Co je event marketing a jak může pomoct vašemu brandu?

Víte, co si lidé nejvíce zapamatují? Kupodivu nejde o virální videa, kontroverzní reklamy či vtipné gify. Člověk si vždy nejdéle pamatuje to, co skutečně prožije. Chcete-li svým zákazníkům vrýt do paměti svůj brand nebo nově nabízený produkt, zprostředkujte jim zážitek.

Možnost vidět produkt na vlastní oči a vyzkoušet si jak funguje je už dávno podstatou úspěšné komunikace, která byla známa ještě dříve, než se pojem event marketing začal vůbec používat. Díky event marketingu budete se svými potenciálními zákazníky komunikovat přímo; vaše sdělení budou vnímat a prožívat v reálném čase. Vyvolané emoce, které zákazníkům nabídnete, se vám vrátí v podobě zlepšeného vnímání a intenzivnějšího vztahu k vaší značce či produktu.

Co znamená event marketing v praxi?

Můžeme si pomoci překladem – pod anglickým slovem event rozumíme událost, příhodu či představení. Doslovný překlad je však pro definici event marketingu nedostatečný, protože v tom případě bychom si event marketing mohli představit jako jakékoliv představení. S event marketingem je to však trochu složitější – jde o dlouhodobou formu komunikace, která vychází z předem stanovené firemní strategie. Event marketing tedy označuje aktivity, pomocí kterých se firma snaží svým zákazníkům zprostředkovat zážitky spojené se svou značkou či produkty. Pomocí eventů dokážete jednoduše zaujmout či oslovit nové zákazníky, prezentovat své produkty či služby a v neposlední řadě budovat dobré vztahy s obchodními partnery či novináři.

Co by nemělo dobrému event marketingu chybět?

Základními znaky event marketingu jsou:

Zážitek – jak jsme zmínili v úvodu, vaši zákazníci si zapamatují nejdéle to, co prožili. Zprostředkování zážitků je mnohem efektivnější než neosobní sdělení z médií.

Interaktivita – vytvořte se zákazníkem dialog, vyvolejte v něm pocit, že je jedinečný. Ukažte světu vedení a zástupce vaší firmy, ať si ke značce přiřadí konkrétní obličeje. Individuální přístup je zaručeným klíčem k úspěchu.

Vlastní režie – neopakujte zažité koncepty konkurence a mějte své akce ve svých rukou; vaše firma je hlavní organizátor a vy znáte své zákazníky nejlépe. Nechte se vést tím, co o svých zákaznících víte a zaručeně jim tak zprostředkujete pozitivní zážitek a nezapomenutelné emoce.

Dobrá dramaturgie – jedinečnost a kreativita jsou zaručenou trefou do černého. Zprostředkujte svým zákazníkům pohlcující zážitky, na které budou ještě dlouho vzpomínat.

Typy eventů a příklady z praxe

Podstatou dobrých eventů je jejich jedinečnost a neopakovatelnost, druhů a typů eventů je tedy nespočet. Na to, abychom si je lépe přiblížili a uměli si je představit v praxi, či nabídli určitou dávku inspirace, můžeme se na eventy podívat z hlediska jejich obsahu, zprostředkovaného zážitku či podle publika, kterému je event určen.

Informativní eventy

Hlavním cílem je zprostředkovat informace, které jsou zabalené do zábavného programu. Typickým příkladem je představení nového produktu. Prim v informativních eventech stále hraje představení nejnovějších modelů smartphonů z dílny největších výrobních gigantů. Z Unboxing se stala geniální multimediální show, které se každoročně zúčastní tisíce novinářů a infuencerů z celého světa a se zatajeným dechem ji sledují statisíce diváků.

Zábavné eventy

Využívají se na budování dlouhodobé image značky prostřednictvím přemostění mezi zážitkem a značkou. Cílem je vytvořit silný zážitek především prostřednictvím zábavy. Pomocnou rukou zábavných eventů jsou koncerty či sportovní akce. Například pivní festival pivovaru Urpiner – program festivalu tvořily koncerty populárních regionálních kapel a soutěže. Přitom byly představeny nové příchutě a receptury piva. Cílem festivalu byla prezentace novinek pivovaru a budování pozitivního vztahu se zákazníky.

Eventy využívající příležitosti

Firma může svou komunikaci propojit s oslavou výročí, svátků či s dosažením významné události. Záleží na tom, jaké cíle si firma stanoví a podle toho vyhledá vhodné již existující akce. Typickými příklady jsou Dny otevřených dveří, kterých se účastní známé osobnosti, nejvyšší management, novináři a samozřejmě zákazníci, kteří mají jedinečnou možnost nahlédnout za pomyslnou oponu jejich oblíbené značky.

Image event marketing

Základním cílem eventů tohoto typu je myšlenka, která musí korespondovat s hodnotami, které se spojují se značkou. V současnosti jdou do popředí především eko témata. Skvělý nápad, jak se odprezentovat, jako značka, která dbá o životní prostředí měl pivovar Topvar na hudebním festivalu Topfest. Na každém festivalu se generuje množství zbytečného odpadu. Topvar proto dostal nápad – za 10 nasbíraných prázdných plastových půllitrových kelímků získal návštěvník pivo zdarma. Návštěvníci si tak vytvořili pozitivnější pouto ke značce díky službě zdarma a zároveň měli ze sebe dobrý pocit, protože napomohli k čistšímu prostředí.

Všechny dosud vyjmenované eventy mají společného jmenovatele – používají se jako externí forma komunikace značky směrem k současným či potenciálním zákazníkům, dodavatelům, novinářům a široké veřejnosti; jedná se o veřejné eventy. Dalším okruhem jsou firemní eventy, které jsou součástí interní komunikace firmy a uskutečňují se pro interní cílové skupiny – pro zaměstnance, klíčové dodavatele či akcionáře. Jaká specifika a výhody má event marketing v rámci interní komunikace firmy a co vám může přinést?

Využijte event marketingu při komunikaci se zaměstnanci

Interní komunikace je nedílnou součástí komunikace každé společnosti. Event marketing uvnitř firmy se většinou používá pro zlepšení motivace zaměstnanců a ke zvýšení jejich loajality vůči firmě. Patří sem například motivační semináře, produktové školení, kick off meetingy a podobně. V praxi si to můžeme představit například jako oslavu mimořádných výsledků firmy, které management veřejně odprezentuje a poděkuje svým zaměstnancům, kteří byli tvůrci tohoto úspěchu. Součástí oslavy je zajímavý doprovodný program (např. koncert) a občerstvení. Nejčastější formou motivačního eventu ve firemním prostředí je teambuilding. Využívá se na motivaci zaměstnanců, zákazníků či firemních partnerů. Jeho cílem je vyvolat pocit soudržnosti a určitou formu hrdosti na práci ve firmě či pro značku.

Vytvořit pro své zaměstnance či zákazníky jedinečný zážitek s dlouhodobým efektem by mělo být cílem každého eventu. Organizace takové události rozhodně není záležitostí pár dní. Aby se vám podařilo vytvořit a zprostředkovat nezapomenutelný zážitek budete potřebovat dlouhodobou přípravu, jasně stanovené cíle a zejména musíte mít na paměti odpovědi na dvě základní otázky: proč chci event uspořádat a čeho jím chci dosáhnout?

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů