SEO není mrtvé! Sedmý ročník SEO restartu budiž důkazem. Konference ukázala, že v oboru je pořád co řešit, komunikovat, vylepšovat, automatizovat a analyzovat. Dočkali jsme se také dvou „poprvé“ – přednášky zahraničních hostů v angličtině i šokující absenci Pavla Ungra mezi přednášejícími.
Celkem 11 přednášek přineslo rozmanitá témata. Od změn algoritmu Google, přes obsahové UX, automatizaci a interpretaci analýzy klíčových slov, propojení PPC a SEO, testování, krizové „soft skills“ až po „zapnutí SEO“ bance. Vystoupení odborníků byla přínosná jak pro nepříliš zkušené konzultanty, tak pro vyhlášené optimalizační mágy. Které přednášky nás v Shoptetu na SEO Restart 2019 zaujaly nejvíc?
Milan Pichlík z AffiliateAgency.cz nám ve své energické přednášce představil staré dobré poučky v moderním hávu, kde hrají prim kvalitně zpracované hub pages, pečlivé formátování obsahu či smělá odvaha cílit vysoko. Když řešíte SEO na vašem webu, všude se dočtete, jak důležitý je obsah. Hodně obsahu. Protože Google miluje hodně obsahu. Moc. Pak si řeknete: „Dobře, budu tvořit sáhodlouhé texty, které budou vyhledávače milovat. Ale jak cílit?“ Často narazíte na radu, abyste necílili na vysoce konkurenční obecné fráze. A na co tedy? Long taily! Méně hledaná, úzce zaměřená klíčová slova, která jsou zpravidla konverznější.
Co na to Milan? Konkurenční dotazy s vysokou hledaností nejsou problém, ale příležitost. Poslouží právě tzv. hub page. A co že to je? Obsáhlá stránka, ze které se dostanete na další, detailnější stránky. Je to tedy jakási centrální stránka, z které vedou odkazy na další cenný obsah. V překladu mluvíme o kategorii či rubrice. A právě s těmi se podle Milana pracuje nedostatečně. V drtivé většině narazíte na kategorii/rubriku, která má krátký popis a výpis produktů/článků. To je málo, že?
Přidat obsah není všechno. Je potřeba ho vhodně formátovat a udržet tak návštěvníka na webu déle. Díky interním linkům se bude i lépe „přelévat“ link-juice na podstránky, které cílí na podrobnější výrazy. Co funguje dál? Podle Milana recenzní obsah i tzv. kotvy (tematický boxík s podobnými tématy). Základem je samozřejmě kvalitní copywriting. Nutno ocenit, že přednášející měl vše podloženo čísly a nebál se poslat část svého know-how dál.
Tvorba klíčovky bývá zdlouhavým a náročným procesem, který sežere i dny práce. Po dokončení přichází její interpretace. A to bývá také oříšek. Dvojpřednáška Martina Žatkoviče a Šárky Jakubcové z Taste Medio nám ukázala hlavně dvě věci. V průběhu tvorby lze automatizací ušetřit spoustu času a klíčovka neslouží jen pro SEO a pozice.
Automatizujte, co se dá. Ušetříte čas, který můžete využít k interpretaci dat. A co vlastně můžeme v rámci analýzy klíčových slov automatizovat? Identifikaci základních klíčových slov, rozšíření datasetu o další slova, clusterizaci, klasifikaci, segmentaci… A co nám k automatizaci pomůže?
Především všemocný nástroj Open Refine, který se rok od roku více ukazuje jako nepostradatelný pomocník a Marketing Miner – jeden z nejlepších nástrojů pro online marketéry. Díky této kombinaci budete schopni zpracovat přehlednou klíčovku a ještě k tomu ušetříte desítky hodin. Jednoznačně proto doporučujeme nastudovat Martinův podrobný návod na automatizaci analýzy klíčových slov.
Stejně důležitá jako klíčovka je i její interpretace. Ta se někdy dost zanedbává. Není novinkou, že klient často dostane obsáhlý dataset bez dalších informací a neví, co s ní. Díky ušetřeným hodinám na tom můžeme zapracovat. Důležité je si uvědomit, že analýza neslouží jen pro SEO, ale i PPC, e-mailing a obecně online marketing.
Určitě se nevyplatí na webu používat klíčová slova jen proto, že vyšla z klíčovky. Zasaďte data do souvislostí. Dodejte tolik dat, kolik lze spotřebovat. Napojte se na byznys klienta. Zohledněte trendovost. I nesmyslná či nerelevantní slova mají využití (edukace). Hledanost není modlou, ale pomáhá určit prioritu. To je Šárčino zásadní sdělení.
Poslední přednáška v podání legendárního Marka Prokopa SEO pohledem datového analytika byla třešničkou na dortu. Loni nás Marek zasvěcoval do programovacího jazyku R. Letos nám ukázal, jak pracovat s daty na opravdu, opravdu velkém webu. Při té příležitosti představil 1. Prokopův zákon SEO.
Na velkých webech se pracuje s až miliony URL. Markovo maximum prý činí dva miliony. Analýza takového webu už spadá do kategorie těch obtížnějších. V jakých situacích se vlastně zpracovávají? Například prvotní průzkum na začátku spolupráce s klientem. Další typickou situací je Před a po, kdy se něco pokazí, chystá se redesign či experimenty. Analyzujeme i v případě podpory rozhodování. Například, když chystáme změnu a zajímá nás, co tím můžeme pokazit a zlepšit. Nesmíme opomenout ani hledání příležitostí, kdy nám všechno jede, ale stejně máme nutkání něco vylepšit. Samozřejmostí je pak průběžný monitoring a reporting. Základem je segmentace a pro přehled vhodně vizualizovat.
A jaké zdroje dat či nástroje k tomu využijeme? Marek doporučuje mimo jiné Screaming Frog, Google Analytics, Google Search Console či zmíněné Open Refine a Marketing Miner. Data pro klienty vizualizujte, třeba v Data Studiu. Marek solidárně přislíbil, že k dispozici budou i skripty, které nám v analýze dat usnadní život.
V pořadí sedmý ročník SEO restartu nám nabídl odpovědi na spoustu otázek a přidal jich pár navrch. Chválíme zahraniční hosty, tematickou rozmanitost i výbornou kávu! Nemůžeme se však zbavit dojmu, že konference by si zasloužila lepší prostor. :)
Napsat komentář