Wuders: Aby firma rostla, museli zrušit zakázkovou výrobu. Jejich stolek najdete i v chrámu sv. Víta

()

Když jsme s bratry Herkovými dělali rozhovor před rokem a půl, měli spoustu plánů a jejich značka Wuders s industriálním nábytkem se slušně rozjížděla. Dnes je našlápnutá ještě víc. Ale aby se tak stalo, musela sympatická trojka z Hodonína zariskovat a překopat svůj byznys plán.

Od našeho minulého rozhovoru se u Wuders odehrála spousta změn. Jednovaječná dvojčata Honza a Dominik se spolu se svým o 2 roky starším bráchou Vaškem rozhodli úplně zrušit zakázkovou výrobu, která tvořila 80 % objednávek. „Hlavním důvodem bylo, že nás to už začalo omezovat v růstu. Na produktech si dáváme hodně záležet a nechtěli jsme se na tomhle postu zakopat,“ vysvětlují. A jak se ukázalo, udělali krok správným směrem. I díky tomu už stihli oslavit 1 000 vyrobených kusů nábytku včetně jednoho, který své místo našel v katedrále sv. Víta.

S Honzou Herkou jsme si povídali ale i o tom, jak svůj e-shop Wuders převlékali do shopteťácké šablony Soul, kolik hodin denně pracují nebo proč do svého týmu přibrali Vaška Staňka, zakladatele zavedené značky Vasky Boots.

Naposledy jsme se viděli v létě 2018. Za tu dobu se u vás odehrála spousta změn a jednou z těch nejzásadnějších je, že jste zrušili zakázkovou výrobu. Proč?
Strategicky jsme stavěli prodej na třech pilířích – zakázkové výrobě, prodeji přes e-shop s doručením do 4 dnů a konfiguraci produktů, které jsme na e-shopu vystavovali. Asi 80 % objednávek chodilo právě na zakázkovou výrobu. Popsat, proč přesně ji zrušili, by vydalo na celý článek… Ale hlavním důvodem bylo, že nás to už v určitém objemu začalo omezovat v růstu. Měli jsme větší plány než trávit hodiny u výkresů a řešení každého produktu ve výrobě. Uvědomovali jsme si, jak moc je tahle práce náročná a najít lidi, kteří by to za nás zvládli, by nebylo lehké. Na produktech si dáváme hodně záležet a nechtěli jsme se na tomhle postu zakopat. Jako zakladatelé jsme hlavně chtěli dodávat náš nábytek do daleko většího počtu domácností.

Na předělání výroby, skladu a vytvoření ateliéru jsme měli měsíc

Jak těžké pro vás bylo změnit byznys plán takhle za pochodu? Pro spoustu lidí je to nepředstavitelná věc a berou to jako velký risk.
I v našem případě to byl velký risk a všechno neprobíhalo jednoduše. Neslo to s sebou řadu komplikací, které jsme museli rychle vyřešit. O změně jsme rozhodli v lednu 2019 a do konce dubna jsme museli odevzdat všechny zakázky. S e-shopovým prodejem jsme startovali 1. června 2019. Měli jsme měsíc na předělání výroby, skladu a vytvoření ateliéru, museli jsme vyrobit a nafotit nové produkty. Ale po dokončení zakázkové výroby nám hodně starostí ubylo, takže jsme nakonec všechno stihli.

V čem vám zrušení zakázkové výroby pomohlo nejvíc?
Ke zvětšení výrobní produkce, a to díky nastavení lean metodiky, což je jeden z dalších důvodů, proč jsme zakázkovou výrobu zrušili. Tenhle přístup je totiž u zakázkové výroby těžce aplikovatelný.

Můžete tuhle metodiku víc popsat?
Zakládá se na několika základních principech. Primárně jde o to, aby se celá firma trvale zlepšovala ve všech oblastech a zároveň se zamezilo zbytečnému plýtvání. Co se týká e-shopového prodeje, největší změnu nám tahle filozofie přinesla právě ve výrobě. Mohli jsme ji nastavit na sériovou a zvedli tak produkci o 60 %. Navíc teď dokážeme dohlížet na daleko větší kvalitu každého produktu.

Ze Shoptetu jste v jednu chvíli odešli a pak se zase vrátili. Proč?
Odešli jsme kvůli designu šablony, který k našemu produktu neseděl. Nechali jsme si navrhnout nový web na míru. Vývoj trval půl roku a další půlrok se dokončoval. Stránky měly primárně prodávat zakázkovou výrobu, ale jak jsme se rozhodli vsadit jen na e-shopový prodej, museli jsme řešit víc věci v backendu – skladové hospodářství, varianty produktů, napojení na další doplňky a služby. Tohle nám Shoptet nabízel hned a navíc se v té době spustila nová šablona Soul, která se nám zamlouvala. Bylo nám jasné, že vlastní vývoj nebude za pár dní a stál by řádově desítky tisíc. My navíc museli jednat rychle, protože nám šlo o čas. Rozhodování bylo těžké a investice do nového webu ne zrovna malé. Ale nakonec nám s rozhodnutím pomohla i SWOT analýza.

Jak dlouho vám trvalo postavit na Shoptetu nový web?
Asi čtyři dny, hned potom se spouštěl do ostrého provozu.

A teď už jste spokojeni?
Jsme, i když nás ještě čeká spousta práce s laděním designu. Líbí se nám, že Shoptet hodně rychle reaguje na potřeby zákazníků – nasazení nových doplňků nám ušetří spoustu času v administraci.

Stěhujete se do větších prostor. Takže usuzuju, že se vám daří?
Aktuálně se stěhujeme do haly o rozloze 1 000 m². Poptávka roste a stěhování už bylo na místě. Jsme rádi, protože tady vznikne i vývojové centrum, ve kterém budeme moct v klidu navrhovat nové produkty. Bude tu i větší prostor pro ateliér, kde prakticky stavíme modulární části domu, budou se tu taky fotit a točit nové produkty. Na to se hodně těšíme.

Honza Herka

Pojďme ještě trochu bilancovat – v červnu to budou 3 roky od spuštění vašeho e-shopu. Co vás na tom baví nejvíc?
Nerad bych mluvil za své bratry, ale za mě je to určitě společná cesta, kterou jsme se vydali. To, že můžeme pracovat spolu. Všichni máme stejnou krev a víme, proč to děláme. Občas jsou samozřejmě hodně náročné dny, kdy musíme fakt zabrat. Ale jsme si hodně velkou oporou a to vnímám jako obrovskou výhodu.

Když jsme spolu mluvili naposledy, říkali jste, že jste prakticky bez výplaty a všechny peníze dáváte zpátky do firmy.
Tohle už se změnilo. Dorostli jsme do objemu, kdy se firmou dokážeme uživit a navíc máme další zdroje příjmů. Já se věnuju ještě poradenství v oblasti marketingu, brácha Vašek navrhuje design produktů i pro jiné firmy a Dominik zase točí a fotí reklamy. Ale při budování firmy se na peníze díváme jiným pohledem. Víme, že pro růst je zapotřebí investovat a nechat peníze aktivní.

Taky jste tehdy zmínili, že pracujete 12 hodin denně.
Pořád všichni udržujeme podobné tempo. V dílně jsme od 8 do 15:30, po práci sedíme u počítače, já ještě přes víkendy hraju v Cimbálové muzice nebo máme zkoušky s druhou kapelou. Pokud člověka práce baví a naplňuje, zapomene na čas. Jsou ale i dny, kdy si rádi odpočineme.

Odkud vám chodí nejvíc objednávek? Pořád vede Favi?
Od chvíle, co marketing nedělám sám, ale naše agentura, nejvíc využíváme reklamu na Facebooku a Googlu. Nicméně Favi je pro nás pořád jednou z akvizičních cest.

Jakou jste měli největší objednávku?
Největší objednávka byla ta úplně poslední před ukončením zakázkové výroby. Šlo o vybavení pražírny kávy, takže stoly do výroby a dost velký bar do prodejny. S majitelem jsme dodnes kamarádi a občas se i navštěvujeme. Byla to zajímavá zakázka, hodně nás bavil ten design.

Wuders: Bez vzdělávání člověk dělá věci selským rozumem a ty mnohdy nemusí být správné

Nedávno jste slavili milník – 1 000 vyrobených kusů nábytku. Na který nejradši vzpomínáte a který vám dal nejvíc zabrat?
Máme radost, že se nám takového milníku povedlo dosáhnout. Jsme vděční za každého zákazníka, který do nás vložil svou důvěru. Rád vzpomínám na první zakázku a větší projekty, které trvaly několik měsíců a byly právě nejvíc obtížné. Vedle pražírny šlo o několik velkých prodejen, kuchyní, restaurací, kaváren a dokonce jsme dělali i jeden kus do katedrály sv. Víta v Praze.

Svatý Vít? To mě zajímá – o co šlo?
O nic extra velkého, byl to malý odkládací stolek, který má sloužit jako mobiliář u oltáře. Byl to první výrobek vystavený na e-shopu. Jsme z věřící rodiny a byla to pro nás velká radost.

Aktuálně sháníte nové lidi, konkrétně truhláře a zámečníka. Obecně se říká, že najít šikovného a spolehlivého člověka je hodně těžké. Platí to i pro váš obor?
Lidi od řemesla naštěstí na Moravě jsou, některé naše kampaně nám přinesly až 50 poptávek na práci, a to za jeden jediný den. Je to asi výsledek našeho snažení na sociálních sítích. Nejvíc jsme ale rádi, že se o práci zajímají mladí.

Váš tým se rozrostl o Vaška Staňka, zakladatele Vasky Boots. Jak se to stalo?
To je vtipné – když jsme minule odcházeli z rozhovoru pro Shoptet, běželi jsme na otevíračku nové prodejny Vasky a Bagind, kde jsme dělali nábytek. A asi za tři dny jsme si plácli a řekli si, že budeme Wuders dělat společně. Vašek vyrábí kvalitní boty z pravé kůže, my děláme kvalitní nábytek na desítky let. Najednou nám došlo že bojujeme za něco, co nám není lhostejné. Masivní nábytek je šetrný k přírodě. Oproti dřevotřísce, která do patnácti let skončí na skládce. Děláme něco, co lidem doma zůstane na celý život. Masiv i kov se dají po čtyřiceti letech znovu obrousit, naolejovat, podnože znovu poslat na lakování a produkt vypadá stejně a možná i líp – tím, jak dřevo zraje do krásy. Stejně tak je to u poctivého obuvnického řemesla. Vasky se totiž vyrábí z pravé hovězí kůže a vydrží mnohem dýl. Dělat něco pořádného, co má pozitivní dopad pro naši planetu, nás víc spojilo. Kvalitu jsme s bratry vždycky hodně řešili, i proto pro nás mělo spojení s Václavem velký význam.

V čem vám nejvíc pomohl?
Vašek založil vlastní agenturu, která jeho firmám spravuje veškerou agendu spojenou s marketingem. V agentuře je několik specialistů a projekťáků, kteří se o nás starají. Vašek tedy odpovídá za to, aby všechno fungovalo po všech stránkách. Pracuje na tom, aby to společné směřování bylo správné.

Jaké jsou vaše další plány?
Letos máme v plánu obrat 30 milionů, právě jsme ve vývoji a řešíme nové produkty. Nejvíc prodáváme jídelní stoly a konferenční stolky, ty chceme rozšiřovat o další materiály a odstíny. Cítíme, že je tu ještě velký prostor pro zlepšení. Ve stolech chceme být nejlepší, už se rozvíjíme i do dalších sektorů. A brzy vypustíme nové kolekce, protože zákazníci chtějí hlavně všechno v jednom. Tomu teď půjdeme víc naproti.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů