Ať už jste fanda čísel, nebo ne, když chcete prodávat, hodí se znát statistiky svého e-shopu. K tomu slouží šikovné nástroje Google Analytics a Google Search Console. Jejich světem vás provede Bára, naše PPC specialistka, která stojí za kampaněmi Shoptetu.
Google Analytics využívá přes 30 milionů uživatelů a není to náhoda. Jsou zdarma a pomůžou vám, pokud chcete rozumět aktivitě na webu, vyhodnotit efektivitu kampaní nebo třeba najít prostor pro zlepšení. Připomeňte si na našem blogu speciální článek, který vám poradí, jak propojit Google Analytics s vaším e-shopem krok za krokem.
Díky napojení e-shopu na Google Analytics můžete sledovat statistiky i přímo v Shoptet administraci. Tenhle přehled je nemůže nahradit, ale poskytuje jednoduchý přístup a díky tomu možnost pravidelné rychlé kontroly. Jen ráno zapnete administraci e-shopu a všechno si prohlédnete. Na 4 kartách tady najdete:
Protože jsou Google Analytics hodně komplexní, podívejme se, jaká data se tu vyplatí sledovat.
Zdroje Návštěvnosti
(Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj / médium)
Kromě počtů návštěv z toho a onoho zdroje můžete data sledovat také v kontextu. Porovnávat je v čase nebo mezi sebou. Jen je potřeba dávat pozor a nesrovnávat dva odlišné kanály. Například obecně cílená bannerová kampaň bude mít odlišné statistiky než návštěvnost z organického vyhledávání. Pravděpodobně nabere vyšší míru opuštění nebo kratší dobu strávenou na stránce. I přesto může jít o dobrou kampaň, která jen přivádí na web odlišné publikum. Samotné vyhodnocení by mělo vycházet z plnění cílů, které od ní očekáváme.
Jak se vlastně tahle data zaznamenávají? Systém sám automaticky rozpozná jen 3 média: přímé (direct), neplacené hledání (organic) a odkazující (referral). Ostatní mu už musíme poslat. Jak na to? Je třeba označit URL adresy inzerátů značkami, tzv. UTM parametry. Pomocí těch řekneme: Zaznamenej, že tenhle uživatel přichází z PPC kampaně na google a kampaň se jmenuje „Vyhledavani“. Některé systémy používají tzv. automatické značkování nebo autotagging a kampaně označkují automaticky.
Metriky konverzní poměr, míra okamžitého opuštění a průměrná doba návštěvy mají jedno společné, jsou hodně relativní. Nemají žádnou ideální hranici, která by nám určila, jak si vlastně vedeme. Z toho důvodu je lepší na ně koukat obezřetně. Pokud se ale díváme na srovnatelné kanály nebo kampaně, můžeme si udělat dobrý obrázek.
Google Ads
(Akvizice – Veškerá návštěvnost – Ads)
Jestli inzerujete s Ads, může se hodit i tento přehled, pro který je ale třeba nastavit propojení Google Analytics s Ads. Díky tomu je možné sledovat data za jednotlivé kampaně (Akvizice – Veškerá návštěvnost – Ads – Kampaně), jak si vedou klíčová slova (Akvizice – Veškerá návštěvnost – Ads – Klíčová slova) nebo na které dotazy se reklamy reálně zobrazují (Akvizice – Veškerá návštěvnost – Ads – Kampaně)
Elektronický obchod
(Konverze – Elektronický obchod)
Když si v Google Analytics zapnete funkci Měření elektronického obchodu, můžete sledovat statistiky transakcí nebo produktů. V Shoptetu je potřebný kód už implementovaný a v administraci nemusíte nic dalšího nastavovat. Přehled zahrnuje statistiky produktů. Můžete data opět porovnávat v čase nebo si nastavit Sekundární dimenzi a zjistit, ze kterého zdroje a média se nejvíc nakupuje určitý produkt.
Cíle
(Konverze – Cíle)
V případě cílů nemusí jít jen o nákup, ale třeba přehrání videa, vložení zboží do košíku a podobně. Podívejme se, jak nastavit cíl třeba pro dokončení nákupu. Na e-shopu se po nákupu zobrazí děkovací stránka, například https://beta.shoptet.cz/objednavka/dekujeme, a tak nastavíme cíl pro zobrazení dané stránky:
Vizualizace cesty
(Konverze – vizualizace cesty)
Pokud se na to cítíte, je možné sledovat i „Trychtýř k cíli“, například průchod nákupním košíkem:
Obsah webu
(Chování – Obsah webu – Všechny stránky)
Informace o návštěvnosti jednotlivých stránek není sama o sobě zas tak přínosná, ale můžete zkoumat nejvyšší a nejnižší hodnoty, vývoj v čase nebo porovnat dobu na stránce a míru opuštění. Tenhle přehled se může hodit, když děláte na stránkách změny a chcete vidět jejich dopad.
Vyhledávání na webu
(Chování – Vyhledávání na webu – Hledané výrazy)
Jaké výrazy hledali uživatelé na webu? Data vám můžou pomoci porozumět tomu, co návštěvníci chtějí a třeba zjistíte, že v navigaci e-shopu chybí kategorie s žádaným zbožím. Tuhle funkci je třeba aktivovat:
V Shoptetu je implementace připravená, takže stačí, když si vytvoříte účet Google Search Console a podle návodu ho na web nasadíte. Nástroj, kterému se dříve říkalo Google Webmaster Tools, umí mimo jiné nabídnout report dotazů z vyhledávání Google. Tenhle report najdete i v Shoptet administraci (Statistiky – Klíčová slova – karta Neplacené).
Stejně jako u Google Analytics platí, že přehled v administraci není náhrada za report Google Search Console, kde můžete mimo hledaných dotazů sledovat:
„Kdo měří, má za tři.“, říká se. Jestli se chcete do měření ponořit víc, můžete studovat Google Analytics Academy s Google Partners CZ/SK, číst blog agentury Medio nebo hledat informace přímo u zdroje v nápovědě Google Analytics. Více o Google Analytics najdete na našem Shoptet blogu.
Napsat komentář