Pokud již nějaký e-shop provozujete, provádíte přípravy pro spuštění nového e-shopu, nebo jen přemýšlíte o možnosti podnikání na internetu, bylo by vhodné zahrnout do svých úvah tzv. long tail. Pokud se v prostředí podnikání na internetu již nějaký ten čas pohybujete, nebude to pro vás žádná novinka. Proto je článek určen spíše pro začínající obchodníky.
O rozšíření tohoto pojmu se postaral Chris Anderson v roce 2004 díky vydání článku ve Wired Magazine. Termín Long Tail lze nejjednodušeji přeložit jako dlouhý ocas. O co se tedy jedná?
Protože lze princip long tailu uplatnit v mnoha oblastech, pro lze využít příklad se zbožím. Základní idea předpokládá, že existují dva druhy zboží. První druh zboží je poptávaný velkou částí populace a zároveň nabízený mnoha obchodníky, což vytváří silné konkurenční prostředí. Druhý druh zboží je poptávaný jen malou částí populace, která může být geograficky velmi rozptýlená.
Tomu také odpovídá i mnohem nižší poptávka, ale také i menší konkurence. Z pohledu obchodníka tedy velmi záleží, na jaký druh zboží se bude orientovat. Nejjasněji to ilustruje velmi známý graf popisující tento jev, podle kterého dostal název long tail.
Na svislé ose grafu je zanesena četnost hledání či poptávání určitého zboží. Na horizontální ose jsou zaneseny různé druhy zboží. Z grafu tedy vyplývá, že po určitém druhu zboží je silná poptávka, ale je velká i jeho nabídka. Vysoce poptávaný druh zboží však zabírá jen malou část celkové poptávky. Zbytek poptávky je rozdělen sice v menší míře ale mezi mnohem větší množství produktů. Právě díky tvaru křivky (přesněji její žluté části) je tento jev nazýván long tail.
Právě v oblasti nižší poptávky po specifickém zboží je šance pro mnoho stávajících nebo budoucích obchodníků. Tento princip nelze uplatnit při klasickém podnikání v kamenném obchodu. Vysvětlení je zcela logické. Pokud chce obchodník prodávat specifický druh zboží, musí mít dostatek zákazníků. Toho lze nejjednodušeji dosáhnout provozováním e-shopu, protože nabízené zboží bude jednoduše dostupné komukoliv z celé republiky.
Pro ilustraci lze uvést příklad. Znalec indického koření chce založit obchod, který by se specializoval právě na různé druhy indického koření. Bohužel budoucí podnikatel bydlí v malém městě s přibližně dvaceti tisíci obyvateli. Pokud by se rozhodl otevřít kamenný obchod tam, indické koření by nakoupilo jen velmi malé množství lidí. Okruh potenciálních zákazníků by byl omezen na obyvatelstvo města plus blízké okolí. Navíc by zřejmě musel platit pronájem plochy obchodu, skladovací prostory a personál obchodu, pokud by tam neprodával sám.
V takové situaci nevypadá budoucnost obchodu s indickým kořením růžově. Pokud by se však rozhodl založit e-shop, situace by byla rázem zcela odlišná. Zákazníky by získával z celé republiky. Nemusel by platit pronájem plochy obchodu. Skladové prostory by sice stále potřeboval, nicméně by byly lépe využity. Také by potřeboval určitou pracovní sílu na expedici objednávek, to by ale v začátcích mohl zvládat sám, případně tuto práci může vykonávat nekvalifikovaný brigádník.
V rámci provozování e-shopu je propagace bezesporu jednou z nejdůležitějších aktivit, která může značně ovlivnit úspěšnost obchodu. Princip long tailu je nejčastěji používán při výběru klíčových slov v rámci optimalizace pro vyhledávače. V oblasti nabídky těchto služeb je právě na long tail kladen velký důraz. Obvykle se vyplatí cílit na specifičtější slova či fráze, které sice nejsou hledané tolik jako ty obecné, nicméně mnohem lépe vystihují nabízený sortiment konkrétního obchodu. Tento postup má dvě výhody, za prvé nabízí vyšší míru konverze, tedy větší pravděpodobnost, že si návštěvník zakoupí nějaký produkt. Za druhé je mnohem jednodušší a levnější dostat specifické slovo či frázi na přední příčky zobrazování ve vyhledávačích než obecná slova.
Princip long tailu lze využít nejen při výběru prodávaného zboží a vyhledávání. To co umožňuje internet v rámci prodeje zboží nebo služeb, lze, byť s určitými omezeními, využít i v případě shánění pracovní síly. Pokud se opět vrátíme k obchodu s indickým kořením, může se jeho provozovatel dostat do následující situace. Jeho obchod je úspěšný, velmi rychle rozšiřuje nabízený sortiment, ale nestíhá k jednotlivým produktům psát popisky. Řešením je najmout si copywritera nejlépe, aby se orientoval v gastronomii.
Kdyby měl obchodník shánět takového člověka ve městě, kde podniká, mohl by to být problém. Na internetu lze však sehnat poměrně snadno slušný počet copywriterů nabízející své služby. Obchodník si poté může vybrat nejvhodnějšího kandidáta na základě referencí nebo ukázkové práce. Spolupráce poté může probíhat pouze virtuálně. To samé je výhodou i pro ty, kteří své služby nabízejí.
Je jasné, že tomu, kdo se v prostředí podnikání na internetu pohybuje již delší dobu, nepřinese tento článek příliš nové informace. Je spíše určen začínajícím podnikatelům, nebo těm, kteří zatím pouze uvažují, že vstoupí do oblasti internetového podnikání. Základní informace, kterou popsání tohoto principu přineslo, zní: „Nebojte se být specifičtí, pokud budete chtít, na internetu si své zákazníky najdete“.
Pekny clanek. Stejne to plati i u sluzeb! Provozujeme termovizni mereni budov a zakazniky sice mame, ale jsou tak roztrouseni, ze si podnikani v teto oblasti bez Internetu nemohu predstavit.
Zajímalo by mne, jak tyto longtail fráze se využívají u e-shopů v praxi, kam se umisťují? Jestli se tvoří nějaké „skryté“ url (- stránky, produkty, kategorie, články), které poté získávají návštěvníky z vyhledávačů nebo všechny longtail se zakombinovávají přímo do webu a nevytváří se žádné nové url pro longtail. Jinak děkuji za zajímavý článek :)
Dobrý den, Fando. Děkujeme za milá slova, jsme rádi, že se článek líbí :)
K Vašemu dotazu. U e-shopů na platformě Shoptet je nejefektivnější využití longtail frází pomocí parametrických kategorií – viz https://help.shoptet.cz/topic/parametricke-kategorie/ . Vytvoříte si tak kombinace konkrétních parametrů zboží (například černé bavlněné pánské tričko) a příslušná kategorie se na e-shopu vytvoří.