8 novinek, které vylepší SEO vašeho e-shopu

()

Víme, jak moc vám kvalita SEO může pomoci přivést zákazníky na váš e-shop, a tak jsme letos v Shoptetu pracovali na tom, abychom vám práci se SEO usnadnili. Hraje totiž významnou roli ve výsledcích vyhledávání a v organické návštěvnosti webových stránek. Pojďme si spolu projít novinky, které byste neměli vynechat při optimalizaci pro vyhledávače.

Vyhledávače na webové stránky vysílají tzv. roboty –⁠ programy, které sbírají data z vaší stránky a dále je zpracovávají. Vyhodnocují například to, jestli není obsah na webech duplicitní, jestli neobsahuje skrytý text nebo zda se nesnaží roboty nějakým způsobem oklamat. Takové stránky mohou roboti penalizovat vyřazením z vyhledávačů. Jenže vy jako provozovatelé e-shopů naopak chcete, aby byl váš online obchod ve vyhledávačích jako Google nebo Seznam hezky vidět –⁠ a k tomu potřebujete právě SEO.

Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače je způsob vytváření webových stránek tak, aby byly svým obsahem a formou vhodné pro automatizované zpracování, které používají internetové vyhledávače.

Stránky Shoptet Podpory

K tomu, abyste mohli svůj e-shop optimalizovat, má Shoptet spoustu nástrojů a funkcí. Pravidelně je pro vás vylepšujeme, aby stačily aktuálním trendům. S tím nám pomáhají i naši partneři, zkušení SEO specialisté, se kterými plánovaná vylepšení pravidelně konzultujeme. 

Asi nikomu neuniklo, že se Shoptet do plošných úprav pro SEO pustil ve velkém. Ostatně cena za PPC reklamu meziročně roste a žádný e-shopista si nechce zbytečně ukrajovat z marže. Letos se víc jak kdy předtím ukazuje, že kdo investuje do SEO, dokáže i v turbulentním čase udržet ziskovost, a protože SEO je „z jedné třetiny“ závislé na technickém řešení, tak je třeba nezahálet a upgradovat.

SEO konzultant a PPC specialista Tomáš Zahálka

Letos jsme se na tuto oblast zaměřili a přinesli vám novinky. Pojďme si shrnout, co všechno jsme tento rok posunuli a jak vám to může pomoci v cestě za vyššími konverzemi vašeho e-shopu:

Novinky v doplňku Základní SEO

  1. Title a description i pro články a kategorie
  2. Nová proměnná #PRODUCTS_COUNT# pro kategorie

Novinky v doplňku Pokročilé SEO

  1. Export a import dat parametrických kategorií
  2. Zobrazení více parametrických kombinací v Pokročilém SEO najednou

Další SEO vylepšení

  1. Přidaný spodní popis kategorie
  2. Úprava v doplňku Cizí jazyky
  3. Robots.txt
  4. Sitemapa

Základní a Pokročilé SEO

V Shoptetu pro vás máme už dlouho k dispozici dva zásadní doplňky, které vám se SEO pomůžou. Také v nich jsme udělali několik vylepšení: 

Doplněk Základní SEO 

Tento doplněk představuje elementární nástroj pro nastavení složení url adres, jejich případné přesměrování a pro generování meta tagů title a description pro dané části e-shopu: úvodní stránka, články, rubriky, kategorie, produkty, výrobci.

1. Title a description i pro články a kategorie

Co je title a description? Title je velmi důležitý pro SEO, ovlivňuje pozice webových stránek ve vyhledávačích. Měl by obsahovat zásadní informace o tom, co na dané stránce je. Description je krátká informace o tom, co webu je. Ve výsledcích vyhledávání by měl uživatele přesvědčit k otevření odkazu.

Nově můžete meta tagy title a description zadávat i pro články a kategorie na vašem e-shopu.

Jaký dopad má tato změna? Díky ní dokážete meta tagy přizpůsobit na míru jednotlivým kategoriím. Už tedy máte šanci pozitivně ovlivnit zobrazení i těchto textů ve vyhledávání, jejich CTR a v důsledku toho vaše pozice ve vyhledávačích. 

2. Nová proměnná #PRODUCTS_COUNT# pro kategorie

Znáte využití šablon a proměnných v meta tazích? Aby titulek a description nebyly pokaždé stejné (duplicitní) a zároveň abyste tyto texty nemuseli tvořit ručně jeden po druhém, můžete pro jejich generování využít šablony. Do nich se budou na požadovaných místech propisovat proměnné hodnoty a výsledkem bude meta tag na míru. Pro zasazení proměnných se používají tvz. značky (jejich seznam najdete zde). Typicky například #PRODUCT_NAME# zastupuje název produktu nebo #MANUFACTURER# znamená výrobce.

Pro efektivní aplikaci proměnných do kategorií e-shopu jsme přidali jednu novou: #PRODUCTS_COUNT#. Díky ní dokážete do textu meta tagu nechat dynamicky propisovat informaci o tom, kolik produktů je aktuálně k dispozici.

Čemu novinka pomůže? Obsah značky #PRODUCTS_COUNT# působí dobře ve výsledcích vyhledávání. Například když uvedete, z kolika druhů zboží v rámci určité kategorie si na vašem obchodu lze vybrat. Ukážete tím velikost vaší nabídky. Zvýší se proklikovost z vyhledávačů a vylepší se vám v nich pozice.

Doplněk Pokročilé SEO 

Doplněk pokročilé SEO dokáže z existujících parametrů variant a parametrů pro filtrování vytvořit unikátní parametrické kategorie. Pro správné fungování je třeba mít aktivní doplněk Parametrické filtry.

3. Export a import dat parametrických kategorií

K čemu slouží parametrické kategorie? Díky nim posunete filtraci na vašem e-shopu o krok dále. Zvolte různé kombinace parametrů, vygenerujte jim unikátní meta title, description, nadpis, popis kategorie a URL adresu. Když uživatel zaškrtne odpovídající kombinaci filtrů, dostane se na vámi optimalizovanou stránku, která je také viditelná pro roboty vyhledávačů a vylepšuje vaše SEO.

Aby se s doplňkem Pokročilé SEO pracovalo ještě lépe, rychleji a efektivněji, umožnili jsme data pro hromadné úpravy parametrických kategorií exportovat a importovat.

Proč jsme implementovali tuto praktickou funkci Import a export parametrických kategorií? Protože ušetří desítky i stovky hodin práce SEO specialistům a copywiterům! Nyní mohou dělat změny velmi jednoduše v excelu –⁠ i pro tisice kategorií najednou. Přečtěte si o využití v praxi v článku Import a Export parametrických kategorií? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz.

4. Zobrazení více parametrických kombinací v Pokročilém SEO najednou 

Jak vznikají parametrické kombinace? Při tvorbě parametrických kategorií navzájem kombinujete zvolené parametry produktů (případně i jejich variant) pro filtrování. Jako aktivní označíte ty kombinace, které skutečně chcete využívat. Po jejich uložení můžete upravovat URL adresy vytvořených parametrických kombinací a vložit i jejich vlastní popis.

Pokud chcete místo práce s importy a exporty zůstat přímo v administrativním rozhraní vašeho shoptetu, bude vám vhod zvýšení počtu zobrazovaných kombinací na jedné stránce.

Jaký je pozitivní efekt? U stovek kategorií byla snadná orientace kvůli nemožnosti zvolit si počet zobrazených řádků v tabulce náročná. Teď už si stránky nemusíte překlikávat pouze po 25, ale už i po 50, 75 nebo 100 položkách,, což vám zrychlí a zpřehlední proces zpracování.

Další SEO vylepšení

5. Přidaný spodní popis kategorie

Proč mít na e-shopu popisy kategorií? Popisky kategorií je další místo na vašich stránkách, kde se hodí komunikovat se zákazníkem. Nedoporučuje se sem vkládat příliš dlouhé texty, krátké však nejsou od věci a rozhodně mohou být užitečné. Slouží pro sdělení různých informací návštěvníkovi vašich stránek, má šanci zvýšit vaše konverze. Je zároveň důležitý pro SEO a jedná se o popis stránky, který se může zobrazit ve vyhledávačích v rámci výsledků vyhledávání.

Na šablonách nyní můžete do kategorií přidat i spodní popisek.

Tato funkce týkající se šablon 3. generace vám umožní lépe pracovat s textem v kategoriích a dělat ho obsáhlejší. Do horního popisku máte příležitost přidat to zásadní a například odkazy na zajímavé relevantní články. Ve spodním popisku máte svobodu se více rozepsat a zákazníkovi říct vše ostatní. Zároveň můžete přidávat další informace a editor využít i k jiným účelům. 

Celkově může mít spodní popis kategorie pozitivní dopad na SEO, návštěvnost a důvěryhodnost e-shopu. S touto úpravou dochází i ke změně hlaviček pro importy a exporty. Ty se nově budou nazývat topDescrioption a bottomDescription.

TIP mimo SEO: Nově také můžete horní popisek přesunout do levého menu tak, jak je to například v šabloně Tango. Tuto možnost najdete v nastavení skrze checkbox Popis v sidebaru (Nastavení > Produkty > Zobrazení).

6. Úprava v doplňku Cizí jazyky 

K čemu je dobrý tento doplněk? Díky němu dokáže váš e-shop fungovat na jedné doméně, ale ve více jazycích. Zákazník si ho snadno přepne na jazyk, kterému rozumí. A tak rozšíříte okruh potenciálních klientů i mezi ty, kteří třeba nemluví česky. 

V rámci Cizích jazyků je už také zpřístupněno pro druhý (tj. spodní) výše zmíněný popisek kategorie zadávat multijazyčné texty. Ohledně metadat zůstává vše stejné jako doposud a v tomto případě jsou zatím dva texty brány jako jeden. 

Díky úpravě máte širší možnosti pro práci s popisy kategorií i pro další jazyky na vašem e-shopu a můžete využít jejich potenciál.

7. Robots.txt

„To mám na e-shopu roboty?“ Do sekce robots.txt v HTML kódu (Vzhled a Obsah > Editor > HTML kód) se obvykle vkládají direktivy, kterými zamezíte robotům vyhledávačů přístup k vybraným stránkám vašeho e-shopu. Prostě tam, kde je mít nepotřebujete.

Od našich partnerů specialistů jsme dostali zpětnou vazbu, že vyhledávače navštěvují některé URL adresy, na kterých se ale užitečný obsah nenachází. Dané parametry jsme proto přidali do robots.txt. Jednalo se například o parametr letter, který se nachází v rámci slovníku pojmů.

8. Sitemapa

„Sitemapu taky neznám!“ Sitemap.xml je soubor, který má pomoci robotům internetových vyhledávačů vyznat se na webové stránce. V Shoptetu se generuje automaticky (Propojení > Google, záložka Search Console).

Letos jsme také optimalizovali rychlost generování sitemapy a přidali logiku pro generování sitemapindex pro velké sitemapy. Podívali jsme na na zoubek i generování URL pro doplněk Slovník pojmů, které doposud sitemapa neobsahovala. To vám může opět výrazně zlepšit SEO. 

Co nás vedlo k těmto změnám? Google dokáže zpracovat sitemapy pouze do velikosti 50MB. Jenže u velkých e-shopů dochází k překročení této velikosti a Google už sitemapu nedokáže validně stáhnout a zpracovat. Nyní umíme sitemapu rozdělit na menší části, čímž je problém vyřešen.

A to je našich 8 novinek letošního roku, které jsme připravili proto, abyste byli se svým e-shopem ještě úspěšnější. Spoustu informací o SEO najdete i na našem blogu, například v tomto článku, který vznikl ve spolupráci s našimi partnery

Užitečné mohou být i záznamy těchto webinářů:

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů