Chcete založit e-shop? Na tyto otázky si musíte odpovědět, má-li být váš projekt úspěšný.

Co si musíte ujasnit, než koupíte doménuOslovili jsme některé úspěšné provozovatele internetových obchodů, aby se s vámi podělili o část svého know-how. Zavzpomínali pro vás, jak s podnikáním online začínali, a vybrali několik problematických bodů, se kterými se během svého podnikání setkali a které je nejlepší vyjasnit si ještě dříve, než si koupíte doménu.

Cílová skupina

Není vždy pravda, že čím více návštěvníků přijde na váš web, tím více vyděláte. Není v lidských silách poskytnout ideální službu či zboží každému. Je vhodné zaměřit se na něčím vymezenou skupinu uživatelů a těm svůj e-shop maximálně přizpůsobit.

Jak na to prakticky:

V úvodu si udělejte SWOT analýzu, která vám pomůže vaši cílovou skupinu poodhalit. Vytvořte si personu vašeho typického zákazníka a pokuste se vytvořit takový e-shop, který mu bude maximálně vyhovovat.

Jsou-li vaší cílovou skupinou zákazníci, kteří dobře vědí, co hledají, zaměřte se na funkčnost vyhledávání. Pokud naopak sortimentu nerozumí, vyhrajte si s popisky výrobků, vybudujte poradnu a mluvte co možná nejjednodušším jazykem. Podobných kritérií je celá řada a podrobně se na ně zaměříme v jednom z dalších článků.

Podobně musíte cílové skupině přizpůsobit jazyk, jakým mluvíte. Chce persona vašeho zákazníka, abyste jí vykal, nebo tykal? Chce jednoduchý a přehledný design, nebo chce být ohromena působivým designem?

Vaše konkurence

Nemáte ji rádi, my to víme. Ale nikdy se jí nezbavíte. Již v plenkách vašeho projektu si dobře zjistěte, kdo je vaše konkurence, kde jsou její silné a slabé stránky. A promyslete, jak se od ní odlišíte

Jak na to prakticky:

Nejsnáze svou konkurenci naleznete, necháte-li si vypracovat analýzu klíčových slov. Vašimi největšími konkurenty jsou ty weby, kteří se objevují na atraktivních pozicích ve výsledcích vyhledávání pro vás důležitých frází. To ale není vše, sledujte místa, kde se vaši budoucí zákazníci domlouvají a sdělují si zkušenosti. Sledujte ty, které nejvíce chválí. Dobrým zdrojem informací o vašich konkurentech jsou i katalogy, jako například Firmy.cz.

Nemá smysl myslet si, že dokážete již stabilnímu, velkému a oblíbenému e-shopu přebrat zákazníky. Musíte své cílové skupině nabídnout něco, co jinde nenaleznou – unikátní obchodní argument – USP. Zvolte lákavý a pravdivý důvod, proč by měli potenciální zákazníci zvolit vás a jasně jej artikulujte. Slušně, vytrvale a přesvědčivě. Nenapadejte však svou konkurenci. Uživatelé internetu jsou na to hákliví a během minuty můžete zničit roky budovanou pověst.

Jaký je váš USP

Znáte konkurenci, je na čase zaměřit se na svůj vlastní web a na to, čím ji můžeme předstihnout. Je důležité být k sobě upřímný, jedině pokud si dokážeme přiznat i své nedostatky, máme šanci zdůraznit své přednosti.

Jak na to prakticky:

  • Nalezněte oblasti, kde vynikáte. V ideálním případě by měl být váš USP (unikátní prodejní argument) takový, který nelze napodobit napodobit, například „největší síť prodejen v ČR“ nebo „exkluzivní zástupce výrobce koupelen AGP“.
  • Přiznejte si, kde zaostáváte. A nepoužívejte to, kde jste lehce nadprůměrní, jako argument. Pochlubíte-li se „expedicí do dvou dnů“ a následně zjistíte, že konkurence expeduje ihned, jste vedle a uškodili jste si.
  • Tam, kde vynikáte, hledejte prostor k rozvoji. Naopak u vašich slabin lze očekávat útok ze strany konkurence. Udělejte tedy ze slabin přednost, vysvětlujte, proč se například připlatit za zboží u vás více.
  • Teď zbývá jen vaše USP patřičně využít. Své konkurenční však výhody musíte návštěvníkovi prezentovat v okamžiku, kdy máte největší šanci ovlivnit jeho rozhodnutí.

Podrobnější informace o hledání USP a jeho komunikace vám přineseme v jednom z dalších článků.

Jak vážně to chcete brát

Lidé, kteří hledají informace o to, jak si založit internetový obchod, se v zásadě dělí do dvou kategorií:

  • Mohou to být majitelé již fungujících kamenných obchodů, kteří by na internetu na internetu rádi nalezli nové zákazníky – tato situace je nejsnazší, neboť tito majitelé znají své zákazníky, rozumí svému zboží a zpravidla jsou i dobří obchodníci. Jejich nejčastějším problémem je, že hodně spoléhají na zkušenosti z offline sféry a podceňují specifika internetu. Pokud patříte mezi ně a máte jen malé prostředky, vyberte si silného partnera v podobě nějaké online agentury. E-shopy dělané na koleni nekončí dobře.
  • Ti, kteří mají e-shop jako hlavní výdělek. Tito provozovatelé e-shopů si musí projít trnitou cestu byznysu od úvodní ideje až po sladké plody výdělku. Pokud se nemůžete opřít o základnu kamenného obchodu, nastudujte si co možná nejvíce informací o internetovém marketingu a podnikání online.

Procesní záležitosti

Před spuštěním e-shopu si ujasněte postup v konkrétních otázkách vycházející z toho, jaké podmínky provozování internetového obchodu u vás nastaly. Pomohou vám zjednodušit si exekuci objednávek a konečně i ušetří nemalé prostředky.

Jde zejména o tyto otázky, kterým se budou věnovat další články:

  1. Jak se u vás bude platit
  2. Logistika
  3. Způsob dodávání
  4. Právní záležitosti

S jakým cílem

Chcete-li, aby byl váš projekt úspěšný, zvolte hned v úvodu metriku toho, jak budete posuzovat, zda a jak funguje internetový obchod. O vyhodnocování budeme mluvit v jednom z dalších článků.

Tento článek otevírá náš nový tutoriál – seriál o obchodování na internetu. V jeho rámci bychom vás rádi provedli celým procesem přípravy e-shopu od prvotní ideje až po pokročilé marketingové aktivity, které s provozováním internetového obchodu souvisí. 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz