Máte e-shop, ale nevydělává tolik, kolik byste si přáli? Anebo se na první e-shop teprve chystáte? Ať už začínáte, nebo se chcete zlepšit ve svém podnikání, základní tipy pro psaní na web vám stoprocentně bodne. Přečtěte si následujících 30 copy triků pro váš eshop. Zabere vám to jen 5 minut.
Homepage
Titulní stránka se často podceňuje a přitom je to právě tady, kde sbíráte u potencionálních zákazníků první body.
Co nepsat na homepage?: „Vítáme vás na našich stránkách.“
Na úvodní stránku dávejte informace, které hledá většina zákazníků. Žádné zbytečně dlouhé odstavce o historii firmy apod. Nenechte je dlouho hledat. Přece nechcete, aby byli lidé frustrovaní, když mají před očima zrovna vaše logo. Lidé si to pak podvědomě spojí a už se na vás neobrátí.
Menu
Zapeklité téma i pro zkušeného copywritera. Co dát do menu a co už ne?
Lidé by na vašem webu měli hned vědět, kam koukat. Takže jim nabídněte jen jedno menu. Rozhodně ne více.
Jak vypadá to nejlepší menu na webu? Odpovídá postupně na hlavní otázky návštěvníků.
Popis produktu
Pozor, tady nastává moment, kdy se lidé rozhodují k nákupu. Takže řádně a poctivě do posledního detailu!
Pět otázek, které si položte při psaní každého produktového popisku: Co je to za produkt? Kdo ho bude používat? Kde? Kdy? Proč?
Jste prodavači benefitů, ne samotných produktů! Až bude vychvalovat, zdůrazněte konkrétní výhody.
Dejte si na popiscích záležet. V žádném případě nepište obecné popisky, které jen zkopírujete k vícero produktům. Kvůli duplicitě si také pohoršíte ve vyhledávačích. E-shop bez pořádných popisů a fotek nutí lidi hledat informace o zboží u konkurence.
Dřívější heslo „méně je více“ neplatí. Nejlepší e-shop popíše klíčové produkty do nejmenšího detailu formou krátkého příběhu. Storytelling prostě prodává. Když se všechno dozvíte na jednom místě, nemusíte hledat jinde.
Prolinky
S odkazy je to sporné. Existují ti, co je nemají rádi, protože odpoutávají pozornost. Většina čtenářů se totiž zapomíná vracet na původní článek. Jsou ale i tací, kteří linky používají s oblibou. Usnadňují tím čtenářům život, protože si nemusí nic vyhledávat. Prostě klik a je to.
Máte na webu odkazy? Tak je přepište tak, že člověk prostě musí kliknout. Takže ne jen „více zde“ nebo „celý článek“. Co třeba takhle: „další copy triky“?
Nepište „klikněte zde“? Lidé už dnes vědí, že když něco vypadá jako link, nejspíš to také link je.
Kdy lidé spíš kliknou na vaše tlačítko? Když přesně vědí, co je tam čeká.
Příkladem může být odkaz E-shop od Shoptet. Odkaz jasně ukazuje, že po kliknutí přejdete na web firmy.
Výzva k akci
Produkty si už prohlédli. Teď je třeba je vyzvat k nákupu co nejvhodnějším způsobem. Základní pravidlo: netlačte moc na pilu, ale buďte důrazní.
Když chcete, aby někdo něco udělal – použijte jasné sloveso. A napište to co nejstručněji. Tlačítko call to action by měl mít maximálně tři krátká slova.
Například pro eshop s potravinami můžete použít hravé „Nakrmte ledničku“.
Neříkejte zákazníkům co mohou, ale o co dosud přicházeli. Takže škrtejte můžete a nahraďte to za udělejte. Takhle ne: „Nákupem tohoto šampónu můžete mít krásnější vlasy.“ Takhle je to lepší: „S tímhle šampónem máte krásnější vlasy.“
„Svůj nákup můžete zahájit zde.“ Když to musíte takhle napsat, je třeba upravit stávající e-shop.
Prvních 14 tipů máme za sebou. Vymastrujte svůj e-shop ještě o level výš a mrkněte na další rady ve zbývajících 16 bodech.
Jak zveřejnit ohlasy zákazníků? Teď je trendy mít na webu testimoniály. Nedávejte tam ale vše, co vám sdílní klienti pošlou. Zkracujte a nechte je to podstatné. Ale tón by měl zůstat jako kdyby to psali vaši klienti, aby text neztratil autenticitu. „Čokoláda byla velmi chutná a dorazila včas. Přesně tak, jak bylo předem domluveno. Paní na zákaznické lince byla též velmi ochotná. Za mě opravdu velká spokojenost.“ Který teenager by tohle napsal?
Chcete si ověřit, jak dobré máte texty? Tak se neptejte lidí, jestli se jim líbí, ale co jim přesně říkají a jestli by si od vás koupili nabízený produkt.
Máte na svém webu ještě pořád FAQ? Proč byste v nich nikdy neměli mít moc vysokou návštěvnost? To znamená, že lidé klíčový obsah nenašli v hlavních sekcích. Nechte texty přepsat.
To nejdůležitější musíte říct vždycky jako první. Člověk udrží na webu pozornost v průměru jen 8 vteřin. Web není kniha, kdy je pointa až na konci. „Foťák vydrží ve vodě až do hloubky 30 metrů.“ Tato informace patří mezi první, co potřebuje člověk číst.
Ať píšete cokoli, myslete na rozdíl mezi ovlivňováním a manipulací. Ovlivňováním se snažíte usnadnit volbu a pomoct lidem, aby pro sebe vybrali to nejlepší. Manipulace ale slouží k jejich obalamucení. Lidé manipulaci vycítí a už se nikdy nevrátí. Takže nemanipulujte lidmi, ale pomáhejte jim ve výběru toho nejlepšího produktu.
Pište pravdu. Jen lépe než ostatní. Ale tak, aby to každý čtenář pochopil. Nenuťte lidi na webu přemýšlet.
Dobře čitelný řádek na webu má 70 znaků. Dobře čitelný řádek v mobilu 35 až 40.
Na jaké texty není dobré zapomenout? Na ty v mobilní aplikaci. Čas, který v nich lidé tráví, roste podle statistik Facebooku o 52 %. Čas, který tráví na klasickém webu, jen o 1 %.
Pracujete s tučným písmem? Nepřehánějte to s tím. Zvýraznit v textu všechno má stejný účinek jako nezvýraznit nic.
Proč se vyplácí přepisovat a to i několikrát? Když jsme online, tak jsme netrpěliví a potřebujeme obrácenou strukturu. Tedy ne pointu na konci, ale na začátku. Je také dobré si nechat text „uzrát“ do druhého dne. Čerstvý pohled je jasnější. Snáze zachytíte chyby.
Když to jde, nepište texty předtím, než budete znát návrh webu. Musíte vědět kdy, kdo, co, jak, než začnete psát. Takže spolupráce s web designérem je naprosto nutná.
6 nesmyslů, které už nepište: „vysoká kvalita péče o klienta, individuální přístup, komplexní služby, proklientský přístup, služby šité na míru, dynamicky se rozvíjející firma“. Proč ne? Protože to píšou všichni. A nic konkrétního to vlastně neříká.
Používejte čísla. Proč myslíte, že se to jimi v časopisech jen hemží? „33 triků, jak sbalit muže svých snů.“ „60 míst, které musíte navštívit dřív než umřete.“ Na takové headliny se lidé chytají raz dva.
Při vymýšlení nadpisů vycházejte také z titulky filmů, knih, písní a zlidovělých názvů. Lidé si to spojí, protože jim to bude povědomé a lépe si to zapamatují.
Trpný rod ať trpí jinde. V prodejním textu trpný rod jednoduše vynechte.
Zanechte po sobě nezapomenutelný dojem i po nákupu. Díky milému poděkování za nákup nebo zajímavě napsanému potvrzení objednávky si vás zákazníci zapamatují. A to už je jen krok k dalšímu nákupu.
Například v Zootu vám s potvrzením nabídky přijde i milá připomínka, že jste si udělali radost. V tomto případ využili firemní slogan.
Začínáte s e-shopem? Podívejte se na náš projekt Shoptet Školka pro nováčky v E-commerce!
Hezký den, chtěla bych se zeptat u popisků produktů – jak moc se musí text různit, aby mi to nezhoršovalo pozice? Prodávám korálky, tam toho do popisu moc nedáte, takže většinou můj popis zní: „Kovový/Skleněný korálek barvy/tvaru …… Krásný šperk na Váš náramek!“ Stačí, když se různí jedno dvě slova? :)
Pěkný den, Deniso,
doporučovala bych pojmenovat položky podle nejčastěji hledaného výrazu. A tak, aby to bylo co nejjednodušší a zároveň nejpřesnější. Například „Skleněný červený korálek kulatého tvaru“ je lepší název než „Skleněný nachově zabarvený korálek hráškového tvaru“. Pokud byste chtěla být kreativní a pro své produkty chtěla originální názvy, tak směle do toho. Ale v tom případě bych stejně do popisu produktů dala nějaký jasný, jednoznačný název, který bude srozumitelný nejen vyhledávači, ale i zákazníkovi.
Hodně štěstí!
Duong
Hezký den, chtěla bych se zeptat u popisků produktů – jak moc se musí text různit, aby mi to nezhoršovalo pozice? Prodávám korálky, tam toho do popisu moc nedáte, takže většinou můj popis zní: „Kovový/Skleněný korálek barvy/tvaru …… Krásný šperk na Váš náramek!“ Stačí, když se různí jedno dvě slova? :)
Děkuji!
D.
Pěkný den, Deniso,
doporučovala bych pojmenovat položky podle nejčastěji hledaného výrazu. A tak, aby to bylo co nejjednodušší a zároveň nejpřesnější. Například „Skleněný červený korálek kulatého tvaru“ je lepší název než „Skleněný nachově zabarvený korálek hráškového tvaru“. Pokud byste chtěla být kreativní a pro své produkty chtěla originální názvy, tak směle do toho. Ale v tom případě bych stejně do popisu produktů dala nějaký jasný, jednoznačný název, který bude srozumitelný nejen vyhledávači, ale i zákazníkovi.
Hodně štěstí!
Duong