Na Shoptet chtějí větší a větší značky. To mě na práci obchodníka baví

Před pěti lety Vítek Jíra v Shoptetu spoluzakládal obchodní tým. Na své práci obchodníka má rád, že je fér: jak člověk maká, tak si vydělá. V rozhovoru se rozpovídal o příležitostech, které pro sales přináší raketový růst online trhu, i o tom, jak zvládá udržet krok s vývojem produktu.

sales Shoptet

Proč je důležité věřit produktu, který prodáváte, a jak se změnil život obchodníka za posledních pět šest let, přiblíží zkušený matador ze sales týmu, Vít Jíra.

Jaké zajímavé výzvy momentálně obchodníci v Shoptetu zažívají?  

Firma se obrovsky rozvíjí, takže co chvíli vyvstávají nové výzvy a možnosti co prodávat. Mohou to být nové země nebo nové služby, třeba jako Shoptet Premium.

Co je pro tebe jako u seniorního obchodníka v práci důležité? 

U mě se to hodně vyvíjelo. V současnosti je největší motivace, že na Shoptet se dostávají čím dál významnější projekty a e-shopy a já s nimi řeším, aby na Shoptet přešli. Potkávám se s velkými jmény a řešíme přesun, což už je složitější a trvá delší dobu. To mě teď nejvíc baví. A flexibilita? Jasně. Člověk si může poskládat svůj týdenní harmonogram, jak potřebuje, ale práci je třeba řešit kontinuálně. Finanční motivace je taky důležitá, tam mě baví ta přímá úměra, jak člověk maká, tak si vydělá. 

Jsi v Shoptetu šestý rok. Jak se změnil onboarding od doby, cos nastoupil? 

Já jsem tady vlastně obchod zakládal se současným šéfem Štěpánem Karochem. Nebyla žádná struktura, začínali jsme od nuly. Jak Shoptet rostl, tak se zlepšovaly i ta onboardingová část a nábor obchoďáků. Dnes je tu propracovaný systém, jak obchodníka proškolit. Během pár měsíců se to naučí, pak se to překlopí do samostatný činnosti. Ze začátku se mu věnují seniorní obchodníci z týmu, chodí s ním na schůzky, trénují s ním volání.  

Shoptet sales tým

Co covid a obchodování? Je to teď lehčí? 

Co se týče Shoptetu, tak stoprocentně jo. Když to srovnám s prací před pěti lety… My jsme tehdy byli první, kteří rozráželi dveře k zákazníkům a říkali jim, heleďte, prodáváme vám tady e-shop Shoptet, chcete to zkusit? Nikdo jiný to nedělal. Bylo to o tom přesvědčit lidi, proč by měli používat e-shop. To se hodně změnilo, Shoptet neskutečně maká na svém brandingu a povědomí. Takže když dnes zaklepete potenciálnímu zákazníkovi na dveře, hned ví. 

I obchodník musí držet krok s vývojem produktu

Nabízíš známý a kladně vnímaný produkt. Je to pro obchodníka lákavější než třeba produkty z finančnictví? 

To určitě ano, ale produkt je relativně složitý na naučení. Neskutečně se vyvíjí a obchodník musí držet krok s vývojem. Nejsložitější věc je pochopit produkt, do hloubky ho znát, vědět i limity, mít obchodní strategii. V tom se to liší oproti práci obchodníka jinde. Výhodu má uchazeč, který měl e-shop, kolem e-shopů se pohybuje nebo má technické základy.  

A když tohle nemám? Mám se na pozici obchodníka pro Shoptet vůbec hlásit? 

Proces zaškolení máme připravený. I technicky nepolíbený člověk, který umí obchodovat a ví, jak prodávat, se to dřív nebo později naučí. Máme na to postupy. Ale pokud má člověk technický background, je to obrovský ulehčení. Je nezbytný, aby lidi věděli, co prodávají.

Přiblížíš pracovní náplň? 

Největší přidaná hodnota obchodníka v Shoptetu je nová akvizice, zkrátka rozrazí dveře. Je to klasická tvrdá obchodničina, obrovsky nám v tom pomáhají nástroje. Není to tak, že hledám po internetu a nevím vlastně co.  

Je ta práce i o budování dlouhodobých vztahů? 

Stoprocentně. S klienty si určitě vztahy vytvářím, někdy i na osobní rovině. Baví mě vidět, jak své e-shopy posouvají. Pro mě to znamená i příliv dalších zkušeností a samozřejmě i objednávek. 

Proč jít pracovat do sales týmu v Shoptetu?  

Obchodník má teď spoustu příležitostí, díky tomu jak firma roste, ať je to expanze, nebo nové služby. Zároveň prodáváme produkt, který máme rádi a věříme mu. To je tady ve firmě nejdůležitější, že každý obchoďák věří našemu produktu. 

A jsme i hodně kamarádi a v pracovní rovině si pomáháme. Často se stává, že nějaké procesy nebo práci s klientem je potřeba rozebrat. Tým si v tom vychází vstříc, společně dotáhneme obchod, nejedeme každý jen sám za sebe. Pokud je pro někoho důležitý týmový duch, tak to tady je na skvělý úrovni. Takže mladej vlk, kterej cítí zodpovědnost a má týmovýho ducha, je podle mě ideální kandidát. 

Důležité je znát produkt

Největší know how? 

Vědět co zákazníkovi prodat. Proto je důležité znát produkt. Na základě toho, co za informace ze zákazníka dostanete, mu nabídnete tarif i s doplňky, které mu budou vyhovovat. Občas se totiž stane, že si objedná nízký tarif, kde jsou osekané funkce, a on kvůli tomu neprodává tak dobře. V reálu to pak vypadá, že na schůzce společně založíme testovací verzi e-shopu a vysvětluji mu, jak e-shop funguje.  

Je to práce, která se dá časem dělat z pláže?  

Hele ne. Je to o kontinuální práci, striktních pravidlech, chce to pravidelný výkon. Člověk jde do terénu a musí makat. Samozřejmě se občas zadaří, že vás klient doporučuje, ale nikdo nemůže čekat, že po čase bude jen sedět na gauči nebo na pláži a peníze budou chodit.  

Dává Shoptet obchodníkům příležitost se vzdělávat? 

Shoptet dává každému finance na osobní vzdělávací činnost, můžeš si najít, co tě baví a je blízké tvému oboru. A děláme spoustu projektů, kde se snažíme vzdělávat klienty (např. webináře s partnery nebo Shoptet Univerzita, pozn. aut.). A máme například Sales víkendy, během kterých jsou vzdělávací kurzy. 

Prozkoumejte seznam všech volných pozic v Shoptetu

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů