Vydělat milion za rok? Když se člověk snaží, nemá to limit

Ještě před rokem měl s obchodováním minimální zkušenosti, dnes Jonáš Drgač patří k ostříleným obchodníkům. Prozradí, jak vypadá první rok v sales týmu Shoptetu, jak probíhá zaučování nováčků i co jsou ze začátku největší výzvy. 

sales tým Shoptet

Jaké byly tvoje začátky? 

V Shoptetu jsem od února 2020. Nastoupil jsem, když přišla první vlna covidu a po měsíci v kanceláři jsem si musel zvykat, že schůzky s klienty probíhají online. Nebylo to úplně nejlehčí. Výhodou ale je, že v Shoptetu nefunguješ jen na vlastní pěst. Tým je tady zkušený, je vždycky s kým se poradit, od koho se učit. 

Jak probíhá zaškolení?  

Období onboardingu trvá tři měsíce. Po prvním měsíci jsem se hodně učil od seniorních obchodníků, trávil s nimi čas na schůzkách. Nejlepší je vzít si od každého to dobré, každý má trochu jiný postupy. Pokud člověk potřebuje i něco technického, a v Shoptetu potřebuje, musí se zorientovat. 

Co jsi dělal předtím a proč ses rozhodl zkusit pozici obchodníka v Shoptetu? 

Já jsem prodával auta v autobazaru, takže jsem se tam naučil komunikaci s lidmi. Asi jsem si chtěl dokázat, že na práci v Shoptetu mám. Jsem z Ostravy, takže pro mě byla Praha oříšek se vším všudy. Hodně mi pomohla přítelkyně, která mě podpořila i mi poslala inzerát. Vlastně jsem ani nevěřil, že to bude finančně tak dobrý, a je to lepší, než jsem čekal. 

Prozradíš, co může obchodník po půl roce očekávat? 

Když se člověk snaží, nemá to žádný limit. Člověk se může dostat na super peníze. Když budeme konkrétní, první měsíc dva je člověk závislý na základu, třetí měsíc se začnou nabalovat dealy, čtvrtý měsíc byl u mě ještě zajímavější, přinesl jsem už hodně pěknou částku. Během půl roku se dá dostat i na 70-100 tisíc Kč, pak už to dál záleží i na klientele. První tři měsíce jsou ale zlomové, rozhodne se, jestli na to člověk má. 

Dostaneš na začátku portfolio? 

Po onboardingu a zaškolení přicházejí na řadu tzv. cold cally, tedy kontakty převzaté po obchodnících, kteří už tady nejsou. Jsou to klienti, kteří nemají vůbec žádný e-shop, nebo e-shopy, které neběží na Shoptetu. Obvoláváš a snažíš se lidi přesvědčit na schůzku. To je nejtěžší část naší práce. Ale Shoptet už je známá značka a prodává se dobře.  

Jak sis tu práci představoval a jaká je realita? 

Čekal jsem, že to bude v pohodě, i když jsem nevěřil tomu, co se psalo v inzerátu, že milion si člověk může vydělat za první rok. Říkal jsem si, že to není možné. Takže jsem byl pak spíš překvapen. Překvapil mě i tým, jak je super, jak funguje ve firmě systém, ale zároveň jsem to měl těžké, protože jsem nebyl technicky zdatný. To bylo hodně propocených košil :-), než jsem se dostal k nějakým výsledkům.  

Co si představit pod technicky zdatný? Co tě brzdilo? 

Produkt se dá pochopit rychle, ale chybělo mi třeba vidět princip, jak se převádí, jak funguje napojení feedů, jak vůbec vypadá jádro toho systému. Potřeboval jsem zkrátka pochopit celkově, jak to e-shopové řešení funguje, abych to mohl prodávat. 

Jaký má být obchodník v Shoptetu? Aby byl úspěšný a dobře zapadl do týmu? 

Musí mít sebevědomí, touhu vydělávat peníze, pak si může dovolit každý rok nový telefon, nový macbook, jezdit v pěkným autě, ale musí to brát víc jako business než jen jako práci. Promítne se ti to do osobního života, není to, že doma odhodím košili a končím. Kolikrát večer sednu a řeším maily. Zkrátka člověk musí být odhodlaný dát tomu čas a fungovat v týmu. To je tu důležité.  

Zažil jsi pocit, že by bylo lepší s tím seknout?  

Ani na začátku jsem to nechtěl vzdát, držel mě tým. Vedoucí tu umí pochválit, každý měsíc si s tebou sedne, řeknete si, co je třeba, takže i když jsem ve svých šestadvaceti neměl zkušenosti, jsem rád, že jsem začátek překonal. Štěpán, náš šéf obchodu, mi říkal, že jsem nejvíc rostoucí obchoďák, protože z ničeho se stalo něco.  

Vidíš úspěch třeba ve způsobu, jakým s klienty komunikuješ? 

Jo, snažím se bejt sám sebou. Komunikuji na přátelské úrovni, nemluvíme s lidmi jako v call centru. Chceme jim ukázat, že jim můžeme pomoci, aby prodávali více. 

Máš příklad spolupráce, ze které máš fakt radost?  

Nejvíc je přesvědčit klienta k našemu nejlepšímu tarifu, tedy Enterprise, na pět let. Takových mi tam pár padlo. Samozřejmě je potřeba silný klient, ale i přesvědčovací schopnost, proč má u nás člověk ty peníze nechat. Ale jde mi i o zpětnou pozitivní vazbu od klienta, kdy je pak spokojený, že je na Shoptetu. 

Kdy myslíš, že člověk pozná, že to není job pro něj? 

Asi musí vnitřně cítit, že to není jeho cesta. Nejčastěji dotyčný ztroskotá na telefonování, vadí mu v pondělí zvednout telefon a obvolávat. A když si odmítnutí bere osobně a neumí filtrovat. O víkendu to chce vypnout hlavu a věnovat se třeba sportu. To tu máme společné, že rádi sportujem. 

Jak ses naučil přijímat odmítání?  

Snažil jsem se poučit. Většinou záleží na tom, jak člověk začne. Štěpán, náš šéf, mi říká, že to byla moje slabina. Takže jsem měl call script a makal jsem na tom. Naposlouchával jsem zkušenější obchodníky, dělají se modelové cally, kdy poslouchal seniorní obchodník mě. Prostě mě nepustili z budky, dokud jsem nedomluvil schůzku ;-) Je to skvělá škola.  

Jak vypadá tvůj pracovní den? Je to hodně flexibilní?  

V pondělí obvykle býváme v kanceláři, navoláváme schůzky na celý týden. Další dny pak schůzky. Většinou dopoledne mám schůzky, odpoledne cally, do toho maily. Je to flexibilní, ale musíme mít výsledky. Takže pro představu, chce to 8 schůzek týdně. Na každý měsíc máme business plány, kterými se řídíme. Člověk musí být hodně samostatný, nikdo tě úplně za ručičku nevodí. 

Prozkoumejte seznam všech volných pozic v Shoptetu

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů