většími klienty?
Jsem zvyklý spolupracovat s korporacemi a středními firmami. Výhodu vidím hlavně v rozpočtech. Můžou si dovolit víc aktivit a často mi dají prostor pro spolupráci s jejich specialisty nebo agenturou. Některé věci u nich nelze realizovat nebo se nedají jednoduše prosadit. U velkých firem mi vyloženě nevyhovuje jejich snaha vyždímat maximum z trhu bez ohledu na důsledky.

Ve velkých firmách se všichni honí za plněním plánů

A co ti malí?
U těch jdou některé věci pomaleji, protože si většinou některé kroky nemůžou dovolit. Je třeba trpělivě čekat, až klient vyroste nebo si našetří další prostředky. Mám radši klienti, kteří mají reálná očekávání a nechtějí růst za každou cenu. Právě lidský přístup mi u velkých firem často chybí, protože se tam všichni honí za plněním plánů. Projevuje se u nich určitá “nenažranost”. Když se plán splní, velká firma chce obvykle víc. Nezná strop a limity.

Kolik klientů máte v současnosti?
Aktuálně zhruba do deseti. Jeden měsíc jsem se staral až o dvacet klientů.

Často spolupracujete s e-shopy. S jakými nejčastějšími problémy se na vás tito klienti obracejí?
Klient obvykle vidí základní potřebu. Přichází s požadavkem na správu reklamních kampaní nebo chce zviditelněni ve vyhledávačích. Osvědčuje se mi vrátit se na začátek a začít se ptát: Co vás odlišuje od konkurence? Proč by měl zákazník nakoupit zrovna u vás? Jaké jsou vaše skutečné výhody? Spousta eshopařů tyto kroky přeskakuje, a tak vznikají eshopy jako přes kopírák bez nějaké přidané hodnoty.

hasalik2

Na FB jste vybudoval největší českou podnikatelskou skupinu Podnikatelé a živnostníci, která má skoro 18 tisíc členů. Co je potřeba k tomu, aby z malé skupinky, kterých je spousta, vznikl takovýhle obr?
Je za tím trpělivá a mravenčí práce. Začínali jsme na stovce členů. Snažíte se určovat vizi a dodržování pravidel. Hledáte výhodnou spolupráci s jinými subjekty. Ve výsledku mají na růstu skupiny největší podíl samotní členové. Díky jejich aktivitě skupina přirozeně roste a nabírá další členy.

Kolik času věnujete správě skupiny?
Správě skupiny věnuji minimálně 15 minut denně, někdy i víc.

Kolik máte spolupracovníků?
Pomáhá mi dalších zhruba 15 lidí, kteří mají vyšší práva a můžou skupinu spravovat.

Často si každý kope na vlastním písečku

V jednom rozhovoru jste uvedl, že v Česku lidé nejsou tak ochotní sdílet zkušenosti a radit si. Jak se tahle situace vyvíjí – je pořád stejná, nebo se zlepšuje?
Můj pohled je trochu zkreslený už zmíněnou facebookovou skupinou, kde skutečně dochází k výměně zkušeností. Spíš to vnímám u klasických podnikatelů. Málokdy narazím na snahu vytvářet vzájemně výhodnou spolupráci. Dost často si každý kope na vlastním písečku. Snad se to v budoucnu změní.

Jaké bylo setkání s viceprezidentkou Facebooku?
Vážím si toho, protože šlo o druhého nejvýše postaveného člověka z Facebooku. Nečekal jsem, že bych tam vyřešil něco zásadního. Tito vysoce postavení manažeři spíš určují celkovou strategii. Lidé z Facebooku dokonce v mých skupinách udělali první živé vysílání v rámci Evropy. Také to vypadá, že mě pozvou na komunitní setkání do Londýna. Této akce se účastní pouze 100 pečlivě vybraných zakladatelů evropských facebookových skupin.

hasalik4

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Jan napsal:

    Spolupráci s pane Hasalíkem rozhodně nemohu doporučit. Po stížnostech, které jsem vznesl k jeho práci jsem byl jednoduše odstraněn a zablokován z jeho okolí.

  2. Radim Hasalík napsal:

    Je mi líto vzniklé situace. Vaše poznámka se netýká mojí práce pro klienty, kterým pomáhám s internetovým marketingem. Nikdy jste nebyl mým zákazníkem. Komentujete pravděpodobně svůj názor na chod největších českých facebookových skupin pro podnikatele. Nelíbilo se Vám, že vyžadujeme po členech, aby nemazali své příspěvky. Toto pravidlo máme kvůli tomu, že lidé tráví čas odpovídáním na dotazy. Když někdo svůj příspěvek smaže, ztratí se odpovědi ostatních členů. Nedochází také ke sdílení zkušeností. Kvůli tomu byly skupiny založeny a fungují takto od roku 2015.

    Zmíněné pravidlo o nemazání příspěvků jste považoval za údajný rozpor s pravidly Facebooku. Skupinu jste kvůli tomu nahlásil. Nedávalo mi smysl, abyste po takovém přístupu zůstal členem skupiny. Proto jsem Vás ve skupině zablokoval. Následně jste mi v soukromých zprávách vyhrožoval podáním trestního oznámení, pokud nesmažu Váš příspěvek. Vyhověl jsem Vám a Váš příspěvek jsem ve skupině smazal.

    Budete-li dodržovat pravidla skupiny, rád Vás ve skupinách odblokuji a můžete být opět členem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů