Influenceři na Instragramu

()

Pokud jste nový e-shop, tak je budování povědomí o vaší značce jednou z hlavních priorit. Doba se neustále mění, a stejně tak se mění způsob, jak dělat dobrý marketing. Mezi nové trendy zajisté patří spolupráce s influencery.

Ti jsou tu sice už desítky let, ovšem s nástupem nové generace a sociálních aplikací, jako je Instagram nebo Youtube, dostávají zcela nový rozměr. Jsou velice oblíbení, věří jim velká skupina zákazníků a často tak právě oni rozhodují o úspěchu či neúspěchu nové značky.

Kdo je influencer?

Pokud bychom měli objasnit doslovný překlad slova influencer, tak je to někdo, kdo má vliv na větší skupinu lidí, například svých fanoušků, a svými myšlenkami a projevem dokáže měnit názor ostatních. Influencerem může být někdo, kdo vytváří pro své čtenáře blog, někdo, kdo natáčí videa, či někdo, kdo fotografuje a publikuje své fotky na Instagramu a dalších sociálních sítích.

Jak vybrat influencera ke spolupráci?

Pokud právě prohlížíte profily influencerů vhodných k navázání spolupráce, snažte vybrat takového influencera, který sedí k vaší cílovce nebo zapadá do vašich cílů. Pokud prodáváte např. fitness produkty, orientujte se na influencery, kteří pravidelně cvičí a dávají o tom dostatečně vědět.

Také si pravděpodobně kladete otázku, kolik by měl influencer mít followerů neboli fanoušků. Jsou tu tací, kteří mají počet followerů ve stovkách, v tisících nebo desetitisících, a je to vlastně to první, na co se koukáte. Je to dobře? Ano i ne. Jak ale říká Kateřina Pavlíčková, specialistka na Instagram, důležitější pro vás bude míra angažovanosti followerů a to, jakým způsobem se zapojují do komunikace a jak se značkou dokáží pracovat. Může se tak stát, že profil s menším počtem followerů pro vás bude mít ve výsledku větší přínos. Pojďme se ale na její tipy podívat více detailně.

Tipy od Kateřiny z BUSINESSGRAM

Katka Pavlíčková žije Instagramem už pěkných pár let a „lidštinou“ předává firmám i jednotlivcům informace, jak tuto sociální síť proměnit v účinný marketingový nástroj. Od roku 2015 vede značku BUSINESSGRAM, která kromě konzultací a školení tvoří také online kurzy pro kreativní podnikatele, kteří se chtějí posouvat dopředu a nezalekli se života v digitálním věku.

Kateřino, co si obecně o influencerech myslíte?

Jak už bylo řečeno, existují tady desítky let, jen teď do rukou dostali digitální nástroje v podobě sociálních sítí, které využívají naplno. Já osobně některé české i zahraniční influencery sleduji ať už z osobního zaujetí nebo z toho pracovního. Mnohdy se od nich naučíte věci, které unikají odborníkům a můžete je použít pro vlastní účely a marketing.

Ve vztahu firmy vs. influenceři to nedávno hezky popsal můj kamarád Matěj Kretík (majitel Bookin Agency stojící také za obchody s módou Senovážná 6, e-shopy Snapbacks a Streetsportline), který přesně vystihl rizika, která sebou nese tento typ marketingu: „Nepochopení pravidel kooperace s influencerem může vést k tomu, že influencer fakticky nemá osobní chuť a zájem značku či produkt podpořit, chybí mu k ní vztah. A na její prezentaci je to pak znát.“

Chápu, že se to firmám poslouchá špatně, ale dokud tento fakt nepochopí a nepřijmou, bude to pro ně jen vyhazování peněz oknem a v horším případě špatná reputace.

katerina-pavlickova-instagram-influenceri-shoptet-marketing

Kolik může spolupráce stát?

Může to být od nuly do několik desítek tisíc korun. Co se týká spolupráce, v Čechách není nijak regulovaná tržní rovnováha, takže navazování spolupráce a dohoda dost často probíhá jako na tržišti. Významní influenceři, kteří jsou už mediálně známí, si neváhají za jeden příspěvek říct třeba o 8.000 až 15.000 Kč.

Jsou tady ale i ti menší, kteří se ještě trochu stydí si o peníze říci, a to především proto, že svoje činnosti neberou jako byznys, ale jako určitý způsob koníčku. Jsou ochotní zpropagovat vaši značku nebo e-shop za produkt, který jim zůstane pro jejich používání zcela zdarma. Osobně bych se vyvarovala rozdávání produktů většímu množství lidí, protože se rychle okoukáte a za půl roku nemáte nic. Influencing by měl být pouze doplněk k Instagramu.

Je potřeba si také uvědomit, že český trh je omezený a spousta influencerů má překryv stejných fanoušků. A když vidíte např. jeden a tentýž produkt na deseti profilech, reklama a spolupráce může ztrácet efekt.

Jak influencera analyzovat?

Pokud už máte svého influencera vybraného, nabízí se dvě možnosti. Můžete influencera nějakou chvíli sledovat na Instagramu, abyste si ho „nastudovali“. Na interakcích s jeho fanoušky uvidíte, jestli komentují jeho příspěvky na profilu a především, co si tam vůbec povídají. Je dobré také sledovat, jak často a kolik Stories vybraný influencer tvoří, abyste si udělali představu, kolik obsahu produkuje např. za den nebo za týden. Dalším velmi důležitým vodítkem ke spolupráci je to, jaké aktivity influencer vyvijí. Ve vztahu musí být oboustranný zájem.

V BUSINESSGRAM našim klientům s výběrem influencerů rádi pomáháme a to včetně vytvoření „zadání“ pro influencera. Už se nám osvědčilo že, když influencer dostal jasnou představu spolupráce, samotná realizace byla pro obě strany méně stresující.

Naopak influencer, který si to chce rychle „oddřít“ za vaše peníze, je signál toho, že si máte dát pozor. Tím nechci říci, že byste měli influencerovi přesně nalajnovat podobu a průběh spolupráce, ale stanovit si množství výstupů a nějaký timing není na škodu.

Druhá možnost, jak influencera analyzovat, je pomocí nástroje HypeAuditor for Instagram, který používáme. Pomůže vám zjistit, z jaké země má influencer jaké počty followerů, jestli jsou to reální lidé nebo třeba „mrtvé duše“ a jaké mu probíhají na profilu interakce. Je však potřeba brát tento nástroj s velkou rezervou. Spolupráce s influencerem by měla být založená na důvěře a tu nezískáte pouhým pohledem na počet jeho followers a srdíček.

businessgram-instagram-shoptet

Jak influencera oslovit a co po něm chtít?

Potom, co na Instagramu toho svého influencera budete chvilku sledovat, abyste pochopili jeho styl a komunikaci, se ho nakonec nesmíte bát oslovit. Připravte se však na to, že zpráva typu: „Chtěli bychom s vámi spolupracovat.“ nestačí. Vždy lépe funguje, když dotyčnému ve zkratce popíšete, o co vám jde a co očekáváte a co se vám na něm líbí.  Pokud s tímto nemá firma zkušenosti, není nic špatného to influencerovi na rovinu přiznat a nechat si od něj poradit, co by doporučoval, aby to zafungovalo u jeho followerů. Co se týče výstupů, může jít například o recenze, soutěže nebo živý launch v Live Streamu ve Stories.

Závěrem, jak je možné kooperaci s influencerem ještě dále využít?

Kromě propagace vašeho produktu nebo služby jako takové vám může Influencer pomoci i s výrobou obsahu nebo s komunikací k cílovce, protože ji má pravděpodobně lépe zvládnutou. Může to pro vás být dokonce také vhodný adept na nového kolegu či zaměstnance. Rozhodně bych jejich znalosti Instagramu nepodceňovala a nezatracovala, ale naopak využila. My v BUSINESSGRAM spolupracujeme s několika českými influencery na úrovni testování nových postupů nebo funkcí na Instagramu. Tito lidé jsou pro nás velice cenní, protože nám nepřímo pomáhají se posouvat směrem k našim cílům.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Michal Cemper napsal:

    Zajímalo by mě, jestli existuje nějaký seznam influencerů, třeba i s cílovými skupinami (Móda, Livestyle, Fitness, …)? Již delší dobu přemýšlím, že pro eshop s tričky by to byl ideální marketingový kanál, ale v prostředí se moc neorientuji.

    1. Iva M. napsal:

      Dobrý den Michale, žádný takový seznam bohužel nemáme, ale možná existuje – zkuste googlit :-) A nebo se zeptejte v naší Shoptet poradně: https://www.facebook.com/groups/shoptetporadna. Je tam přes 4 000 e-shopařů a třeba už některý něco podobného řešil. Mějte se krásně :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů