Měsíc před vypuknutím pandemie rozjela e-shop Locomotif. Získala si fanoušky vlaků po celé Evropě

()

Nemohla sehnat pořádný dárek pro svého synovce, velkého fanouška železnice, a tak si ho vyrobila sama. Nezůstala ale jenom u něj a spustila na Shoptetu e-shop Locomotif, kde prodává trička, mikiny, čepice, kšiltovky, plecháčky, tašky a další doplňky s motivem železnice. Její zboží si během krátké doby našlo fanoušky z Česka i zahraničí.

Začátky ale nebyly zrovna růžové, měsíc po spuštění e-shopu Locomotif vypukla pandemie koronaviru. „Seděla jsem před počítačem a moje plány mizely jako pára nad hrncem. Ale život je plný paradoxů. Většina z nás zažívá asi nejméně veselé období našeho života a zároveň se nám přesně v tomhle roce podaří vytvořit něco, co nás i zákazníky neskutečně baví a naplňuje,” říká zakladatelka e-shopu Ivana Freitag.

V našem rozhovoru jsme si povídaly o tom, jaké zkušenosti jí nejvíc pomohly při rozjezdu e-shopu, proč jsou pro ni klíčové sociální sítě nebo podle čeho si vybírala dodavatele.

Je to něco málo přes rok, co jste založila e-shop Locomotif. Čemu jste se věnovala předtím?
Věnovala jsem se své dceři. A to na plný úvazek. (smích) Před jejím narozením jsem stihla procestovat kus světa, žít řadu let v zahraničí, okusit různé obory a nasbírat mraky zkušeností, bez kterých bych nebyla schopná Locomotif rozjet.

Můžete ty zkušenosti přiblížit?
V minulosti jsem vždycky pracovala na pozici takzvané prodloužené pravé ruky majitelů různých firem, ať u nás nebo v zahraničí. V mém případě šlo pokaždé o chytré manažery a úspěšné firmy. Měla jsem možnost přihlížet, vidět do karet a tím pádem se všechno potřebné za běhu naučit. Zároveň jsem místo vojny absolvovala osmnáctiměsíční stáž ve švýcarské gastronomii, kde jsem pochopila, co je to řemeslo služeb. Umět vyhovět, i když je člověk vytočený do běla, a umět ve vší slušnosti vybruslit i ze situací, které se vám nelíbí.

Proč jste se vrhla do podnikání? Co bylo tím hlavním impulsem?
Obyčejná díra na trhu, velká jak kráter. Nemohla jsem synovci sehnat dárek k osmnáctým narozeninám. On je celoživotně „postižen“ železnicí a všechny dárky pro něj se vždycky točily kolem vlaků. Jenže jsem nenašla nic, co jsem si představovala. A jak jsem postupně začala načítat, pozorovat a objevovat, tak jsem ve čtyřiceti objevila svět železnice a rázem byla ztracená.

Takže vlastně všechno odstartoval nesehnatelný narozeninový dárek?
Přesně tak. Pár týdnů příprav a na první kolej vyjelo konečně tričko, se kterým jsem byla spokojená. Držím se hesla: „Dělej jednu věc a dělej ji jak nejlépe to jde.“

Sociální sítě jsou pro Locomotif klíčové

Co pro vás bylo při rozjezdu Locomotif nejtěžší?
Asi vystoupit ze své komfortní zóny a jít s kůží na trh. Jsem člověk, který nemá ani televizi a asi bych k normálnímu životu vůbec nepotřebovala sociální sítě, které jsou pro Locomotif klíčové. Bez nich by Locomotif nebyl schopen ani vyjet z depa.

Čím to, že jsou tak zásadní?
Díky Facebooku, Instagramu a jejich cílení je pro nás daleko jednodušší najít potenciálního zákazníka.

Na svém e-shopu máte trička, mikiny, body pro miminka, kšiltovky, čepice, plecháčky i tašky. Jak jste hledala spolehlivé a kvalitní dodavatele? Co vím, bývá to dost náročné.
Tahle fáze byla velmi těžká a stála hodně času. Ale vybrala jsem si toho, kdo mi byl schopen pomoci, i když jsem odebírala malé množství a přesto mi umožnil tisknout kvalitním sítotiskem. Seděl mi jak kvalitou, tak lidsky a to trvá dodnes. Dokáže zabrat, když hoří, a zároveň rychle napravit chyby, ať už jejich nebo moje.

Jak rychle se váš e-shop rozjel? Vzpomínáte na úplně první objednávku?
U mě to bylo asi takhle: Naplnila jsem e-shop a přepnula na ostrou verzi. Nedělo se nic. Tak jsem si šla udělat kafe a zase se šla podívat. Stále velké nic. Druhý den ráno jsem se ještě v pyžamu běžela podívat a znovu nic. Ale pak o pár dnů později to tam cinklo. Moje první objednávka byl pán, který se jmenuje jako zvíře žijící v Africe. Ale následně přišla první vlna covidu-19. Já seděla před počítačem a moje plány mizely jako pára nad hrncem. Jedinou útěchou mi bylo, že mám ve skříni věci, které se nekazí.

V téhle době není úplně jednoduché najmout lidi

Vzhledem k tomu, že jste e-shop spustila zhruba měsíc před vypuknutím pandemie, nemůžete úplně porovnat chod e-shopu před a při ní. Ale stejně se zeptám – jak moc myslíte, že to vaše podnikání ovlivnilo a ovlivňuje?
Má to určitě své výhody a nevýhody. Lidé jsou víc doma a tráví víc času online. Nákupování se přesunulo do online světa. Na druhou stranu nejsou žádné železniční akce, kamenné obchody a muzea byly zavřené. Já pracuji denně včetně víkendů a vedle sebe mám čtyřletou dceru, zároveň sdílím dům s babičkou a dědou. V téhle době není úplně jednoduché najmout lidi a přesunout práci na někoho jiného. Holt improvizujeme, jako to teď musí dělat celý národ.

Myslíte, že vám korona přinesla i něco pozitivního?
Život je plný paradoxů. Většina z nás zažívá asi nejméně veselé období našeho života a zároveň se nám přesně v tomhle roce podaří vytvořit něco, co nás i zákazníky neskutečně baví a naplňuje.

Jak vypadá váš sklad?
Neustále se mění. Nejdřív to byla chodba, pak přišla dcera o pokoj a momentálně sklad překračuje hranice do obýváku. Dobrá zpráva je, že zatím není v ložnici nebo ledničce.

Jaký je to pocit, když potkáte někoho, kdo má na sobě vaše oblečení?
Vždycky mám nutkání toho člověka pozdravit. Je to úplně stejný pocit, jako když v supermarketu u zeleniny potkáte někoho z televize. Taky na něm zůstanete chvilku viset. Tím, že už se prodalo skoro 7 000 produktů, budu mít venku v příštích dnech docela fofr.

Proč jste si vybrala Shoptet?
Já jsem to popravdě po mateřské moc nezkoumala. Měla jsem něco v hlavě a nápad přetavila do Shoptetu. Vždycky jsem chvíli někde tápala, ale pak se zase posunula dál. Jsem zářným příkladem toho, že i když jste toho za poslední roky moc nenaspali, tak e-shop sestavíte levou zadní, a to bez nějakých větších IT znalostí. S tím, že samozřejmě jak rostete, dojdete do bodu, kdy už potřebujete někoho, kdo do toho občas rychle sáhne a ví, co dělá.

Díky Shoptetu jsem byla schopná sny přetavit v realitu

Jak se vám se Shoptetem pracuje?
Nemám nic, co bych vytkla. Pro naše potřeby je absolutně funkční. Je důležité zopakovat, že nejsem ani „ajťák“ a nikdy před Locomotif jsem žádný e-shop neprovozovala. Přesto jsem byla schopná díky Shoptetu sny přetavit v realitu.

Co na Shoptetu oceňujete nejvíc?
Určitě rychlost a flexibilitu. Dostanete nápad, najdete vhodný doplněk, nainstalujete a máte zkušební dobu. Pokud vám vyhovuje, můžete ho měsíčně podle doby používání platit, a nebo kdykoliv zrušit.

Kde vidíte Locomotif za deset let?
Za deset let vidím Locomotif v rukách každé fanynky a fanouška železnice na celém světě. (smích)

Co vás na tom všem nejvíc baví?
Víte, kdy člověk pozná, že je šťastný? Nepozná to, protože v době, kdy je šťastný, si většinou tuhle otázku nepoloží – prostě je spokojený a žije. A mě prostě baví, že to všechny baví. Udělám, co bude v mých silách, abych při případném rozhovoru za deset let mohla říct znovu to samé.

Nezapomeňte si přečíst druhý díl rozhovoru, kde s Ivanou Freitag řešíme mimo jiné třeba marketing, budování brandu nebo expanzi.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů