Nová architektura a expanze? Výzvy, kdy určujeme směr na roky dopředu, říká CTO Filip Kopecký

„Nastavujeme teď směr na mnoho let dopředu,” říká CTO Filip Kopecký. Jaké technologické úkoly čekají letos na vývojový tým Shoptetu a co z pohledu IT znamená expanze na další trhy?

Filip Kopecký je v roli CTO zodpovědný za strategii technologického rozvoje Shoptetu. Loni v létě v rozhovoru prozradil, jak vnímá roli CTO i jak nahlíží na micromanagment nebo škálování týmu. Jaké jsou další plány, když momentálně rozšiřuje tým, a to ve všech oblastech, tj. vývoj, operations, QA i data?  

Jaké hlavní projekty Shoptet připravuje? 

Shoptet má před sebou hned několik paralelně běžících projektů. V rámci expanze si vyzkoušíme vstup na nový trh, náš základní produkt získá vrstvu umožňující customizace vzhledu i funkcionalit jednotlivých e-shopů a vrháme se do úplně nových teritorií. 

Projekt expanze je náročný především organizačně. Spolupracujeme například s maďarskými vývojáři, kteří implementují specifické doplňky pro nový trh. To se bude dít stále častěji, a tak potřebujeme mít kontrolu nad celým procesem a kvalitou výstupů. Produktově zase musíme zvládat práci s více jazyky a reagovat na specifika trhu. 

Shoptet Premium je naopak technologický projekt, který do budoucna umožní vývojářům rozšiřovat funkcionality našeho stávajícího jádra. Privátní API, možnost provozu oddělených služeb v rámci naší SW architektury, SDK a design systém usnadňující vývoj řešení na míru našimi partnery. To jsou věci, které nás budou nejvíce zaměstnávat. Více o projektu Premium se dočtete v tomto článku.

Kromě toho chceme v budoucnu vytvořit úplně nové produkty, které si v ekosystému Shoptetu doufáme najdou své místo díky mnoha synergiím. 

Co je váš největší technologický úkol? 

S celým stávajícím řešením směřujeme k modulárnější architektuře, kterou bude první využívat právě Shoptet Premium. Postupně se chceme vypořádat s technologickým dluhem a stávající jádro směřovat tak, aby nakonec všichni naši zákazníci získali např. výhody Shoptet Open Frontend Architecture a Design Systému, což je systém komponent, který nahradí stávající šablony, které jsou dnes se Shoptetem spojované. Technologicky to je React (Next.js/GraphQL). 

Protože vlastně nyní nastavujeme směr na mnoho let dopředu, snažíme se jej velice otevřeně konzultovat s dalšími specialisty, kteří mají s tak velikým nasazením reálné zkušenosti. Zároveň nabíráme na snad všechny možné pozice ve vývoji i v provozu, což je výzva samo o sobě.   

Jak je IT tým v Shoptetu zorganizovaný? 

Jsem přesvědčený, že tým by měl být malý, samostatný a odpovědný za nějakou logickou část systému, kterou má co nejvíce ve vlastnictví. 

Tomu postupně přizpůsobujeme i strukturu shoptetího IT. Tvoříme malé týmy pro oddělené oblasti (API, SOFA Design System) a pro jednotlivé samostatné služby. Tým je vždy veden technickým leaderem, který se aktivně podílí na vývoji a v týmu je mu oporou Product Owner, který přináší doménovou znalost.  

Protože pracujeme opravdu na mnoha projektech zároveň, učíme se do našeho workflow zapojit týmy, které jsou externí. Na konkrétní projekt poptáváme sehrané týmy vývojářů, opět se silným technickým leaderem. To přináší organizační výzvu, kterou si asi musíme projít. Chceme, aby týmy byly na jednu stranu samostatné a nemusel každý sledovat všechno, ale zároveň se musí mezi týmy předávat znalosti a zkušenosti. 

Na Shoptetu běží přes polovinu české e-commerce. To je obrovské množství dat. Jak s nimi pracujete?  

Máme datový tým, jehož misí je vytěžit hodnotu, která v našich datech nepochybně leží, jak pro nás, tak pro naše klienty a pro klienty našich klientů. My například sledujeme efektivitu provozu e-shopů v jednotlivých licenčních pásmech, nebo se snažíme v reálném čase pochopit, co se děje na našich serverech.  

Naši klienti, majitelé e-shopů, by mohli těžit ze statistických dat napříč různými kategoriemi, nebo třeba jednou dokážeme poradit, jak se stát ještě úspěšnějším e-shopem na základě vzorců, které nalezneme v sebraných datech. Koncový zákazník zase ocení personalizovaná doporučení. Data z tak velikého množství různorodých obchodů prostě obsahují zajímavé statistické informace. 

Co plánujete v oblasti QA? 

Jednoznačně více automatizace. Jestliže máme zvládnout například zapojení komponent třetích stran, již to nepůjde dělat z části ručně jako dnes. Musíme hlídat kvalitu kódu, testovat rozhraní, nejen funkčně, ale i z pohledu performance. To celé již ve fázi akceptace a následně v produkčním prostředí za běhu. 

Jaké vnímáš bezpečnostní hrozby a jak na nich pracujete?  

Služba naší velikosti nesmí být pozadu v otázkách bezpečnosti, i když nějaký dluh zde doháníme. Máme novou roli v provozním týmu, která se bezpečností výhradně zabývá, nastavujeme proces pravidelného penetračního testování a jednou bychom rádi spustili nějakou formu bug bounty programu. 

Kolik lidí letos nabíráte a na čem budou pracovat?  

Dnes nás je na IT kolem 40 a plánujeme do konce roku vyrůst na 60. Potřebujeme šikovné lidi ve všech oblastech, tj. vývoj, operations, QA i data. Vývojáři zpravidla začínají na našem core produktu, a když si ho dostatečně osahají, můžou se zapojit do některého z navazujících projektů. Naše jádro je více o stabilitě a musíme být velice opatrní, když nasazujeme zásadnější změny. Některé týmy jsou naopak takové malé startupy. Každý si u nás najde, co mu vyhovuje více. 

Seznam volných pozic je na kariérní stránce.

3 důvody, proč jít do Shoptetu na IT? 

V první řadě děláme užitečný produkt. Díky nám mohou tisíce lidí podnikat online, a když nasčítáme všechny e-shopaře na našem systému, jsme hodně velcí. 

Děláme na zajímavých technických řešeních, přecházíme na novou architekturu a hlavně tu je spousta šikovných a chytrých lidí.  

A v neposlední řadě je e-commerce neskutečně dynamické odvětví, které roste a má budoucnost. Všichni vidíme, jak je dnes online obchod důležitý.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů