Jak na produktové fotografie? Buďte krok před konkurencí

Většina lidí nakupuje očima. A to i na e-shopech, kde zkrátka platí, že fotky prodávají. Jak má vypadat skvělá produktová fotografie a proč vyzkoušet i 360° fotografie, poradí profesionální fotografové.

produktové fotografie e-shop

Pokud si chcete koupit boty nebo peněženku přes e-shop, zvolíte ten, kde se na produktové stránce krčí jedna rozmazaná fotografie? Jistě že ne. I u nakupování online chcete mít pocit, jako byste viděli produkt přímo před sebou a skoro si na něj mohli sáhnout. Dopřáváte takový zážitek i návštěvníkům vašeho e-shopu?

Dobré fotky prodávají

Dobrá produktová fotografie umožňuje zákazníkovi si zboží dobře prohlédnout a bude i lákadlem, které přivede na váš e-shop lidi, když daný produkt hledají přes Google a objeví vás například přes Google Nákupy. A to je důležité si uvědomit: fotky posíláte do srovnávačů zboží a do placených reklamních kampaní. Pokud se tam vedle sebe objeví stejný produkt, jeden s krásnou fotografií a druhý se bude prezentovat fotografií „ať je tam aspoň něco”, dá zákazník ve většině případů přednost profesionálně vypadající „pěkné fotografii”. 

Nejlepší představu o tom, jak vypadají vysněné tenisky nebo telefon, podá 360 produktová fotografie. Produkt přiblíží ze všech stran a pohledů v reálně působící animaci. Tuto vychytávku, kterou si oblíbily světové e-shopy, mohou mít jednoduše i e-shopy na Shoptetu. A může to být jedna z vašich konkurenčních výhod. Přečtěte si, jak na Shoptetu vložit 360° fotografie.

Pro koho je 360° fotografie vhodná a jak fotit produktové fotografie, nám přiblíží fotografka Kateřina Barchánková a fotograf Tomáš Pospíšil.

Celý e-shop je dělán proto, abychom prodávali, tedy za účelem zisku. Bez dobré fotky produkt neprodáte, ať máte sebelepší popisek. Zákazník chce vidět, co dostane.

Fotografka Kateřina Barchánková

Jak má vypadat produktová fotka?

Připravili jsme pro vás ukázky špatné a správné produktové fotografie:

produktová fotografie

A ještě jedna srovnávací ukázka, jak vypadá špatně a jak správně odprezentovaný produkt. Kterou fotografii byste si vybrali pro svůj e-shop?

produktové fotografie

Jeden z důvodů používání čistě bílého pozadí je i ten, že pozadí pak vypadá na všech fotkách stejně, když se produkty řadí vedle sebe. Produktová fotografie má vypadat co nejlépe především z pohledu zákazníka. Na to hodně fotografů, ať už profi nebo laiků, zapomíná. U některých fotek je priorita barevnost, u složitějších tvarů zase pohled ze všech stran. Je dobré si před focením nastavit priority. 

Fotograf Tomáš Pospíšil

360°produktová fotografie. Pro jaký e-shop se hodí?

Otočná produktová fotografie dokáže zákazníkům přiblížit produkt, jako když si jej před sebou pomalu otáčí v ruce na prodejně. Protože její vytvoření je poměrně technicky složité, je lepší požádat odborníka. Proč? To přibližuje fotografka Kateřina Barchánková.

3 otázky pro fotografku

Pro jaké e-shopy se 360° fotografie hodí nejvíce?

Z mé zkušenosti tyto fotografie nejčastěji využívají e-shopy s obuví, ty, které prodávají alkohol, sklo a šperky. Ty často do focení 360° fotografií investují a nafotí takto celý sortiment.

Jak se fotí 360° fotografie?

Výhodou je, že pokud si necháte vytvořit otočnou fotografii, tak získáte vlastně 24/36/72 ks  jednotlivých produktových fotografií, které vám následně funkce v e-shopu spojí v jednu „otáčející” se fotografii. Jednotlivé fotografie můžete nahrát i do běžné galerie obrázků produktu, takže díky jedné otočné fotografii získáte za jednu cenu skoro kompletní fotosadu ke svému produktu. Pokud si objednáte nejmeší sadu 24 ks fotografií, ušetříte webový prostor, ale produkty se budou při otáčení sekat. Ideální je 36 fotografií, protože každá fotografie zaznamená otočení produktu o 10 st. a otáčení je plynulé. 72 fotografií se vyplatí pouze u luxusních produktů, kde otáčením po 5 st. dosáhnete skoro plynulého pohybu jako u videa. 

Je možné využít 360° jen u části sortimentu, např. u top produktů?

Doporučuji zvážit tři základní aspekty. Prvním je cena produktu, druhým je dostupnost produktu a třetím je zisk z produktu. Otočná fotografie je nákladnější na pořízení a zabírá také více místa na e-shopu a pro spoustu e-shopů nebude ekonomické ji mít u všech produktů. Zpravidla se tedy vybírají produkty, které jsou ve vyšší cenové hladině, protože je na nich větší zisk. Ideálně by měly 1-3 prodané produkty zaplatit náklady na focení. 

E-shopy také volí produkty, které jsou v nabídce stálice (několik let) nebo alespoň celou sezónu, kdy je předpoklad, že se díky dobré fotografii prodá více kusů (ale ty musí být dostupné). 

Začínáme podnikat. Co když na focení nemáme moc peněz?

Je logické, že na začátku každého podnikání se řeší finance. Potvrzují to zkušenosti námi oslovených fotografů.

Kateřina Barchánková: Většina e-shopařů raději koupí více zboží, než by investovala do profesionální prezentace nebo si nakoupí profi nebo poloprofi vybavení a začnou fotit svépomocí. Je dobré si ale uvědomit, že pokud nabízíte luxusní a dražší zboží, tak musí i vzhled e-shopu a prezentace zboží vypadat luxusně. Pokud jsou fotografie na první pohled amatérské, vyvolá to u většiny zákazníků pocit nedůvěry. Pokud prodáváte levnější zboží, tak možná na začátku zvládnete i focení, ale pokud se e-shop rozjede jen v trochu vyšších obrátkách, tak na focení prostě nebude čas. A není nic horšího než zalistovat na e-shop zboží a doplnit jej obrázkem Foto připravujeme.

Tomáš Pospíšil: Hodně začínajících e-shopařů ignoruje fakt, že k dobré fotce vede delší cesta než vzít do ruky mobil a prostě fotit. Jsou jen dvě cesty, buď to svěřit profíkům a zkrátka za to zaplatit nebo investovat svůj čas do vzdělání v oblasti fotografie a fotit si produkty sám. Pokud máte dobrý projekt a věříte mu, první cestou se dostanete k úspěchu rychleji, jelikož svůj čas můžete investovat do dalších věcí kolem eshopu, kterých není zrovna málo.

Podívejte se na ukázky produktů, které jsou k nafocení náročnější a kdy se vyplatí pro dobrý výsledek vzít fotografa:

Jak fotit produktové fotografie

(Tipy připravila fotografka Kateřina Barchánková)

Focení mobilem a produktové fotografie?

„S kvalitním mobilem se dá začít, ale je potřeba počítat s tím, že fotografie budou mít veliké zkreslení perspektivy. Naopak má mobil díky malému čipu velkou hloubku ostrosti, tzn. i menší produkty jsou většinou celé v hloubce ostrosti. I laik si však brzy všimne, že fotografie z mobilu vypadají nejlépe zase na mobilu a na velkém monitoru je to již o něco horší, taky grafika se na takových fotkách dělá složitěji. Proto je dobré používat kvalitnější fotoaparát, který je k tomu určený. Zatímco image fotky a atmosféra se dá fotit čímkoliv i mobilem, stačí jen hledat správná místa, produktové fotografie s nutným čistě bílým pozadím jsou náročnější. Chce to alespoň provizorní ateliér a trochu znalostí grafiky,” vysvětluje fotograf Tomáš Pospíšil.

Vezměte fotografa, vyplatí se vám to!

Pokud chcete, aby byl váš e-shop důvěryhodný, profi fotografie v jednotném stylu vám v tom velmi pomohou. A ušetříte si spoustu času, který může zabrat následná úprava nebo předělávka ne úplně zdařilých fotek. Fotografy, kteří se zabývají produktovou fotografií, najdete i mezi našimi Shoptet Partnery.

Tyto typy produktů níže patří podle fotografa Tomáše také k náročnějším, co se týče přípravy a focení.

S fotografem si dopředu domluvte podmínky spolupráce, připravte si i smlouvu a nechte si poslat ukázku práce. Co vám podle fotografů ušetří peníze i nervy?

Kateřina Barchánková říká: Spoustu peněz vám ušetří, když fotografovi dodáte vždy co nejlepší produkt. Pokud jsou na focení poslány např. měkké kožené kabelky, které byly ohnuté a zmačkané v krabici, bude každý ohyb na fotce mnohem více vidět. Jeho odstranění je už pokročilá retuš, která nafocení produktu značně prodraží. Pokud nevíte, jak produkt vybrat, stačí se fotografa zeptat. V základu ale platí poslat produkt čistý, bez otisků prstů . Nesahejte na produkty rukama, to platí obzvlášť pro elektroniku a jiné hladké povrchy. Dodávejte zboží bez trčících nitek, lepidel, bez vad (díry, natržení) atd.

Tomáš Pospíšil o focení ve svém ateliéru říká: S klienty před focením hodně diskutuji. Za mě je to základ toho, abych fotky nemusel předělávat a aby byl klient na první dobrou spokojený a vešli jsme se díky tomu do termínů. Proto se občas ptám i na věci zdánlivě nepodstatné. Čím konkrétnější mám zadání, tím jsem radši. Na začátku je pro mě podstatné vědě, kolik produktů najednou se bude fotit, kolik jich bude lesklých nebo jinak na focení náročnějších, protože od toho se odvíjí cena. 

Jak pracovat s fotkami pro e-shop

Vše kolem focení zdárně proběhlo? Přichází chvíle, kdy potřebujeme kvalitní fotky, které nezaberou moc místa a nebudou zpomalovat načítání e-shopu.

Fotograf by měl klientovi standardně dodávat upravené a zpracované fotografie, které prošly postprocesem, a to ideálně ve větší (původní/plné) velikosti (aby bylo možné fotku použít i jinam než na e-shop) a zároveň v domluvené velikosti na e-shop. 

Tipy fotografky Katky:

Tipy fotografa Tomáše:

A ještě jedna fajn zpráva na závěr! Dobrá galerie, kde je vidět celý produkt, ale i detaily (např. tlačítek) vám jako prodávajícímu ušetří telefonické a e-mailové dotazy a tím kapacity vaší zákaznické podpory.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů