Produktový tým pracuje každý den na nových funkcích a vylepšeních Shoptetu. O práci produkťáka, vztahu s e-shopaři a každodenních výzvách jsme si povídali s CPO Tomášem Mitanou.
Co tě k práci produkťáka přivedlo?
Na střední škole jsem jako asi každý v té době programoval, kódoval frontendy a k tomu se věnoval grafice – vlastně jsem tím tvořil menší produkty, akorát že v té době tomu ještě nikdo tak neříkal.
Čím déle jsem se věnoval grafice, tím silnější názor jsem si vytvářel na práci a úkoly, které jsem dostával. Postupně ve mně rostlo uvědomění, že pokud chci mít větší vliv na svět kolem sebe, měl bych přemýšlet nad tím, jaké změny se tím zadáním snažíme dosáhnout. A odtud už jsem byl jen několik kroků od své první produktové pozice.
Můžeš stručně popsat práci tvého týmu? Jak se lišíte od vývoje?
Přestože vývojářské týmy jsou našim nejbližším parťákem, naše práce se liší výrazně.
Naší misí je dokonale poznat problémy e-shopařů a nakupujících zákazníků a přinášet pro ně řešení, která fungují, rádi je používají a jsou výhodná i pro byznys Shoptetu.
Produkťáci v Shoptetu přemýšlejí typicky ve dvou rovinách – jak dělat naše e-shopaře úspěšnějšími a jak otevřít podnikání online dalším skupinám lidí, kteří by podnikat online chtěli, ale zatím si na to netroufli.
Odkud čerpáte inspiraci pro vylepšování produktů – spíš vlastní rešerší, nebo ze zpětné vazby e-shopařů?
Máme velké štěstí, že naše komunita je velmi otevřená sdílet nápady a feedback – proto je rádi i osobně navštěvujeme, telefonujeme si s nimi a zapojujeme je do výzkumů.
V naší práci se snažíme dívat na „big picture“, ale i na každodenní detaily. V „big picture“ režimu se zamýšlíme, jak bude vypadat budoucnost e-commerce za tři až pět let. Zároveň však sledujeme, kde jsme dnes a co můžeme udělat pro e-shopaře zítra – v tomto ohledu se spoléháme ze 70 % na feedback e-shopařů. Při pohledu do budoucnosti je to i o pohledu na trh a jeho vývoj, rozvoj nových technologií, předvídání, jak se budou měnit preference a zákaznické chování nakupujících atd.
Můžeš prozradit něco o novinkách, které letos připravujete?
Pracujeme na spoustě nových produktů, na které se hodně těším, budou to vážně pecky! Podnikání online zase uděláme výrazně jednodušší. Zatím se ale nemůžeme podělit o úplné detaily. Až to půjde, e-shopaře budeme určitě na našich kanálech informovat.
Shoptet se rychle rozvíjí a roste, jak se to projevuje na tvém týmu?
Tým se teď bude výrazně rozrůstat, abychom se vyzbrojili na nadcházející výzvy a expanzi na všech frontách.
Na začátku roku jsme se rozhodli dostat přímo pod produkt Add-ons tým, který navazuje a spravuje naše produktové spolupráce. E-shopaři se s nimi setkávají nejčastěji ve formě Doplňků. Tyto spolupráce jsou důležitou součástí naší platformy, a tak jsme se rozhodli tým přiřadit k produktu, abychom mohli spolupracovat blíže, z čehož budou profitovat naši zákazníci i Partneři.
Produktový tým výrazně posilujeme, abychom měli úzce zaměřené specialisty na jednotlivé oblasti, které jsou pro úspěch v e-commerce kriticky důležité.
Taky vytvoříme 4členný design tým, jehož misí bude rozvíjet naši platformu tak, aby lépe sloužila power-userům (zkušeným a náročným uživatelům), ale zároveň, aby byla jednodušší pro úplné začátečníky.
Jaké nové pozice teď obsazujete?
Nové kolegy hledáme jak na produktové, tak designérské pozice.
Pro produktové pozice preferujeme lidi, kteří už mají předchozí zkušenost, a taky velké nadšení, pro domény (oblasti), o které se v rámci týmu budou starat – to může být například fakturace nebo logistika.
U designérských pozic hledáme hlavně lidi, kteří mají zkušenost s prací na systémech v určité škále – naše administrace má 50 tisíc uživatelů měsíčně, to samo o sobě už obsahuje spoustu různých osobností, potřeb, atd. Uplatní se u nás UX, UI i obojetní designéři. Chceme profíky, co vědí, co dělají.
Budeme také hledat vedoucí pro výše zmíněné týmy. Všechny aktuální nabídky si uchazeči můžou prohlédnout na našich kariérních webovkách.
IT je hodně dynamický obor a rychle se vyvíjí. Musíš se ty a členové tvého týmu často dovzdělávat na nějakých kurzech a školeních, nebo se novinky učíte prostě v procesu?
Práce produktového manažera je výzva i proto, že je nutné sledovat víc oblastí najednou – první je craft/řemeslo produktového managementu, které se velmi rychle rozvíjí, ale zároveň každý z produktových manažerů má v Shoptetu na starost svoji doménu, o kterou se stará – to může být třeba logistika, platby nebo reklamní systémy – každá z těchto domén se rychle rozvíjí i sama o sobě. Navíc i e-commerce jako takový je taky velmi složitý svět, takže se nenudíme.
Každý z týmu se preferuje vzdělávat trochu odlišným způsobem – někdo rád chodí na konference, jiný na workshopy, někdo preferuje sledovat Twitter, číst blogy nebo poslouchat podcasty. Každého se snažím podpořit v cestě vzdělávání, který vyhovuje jemu samotnému.
Co tě na práci v Shoptetu baví nejvíc?
To, že pomáháme lidem měnit jejich životy – odejít z práce, kterou nemají rádi, aby se mohli věnovat tomu, co je baví.
Vytváříme pozitivní hodnotu pro svoje okolí – vidíme příběhy lidí, kterým se podařilo uspět, máme před sebou tváře reálných e-shopařů. Baví mě přijít na sklad nebo do prodejny e-shopaře, je to vlastní království každého z nich a reflektuje i jejich osobnost.
Co pro tebe naopak je/byla největší výzva?
Určitě geografická distribuce. Jsme na třech trzích – Česko, Slovensko, Maďarsko. To jsou tři různé kontexty, ve kterých naši e-shopaři fungují a tři různé perspektivy. Legislativa je jen jednou z nich – máme šanci pozorovat v reálném čase, jak se některá evropská legislativa zavádí v první zemi, následující pokračuje za půl roku a další až po dvou letech.
A potom jsou výzvou i desítky tisíc zákazníků, pro které je náš produkt kriticky důležitý komponent byznysu. Mají k němu tím pádem úplně odlišný vztah než k appkám, na kterých tráví volný čas – mají vyšší nároky. Každý používá naši platformu trochu odlišným způsobem, což nás nutí promýšlet všechny možné scénáře, co mohou udělat při změně, kterou realizujeme.
Ale i přes to všechno je to super jízda, dost si to užíváme. Motivuje nás každý den vidět pozitivní dopad, který má naše práce na e-shopaře.
Napsat komentář