Když se řekne Doller, spousta lidí už dnes ví, o čem je řeč. Jaká byla cesta od myšlenky mít vyhovující diář k úspěšné značce, která už oslavila pět let a rozhodně není jen o diářích? Pro Shoptet Univerzitu jsme vyzpovídali Honzu Emlera, jednoho ze zakladatelů značky a e-shopu Doller.
Doller slaví 5 let. Představíte nám, prosím, co je Doller? A je vaše značka o diáři, nebo i o něčem dalším?
Doller je nedatovaný motivační diář, se kterým jsme před pěti lety vyšli do světa. Teď už to není jen o něm, ale i o dalších produktech na plánování. Teď je to třeba Journal, Notes nebo Kalendář a jiné drobnosti. Jsou to i výběrové knihy pro seberozvoj, kvalitní psací potřeby a doplňky pro tvoření. Mám pocit, že pokud si chceš něco splnit, není to jen o plánování. Proto pořádáme i nějaké to vzdělávání. Dříve to byly workshopy, eventy a přednášky, teď jsme rádi za webináře se skvělými lektory.
Kolik lidí diář už používá, kolik lidí vás sleduje na sociálních sítích? A na jakých sítích jste?
Prodali jsme přes 120 000 diářů a dalších produktů. Na Facebooku máme více než 37 500 fandů, na Instagramu 24 700 followers a na webu přes 30 000 návštěv měsíčně.
Obr. 1: K nejúspěšnějším příspěvkům patří tento, zvaný interně Diář Prymula.
Doller vznikl během studia na vysoké škole, původně pro potřeby svých autorů, nebo v tom byl od začátku podnikatelský záměr?
Prvním záměrem bylo uspořádat chaos ve vlastních životech. Když jsme vytvořili prototyp, tak se ukázalo, že spousta lidí z našeho okolí by o takový produkt měla zájem a odtud byl jen krůček ke kampani na Startovači, kde nás podpořilo více než 1 000 lidí a pomohlo nám rozjet podnikání.
Kdy jste si uvědomili, že je to značka, možná styl nebo filozofie?
Právě v okamžik, kdy jsme v malinkém pokojíku ve Zlíně seděli u pár dní staré facebookové stránky a u přehledu naší kampaně na Startovači. V rámci kampaně na crowdfundingovém portálu Startovač jsme vybrali více než trojnásobek požadované částky, dohromady přes 550 tisíc korun. V ten okamžik jsem pochopil, že Žij své sny jako filosofie a přístup k životu dává smysl i mnoha dalším lidem. Protože věřím, že člověk může mít spousty super nápadů, ale jak velký zájem o ně mají další, se nejlépe pozná v okamžik, kdy se musí najít lidé, kteří vám jsou ochotni za váš produkt zaplatit.
Obr. 2: Další z velmi úspěšných příspěvků na sociálních sítích. V Doller si je fotí sami.
Vytvořili jste kolem sebe komunitu, lidé vám nadšeně posílají fotky svých diářů. Jak to začalo, bylo to očekávané, nebo to vzniklo spontánně a vlastně vás reakce překvapily?
Projekt se rozjel díky crowdfundingu a jediným místem, kde jsme komunikovali, byly sociální sítě. Po úspěšné kampani o nás napsala i klasická média, ale začátek byl právě na sociálních sítích. Od začátku jsou pro nás nejdůležitější naši spokojení zákazníci a pro komunikaci s nimi logicky využíváme především Facebook a Instagram. Bylo pro nás naprosto přirozené dát lidem prostor a už od začátku je hodně zakomponovat do komunikace, sdílet jejich fotky, stories apod.
Vytvořili jsme pro ně i FB skupinu, kde se mohou navzájem radit a inspirovat. K pátým narozeninám jsme si nadělili vlastní blog, kde budeme sdílet i jejich příběhy formou rozhovorů a dalšího obsahu.
Kdo jsou vaši uživatelé?
Lidé, kteří chtějí zkrotit svůj chaos, něco si splnit, jít si za svým a jsou tvořiví. Nejde o to, kdo umí jak kreslit a krasopisně psát, je to taky o tom, jestli člověk chce dělat něco zajímavého v životě, rozvíjet se a posouvat se dál.
Jak jste přemýšleli o cílové skupině, než se Doller dostal více do povědomí? Přece jen pro mnoho lidí může být papírový diář krok zpět.
Nejdřív bylo cílovou skupinou naše okolí, potom naši podporovatelé na Startovači. Všeobecně se jednalo především o vysokoškolské studenty, kteří hledali nástroj, který by jim pomohl s plánováním, stanovováním cílů a vyhodnocováním.
Z mého pohledu to bylo s papírovým diářem právě naopak. Začali jsme v době, kdy spousta lidí poznala limity elektronického plánování a komunikace. Potřebovali se trošku zastavit a zamyslet se nad tím, co, kde a jak dělají. Pro to je papír ideální. Krom toho je dokázáno, že pokud něco napíšu vlastní rukou, tak to beru jako mnohem větší závazek, přikládám tomu vyšší důležitost a lépe si to pamatuji.
Komunitu tvoříte sami, nebo vám pomohl/pomáhá nějaký marketér?
Komunita se naštěstí vytvořila sama, my jí jen dáváme prostor, kde se může tvořit. Samozřejmě bereme inspiraci v zahraničí i u nás a učíme se od nejlepších. Marketingovou strategii od počátku nastavuji já. S růstem projektu se rozšířil náš tým i o další kolegy a kolegyně, kteří mají na starosti sociální sítě a další aktivity. Využívám i pomoci několika odborníků/mentorů na oblasti sociálních médií a e-commerce, abych získal vhled někoho mimo firmu. Jeden rok jsme využívali i služby agentury, ale ukázalo se, že to pro nás bylo zbytečně nákladné a také, že jsme zbytečně ztráceli kontakt s našimi zákazníky.
Obr. 3: Lidé posílají vlastní diáře a vzájemně se inspirují (zdroj foto Jana Večeřová, z archivu Doller)
Když jste Doller vymýšleli, inspiroval vás třeba nějaký zahraniční příběh, dejme tomu Bullet Journal?
Při tvorbě jsme prozkoumali všechny možné diáře, které jsme měli možnost v té době sehnat a snažili jsme na nich hledat to, co nám na nich vyhovuje a co nám dává smysl. Naopak jsme chtěli vypustit věci, které byly zbytečné a omezující. Odtud jsme se především vydali směrem nedatovaného diáře, protože začínat se změnami a plánováním vždy jen prvního ledna nám nedávalo smysl.
Jak budujete značku? Co je pro vás nejdůležitější a jaké věci pro to děláte?
Naším mottem je Žij své sny a věříme, že naše produkty jsou pro lidi, kteří se s ním ztotožní. Budujeme ekosystém, který nestaví jen na plánování, ale i rozvoji a kreativitě. Pomáháme lidem, jak objevit sebe a poznat, co chtějí, naplánovat si cestu k cíli a naučit se vyhodnocovat. Věříme, že krom plánování je důležité se i neustále učit, rozvíjet se.
A k tomu jsou kromě našeho hlavního produktu Doller Diáře i další nástroje pro plánování a zapisování: Journal, Notes, Kalendář a modulovací Karty, které je doplňují. Je pro nás důležitá i komunita, která v současné době žije především v online prostředí na sociálních sítích a nově i na blogu. Naším dalším velkým projektem jsou přednášky a workshopy, které chceme zahrnout pod Doller akademii, která by měla nabízet různá témata od různých lektorů, na osobnostní rozvoj a plánování. Vzhledem k vývoji letošního roku jsme tyto aktivity museli částečně odložit a částečně jsme je přesunuli do onlinu formou webinářů a článků na blogu.
Diáře většinou začínají prvním lednem, Doller je v tomto jiný, můžete začít hned. Je toto hlavní konkurenční výhoda značky?
To, že náš diář i další produkty nejsou datované, nabízí větší flexibilitu. S plánováním je tedy možné začít i mimo tradiční první leden. Hodně důležitý je i design, kterým dáváme možnost přizpůsobení si produktu více podle sebe. Dále je pro nás zásadní, že naše produkty vyvíjíme a vyrábíme v České republice. Plus se snažíme tvořit vše na míru – například při tvorbě nových barev diáře nevybíráme barvy ze vzorníku, ale necháme si koženku i další komponenty barvit tak, aby se nám co nejvíc trefila do vkusu. Sice to prodlouží proces výroby, ale pro nás je to důležité.
Co pro vás znamená současná situace, změnil se nějak přístup v tom, co a jak komunikujete? Je pro lidi teď třeba důležitější dělat věci jinak?
Je třeba být flexibilní a ve střehu. Pro nás je hlavní komunikace online, která se dá relativně snadno přeplánovat a reagovat na aktuální vývoj. Dříve jsme byli zvyklí se s lidmi setkávat i na přednáškách a workshopech, ale kvůli covidu jsme se ve všech oblastech museli přesunout do online prostředí. Z workshopů jsou webináře a nově máme blog, kde můžeme mluvit o tématech, která nás zajímají.
Obr. 4: Inspirace od uživatelky aartsyanna, zdroj archiv Dolleru
Je Doller spíše pro osobní plánování, nebo si umíte představit, že s Dollerem někdo žije svůj profesní sen, například plánuje, spouští e-shop a podniká? Může být Doller pomocník i v tomto?
Rozdělovat plánování na osobní a pracovní je z mého pohledu chyba. Jedno je spojené s druhým a pokud si chceme zachovat rovnováhu mezi prací a osobním životem, tak je vše třeba plánovat dohromady. Já jsem se třeba naučil, že je nutné plánovat si i volný čas, abych nezjistil, že pořád jen pracuju. To je pak jen krůček k vyhoření. A jednou usnout za volantem mi stačilo.
Je nějaká myšlenka, o kterou byste se chtěli podělit s ostatními e-shopaři? Co vám třeba u budování značky přijde nejdůležitější?
Customer care, tedy péče o zákazníky, je to hlavní. Zákazníkům je třeba naslouchat a vyjít jim vstříc. V době sociálních sítí, kdy vás může každý ohodnotit a veřejně promluvit o svých zkušenostech, je to to hlavní. Já mám velké štěstí na kolegyně, které to zvládají na jedničku a jsou vždy ochotné našim zákazníkům pomoci. Je pak úžasné vidět, že vás zákazníci podpoří i v těžkých časech, které jsme zažili tento rok kvůli pandemii, která zpomalila naši výrobu. Naši zákazníci byli ochotní nakupovat v předprodeji a na naše produkty si počkat, což nám moc pomohlo!
Napsat komentář