3 otázky pro Shoptet Partnery na téma SEO

Protože jsou naši partneři odborníci na slovo vzatí, rozhodli jsme se z nich „dostat pár slov“ v dalším rozhovoru. Tentokrát jsme vybrali SEO specialisty a vyptali se jich na jejich zkušenosti ohledně optimalizace pro vyhledávače.

Pro naše specialisty jsme připravili trojici dotazů a z jejich odpovědí vybrali ty nejzajímavější. Přečtěte si, jak začít s optimalizací pro vyhledávače, jak hodnotit postup a co dělat, pokud se objeví nějaký zádrhel.

Položili jsme konkrétně tyto tři otázky:

  1. SEO je široká problematika a e-shopaři často nemají přehled o všech možných metodách optimalizace. Čím byste doporučil začít a co považujete za už náročnější?
  2. Občas se stane, že dojde k propadu v organické návštěvnosti. Co byste doporučil jako první pomoc a jak dále napravit situaci a pozice dohnat?
  3. Jakou další cestou kromě vyššího obratu může e-shopař zjistit, že pokrývá správná klíčová slova? Jak najít ten nejefektivnější způsob?

Pojďte se spolu s námi podívat, jak vypadaly odpovědi a co vám, našim e-shopařům, naši partneři doporučují na základě svých zkušeností z praxe.

1. SEO je široká problematika a e-shopaři často nemají přehled o všech možných metodách optimalizace. Čím byste doporučil začít a co považujete za už náročnější?

Není žádná amerika, že se všichni naši partneři shodli na tom, že jedním z těch úplně prvních kroků za úspěšnou optimalizací e-shopu pro zákazníky i pro vyhledávače je vytvoření dostatečně kvalitní analýzy klíčových slov. Provozovatelům malých e-shopů by měly stačit Google Ads s návrhy klíčových slov, větší online obchody by už měly vsadit spíše na profesionálně zpracovanou klíčovku.

Jak ale pokračovat? Analýza klíčových slov sama o sobě nic neudělá. Abyste díky ní mohli něčeho dosáhnout a neměli ji jen pro pocit, že ji máte a tak najednou bude vše klapat jako nikdy, musíte vědět, jak s ní správně pracovat dál.

Poté je třeba uvažovat, jestli má každé klíčové slovo svou cílovou stránku, tedy obsah, který je mu věnovaný. Podle toho se totiž content doplňuje a můžete vyřešit hlavní problém on-page faktorů.

Náročnější je už linkbuilding, protože laik nemá velkou šanci získávat kvalitní zpětné odkazy. Pokud si někdo myslí, že stačí mít jen atraktivní obsah, tak brzo pozná, že to má své limity, které jen tak nepřekoná.

SEO specialista Tomáš Stýskala

Linkbuilding je dlouhodobé budování sítě zpětných odkazů především z důvěryhodných webů. Jen ty kvalitní linky totiž přivádějí návštěvnost na web. A jelikož není snadné takové odkazy získávat, často se vyplatí to nechat na odborníkovi – linkbuilderovi.

Další zajímavou metodu pro získávání odkazů připoměl Martin Balko:

Pre e-shopy môže byť ideálne využívať na získavanie odkazov obsah vo forme tzv. prostredníka: „The ‘Middleman’ Method”. Zjednodušene: užitočný obsah umiestnime na nejakom našom blogu ako nezávislý obsah a z neho smerujeme odkazy na naše produkty, alebo optimalizovaný obsah. A pre tento nezávislý obsah získavame odkazy z iných webov. Takto sa to pri es-hopoch často robí preto, lebo majitelia webov neradi odkazujú na rôzne komerčné weby. Nie je to až také zložité, ako to môže vyzerať, ak máme čas, energiu a chuť skúšať nové veci, tak e-shopari to môžu zvládať aj sami. V inom prípade môže byť pre nich asi lepšie nechať to na odborníka.

SEO specialista Martin Balko

Pokud vás tato strategie zaujala a chcete se do ní ponořit víc, mrkněte na článek A Simple SEO Strategy for 2019 (The ‘Middleman’ Method) v angličtině.

Přidáme další tip na oblast, ve které využít výsledky analýzy klíčových slov. Filip Bartoš správně podotkl, že je to důležitý zdroj také pro zpracování informační architektury a struktury kategorií. Proto ji automaticky nepřejímejte od svého dodavatele, lepší je si navrhnout vlastní, takovou, která bude sedět právě vašemu obchodu a vaší cílovce. (Pokud by vám dělalo problémy napárování vlastních kategorií na kategorie dodavatele, klidně sáhněte po vhodném doplňku, třeba po NapojSe.)

2. Občas se stane, že dojde k propadu v organické návštěvnosti. Co byste doporučil jako první pomoc a jak dále napravit situaci a pozice dohnat?

Pokud poctivě sledujete analytiky a svoje pozice ve výsledcích vyhledávání, někdy vás může nemile překvapit propad umístění na vaše klíčová slova. Ten se může podepsat i na množství přijatých objednávek. Našich partnerů jsme se zeptali, co v takové situaci dělají jako první a jak se z ní zase dostat ven.

V první řadě bych doporučil nepanikařit. Často se stává, že pozice propadnou, jenom aby se po pár dnech vrátily na stejnou nebo lepší pozici. Google v roce 2018 realizoval přes 3 000 úprav algoritmu, z nichž bylo jen několik zásadních (Core update). Takže posuny na každodenní bázi jsou zcela běžné.

V druhé řadě je potřeba zjistit, zda se nejedná o technický problém, který by mohl za propadem pozic stát (chybně aplikovaná direktiva v robots.txt nebo přímo na stránce).

Další rada by byla pokusit se pokrývat širší spektrum vyhledávacích dotazů, aby se případné propady několika klíčových frází neodrazily na celé organické návštěvnosti.

odborník na SEO Michal Binka

Další dva užitečné tipy má i Ivo Kylián. Vždycky se vyplatí udělat vše pro to, abychom zjistili příčinu propadu a uvědomili si, co ji mohlo způsobit. Jedině tak se vyhneme neuváženým zásahům.

Doporučuji si vést deník, kde si budete zapisovat všechny úpravy obsahové, technické nebo v analytice, které byly provedeny. Můžete se pak rychleji dopátrat, zda předchozí činnost nemohla mít důsledek v propadu organické návštěvnosti.

Pokud budete sledovat SEO komunitu, určitě se rychle dozvíte, jestli nedošlo k algoritmickým úpravám ze strany vyhledávačů. Když ano, tak v tom nejste sami a chce to hlubší analýzu.

SEO konzultant Ivo Kylián

SEO komunita se vám bude nejsnáze sledovat asi na Facebooku, kde se můžete také sami zapojit do debat (například skupina SEOloger: Veřejná diskuse o SEO CZ / SK). Dále můžete sledovat twitterové účty vybraných SEO specialistů a odborníků, ke kterým máte důvěru.

Důležité je si uvědomit také to, která období sledujete, a přemýšlet v delším časovém kontextu.

Nelze porovnávat propad návštěvnosti mezi jednotlivými měsíci. Není příliš důležité se zabývat vývojem dříve než po roku ostrého provozu. Pokud jste zavedení na trhu a v delším časovém horizontu se objeví dlouhodobý klesající trend, pak začněte analýzou zpětných odkazů. Tam je z 90 % kámen úrazu.

SEO realizátor Filip Bartoš

3. Jakou další cestou kromě vyššího obratu může e-shopař zjistit, že pokrývá správná klíčová slova? Jak najít ten nejefektivnější způsob?

Výsledky optimalizace neuvidíte ze dne na den. Pokud se postupně zvyšuje organická – přirozená návštěvnost a prodej, pak je e-shop obvykle na dobré cestě. Jaké další ukazatele můžete monitorovat?

E-shopař může sledovat pozice klíčových slov, návštěvnost, CTR, konverzní poměr stránky, strávený čas na stránce, míru okamžité opuštění, počet stránek, které zákazník projde po čas jedné návštěvy atd. Doporučuji si vybrat ten ukazatel, který je reálný, měřitelný, prokazatelný a hlavně pro fungování byznysu důležitý.

SEO specialista Daniel Kovalčík

Jaké nástroje pro sledování těchto faktorů naši partneři doporučují? Mezi jejich oblíbenci se nejčastěji objevují Collabim, Semor, Google Analytics, Google Ads a Google Search Console. Kdo by chtěl další, pak Screaming Frog, Ahrefs, Majestic a MarketingMiner. Na závěr přidáváme ještě jeden tip, na co nezapomenout.

Je důležité sledovat, které konkrétní stránky berou vyhledávače jako nejrelevantnější pro konkrétní dotaz. Často se stává, že má e-shop pro klíčovou frázi vybránu a připravenou stránku, nicméně vyhledávače přivádí návštěvnost na stránku jinou. Poté je nutné strategii pro tuto vstupní stránku upravit. Anebo se pokusit zvrátit stav tak, aby vyhledávače změnily názor a vstupní stránku na tu požadovanou.

SEO konzultant Ivo Kylián

To byly postřehy SEO odborníků, kteří jsou našimi Shoptet Partnery. Na úplný závěr přidáváme přehled našich doplňků, které vám pomohou ohledně SEO udělat pro svůj e-shop maximum.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů