Velký průvodce chybami v reklamách na Facebooku a Instagramu

()

Poradila jsem se s kolegy v oboru a sepsala 10 opakujících se chyb v reklamách na Facebooku a Instagramu. Možná připravují o peníze i vás. Přidala jsem návody, jak na ně vyzrát. Až článek dočtete, už nikdy nepojedete UTMkový freestyle, nespustíte stejné reklamy na nové i budoucí zákazníky a nebudete reklamu škrtit rozpočtem 50 Kč/den.

Článek jsem zpracovala pro Shoptet Univerzitu, která je dostupná pouze v administraci shoptetího e-shopu, teď ho ale pro vás odemykáme i zde na blogu.

Obrázky slouží k tomu, abyste si nemuseli představovat, jak to v systémech vypadá. Není mezi nimi spojitost data jsou od různých klientů a za jiná období.

1. Chybí odkazy na produkty v příspěvcích

Problém: 

Na sítích máte několik sekund na to, abyste zaujali zákazníka a dovedli ho na web. Když nemáte v příspěvku odkaz, jak se k vám zákazník dostane? Jasně, když bude váš produkt hodně chtít, najde si vás. Ale na to nespoléhejte

Jak to souvisí s reklamou? Když propagujete příspěvek bez odkazu, zdražujete si reklamu. Lidé se méně proklikávají, protože nenajdou odkaz.

Ukázka příspěvku bez odkazu. U příspěvku jsou správně označené produkty, ale chybí odkaz v textu příspěvku. Obrázek je pořízen 9. 1. 2023.

Jak z toho ven?

Do textu příspěvku přidejte odkaz, ze kterého se zákazníci prokliknou přímo na detail produktu. Nenechávejte je produkty nahánět po webu.

Ukázka příspěvku s odkazem. Obrázek je pořízen. 10. 1. 2022.

A co Instagram?

Na Instagramu není odkaz u příspěvku proklikávací. Zákazník se proklikne jen přes bio. To ale neplatí o reklamě. Když dáváte příspěvek z Instagramu do reklamy, můžete vložit odkaz na produkt.

2. Nevyužíváte tlačítko s proklikem na web u příspěvků

Problém: 

Dáváte často fotku nebo video do příspěvku? A věděli jste, že do něj můžete přidat přes Business Manager tlačítko s proklikem na web

Když kliknete na příspěvek s fotkou nebo videem, jen se zvětší. To znamená, že příspěvek není proklikávací na první dobrou jako darkpost. Zákazník má pak delší cestu na web a můžete o něj přijít.

Příspěvek s tlačítkem Objednat. Obrázek je pořízen 13. 1. 2023.

Jak z toho ven: 

Jděte do Správce reklam v Business Manageru. A pak postupujte podle tohoto návodu. Najednou máte 2 odkazy v jednom příspěvku (text + tlačítko) a zvyšujete šanci, že zákazníci nakoupí. 

Pozor! Tlačítko využijete pouze u příspěvku, který obsahuje jen 1 fotku nebo video.

3. Nespouštíte reklamy na bestsellery

Problém: 

Říkáte si, že produkty, které zákazníci kupují, nepotřebují reklamu? Omyl! Bestsellery vám nesou větší a větší obrat. Snižujete celkové PNO, a hlavně pak nejste ve stresu, když se kampaně na míň prodáváné produkty nechytí. Taky máte větší manévrovací prostor pro testování.

Jak z toho ven: 

Zjistěte si z e-shopu nebo Google Analytics, které produkty vám nejvíce jdou. Možná si myslíte, že víte, které produkty jsou nejprodávanější, ale je super si ověřit domněnku daty.

Ukázka nejprodávanějších produktů v Google Analytics 4. Obrázek je pořízen 13. 2. 2023.

TIP: Hrajte si. Čeká vás sezóna? Podívejte se, jaké produkty se nejvíce prodávaly minulý rok v daném měsíci. Nebo se mrkněte na roční prodej produktů, které můžete mít v dlouhodobých kampaních. Také vyberte produkty, které mají vyšší průměrnou cenu, tím si zvýšíte zisk s menším úsilím.

4. Používáte stejnou kreativu na akvizici a remarketing

Problém: 

Když na konzultacích řešíme, jaké reklamy se ukazují novým zákazníkům (akvizice) a jaké stávajícím (remarketing), zjišťujeme, že se stejná reklama ukazuje všem. Ať už se jedná o text nebo vizuál.

Pokud cílíte na nové zákazníky, kteří vás neznají (akvizice), musíte jim v textu a obrázku představit firmu/produkt a vysvětlit, v čem je super. Lidem, kteří už na webu byli, přidejte důvod, proč nakoupit právě teď.

Jak z toho ven:

Jakmile zákazníky dostanete na web, měla by se jim ukazovat jiná reklama. Například je dobré mít třeba v textu reference a důvody, proč nakoupit u vás. Ve vizuálu zmiňte třeba dobu dodání, počet odběrných míst apod. 

Vlevo je ukázka produktové reklamy na nové lidi (akvizice). Vpravo je ukázka produktové reklamy na lidi, kteří si prohlíželi produkt, ale nenakoupili (remarketing). Obrázky jsou pořízeny 7. 2. 2023.

5. Málo vylučujete publika

Problém:

Asi to znáte. Nakoupili jste u e-shopu, a stejně se vám zobrazuje reklama s výzvou, abyste dokončili nákup. Nebo na vás vyskakuje stejná reklama už 30 dní. Tak poznáte, že e-shop nevyloučil publika a utrácí za reklamu zbytečně. 

Jak z toho ven:

Vytvořte si vlastní publika, která budete pravidelně vylučovat z cílení reklam.

Na obrázku vidíte ukázku vyloučení publika u reklamy. Když u vás zákazník nakoupí, přestane se mu zobrazovat reklama motivující k nákupu.

Ukázka vyloučení publik ze Správce reklam v Business Manageru. Obrázek je pořízen 20. 1. 2023.

Jak vytvoříte publikum?

1.Přihlaste se do Business Manageru.

2.Klikněte na hamburger menu a najděte sekci Okruhy uživatelů.

Jak najít sekci Okruhy uživatelů v Business Manageru. Obrázek je pořízen 23. 1. 2023.

3. Klikněte na modré tlačítko Vytvořit okruh uživatelů a pak zvolte Vlastní okruh uživatelů.

Jak najít sekci Okruhy uživatelů v Business Manageru. Obrázek je pořízen 23. 1. 2023.

4. Zvolte sekci Web.

Tvorba publika ze všech lidí, kteří už nakoupili. Obrázek je pořízen 23. 1. 2023.

5.Ujistěte se, že pixel svítí zeleně (viz obrázek níže). Pak klikněte do lupy a sjeďte až na konec nabídky. Zvolte událost Purchase (nákup).

Tvorba publika ze všech lidí, kteří už nakoupili. Obrázek je pořízen 23. 1. 2023.

Do Retence napište 30 dní (viz obrázek níže). Znamená to, že chcete vytvořit publikum ze všech lidí, kteří nakoupili za poslední měsíc.

TIP: Klidně si vytvořte další 2 publika z lidí, kteří nakoupili. A to za 14 dní a 180 dní (maximum). Čtrnáctidenní publikum také použijete pro vyloučení.

Půlroční je skvělým základem pro kvalitní podobná publika.

Tvorba publika ze všech lidí, kteří už nakoupili. Obrázek je pořízen 23. 1. 2023.

6. Nezapomeňte publikum správně pojmenovat a klikněte na modré tlačítko Vytvořit okruh uživatelů jako výše na obrázku.

6. Cílíte na konverzi Nákup s rozpočtem 50 Kč/den

Problém: 

Ze všech stran slyšíte, že máte dělat reklamu na konverze Nákup? Ano, je to pravda, ale… 

Na to, aby vám kampaň správně fungovala, musí mít alespoň 50 konverzí za týden. Zjednodušeně řečeno musíte mít cca 7 nákupů denně, aby vše fungovalo, jak má. Malé a střední firmy často nastaví malé rozpočty třeba 50 Kč/den na konverzi nákup a pak se diví, že to nefunguje. 

Dejme tomu, že se vám podaří získat jeden nákup za cenu 49,90 Kč. To je nedosažitelný sen každého podnikatele, běžná cena je 80 až 300 Kč. Pak s rozpočtem 50 Kč/den získáte jen 7 nákupů za týden. Pořád vám chybí 43 nákupů, aby reklamní systém pracoval, jak má.

Jak z toho ven:

Nejdříve zjistěte, kolik vás stojí 1 nákup. Pokud jste v minulosti cílili na nákupy, cenu za nákup najdete ve Správci reklam na první dobrou.

Jak zjistit cenu za nákup v Business Manageru. Obrázek je pořízen 31. 1. 2023.

Pokud cenu nevidíte, využijte Sloupce.

Jak zjistit cenu za nákup. Obrázek je pořízen 31. 1. 2023.

Jak zjistit cenu za nákup. Obrázek je pořízen 31. 1. 2023.

Jak zjistit cenu za nákup. Obrázek je pořízen 31. 1. 2023.


Pokud nevidíte cenu za nákup ani v jedné možnosti, poraďte se specialistou na reklamy.

A co dál? Je několik variant:

1. Zvyšte denní rozpočet: Nejdříve si spočítejte denní rozpočet do reklamy třeba takhle.

Ideální denní rozpočet je: 50 (konverzí) : 7 (týden) x 75 (cena za nákup) = 525 Kč

A pak rozpočet ve Správci reklam zvyšte.

2. Nemáte rozpočet? Nedá se nic dělat. Nedávejte konverzi Nákup, ale třeba Přidání platebních údajů nebo Přidání do košíku. Snáz je získáte a jsou levnější, a tak získáte dostatek dat i konverzí.

3. Máte jen 200 Kč/den a chcete cílit na Nákup? Udělejte to. Testujte. Může to být funkční kampaň. 

TIP: Naučte se vyhodnocovat kampaně. Přijďte na můj online kurz Jak číst výsledky reklam na Facebooku a Instaramu.

7. Děláte nárazové kampaně a nemáte stanovené rozpočty

Problém: 

X měsíců jste neměli kampaně na Facebooku a Instagramu. Teď jste jednu spustili a čekáte, že lidi začnou hned nakupovat nebo se investovaná částka vrátí alespoň 5x. A ono nic. Problém je v tom, že se neučíte, co v reklamě (ne)funguje. Taky nesbíráte data a reklamní systémy střílí naslepo.

Jak z toho ven:

Ideální je, když běží reklama na e-shop celý měsíc kontinuálně. Cílíte jak na nové lidi (akvizice), tak na remarketing.

Ukázka dlouhodobých kampaní DABA a DRTG pro e-shopy. Obrázek je pořízen 2. 2. 2023.

Máte slevovou akci nebo novinku? Pak přidáte další kampaň k těm, které už běží.

A co rozpočet?

Za mě je minimální rozpočet do reklamy pro e-shop 5 000 Kč/měsíc. Doporučuju alespoň 3000 Kč/měsíc do akvizice nových lidí a 2 000 Kč do zpětného oslovování (remarketingu).

Máte více? Super. Rozdělte je například v poměru 60 % na nové zákazníky (akvizice) a 40 % remarketing. Pokud máte malou návštěvnost webu, nedávejte více do remarketingu. Reklamy se pravděpodobně nespustí nebo se budou lidem ukazovat tak často, že je odradí.

Pak začněte sledovat průběžné výsledky reklam. Učte se. Vyhodnocujte. Navyšujte rozpočty.

8. NEsledujete PNO celku, ale kanálů

Problém: 

Firmy často chtějí, aby měly reklamy na sítích PNO například do 15 %. Když pofrčí, zvýšíme rozpočty. Kde je problém?

PNO je mrška vrtkavá. Je vysoké, když mají lidé dlouhý rozhodovací proces nebo jste mimo sezónu. Nedejbože máte problém v košíku a lidi vám z něj odchází a nedokončují nákup.

Navíc v dnešní době cookie lišt se hodně nákupů nepřipíše správným kanálům. Zákazníka sice přivedla reklama na Facebooku, ale v Google Analytics to vypadá, že přišel sám.

Jak z toho ven:

Nezapomínejte, že si jednotlivé kanály navzájem pomáhají. Reklama na Facebooku vám může rozjet kampaně na Skliku nebo Googlu. Nebo zvýší neplacené vyhledávání na Google. 

Proto si nejdříve stanovte celkové PNO e-shopu a až pak sledujte PNO jednotlivých kanálů. Může se stát, že budete mít PNO na Facebooku podle Google Analytics 30 % a stále budete v zisku.

DOPORUČENÍ: Mrkněte na přednášku Honzy Bartoše, kde krásně ukazuje srovnání při vyhodnocování nákupů v Google Analytics, Business Manageru a CRM systému. Otevře vám oči.

9. Jedete UTMkový freestyle

Problém: 

Díky UTM parametrům můžete v Google Analytics měřit, z jakého zdroje (PPC reklamy, e-mailing, reklamy na sítích atp.) přišli zákazníci na web

Zjistíte třeba, že zákazníci z Instagramu přidávají zboží do košíku, ale nedokončují objednávku. Nebo jaká je průměrná hodnota objednávky z reklamy na Facebooku.

Proč to potřebujete jako e-shopaři řešit? Jak píše Ondra Ilinčev v jednom ze svých článků: Co neměřím, to nezlepším. A pokud máte problém třeba v košíku (lidi nedokončují objednávku), můžete dělat sebelepší reklamy, ale výsledek se nezlepší.

Nepoužíváte UTM značení? Mrkněte se na kratičký návod pro začátečníky. UTM parametry se k odkazům přidávají také přes UTM builder.

Často se setkávám s 2 nesnázemi:

První je nahodilé používání malých a velkých písmen u zdroje návštěvy (odkud zákazníci přišli, viz obrázek níže). Google Analytics je nedokážou spojit do jednoho zdroje návštěvy. Vznikají 2 zdroje a hůře se vyhodnocují.

Ukázka z Google Analytics, kde je rozdíl malých/velkých písmen.Obrázek je pořízen. 18.1. 2023.

Druhý je o použivání nejednotných názvů media návštěvy. Medium je nosič odkazu, třeba banner na Seznamu, placená reklama na Facebooku nebo e-mail. 

Jak z toho ven:

Vytvořte si tabulku, ke které se budete vracet. V prvním sloupci vypište všechny  služby, např. Facebook, Instagram, Google, Ecomail. V druhém sloupci bude vaše pojmenování zdroje návštěvy. Název začíná vždy malým písmenem, tedy facebook, instagram, ecomail atp. Ve třetím sloupci bude označení pro medium (nosič odkazu). Pro placenou reklamu se nejčastěji používá značení cpc nebo cpa (cost-per-action). Pro nereklamní odkazy (např. v příspěvku, odkaz u tlačítek na profilech) social, posts, wall.

Váš odkaz pak bude vypadat třeba takto: 

https://www.shoptet.cz/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=reklama_blog_clanek_1

Tip pro pokročilejší:

Chcete, aby se vám do Google Analytics automaticky propisovaly názvy kampaní? Použijte dynamická UTMka.

Ukázka z Google Analytics. Propisování názvů kampaní z Business Manageru. Obrázek je pořízen. 18.1. 2023.

Stačí, když za každý odkaz dáte:

utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}–{{ad.name}}

Odkaz pak vypadá takto: 

https://www.shoptet.cz/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}–{{ad.name}}

Vždy ale zkontrolujte, jestli se odkaz načte!

10. Mdlé texty

Problém: 

Texty o ničem nikoho nepřesvědčí. Například když do textu napíšete jen „Tento týden akce 40 % na vše“, nemusí reklama hned fungovat. 

 Nechci fušovat copywriterům do práce, ale stačí zapojit selský rozum. Pojďme si to ukázat reklamě z obrázku, která na mě vyskočila.

Obrázek je pořízen 8. 2. 2023.

Proč je z mého pohledu text mdlý? Pro mě jako člověka, který o této kosmetice nikdy neslyšel, je super vědět, že je to profesionální kosmetika. Ale! Vím já, jakou kvalitu má Linda Merdith? Čím doloží garanci skvělých výsledků? 

Jak z toho ven: 

Dokázala bych si představit, že v textu bude 1–2 věty na představení značky Linda Merdith. Pár vět nebo bodů, co konkrétně můžu od péče čekat. Je to vyhlazení vrásek, nebo se zbavím akné? Také zde chybí CTA (výzva k akci). Například: „Podívejte se na detail produktu a vyzkoušejte. Zlepšete svou pleť ještě dnes. Stačí mrknout na web a vybrat si.“


Fúha, to bylo hodně informací, že? Abyste se z toho nezbláznili, doporučuju si vybrat vždy jednu chybu a tu začít opravovat ve svých kampaních. Držím palce!

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů