SEO Copywriting – 10 základních chyb

Jak psát dobrý text na stránky, který by uspokojil jak touhu po vyšších příčkách ve vyhledávačích, tak nároky klientů na stoprocentní čitelnost a čtenářskou atraktivitu? To vám pochopitelně nikdo nepoví; do jisté míry se musíte s „darem“ umět psát čtivé texty narodit, ale také si své vlastní know-how získat dlouhou praxí.

Určitě vám ale dokážeme se začátky pomoci a to například tímto článkem, ve kterém se dočtete o deseti základních chybách, které začátečnické texty s ohledem na SEO obsahují. Článek vychází z publikací od známých autorů – Rand Fishkin a Guy Kawasaki, ale také z mých zkušeností s tak specifickým oborem, jakým je SEO copywriting.

1. Problematika velkého počtu klíčových slov

Občas se setkáte s e-shopaři, kteří si myslí, že čím více různých klíčových slov budou mít v textech, tím lepší SEO výsledky získají. Jednoduchý příklad: e-shop s outdoor vybavením má požadavky na klíčová slova stany, spacáky, batohy, karimatky atd., nicméně mnohem lepší by v praxi bylo, kdyby si vybral například pouze tři, na která by se specializoval, což by mu přineslo větší úspěchy. To ale pochopitelně neví majitel webu, ale musí to znát dobrý copywriter.

2. Balanc, balanc, balanc!

Jak vám dokazuje název tohoto odstavce, opakující se slova za sebou nejsou tím pravým ořechovým. V textu psaném s ohledem na SEO by se rozhodně neměl objevovat. (Nepíšete báseň, že.)  Pokud do textu slepě „nabušíte“ klíčová slova (obvykle v prvních pádech) v ohromném poměru vzhledem k ostatnímu obsahu, nebude pro čtenáře čitelný a vyhledávače vás také neocení. Úspěšný text pochopitelně tzv. keywords mít musí, nicméně v rozumném poměru – zhruba dvě až tři na odstavec o 800 znacích.

3. „Klíčovku nemáme, ale…“

Pravděpodobně se vám bude stávat, že vám klient zadá klíčová slova, která chce v textu mít, přestože je nemá podložena žádnou analýzou klíčových slov. Pokud se vám některá nebudou zdát, rozhodně se nebojte ozvat. Jestli nepracujete s renomovaným SEO specialistou, který má vše pochopitelně analyticky podloženo, zavítejte na běžné vyhledávače a najděte si, zda mají zadaná klíčová slova dostatečnou hledanost nebo jestli by se nedala obměnit. Vyzkoušejte třeba Plánovač klíčových slov. Je to nástroj od Google, který vyhodnotí vyhledávanost daného slova a poradí vám i s jeho konkurenceschopností.

4. Nepřehánějte to se zadanými frázemi

Buďte opatrní a při psaní přemýšlejte. Pokud vám klient zadá, že máte do textu zakomponovat zkostnatělé nebo nic neříkající fráze jako „vyplňte náš kontaktní formulář“ nebo „jsme mladá dynamická firma s individuálním přístupem“, rozhodně si s nimi pohrajte a vymyslete příjemnější a čtivější variantu. Mluvíte s lidmi, ne s příručkami a roboty.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

5. Spam

Do kategorie největších problémů patří i tzv. spam na stránkách, které prošly SEO optimalizací. Nejlépe to opět vysvětlíme na příkladu; pokud budete psát pro web, který zprostředkovává svatby, ale budou tam poukazovat i zbytečná klíčová slova – prodej svatebních šatů apod., budou na něj sice chodit zákazníci, nicméně nenajdou to, co hledali, a tak odejdou bez další návštěvy a především zakázky. I když je spam pro mnoho webmasterů lákavý, copywriter by se mu měl snažit vyhnout, nebo majitele stránek alespoň upozornit, protože dokáže poškodit celé renomé stránek.

6. Překlepy jako marketingový tah

Mnohokrát se v praxi potkáte i s jevem, že po vás bude provozovatel webu požadovat, abyste v textu několikrát použili i konkrétní překlepy, neexistující adresy webů (typickým příkladem je facebook.cz) apod. jen z důvodu, že mají vysokou hledanost. Každý se může při psaní do vyhledávače přepsat a právě na tom je tato SEO strategie založena. Vy byste ale nikdy neměli používat správná slova společně s překlepy na jedné stránce, protože to působí uměle a do jisté míry amatérsky.

7. Nepoužívejte zadaná slova vždy ve stejné podobě

Vzhledem k tomu, že vyhledávače ignorují oddělovače vět a mezery, můžete si dovolit klíčová slova používat za sebou v různých větách (i lehce od sebe), aniž byste poškodili hodnotu stránky z hlediska SEO pojetí. Pokud budete mát zdánlivě nesourodá klíčová slova, nemáte ani jinou možnost, pokud nechcete text zničit. Jeden příklad za všechny s klíčovým slovem dovolená Španělsko“ – „I pro vás to může být ideální dovolená. Španělsko je totiž vskutku nádherné.“ Zadání jste splnili, vyhledávače nasytili a věty jsou srozumitelné a přirozené.

8. Konkrétní stránka, typická slova

Pokud budete psát SEO texty, časem poznáte, že některé stránky na jednotlivých portálech vyžadují lehce odlišné větné struktury, používaná slova apod. Typické jsou především titulní stránky, na kterých si mladí pisálci často „vylámou zuby“. Úvodní stránka by měla být vždy dynamická, neměla by se na ní vyskytovat dlouhá slova ani souvětí a pochopitelně by měla být informačně lákavá. Podobné je to i s prodejními stránkami, na kterých by se také neměly objevovat zbytečně složité výrazy apod.

9. ALT tagy

Často je po pisálcích vyžadováno, aby vkládali texty do různých redakčních systémů, syntaxí apod., což přináší i možnost vkládání obrázků, které text pochopitelně oživí a bude tak čtivější. Vám se ale nabízí i možnost editování ALT tagů, a také atribut jednotlivých obrázků. Pokud se vám do nich podaří aplikovat klíčová slova, získáte přínos pro celé stránky. Rozhodně  tuto možnost nepodceňujte a snažte se v tomto ohledu vytěžit maximum.

10. Celkový dojem

Pokud už budete mít hotovou finální podobu vašeho textu, zapomeňte na SEO a projděte si znovu srozumitelnost textu, návaznost odstavců a logickou stránku věci – zda má text myšlenku, je zajímavý atd. Jedna z nejhorších věcí, která se vám může stát, je ta, že bude text sice kvalitní pro vyhledávače a marketing, ale čtenář nebude vědět, co vlastně četl (nebo čtení rovnou vzdá). Mnohem větší důraz musíte klást na finální úpravy, pokud publikujete na internetu společně s HTML kódy, obrázky apod. Nebojte se text po napsání chvíli nechat a po pár hodinách se k němu vrátit, abyste si pak byli naprosto jistí.

Zdroj: http://www.seo-news.com/

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů