10 kroků, jak úspěšně expandovat a získat nové zákazníky v zahraničí

()

Daří se vám s vaším e-shopem v prodejích v Česku a zažíváte další růstové období? Začínáte přemýšlet o vystoupení z komfortní zóny a vstupu na zahraniční trh? Rádi byste v zahraničí získali nové zákazníky? Přečtěte si náš návod, jak začít a jaké kroky při expanzi e-shopu rozhodně nevynechat.

1. Průzkum trhu

Důkladná analýza trhu a průzkum konkurence jsou základním prvkem každé úspěšné expanze do nové země. Nedostatečná znalost trhu, na který chcete expandovat, by byla zásadní podnikatelskou chybou.

Úspěšnou expanzi e-shopu zaručí znalost místního prostředí. Nemyslí se tím pouze znalost legislativy dané země, ale také detailní znalost cílové skupiny a nákupních zvyklostí, tradičních hodnot a kulturních odlišností.

Předtím, než se se svým e-shopem vydáte za české hranice, proveďte detailní průzkum trhu.

Kvalitní marketingový průzkum trhu a analýza konkurence by měly přinést cenné odpovědi v následujících oblastech:

Zjištěné poznatky vám pomohou ušetřit si spoustu starostí a nepříjemných překvapení v budoucnu. Výstup marketingového průzkumu by pro vás měl být dokumentem, na jehož základě se rozhodnete, zda je expanze e-shopu do vybrané země vhodná.

2. Analýza klíčových slov

Kvalitní analýza klíčových slov je základním stavebním kamenem online marketingu a komunikační a obsahové strategie každé značky. Správně zvolená klíčová slova, která mají v daném jazyce a zemi dostatečnou hledanost, a která jsou do webových textů vhodně implementována, jsou nezbytnou součástí správného SEO nastavení e-shopu . Takto připravený e-shop dosahuje výrazně lepších výsledků v organickém vyhledávání.

Klíčová slova je vhodné aplikovat do veškerých marketingových textů e-shopu. Jedná se především o tento obsah:

Investice do profesionálně zpracované cizojazyčné analýzy klíčových slov se vám bohatě vrátí ve vyšší návštěvnosti a lepších konverzních poměrech e-shopu.

3. Profesionální překlad a lokalizace textů

Veškeré texty i prostředí e-shopu důsledně přizpůsobte místním podmínkám. Zákazník by neměl poznat, že se pohybuje v prostředí zahraničního e-shopu. Nekvalitně přeložené texty plné chyb a stylistických nepřesností dokážou zákazníka od uskutečnění objednávky spolehlivě odradit.

Vyhněte se překladům pomocí internetových automatických překladačů. Nekvalitně připravené texty už přestává akceptovat i řada tolik oblíbených tržišť (např. marketplace FAVI). Překlad textů a jejich následnou lokalizaci svěřte odborníkům, kteří se postarají o kvalitní překlad vyhotovený rodilým mluvčím daného jazyka. Takto přeložený text bude srozumitelný, autentický a čtivý.

Důslednou lokalizaci textů aplikujte ve všech těchto oblastech:

4. Logistika

Výběr vhodného přepravce je dalším klíčovým prvkem úspěšné expanze e-shopu do zahraničí. Rozhodovat se můžete mezi globálními a národními dopravci. Výhodou globálního dopravce je zajištění komplexního procesu logistiky. Menší lokální přepravci jsou zase flexibilnější, což ocení především menší e-shopy, které přepravují nižší počty zásilek a uvítají na míru připravené služby.

Při výběru vhodného dopravce se zaměřte na následující:

Do smluvní dokumentace nezapomeňte zakomponovat tato ustanovení:

Nechte si vypracovat cenové nabídky od více dopravců. Při výběru se neřiďte pouze cenou, ale mějte na mysli i zvyklosti cílové skupiny v souvislosti s doručováním zboží.

A na co dalšího v rámci logistiky zaměřit pozornost?

Reverzní logistika. Promyslete, jakým způsobem budete řešit vratky, reklamace a nevyzvednuté zásilky a jak často je budete posílat zpět do ČR. Podle toho zvažte zřízení a vedení skladu v dané zemi.

5. Výběr správné domény

Při výběru domény pamatujte, že název domény bude tvořit prvotní kontakt nových zákazníků s vaším e-shopem.

Doporučení pro volbu správné domény:

Při výběru vhodné domény nezapomeňte na kontrolu dvojsmyslnosti nebo negativních konotací spojených s vybraným názvem. Pro opravdu důsledné prověření domény doporučujeme využít služeb rodilých mluvčí daného jazyka . V doménovém názvu doporučujeme nepoužívat speciální znaky a číslice, u zákazníků mohou vzbuzovat nedůvěru.

Zákazníci mají tendenci spíše neklikat na webové stránky s koncovkou jiné země. Doporučujeme registrovat domácí doménu nebo využívat tzv. generické domény s koncovkou „com“.

6. Založení bankovního účtu v zahraniční bance

Téměř 50 % zákazníků nedokončí v e-shopu svůj nákup, pokud nemají na výběr typ platby, který znají a kterému důvěřují. Proto opravdu doporučujeme založení bankovního účtu v zahraniční bance.

Se zřízením bankovního účtu v místní bance nabízíte zákazníkům platbu v jejich lokální měně. Tím zvyšujete důvěryhodnost vašeho e-shopu a získáváte konkurenční výhodu oproti e-shopům, které tuto možnost nenabízí.

Otevření bankovního účtu v zahraniční bance je komplexní proces , se kterým je vhodné svěřit se do rukou odborníků. Zpravidla vyžaduje vyhotovení plné moci, na jejímž základě pro vás celou záležitost zajistí právní zástupce v dané zemi.

7. Registrace k DPH

Povinnost registrace k odvodu DPH v dané zemi je závislá na výši obratu e-shopu. Každá země v Evropské Unii má stanoven obratový limit, po jehož dosažení máte povinnost registrovat se v dané zemi jako plátce DPH. Rozhodným obdobím je kalendářní rok. Tuto povinnost stanovuje EU jako jednu ze zásad jednotného trhu.

K platbě DPH se můžete registrovat i dobrovolně. V některých případech vám toto rozhodnutí může přinést konkurenční cenovou výhodu. Tento krok se vyplatí promyslet zejména v případě, kdy hodláte expandovat do země, ve které je sazba daně nižší než sazba DPH v České republice.

Sazby DPH se v jednotlivých zemích EU liší. Pro více informací si přečtěte článek o podmínkách registrace k platbě DPH při expanzi e-shopu do zahraničí na blogu NK Expand.

8. Zákaznická podpora

Pokud chcete, aby byl váš e-shop v zahraničí úspěšný, pak je zajištění zákaznické podpory v lokálním jazyce absolutní nezbytností. Kvalita zákaznického servisu je často jedním z rozhodujících kritérií pro uskutečnění objednávky. A mějte rovněž na paměti, že míra využívání zákaznické podpory se může v jednotlivých zemích značně lišit. Zatímco v Rumunsku zákazníci preferují telefonický kontakt, v Rakousku nebo Německu raději píšou e-maily a na odpověď si počkají.

Nabídnete-li zákazníkům vašeho e-shopu profesionální zákaznickou podporu dostupnou na lokálním telefonním čísle s možností komunikace v jejich mateřském jazyce, získáte tím značnou konkurenční výhodu a zároveň tím výrazně zvýšíte důvěryhodnost vašeho e-shopu.

Investice do profesionálního zákaznického servisu se vám vrátí v podobě vyšších konverzních poměrů. Proto věnujte péči o zákaznickou linku patřičnou pozornost.

Zákaznickou podporu lze obvykle aplikovat na tyto komunikační kanály:

Intenzita využívání jednotlivých typů zákaznické podpory je v každé zemi odlišná. Není důležitá pouze správná lokalizace, ale také rychlost reakce na dotazy zákazníků a řešení možných problémů. Vždy tedy dbejte o to, abyste zákaznickou podporu nastavili podle požadavků a očekávání cílové skupiny vašeho e-shopu v dané zemi.

9. Obsahový marketing

Obsahový marketing dokáže proměnit čtenáře stránek v zákazníky vašeho e-shopu. Nezapomeňte proto na tvorbu obsahu, který bude pro vaši cílovou skupinu užitečný a atraktivní. Obsah lze považovat za kvalitní v případě, kdy čtenáře nenásilnou formou poučí nebo pobaví a oni ho tak rádi sdílí prostřednictvím sociálních sítí dále.

Zajímavý obsah můžete tvořit pro řadu různých komunikačních kanálů:

V rámci obsahového marketingu doporučujeme vytvořit obsahovou strategii a publikační plán. Přehledně si tak naplánujete, jaké příspěvky a v jakých časech budete v jednotlivých komunikačních kanálech publikovat. Tvorba pravidelného obsahu vám pomůže budovat lepší SEO pozice vašeho e-shopu ve vyhledávačích.

Content Marketing - obsah je důležitý

10. Poslední rada na závěr?

Dočetli jste až sem? Máte pocit, že expanze e-shopu do zahraničí nebude tak snadná záležitost, jak jste si původně mysleli? Pamatujte, že expanze do zahraničí nemusí být žádná věda. Na druhou stranu se jedná o komplexní a časově poměrně náročný proces. Pokud je ale váš e-shop na českém trhu zavedený, vše funguje a online prodeje vykazují dlouhodobé tendence růstu, expanze e-shopu do zahraničí může být skvělým způsobem, jak jeho růst dále rozvíjet a zvyšovat počty zákazníků. Se vstupem e-shopu na zahraniční trh získáte i množství ekonomických výhod, ze kterých budete profitovat i na domácím českém trhu.

Takže jaká je poslední rada na závěr? Šetřete svůj čas i finance a svěřte svůj záměr na zahraniční expanzi odborníkům. V NK Expand pro vás zajistíme komplexní služby spojené se vstupem vašeho e-shopu na zahraniční trh. Kontaktujte nás pro bližší informace.

Autor: NK Expand

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů