Proč vůbec spolupracovat s blogery? Přesně taková je první otázka, když některému z klientů poprvé navrhnete spolupráci s blogery. Pak následuje: „Kolik to bude stát?” Někteří marketéři se nechají odradit, a než, aby klientovi vysvětlili, co všechno může z takové spolupráce získat, radši to vzdají.
Druhou možností je, že sami neví, co to vůbec přinese, což je ještě horší. Takže aby vás tahle otázka nezaskočila, přinášíme vám několik záchytných bodů.
Tento bod u nás stojí záměrně na prvním místě. I když bohužel patří mezi nejopomíjenější benefity spolupráce. A víte proč? Protože ho nevyhodnotíte pomocí čísel. Co si budeme povídat, klienti mají čísla rádi, zvlášť ta zelená.
V tuto chvíli je dobré připomenout, že brandem se značka stává postupně a až po jisté době svého fungování. Jde tedy o dlouhodobý proces, který stojí hodně času i financí. Brand by se dal přirovnat k charisma lidí. A právě i blogeři vám toto charisma a celkové povědomí o vaší značce můžou pomoct budovat.
Pokud si tedy dáte záležet na samotném výběru blogerů, úspěšně se můžete zapsat do povědomí jejich čtenářů. A že jich není málo. Nezapomínejte, že blogeři dnes patří mezi celebrity a dost podstatně ovlivňují nejen názory a vnímání určitých věcí, ale i samotné nákupní chování svých fanoušků.
Obecně platí, že čím víc se odkazující web/blog tematicky shoduje s cílovým webem pro odkaz, tím vyšší hodnotu pro nás má.
A teď trochu podrobněji a názorně…
Seznamte se s panem Mrkvičkou, který už několik let provozuje e-shop s nádobím a vybavením do kuchyní. Konkurence je veliká, vyzkoušel už všechny druhy reklamy, věnuje se sociálním sítím a aktuálně hledá další cestu, jak být ještě víc vidět. Rozhodl se, že se spojí s nějakou blogerkou. Moc nad tím nepřemýšlel, oslovil první, která se objevila ve vyhledávání, a čekal, co z toho bude. Nebylo z toho nic, protože šlo o fashion blogerku slečnu Krásnou a její čtenářky nové pánvičky nezajímaly.
Pak se spojil s poradcem a vzali to společně z jiného konce. Dali si záležet na výběru. Vytipovali si paní Chutnou, která pět let píše food blog, má poutavé články, píše zajímavé a přínosné recenze na všechno, co se točí kolem jídla a k tomu všemu pěkně fotí. Poslali jí dvě pánvičky, ona je otestovala a během měsíce připravila článek plný užitečných postřehů a navíc se zpětnými odkazy na správná klíčová slova (s tímto už pomohl SEO konzultant).
A pokud se nic nezměnilo, tak je pan Mrkvička spokojený, protože mu přišlo několik objednávek, SEO konzultant jásá při každém zpětném hodnocení v Google Analytics, kde vidí, že z blogu paní Chutné chodí pravidelně návštěvy a paní Chutná si užívá nové pánvičky.
Tento příběh je samozřejmě smyšlený, ale z vlastní zkušenosti víme, že to tak funguje. Pokud si dáte záležet s výběrem a bloger dobře odvede svou “práci”, získáte skutečně hodnotný zpětný odkaz.
Zůstaneme u pana Mrkvičky a blogerky Chutné. Na e-shop pana Mrkvičky chodí nejčastěji ženy ve věku 25-44 let, přičemž nejvíc tady utrácejí ženy ve věku 35-44 let. Je to dáno tím, že zboží v nabídce je kvalitní a dražší a dávají mu přednost ženy, které se například stěhují do nového a hlavně vaří pro rodiny.
Blog paní Chutné se zaměřuje hlavně na recepty, recenze a tipy okolo vaření. Mezi její čtenáře patří výhradně ženy, a to ve věku 25-44 let. Navíc tím, že má sama děti a sdílí i hodně receptů pro celou rodinu, tak víme, že právě maminky jsou nejsilnějším tahounem.
Tím pádem získáváme přesně to, co potřebujeme! Blog, který má stejnou cílovou skupinu, jako náš e-shop a my oslovíme potenciální zákazníky.
Nehledě na to, že když je článek na blogu napsaný dobře a obsahuje i správná klíčová slova, tak se k nám dostanou přes vyhledávání a blog další zajímaví zákazníci.
Příklad: maminka Jarmilka zadá do vyhledávače recenze na pánvičku. Vyjede jí recenze paní Chutné, která ji zaujme, proklikne se na e-shop pana Mrkvičky, a protože je nadšená i z ceny, koupí si tu novou pánvičku a přidá ještě 2 hrnce.
Ještě pořád máte málo argumentů?
• 87 % čtenářů už minimálně jednou nakoupilo podle doporučení svého blogera.
• Pokud je spolupráce dobře nastavena a zpracována, tak až 77 % čtenářů dá přednost doporučení svých oblíbených blogerů, před reklamou v TV, časopisech nebo třeba PPC reklamou.
• Z průzkumů na konci roku 2017 zjistíte i to, že blogerům a youtuberům věří víc procent naší populace, než tuzemským politikům.
Tímhle to rozhodně nekončí. Zatím pro vás Gabriela Bartošovská z agentury Shean sestavila tyto argumenty, proč s blogery spolupracovat. A máme pro vás nachystané ještě další články. Na co se tedy můžete těšit?
• Jak zapojit blogery a influencery do obsahového plánu?
• Co chtít od blogera/influencera za data? A jak si pohlídat výstup?
• Pohled úspěšné blogerky na spolupráce – vzkaz pro firmy → takhle to prosím nedělejte!
Napsat komentář