Novinky v integrovaném měření do Google Analytics 4. Návod, jak nové funkce nastavit

()

Měříte výkon svého e-shopu v Google Analytics 4? V Shoptetu jsme nyní integrované měření do GA 4 vylepšili o několik funkcí, a tak máte ještě více možností, jak podrobněji sledovat chování návštěvníků na svém webu.

V průběhu roku 2023 provedl Shoptet ve spolupráci s Digitálními architekty a Measure Design vylepšení svého integrovaného měření do GA4. Díky přímé integraci mohou všichni uživatelé Shoptetu během pár kliknutí měřit výkon svého e-shopu v analytickém nástroji Google Analytics 4.

Než si ukážeme užitečné funkce a jejich vylepšení, můžete se podívat na webináře o GA 4, které jsme pro vás v Shoptetu připravili.

Záznam webináře, kde si přiblížíte základy práce s GA4:

Záznam webináře Jak vyhodnocovat kampaně v GA 4:

Vylepšené funkce a měření výkonu e-shopu

Pojďme si představit nové funkce a možnosti. Provedeme vás i návody ohledně jejich nastavení.

Vyloučení návštěv přihlášených administrátorů

Patříte mezi ty e-shopaře, kteří tvoří na e-shopu objednávky za zákazníky „nakupující“ po telefonu? Chcete, aby vám tato data neovlivňovala měření? Hodit se vám může právě tato funkce.

V rámci nového měření přenášíme do GA4 informaci o tom, zda se jedná o interní návštěvu. Za interní návštěvu považujeme takovou, jež pochází z e-shopu, do kterého je uživatel přihlášen v rámci administrace. Jak to přesně technicky funguje?

Odlišení B2B a B2C nákupů

E-shopy často nabízejí produkty jak koncovým, tak firemním zákazníkům. Nyní mají uživatelé možnost v rámci GA data těchto dvou skupin rozdělit. 

Proč se tato funkce může e-shopům hodit? Pokud využíváte reklamní kampaně v Google Ads a stává se vám, že do konverzí se počítají i vysoké objednávky vašich B2B zákazníků, je tato nová funkce právě pro vás. 

Jak to technicky funguje?

Když do GA4 posíláme informace o vzniklé objednávce, přidáme zde nový parametr transaction_type, který nabývá hodnot B2B a B2C. Tento údaj vám pak pomůže v rámci reportingu vytřídit, zda je daný nákup z velkoobchodního nákupu či od běžného zákazníka.

Abyste tento údaj viděli v reportech, je potřeba vytvořit tzv. Custom dimenzi a tento nový parametr v rozhraní GA4 „registrovat”, od momentu zaregistrování se pak zobrazuje ve většině reportů. 

Pro zaregistrování parametru běžte do Admin – Custom definitions a pak klikněte na Create custom dimension.

Pro název dimenze doporučujeme použít nějaký prefix, práce s reporty pak bude jednodušší. Můžete zvolit název například CD (custom dimension) transaction_type. Jako rozsah můžete nechat hodnotu „Událost”.

Do popisu můžete vyplnit např. Odlišení velkoobchodních zákazníků u události purchase, abyste vy nebo někdo jiný po nějaké době věděli, co se v dané dimenzi přenáší. Event parametr pak zadáte přesný název parametru, v tomto případě transaction_type – nastavení můžete vidět na screenu níže. 

Jak nastavit zasílání pouze B2C tržeb do Google Ads?

Pokud chcete odlišit B2B a B2C nákupy v Google Ads, je možné použít tzv. Možnost vytvořit vlastní události přímo v rozhraní GA4. Přejděte do nastavení datového streamu Admin – Data Streams. Zde klikněte na svůj datový stream. Většinou zde je pouze jeden. Poté klikněte na Vytvořit vlastní událost a znova klikněte na tlačítko Vytvořit. Hodnoty nastavíme dle screenu.

Právě jsme nastavili to, že když do GA přijde event, který obsahuje nákup a obsahuje typ transakce B2C, tak Google Analytics vytvoří nový event, který se bude jmenovat purchase_b2c. 

Nyní můžeme tento event nastavit jako cíl. Klikněte na ozubené kolečko a přejděte na nastavení konverzních událostí. Zde klikněte na nová konverzní událost a vyplňte zde název purchase_b2c. 

Takto nastavenou konverzi lze již přenést do Google Ads a cílit tak jenom na uživatele, kteří tvoří B2C objednávky. 

Stejným způsobem můžete založit event purchase_b2b a můžete tak mít v Google Ads data za oba typy transakcí. 

Obdobně jako odlišení zákazníků bylo do gtag integrace přidáno i odlišení platebních metod. Úplně stejnou cestou si tak můžete založit Custom dimenze pro parametry payment_type a shipping_tier, což jsou nové dimenze, kde přenášíme informace o typu platby a dopravy, kterou zákazník zvolil.

Data o zobrazení produktů v kategoriích

Další nová data, která zasíláme do Google Analytics 4, jsou impresní data. Jsou to informace, o tom na jakém místě byl daný produkt zobrazen. Tato funkce slouží převážně pro pokročilé analýzy, které se mohou hodit větším klientům. 

V rámci GA4 jsme přidali nový event – view_item_list, v rámci kterého sbíráme data o zobrazení produktů v kategoriích, případně v jednotlivých nativních modulech Shoptetu. Jako jsou například doporučené produkty. 

Porovnáním těchto dat například s událostmi view_item a add_to_cart, purchase lze odhalit produkty, které uživatelé hodně zobrazují, např. v kategoriích či hledání, ale již je tolik nenakupují či nepřidávají do košíku. Tato data lze zobrazit pomocí nastavení vlastních explorací. Jak takový report může vypadat, uvidíte na tomto screenu. 

Díky těmto datům se lze podívat na jeden konkrétní produkt a zjistit, v jakých kategoriích či výsledcích vyhledávání se daný produkt zobrazuje a jak často. 

Doprava a platba

V rámci nové verze gtagu byly k následujícím událostem přidány typy dopravy a platby, kterou uživatel zvolil.

UdálostDostupný event parameter
add_shipping_infoshipping_tier
add_payment_infopayment_type
checkout_progressshipping_tier payment_type
purchaseshipping_tier payment_type

Pomocí těchto událostí je pak možné analyzovat a porovnávat, jaké dopravy a platby uživatelé vybírají v rámci průchodu košíkem a jaké jsou pak u skutečných transakcí. Tím může dojít k odhalení méně oblíbených metod, případně k odhalení technického problému – např. s výběrem poboček či zadáním adresy. Můžete tak např. zjistit: 1000 lidí vybere Zásilkovnu, ale v transakcích vidím pouze 2 transakce, které odešly přes Zásilkovnu.

Měření leadů

Chcete měřit, kolik návštěvníků vám nechá e-mail pro odběr newsletteru? Nyní je to možné pomocí eventu generate_lead. Událost generate_lead předpokládá, že využíváte doplněk Newsletter který vyvíjí přímo Shoptet. V případě, že uživatel vyplní pole s žádostí o odběr newsletteru, vytvoří se událost generate_lead. Tuto událost můžete pak použít jako sekundární konverzi například v Google Ads. 

Celá flow košíku – trychtýř

Skvělá funkce, která v GA3 úplně chyběla a bylo nutné používat nástroje jako Smartlook či Mixpanel. Nyní najdete jednu z nejoblíbenějších funkcí přímo v GA4. 

Je možné si vytvořit trychtýře průchodu eshopem, případně pouze košíkem. Vše záleží jenom na tom, jaké události si poskládáme za sebe.

Pokud chcete nastavit průchod košíku, začnete událostí view_cart, dále pokračujeme begin_checkout, checkout_progress, purchase.

V GA4 vytvoříte trychtýře tak, že půjdete do Explore – Blank – tím založíte úplně prázdnou vizualizaci.

Následně vyberete Technique (tj. Podobu vizualizace) – Funnel exploration – Vizualization – Standard funnel.

Nyní v sekci Steps přidáte jednotlivé události tak, jak byly vypsány výše.

Události si můžete pojmenovat, jak chcete.

Začátek návštěvysession_start
Zobrazení kategorie / produktuview_item_list view_item
Přidání produktu do košíkuadd_to_cart
Zobrazení košíkuview_cart
Začátek objednávkybegin_checkout
Další krok objednávkycheckout_progress
Nákuppurchase

Události vyplníte tak, že zadáte název události do pole Add new condition a vyberte řádek, kde je Event name a název vámi zvolené události.

Pak klikněte na Add step a přidáte další krok.

Nyní přidáme všechny ostatní kroky.

Pro přidání všech kroků uvidíte vizualizaci trychtýře, procento dole ukazuje počet splnění všech kroků košíku, tedy řekněme jeho konverzní poměr.

Nastavení trychtýřů můžete různě upravovat. Také lze využít funkci pro kopírování, které zjednoduší a zrychlí tvorbu dalších reportů. 

Registrace a přihlášení

Pokud se uživatel u vás na e-shopu přihlásí nebo registruje, přeneseme vždy event, který tuto akci indikuje: 

Tyto eventy lze využít jako mikro konverze a je možné je využít například při optimalizaci reklam v Google Ads. 

U těchto eventů přenášíme i informace o tom, jakým způsobem daná registrace nebo přihlášení proběhlo. 

Odstranění zobrazení promo banneru

V rámci naší nové implementace je zde i jedna věc, kterou odstraňujeme. Jedná se o eventy view_promotion a select_promotion. 

Odstranění proběhlo proto, že GA4 počítají s tím, že promo banner obsahuje informaci o tom, jaký produkt promuje. Množství těchto událostí zasílaných do GA bylo enormní a mohlo by být spíše matoucí. 

Podívejte se do dokumentace, kde je vše technicky popsáno.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Petr napsal:

    Dobrý den. Na základě čeho přidělujete b2b a b2c hodnotu u transakcí? Nasadil jsem si vlastní dimenzi, jenže i po týdnu v ní mám (not set).

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Petře,
      po nasazení měření jsme dostali několik hlášení ohledně problémů s měření a proto jsme úpravu dočasně pozastavili. Již jsme dohledali příčiny jednotlivých hlášení a v blízké budoucnosti budeme úpravu opět spouštět. Tereza

      1. Jiří napsal:

        Hezký den, Terezo, kdy bude prosím opět nahozeno zpět? Bude to ještě tento rok?
        Jak bude shoptet reagovat například když zákazník nebude přihlášen? Bude automaticky označen jako B2C?
        Děkuji J.

        1. Tereza Trajboldová napsal:

          Dobrý den, Jirko, vidím, že jste psal i na naši podporu, tak odpověď nechám na kolegy tam, budou Vám schopni to technicky vysvětlit lépe než já :). Hezký den, Tereza

  2. Karel Hanousek napsal:

    Dobrý den, děkuji za obsáhlý a srozumitelný článek o Google Analytics 4. Jako marketér jsem absolvoval 2 školení o GA4, viděl několik videí a četl několik článků. Zdá se, že u vás je skoro vše ve vašem článku. Dobrá práce!
    Děkuji.
    – Karel Hanousek

    1. Kateřina Linhartová napsal:

      Hezký den,
      děkujeme za milou zpětnou vazbu, předali jsme ji našemu produkťákovi Ondrovi, který článek z velké části připravoval.
      Hezký den, Katka

  3. Honza Felt napsal:

    Dobře, že jste nasadili měření i trochu zajímavějších eventů, než purchase. :-D

    Jsou tyto parametry zohledněny i v dataLayer?

    S tím souvisí i další otázka. Plánujete nasazení srozumitelnější syntaxe datové vrstvy? Circa 3-4 měsíce zpět jsme dělali implementaci měření přes dataLayer. Nebyla to příjemná zkušenost.

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Honzo,
      tyto parametry jsou zatím výsadou integrovaného měření do GA. O updatu datové vrstvy uvažujeme, ale změna bude velmi obtížná, jelikož z té současné čerpá informace jak velké množství klientů, tak doplňků.
      Hezký den, Tereza

      1. Honza Felt napsal:

        Děkuji za odpověď, Terezo. Kdybyste chtěli pomoci s vytvořením dataLayer, dejte vědět. Už máme pár stovek implementací za sebou, a moc rádi se podělíme o know-how.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů