Breberky: Z nadšení do látkových plenek vzniklo úspěšné podnikání

()

Příběh e-shopu Elišky Dobiášové začal nepříjemnou nemocí a následným řetězcem událostí, které nakonec vyústily do vybudování vlastního byznysu v oboru látkových plenek a hygienických potřeb pro ženy. Breberky dnes patří mezi největší výrobce tohoto sortimentu v Česku a inspirují další maminky.

Elišku jsem navštívila přímo v její dílně v Poděbradech u Prahy. Poté, co mě provedla provozem a mezi regály až do stropu naplněnými látkami i hotovým zbožím, jsme si popovídaly o začátcích a budování jejího podnikání, o jednorázových versus látkových plenách a vložkách, zákaznících i o jejím e-shopu samotném. Přečtěte si náš inspirativní rozhovor a zjistěte, proč si Eliška pro svou značku vybrala název Breberky nebo jak se jí daří plnit vizi ekologické firmy.

Mateřství je předěl v životě mnoha žen. U vás to bylo nejen v tom, že přišlo miminko samotné, ale také určitá změna ve vnímání světa, která vás nakonec vedla k opuštění zaměstnání a začátku vlastního podnikání. Jaký se za tím skrývá příběh?

Můj příběh začíná v roce 2014, kdy mi diagnostikovali endometriózu, což je ženská nemoc, se kterou si moderní medicína moc neví rady. Následovala velmi složitá léčba, která však neměla dobré výsledky. V podstatě mi řekli, že nikdy nebudu moct mít děti, a to člověku změní život. Dnes však toto onemocnění přijímám s pokorou a vnímám je jako životního učitele. Začala jsem si díky tomu více všímat, co jíme, čím se myjeme, co si oblékáme, zkrátka jsem převzala plnou odpovědnost za své zdraví.

Nakonec jste jako zázrakem přece jen otěhotněla. Jaký to na vás mělo vliv?

Přirozeně jsem stejně jako každá máma chtěla pro své miminko to nejlepší a nejzdravější. No a plenky má na sobě děťáko 24 hodin denně, takže jsem se samozřejmě zajímala i o jejich kvalitu a popravdě jsem byla zděšena tím, co všechno v jednorázových plenách je.

Překvapilo vás to? 

Hrozně mě to zarazilo. Říkala jsem si, jak je možné, že se tohle vůbec může prodávat. Dneska to bohužel vidím ještě více, protože jsem se setkávám s případy dětí s velkými zdravotními problémy způsobenými právě jednorázovými plenami. Odesílají je k nám přímo z nemocnic nebo dermatologických klinik.

Toto téma jste začala řešit i profesionálně a odstartovala jste vlastní podnikání. Co byla vaše největší motivace?

Předtím jsem dělala import a export zemědělských komodit, což znamená, že člověk musí být v podstatě nonstop na telefonu a většinu dne tráví u počítače. No a to jsem s dítětem nechtěla, chtěla jsem být pánem svého času. Zároveň jsem ale věděla, že nejsem ta máma, která by byla schopná být jen doma a nic dalšího netvořit.  A vzhledem k tomu, jak mě látkové plenky nadchly, rozhodla jsem se, že je zkusím vyrábět. Na podzim roku 2015 jsem udělala průzkum trhu, základní finanční plán a zkusila to. 

Jak se vám ze začátku dařilo?

Nárůst objednávek přes Facebook byl díky doporučení velmi rychlý, takže jsem záhy přešla na e-shopový prodej. Firma se rozrůstala a já najímala další švadleny. Nejdříve pracovaly doma, brzy však bylo nutné pořídit vlastní výrobní prostory. Postupně šel vývoj dopředu, až nám stávající e-shopová platforma přestala stačit, a tak jsme zhruba po roce a půl, tedy v roce 2017, migrovali na Shoptet.

Začala jste především látkovými plenkami, v roce 2015 byly v Česku čtyři velké značky, takže konkurence nebyla tak velká. Dnes jsou látkovky poměrně populární. 

Myslím si, že to je úplně přirozené, lidé se více zajímají o své zdraví a dívají se i na ekologické dopady. Pomalu, ale jistě otevíráme oči a témata, která byla dříve tabu, se nyní diskutují otevřeněji. Navíc je mnohem lepší dostupnost kvalitních informací, a když vám do života vstoupí dítě, tak pro něj prostě chcete to nejlepší. Je tedy samozřejmé, že hledáte více a více informací, a otázka zdraví je u většiny z nás na prvním místě. 

Proč jste si zvolili název Breberky?

Chtěli jsme něco hravého a dobře zapamatovatelného. Byl to takový spontánní nápad, jeden z mnoha. Markeťáci nám jej velmi chválí, protože se dobře vyhledává a každý si jej pamatuje. Název nekonkuruje žádnému jinému projektu a už vůbec ne ve spojení s látkovými plenami, takže sklízíme celkem úspěch. A navíc je vtipný, mám ráda, jak často kouzlí lidem úsměv na tváři, zvlášť teda ve spojitosti s dámskými vložkami. (smích)

Používáme lokální a co nejvíc přírodní materiály

Chcete být zdravá a ekologická firma, nakupovat kvalitní, lokální a co nejvíc přírodní materiály… Jak se vám to daří?

Daří se to dobře, protože tak opravdu žijeme i jako rodina. Myslím, že to tak vnímají i naši zaměstnanci, vidí, že to není jen takové to heslo navenek, a ctí filozofii naší firmy.

Co se týče produkce, tak u výrobků využíváme nejvíce bio-bavlnu s certifikací GOTS a bambus, který je považován za ekologickou plodinu 21. století. Používáme také látky z recyklátu: PUL a fleece. Materiály většinou nakupujeme lokálně, nejvíce spotřebováváme právě bambusovo-biobavlněné froté a biobavlněné froté. Oboje je z české pletárny na Moravě, což je taky rodinná firma.

Ve své nabídce máte spoustu vzorů, podle čeho je vybíráte? 

Pro nás by bylo snazší mít méně vzorů a opakovat je, ale zákazník to chce přesně naopak. Ten potřebuje mít neustále nové designy. U mnoha to graduje až do nakupovací závislosti. Vyhovět požadavku na neustálé chrlení nových vzorů a trefení se do vkusu je poměrně náročné. Stává se, že naskladníme nové kolekce a já mám pocit, že je od všeho až až. No a za chvíli nám přijde zpráva, že nemáme nic pro kluky, a za dalších 10 minut zase slyšíme, že nenabízíme nic pro holky, a takhle je to pořád dokola. Snažíme se proto do výběru vzorů zapojovat i naše zákazníky, aby se nám dařilo co možná nejvíc plnit jejich přání.

Jak to vlastně funguje, když chcete nějaký nový vzor?

Třeba PUL, což je speciální nepromokavý materiál, objednávám zhruba 3× až 4× ročně. Je potřeba plánovat minimálně půl roku dopředu, protože výroba trvá dlouho. V podstatě teď, na začátku jara, už řeším zimní sezónu. Před 4 lety nebylo tolik výrobců PULu, takže jsme ho nakupovali v Americe stejně jako jiné české firmy, tudíž jsme měli všichni i stejné vzory. Naštěstí se trh rozrostl a dnes můžeme kvalitní PUL brát i tady v Evropě. Když řeším nové designy, nechám si je nakreslit nebo je nakupuji už hotové přímo od návrhářů.

Vaše produkty mají kromě hezkého vzhledu i pozitivní účinky na zdraví. Jak se projevují třeba u těch miminek a batolat?

Nejvíce je to vidět na klasických opruzeninách, ty děti v látkových plenkách vůbec nemají, takže je není ani potřeba preventivně mazat krémy nebo mastičkami. Jsou ale i závažnější případy, kde nás doporučí přímo lékař, který má v péči děti například s abscesy. Rodičům radí přejít z jednorázových plen na látkové. A když nám pak za 3 měsíce od nákupu pošle maminka dítka fotky zahojené pokožky a děkuje nám za pomoc, je to fantastické a hřeje to u srdce. Člověk má pak hned lepší pocit a naplnění z toho, že jeho práce má smysl.

Jaké dopady na zdraví mají látkové menstruační vložky?

U žen je to podobné s gynekologickými problémy. Často nám píší, že mají dlouholeté „ženské potíže“, že vyzkoušely už kde co, přeléčily i partnera, ale nic nepomohlo. Po přechodu na látkové vložky jsou během dvou, tří cyklů naprosto bez potíží. Zmírňuje se také bolestivost menstruace a vůbec celkově přístup ženy k sobě samé.

Když lidé vyřadí ze svého života jednorázové výrobky, které jim působí zdravotní potíže, je zpola vyhráno

Čím si myslíte, že to je?

Nepodávala bych to tak, že by naše výrobky byly léčivé samy o sobě, ony prostě jen nejsou škodlivé. A když zákazníci ze svého života odstraní jednorázové výrobky, které jim potíže způsobovaly, je zpola vyhráno.

U jednorázových plen má ale bohužel stále obrovský vliv reklama.

Určitě, prohlašuje, že jednorázovky dokáží udržet pokožku až 12 hodin v suchu. Ale takhle to nefunguje, to dítě je prostě pořád od moči a ve špinavé pleně. Staydry vrstvu, která zajišťuje pocit sucha, mohou nabídnout i látkové plenky. I tak je ale nechat dítě 12 hodin v jakékoli použité pleně prostě čuňárna. Za mě je hraniční už i interval 3 hodin, pokud tedy miminko nespinká, to je samozřejmě nebudím.

Myslím si, že velký význam má i to, že jednorázové výrobky jsou drahé, a tak žena vnímá každou plínu nebo i ms vložku, kterou použije. Kdežto u látky, když víte, že miminko už vykonalo svou potřebu, tak mu můžete zajistit pohodlí v čisté plence a stojí vás to sotva pár halířů na její údržbě. Stejné je to u vložek, i když vložka není ani zdaleka na hranici svých absorpčních možností, prostě si dáte novou, abyste se cítila v pohodlí a čistotě.

Takže je rozdíl, jestli je dítě v počůrané jednorázové nebo látkové pleně?

Látková plenka je mnohem savější než ta jednorázovka, takže vydrží mnohem déle, paradoxně v ní ale dítko déle nebývá, protože látkující rodiče více dodržují právě ty zdravé hygienické návyky. Málokdy dají dítku novou plenku až po více než 2 hodinách. Navíc v látce je dítě v přírodních materiálech, ale to už je na delší diskuzi. Dobře zpracovaný a obsáhlý článek o škodlivých látkách v jednorázových plenách má třeba Econea. 

Doba, kdy se plenky vyvářely, se s moderním látkováním nedá srovnat

Jsou látkové plenky něco pro dnešní maminky? 

Jasně, že ano, je jich opravdu široký výběr, takže si podle svých potřeb vybere každý. Kouzlo jednoduchosti použití je rovno nasazování jednorázových plen. Ideální je v tomto typ plenek All in two neboli 2v1. Rozdíl je jen v tom, že se po použití plena nehodí do odpadkového koše, ale do prádelního. Znamená to zhruba 2 pračky týdně navíc, a pokud máme v domácnosti i sušičku, je to úplná pohodička. 

Rozumím tomu, že v době, kdy se pleny vyvářely, to musela být opravdu makačka. Upřímně nevím, jestli bych to sama se třemi dětmi zvládala, ale co by mi zbývalo. (smích) Nicméně to se s moderním látkováním vůbec nedá srovnávat. Možnosti materiálů jsou na úplně jiné úrovni, a co se týká údržby, tak to je nebe a dudy.

Prozradila jste mi, že jsou vaším top sellerem svrchňáčky lemované flísem. Proč jsou tak oblíbené?

Fleecové lemy mají tu výhodu, že jsou velmi jemné a neotlačují ani baculatější děti. Sice je jejich výroba technologicky náročnější a dražší, ale jak jsem říkala, jdeme cestou kvality. A tak to dělám tak, jak si myslím, že to je nejlepší, a zákazníci to evidentně oceňují. 

Když jsme pleny vyvíjeli, tak jsme jejich střih konzultovali i s dětským ortopedem a fyzioterapeutkou, aby splňoval zásady takzvaného volného balení a kyčle se v něm mohly přirozeně a zdravě vyvíjet. No a zřejmě jsme ho trefili velmi dobře, protože střih je opravdu parádní, sedne jak silnějším, tak i hubenějším dětem. Díky většímu vykrojení a vysokému sedu je přizpůsobivý, a tak je opravdu velmi oblíbený.

Nenechte si ujít pokračování našeho rozhovoru s Breberkami.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů