4 Kavky: Nastavit správnou cenu se ukázalo jako klíčové, může vaše podnikání nakopnout i potopit

Alice Kavková na mateřské omylem natočila virální video, které posbíralo 2,5 milionu views. Byl to zlomový okamžik, díky kterému se rozhodla zkusit štěstí v podnikání. Založila rodinnou firmu 4 Kavky a vydává retrohry. „Konečně se v práci cítím šťastná a nikdo mě nebuzeruje. Jen já sama sebe,“ říká.

Zatímco v prvním dílu rozhovoru jsme si povídaly o finančně náročném vývoji her, rozjezdu e-shopu 4 Kavky na Shoptetu nebo přeprogramování duše zaměstnance na volnonožce, tentokrát jsme probraly naceňování, marketing i zrušení nervující dobírky.

Oprašujete staré hry, ale vydáváte i své vlastní – jako karetní Žralovce.
Žralovci jsou naše první originální hra. Je to 36 karet se žraločími lovci, se kterými jde hrát 8 různých her. Vyrábět něco vlastního nás hodně baví. Lidi nemají s čím srovnávat a nenadávají na ceny. U těch starých her jsme s tím ze začátku hodně bojovali, lidi očekávali socialistické ceny. Ale už si zvykli.

Jak moc složité pro vás bylo naceňování? A ustát ten tlak, kdy po vás lidi na trzích házeli hry s tím, že jsou drahé?
Cenotvorba pro mě byla sprosté slovo. Bála jsem se jí a nechápala ji. Cifry obecně moc nemusím. Nastavit správou cenu se ukázalo jako klíčové, protože cena může vaše podnikání nakopnout nebo potopit. Když nám zezačátku lidi nadávali na offline akcích a hlavně trzích, že jsou naše hry drahé a kdysi stály pár korun, přestali jsme tam po dvouleté marné snaze jezdit. Došlo nám, že by se to stávalo pořád. Říká se tomu cenová kotva – za kolik člověk něco poprvé vidí, tolik by to podle něj mělo stát vždy. I když to poprvé bylo za Husáka. A s tím se těžko bojuje. Online prodeje jsou ideální, nikdo nenadává. Už jsme si našli a pořád nacházíme ideální zákazníky, co ocení naše produkty.

Váš muž vás v určitých momentech hodně podržel a do firmy se postupně zapojoval víc a víc. S čím vším vám dnes pomáhá?
Je můj poradce a externí harddisk, já si totiž hodně věcí nepamatuju. Společně rozhodujeme o většině věcí, i když já mám poslední slovo. Vyřizuje faktury, reklamy na Facebooku, konzultuju s ním všechny smlouvy, důležitá rozhodnutí i podoby nových produktů. Taky spolu testujeme hry. Zrovna blbneme s prototypem nové hry na příští rok. To nás hodně baví.

Můžete poodhalit, o co půjde? Nebo nesmíte ani naznačovat?
Bude to první hra pro dospělé a nebude to žádné retro. Úplná novinka a možná náš nový směr. Vlastní originální hry pro dospělé.

Testování někdy probíhá dlouhé měsíce

Pojďme ještě k tomu testování her – testujete je s vašimi dětmi, cizími dětmi a dospělými. Liší se hodně připomínky dětí a dospělých?
Někdy jsou úplně stejné. V každém dospělákovi je kus dítěte, ne? Dokud se hra nelíbí všem testovacím skupinám, nesmí do výroby. Testování někdy probíhá dlouhé měsíce.

Jak řešíte marketing?
Do marketingu cizím lidem nedáváme ani korunu. Všechno si děláme sami.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

A vaše hlavní marketingové kanály?
Gró je obsahový marketing: magazín, videoportál, YouTube kanál, sociální sítě. Organické šíření, protože to lidi baví a zajímá. Taky e-shop s dobrými fotkami a popisky. Kvalita od A do Z a rozmazlovat si každého zákazníka. Tímhle přístupem dokážeme často i z hejtra udělat našeho skalního fanouška, který nás doporučuje a vždycky se rád vrací.

Dobírka nám žrala čas i peníze

Dobírka je pro spoustu lidí nejoblíbenější způsob platby. Vy jste ji ale na svém e-shopu zrušila. Nebojíte se, že tím přicházíte o objednávky?
Přicházela jsem tím hlavně o nervy a co mě nervuje, nechci řešit. Žralo to i čas a peníze. Dost lidí si nákup rozmyslelo, ale já už zaplatila poštovné a musela dvakrát na poštu nebo do Zásilkovny. Nejdřív tam a pak zase zpátky pro vratku. Můj čas je drahý a nechci s ním plýtvat. Věříme, že naši zákazníci vědí, co chtějí, a nepotřebují dobírkový čas na rozmyšlenou.

Ještě před Retrohrami jste vydávala Dyjáře. To ale teď zpětně považujete za fiasko. Co selhalo a co vám tahle zkušenost dala?
Moje obsahové Dyjáře, jak jsem jim říkala, byly jen drahý koníček. Diářů jsou tisíce a prosadit se v napěchované konkurenci je skoro nemožné. Chtěla jsem dělat něco, co nikdo jiný nedělá. Ale při tomhle testovacím projektu jsem navázala první profi kontakty, zkušenosti a naučila se rozeznávat hobby od práce.

Kdybyste mohla vrátit čas, co byste v rámci 4 Kavek udělala jinak?
Pár spoluprací bych si líp právně ošetřila nebo do nich vůbec nešla. Nepůjčila bych si statisíce, ale vyráběla od začátku jen za to, co jiná hra vydělá. Ale jinak bych asi neměnila. 4 Kavky jsou skvělý projekt, moc mě baví.

Z mámy na mateřské jsem freelancerka, konečně se v práci cítím šťastná

Co vás na podnikání nejvíc naplňuje?
Udělat z nápadu reálný produkt a dokázat ho úspěšně prodávat. Zní to banálně, ale tolik lidí kolem vypráví o svých geniálních nápadech, ale zrealizovat je, na to má málokdo. Já už mám naproti tomu dneska pocit, že dokážu cokoli. Z mámy na mateřské jsem freelancerka, jsem schopná se uživit, ve 44 letech se konečně cítím v práci šťastná a nikdo mě nebuzeruje. Jen já sama sebe. Můžu naplno využít svůj potenciál, mluvit jako kulomet, mít červenou vyholenou hlavu, mít své názory a dotahovat své sny. No a s mužem máme často kreativní pracovní snídaně nebo kafíčka a to miluju.

Jaký je váš podnikatelský sen?
Stabilní příjmy, řada skvělých produktů a zákazníků, kteří se těší na každý další. Já míň uhnaná, bez bolesti zubů a bez migrén, doma víc uklizeno, navařeno, víc volna a času na děti, rodinu a na kamarády, kterým teď už čtvrtý rok pořád jen vysvětluju, proč nemůžu někam přijít.

A vize?
Mám misi. Vrátit staré, polozapomenuté hry dětem. Abychom zase na ulicích viděli skákat gumu nebo panáka, tleskat tleskačky a hrát krvavé koleno. Třeba s přebíráním provázku už se to daří. My to rozjeli, ostatní se přidali a když jsem teď na jedné akci vytáhla provázek, spousta dětí kolem hned přebírala o 106.

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů