E-shopy je posílají každý den. Podílejí se na vytvoření prvního dojmu a následného budování vztahu. Jsou totiž úvodním kontaktem, informují o změnách ohledně stavu objednávky či platby. Nebo zkoumají, zda byli zákazníci spokojeni. Přesto jejich potenciál často zůstává nenaplněný. Podívejte se, jak efektivně pracovat s transakčními e-maily.
Každý z nich má jiný význam, ale oba jsou velmi důležité. Zásadní rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že transakční e-maily obsahují relevantní informace, které příjemci nejen potřebují, ale také je očekávají. V praxi to znamená, že mají vyšší míru otevření a prokliku a při správném nastavení se stávají účinným nástrojem pro budování vztahu se zákazníky.
Marketingovým e-mailům se často říká promo či propagační e-maily. Jde typicky o různé newslettery a dle GDPR k jejich rozesílání musíte mít výslovný souhlas příjemce. Odesílají se více uživatelům najednou. Jejich úkolem je budování dlouhodobého vztahu s odběrateli, propagace služeb a produktů, nabídka výhodných slev, informování o speciálních nabídkách a novinkách.
Transakční e-maily jsou tady pro uživatele a zákazníky. Komunikují s nimi, pokud byli nějakým způsobem aktivní. Spouští se konkrétní akcí, kterou uživatel na webové stránce nebo v aplikaci provedl. Jedná se například o uvítání v rámci vytvoření nového účtu, potvrzení objednávky zboží či služeb, žádost o aktivaci nového účtu, oznámení o doručení, double opt-in potvrzení nebo obnovení hesla.
Kompletně a hravě dodané informace v rámci jednoho e-mailu
Tip od Včeliště: Nezahlcujte klienty zbytečnými e-maily. Pošlete potvrzení objednávky spolu se všemi potřebnými informacemi – zvolená doprava, platba i kontaktní údaje pro případ, že by nastaly jakékoli komplikace.
Michaela Bílá, Včeliště
Marketingový e-mail | Transakční e-mail | |
Obsah | Obsahují reklamy, nabídky a další typy propagace. | Týkají se transakcí, jako je potvrzení objednávky, nebo aktivit, kterými může být registrace či obnovení hesla. |
Příjemce | Zasílají se hromadně na základě segmentace zákazníků. | Zasílají se jednotlivci. |
Účel | Slouží k podpoře prodeje a propagaci značky. | Slouží k informování a řešení praktických věcí souvisejících s transakcí. |
Frekvence | Zasílají se po určitou dobu (propagují konkrétní produkty či oznamují blížící se události). | Součást každodenního provozu firmy. |
CTA | Končí obvykle výzvou k akci. | Nejdůležitější je samotný obsah, často výzvu k akci nemají. |
Design | Bývají více kreativní, mohou být složitější, s větším podílem grafiky. | Jednoduchá struktura a design, malá velikost e-mailu. |
Na transakční e-maily, v porovnání s těmi marketingovými, jejich adresát zpravidla netrpělivě čeká. Ví totiž, že z nich zjistí aktuální stav objednávky, a proto je ve většině případů opravdu čte. Věnuje jim čas i pozornost – a obojího byste měli využít. Tak, abyste mu stručně, jasně a přínosně předali informace, které vyhlíží.
Vše musí být efektivní a promyšlené. Pokud se zákazníkovi proces komunikace s vaší firmou nebude líbit nebo pro něj bude nesrozumitelný, s největší pravděpodobností se příště poohlédne jinde.
Výhodou vám naopak bude, když nastavíte automatické odesílání důležitých zpráv správně. Tím si můžete jednorázového návštěvníka proměnit ve věrného zákazníka.
Příklad, jak spojit obsah i znění e-mailu s celkovým tónem komunikace firmy
Příklad stručného a jasného transakčního e-mailu
Tip od Včeliště: Používejte v předmětu a zprávě klíčová slova, podle kterých může odběratel kdykoli zprávu ve své schránce dohledat.
Michaela Bílá, Včeliště
V následující části se podíváme na praktické ukázky, které vám pomohou využít potenciál transakčních e-mailů na maximum.
Předmět e-mailu je to první, co uživatel uvidí. Jeho délka může ovlivnit, jak jej příjemci vyhodnotí. Pokud je příliš dlouhý, může být považován za méně důležitý, neboť obsahuje příliš mnoho informací. Krátký předmět e-mailu je pro získání pozornosti klíčový a zvyšuje šanci na otevření vašeho sdělení. V ideálním případě by měl mít kolem 50 znaků. Buďte tedy struční a nebojte se použít akční slovesa.
Dlouhý předmět e-mailu není nejvhodnějším řešením
Promyšlený a ideální předmět transakčního e-mailu
Obsah e-mailu by měl být jasný, relevantní a výstižný. Na první dobrou musí uživatel pochopit,, proč vaše sdělení obdržel. Pište přehledně. Čleňte text do odstavců. Uveďte odkaz na další informace a kontakty.
Podívejte se sami. Jak na vás působí přehnaně dlouhý a roztahaný obsah potvrzení o objednávce?
Osobní přístup přitahuje větší pozornost uživatelů a pomáhá udržet jejich zájem. Vytváří emoční propojení, což může vést ke zvýšení prodejů a loajality vašich zákazníků. Porovnejte si, jak na vás působí tyto dva e-maily:
Obyčejné, neosobní sdělení
I transakční e-mail můžete napsat stručně, a přitom originálně
A co je důležité – nechte text projít korekturou. I když obsah e-mailu bude perfektně vyladěný, jedna chybka může jeho hodnotu zbytečně snížit. Jako třeba překlep ve druhé ukázce ve slově začít („začat“).
Transakční e-maily vyžadují automatizaci, neboť jejich úspěch závisí na rychlosti a spolehlivosti doručení. Od toho je tady pro vás Shoptet, který se o automatizaci postará ve všech směrech.
Vybírat můžete z mnoha předpřipravených šablon. Naleznete je v části Nastavení → E-maily → Automatické zasílání. Snadno si upravíte barvy, přidáte své logo a doladíte barvy tak, aby bylo na první pohled jasné, že e-mail má co dočinění s vaší firmou.
Jak vypadají šablony e-mailů v Shoptetu
Transakční e-maily doporučujeme připravit jednoduše s rozvážným množstvím obrázků. Editovat je můžete ve vizuálním editoru, nebo pro úpravu použít HTML editor, kde si vzhled e-mailu upravíte libovolně na základě vašich preferencí. Jak s automatickými e-maily pracovat, si můžete přečíst v nápovědě.
Transakční e-maily představují ideální příležitost ke vzájemnému budování vztahu se zákazníky a posílení image vaší společnosti. Proto je důležité jim věnovat patřičnou pozornost a vytvořit je tak, aby byly užitečné, osobní a zároveň zábavné.
Důkladně promyslete svůj cíl a informace, které chcete sdělit, a využijte našich tipů a triků k dosažení co nejlepšího výsledku. Pokud se chcete o e-mailovém marketingu dozvědět více, podívejte se na webové stránky mailujeme.cz, které jsou plné užitečných návodů. Kdykoli se na nás ve Včelišti můžete také obrátit, neboť jsme zlatými partnery Shoptetu a e-mail marketing je naší specializací.
Napsat komentář