Znáte ten pocit, když náhodou narazíte na skvělý obchod s originálními produkty. Je ale schovaný v malé
uličce, kde si ho kolemjdoucí sotva všimne. Nebo když potřebujete něco koupit od oblíbeného prodejce, ale
jeho otevírací hodiny vám vůbec nevyhovují? Co byste v takových chvílích dali za e-shopy, že. Z hlediska
zákazníků je to jasné – e-shopy prostě chceme. Obchodníci, co ještě váháte, projděte si seznam 18 důvodů, proč si ke kamennému obchodu pořídit i e-shop.
Obrat českých e-shopů by se letos měl přiblížit 100 miliardám korun. Loni to bylo zhruba 81 miliard
korun. On-line prodeje se na celkovém maloobchodu podílejí zhruba z osmi procenty. V Česku nakupuje na
internetu již každý třetí. Opravdu se chcete dobrovolně vyšachovat ze hry?
V dnešní době je samotná existence e-shopu jedním z hodnotících kritérií, zda se o firmu, produkt či
službu vůbec zajímat a nakoupit. Mít e-shop je známka toho, že to s prodejem myslíte vážně. E-shop zvyšuje důvěryhodnost, image firmy a šanci obstát v konkurenčním boji. Na druhou stranu je ovšem nutné vzít v
potaz nejen zákonitosti a pravidla internetového prodeje.
Je doba digitální. Mobil je spojkou mezi virtuálním a reálným světem – mobil mají všichni a pracují s ním
valnou většinu dne. A tudíž přes mobil i dost často nakupují.
V kamenném obchodě si vybudujete skupinu věrných zákazníků. Můžete se spoléhat na tradiční formy
prodeje, reklamy a propagace. Nicméně nové zákazníky nejspíš získáváte nejspíš jen velmi složitě, pomalu a
často velmi draze. Zvlášť když nemá obchod výhodnou pozici v centru velkého města. Mít jen kamenný obchod tedy znamená připravit se o značné množství zákazníků, kteří se logicky uchylují ke konkurenci.
Prodejci v kamenné prodejně si stěžují, že si k nim zákazníci přijdou prohlédnout, „osahat“. Případně i
vyzkoušet zboží a získat klíčové informace. Ale pak si produkt koupí levněji přes internet. Nabídněte svým
zákazníkům obojí! Prodejci a odborníci nyní mluví o českém hybridním modelu mezi klasickým retailovým a internetovým obchodem, který funguje skvěle.
Ceny na e-shopech jsou pro zákazníka atraktivnější, protože náklady jsou nižší, což znamená větší
konkurenceschopnost – stačí v podstatě jen sklad a ten může být na okraji města, kde jsou levnější pozemky,
zatímco prodejna musí být v centru města, aby tam přišlo co nejvíc lidí.
Na e-shopu můžete mít mnohem větší počet produktů než v kamenných obchodech. Například až 20 000
položek s Enterprise balíčkem od Shoptet.
Znatelné rozšíření dosahu služeb a produktů mezi širokou veřejnost – počet potenciálních zákazníků v
online světě je diametrálně vyšší než v tom offlinovém. Počet zákazníků e-shopem narůstá. A získat a udržet
si takového zákazníka je snadnější.
S větším dosahem souvisí i nárůst obratu a tím pádem i zisků.
E-shop je dostupný všem, vždy a všude, čímž se vám zvýší obrat. Prakticky vyděláváte 24/7, i když spíte
nebo jste na dovolené.
E-shop dává zákazníkům nespočet výhod: úspora času, možnost nákupu z pohodlí domova, možnost porovnání zboží a služeb s jinými firmami, možnost se snadno s firmou spojit (telefon, mail, chat), doptat se
na produkt a ihned ho nakoupit. Má více času k rozhodování a může tam získat recenze od předešlých
zákazníků. Může nakupovat i zboží, které není momentálně skladem.
Díky e-shopu je tedy rychlejší a lepší komunikace se zákazníkem.
Veškerá komunikace směrem k zákazníkovi (stejně jako veškerý marketing) je velmi snadno analyzovatelná a měřitelná.
Získáte lepší přehled o svých zákaznících – možnost sbírat o nich informace a následně s nimi pracovat.
Umožňuje tak personalizovat nabídku.
Náklady na zřízení domény jsou minimální a s možností mít e-shop v pronájmu ani tento náklad firmu
nijak nezatěžuje. Velkou výhodou je rychlost, s jakou lze e-shop zařídit.
Úspěšného prodeje na internetu lze dosáhnout i bez finančních nákladů na online reklamu. Je však
třeba o e-shop pečovat, pochopit svou cílovou skupinu, nabídnout kvalitní servis a rozumět svému
produktu.
Firma se již nemusí tolik zaměřovat na aktivní obchod, ale lidé si ji díky webové prezentaci či e-shopu
dohledají sami.
Zákazníci mohou mnohem lépe předávat doporučení. Zatím co doporučení u piva brzy všichni
zapomenou, zpětný odkaz či zkušenosti reálných zákazníků v nějaké diskusi jsou nesmrtelné.
Zdá se tedy, že se „kamennému“ prodejci téměř vždy vyplatí zřídit si také e-shop. Mít tak k dispozici
vlastně dva vzájemně se podporující prodejní kanály. Prostřednictvím nich můžete zákazníky získávat i cíleně
je ovlivňovat. Při dnešních nízkých nákladech na pořízení a provoz e-shopu je zřízení kvalitního internetového obchodu i pro drobného podnikatele obecně dobrou investici. I vzhledem k dobrému výhledu internetového prodeje do budoucna se to určitě vyplatí.
Napsat komentář