Jak rozdělit peníze do marketingových kanálů? Začněte a vyhodnocujte

Jak rozložit peníze na marketingové kanály, které vám přivedou návštěvníky a zákazníky, se nedá určit předem. Je potřeba začít, průběžně vyhodnocovat výsledky a podle výsledků upravovat nastavení kampaní, ale i rozpočty. Pro Shoptet Univerzitu jsem připravil modelové příklady, které vám pomohou budget snáze rozdělovat.

Vždy by mělo platit, že se posiluje to, co dobře funguje (vydělává peníze), a utlumuje nebo předělává to, co nemá dobré výsledky. Časem e-shopy narazí na limity jednotlivých kanálů a hledají buď nové menší kanály, nebo se věnují optimalizaci drobností, které nemusí mít měřitelný přínos, ale které se vyplatí z dlouhodobého pohledu. Důležité je kromě výsledků používat i zdravý selský rozum, protože málokterý e-shop má tolik dat a tak pokročilou analytiku, aby mohl fungovat čistě na základě dat.

Jak začít v menším e-shopu

Jak nastavit rozpočty a dobít kredit, když drobný e-shop začíná s placenými kampaněmi:

Následně se denní rozpočty a dobíjení řídí výsledky jednotlivých reklamních systémů. Kredit na Heurece často vydrží několik měsíců, v Google Ads a v Seznam peněžence (Sklik + Zboží.cz) je většinou potřeba dobít další kredit již během prvního měsíce.

Ceny za proklik doporučuji u vyhledávačů zboží nechat pro začátek na minimu. V PPC systémech se cena za proklik nastavuje většinou v jednotkách korun. Čím větší je marže a konverzní poměr e-shopu, tím vyšší může být na začátku cena za proklik. Při průměrné marži 15 % až 25 % a běžném konverzním poměru 1 až 3 % doporučuji CPC 4 až 5 Kč.

Jak vybrat vhodný marketingový kanál?

 Samozřejmě záleží na tom, o jaký e-shop se jedná. Obvykle e-shopy na začátku nemají velké prostředky na budování značky a na testovací kampaně. Takovým e-shopům doporučuji začít s malým rozpočtem klidně s tisícovkou na reklamní kanál. A pak podle výsledků přidávat tam, kde je inzerce zisková. Produktová kampaň v Google Ads, Heureka a Zboží.cz jsou u naprosté většiny ziskové, pokud se nenastaví opravdu špatně. Na nich se navíc ukáže, jaký je potenciál k získávání zákazníků přes PPC systémy a vyhledávače zboží.

Jsou e-shopy, kterým jsem doporučil, ať peníze do reklam nedávají, protože mají tak nízký konverzní poměr, že se jim to nevyplatí. Pokud je inzerce zisková a zvětšují se rozpočty, doporučuji svěřit minimálně správu PPC kampaní profíkovi. U SEO či mailingu je investicí hlavně čas. V začátku doporučuji využít služeb specialisty na základní nastavení. Specialista by měl doporučit i to, čemu a jak se věnovat dál. E-shopař se svým týmem pak může zvládnout sám jak tvorbu obsahu e-shopu, tak i rozesílku newsletterů.

Nezapomínejte vyhodnocovat výsledky!

U e-shopů, které se marketingu věnují dlouhodobě, je škoda přicházet o zákazníky jen proto, že má některý z kanálů omezený rozpočet. Pokud je kanál ziskový a má potenciál vydělat ještě víc, měly by se najít peníze na zvýšení rozpočtu. Buď se do marketingu dá víc peněz, nebo se musí ušetřit tam, kde vložené prostředky nepřinášejí tak dobré výsledky.

Na druhou stranu se často setkávám s tím, že e-shopy utrácejí za reklamu, která jim nic nepřináší, nebo je výrazně ztrátová. Příčinou je v naprosté většině případů chybějící vyhodnocování výsledků. Výsledky by se měly vyhodnocovat pravidelně u všech zdrojů, do kterých se investuje čas a peníze.

Jak na to u středně velkých e-shopů

Příklady rozložení kreditu na reklamní systémy:

E-shop 1: Google Ads 46 %, Facebook 33 %, Sklik 15 %, mailingový systém 3 %, Heureka 2 %, Zboží.cz 1 %. Za správu inzerce se utrácí kolem 20 % utraceného kreditu.

E-shop 2: Google Ads 48 %, Facebook 36 %, Sklik 5 %, mailingový systém 3 %, Heureka 1 %, Zboží.cz 0,5 %. Za správu inzerce se utrácí kolem 4 % utraceného kreditu.

U menších e-shopů je podíl nákladů na správu inzerce výrazně vyšší. Řada e-shopů utrácí nejvíc peněz za oborové vyhledávače, např. Favi. Zatímco někteří vůbec neinzerují na Facebooku a dalších sociálních sítích, pro jiné jsou sociální sítě hlavním zdrojem objednávek, čemuž odpovídá i útrata.

Tip: Zajímá vás, jakou roli ve výsledcích e-shopu hraje sezónnost a velikost e-shopu? Ještě více rad od Vládi Přichystala a dalších specialistů z řad Shoptet Partnerů přinášíme v Shoptet Univerzitě, kterou mají ve své administraci volně přístupnou všichni shoptetí e-shopy.

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů