REDFIR: Našli díru na trhu a představili české kožené opasky bez dírek

()

„S ohledem na to, v jaké fyzické kondici se člověk právě nachází, je u klasického opasku potřeba najít správnou dírku, aby bylo nošení pohodlné, což není vždy jednoduché. Třeba po Vánocích,“ směje se Michal, zakladatel značky. Vystihuje tím ale jen jednu z výhod pásků REDFIR s výrobou v Česku.

Michal a Daniela, mladá sympatická dvojice, už delší dobu přemýšleli o nějakém společném podnikatelském projektu. Nakonec si našli to pravé kožené a začali prodávat opasky, které si pod svou značkou REDFIR nechávají vyrábět českou firmou. Tyto pásky mají místo klasických dírek speciální mechanismus zapínání na vnitřní straně, a tak nic neruší elegantní vzhled kvalitní kůže a navíc se velmi dobře přizpůsobí každému nositeli, ať už je po tréninku nebo po svíčkové se šesti.

Přečtěte si rozhovor o začátcích jejich byznysu, o tom, co je pro ně v podnikání důležité, a jaký mají pohled na konkurenci. Jaké výhody vidí v tom, že se o svůj e-shop starají sami dva?

Jak jste přišli na nápad na tento produkt? Je za ním nějaký příběh?

Michal: Jednou se kolegové v práci chystali si nechat tento typ opasků doručit z Ameriky a ptali se mě, jestli se chci přidat. Začal jsem přemýšlet nad tím, proč si je objednávají až z takové dálky, že to přece musí být i tady. Tak jsem googlil a zjistil jsem, že vlastně není. Později jsme se o tom začali bavit s mou ženou a najednou nám začalo dávat smysl, že by to mohlo být zajímavé jako podnikatelský záměr. 

Přidal jste se tehdy ještě k té objednávce opasků z Ameriky?

Michal: Nepřidal. (smích) Kolegové si nakonec našli alternativu z Polska a já už jsem si v té době říkal, že zkusíme najít lokální možnost výroby. Že navrhneme svou kolekci a pod naší vlastní značkou ji nabídneme ostatním. 

Jak dlouhá doba uplynula od prvního nápadu až po sehnání dodavatelů a otevření e-shopu? 

Daniela: Řekla bych, že to zabralo přibližně rok. Udělali jsme si průzkum trhu a případné konkurence, abychom byli konkurenceschopní. Michal pak začal s hledáním dodavatele a dbal na to, aby byl co nejlepší. Pro začátek jsme měli záměr odebírat spíš menší množství produktů, nechtěli jsme se hned rozšoupnout ve velkém.

„Nikdy jsme nepodnikali a zvládli jsme to“

Co vás na přípravě e-shopu nejvíc bavilo?

Daniela: Strašně jsem se těšila, že budu mít svoje vlastní produkty, protože mě moc baví fotit a chtěla jsem se v tom vyžít. Ale bylo to peklo. (smích) Musela jsem se od začátku naučit, jak správně fotit, aby byly záběry ze stejného úhlu, měly stejné osvětlení a tak dál. Snažili jsme se taky o vlastní texty, nechtěli jsme je kopírovat od ostatních, i když vlastně ani nebylo od koho. 

Michal: Ani jeden jsme neměli background v marketingu, nikdy jsme nepodnikali. Takže nám chvíli trvalo se zorientovat ve všech záležitostech s tím spojených, založit firmu, začít vést účetnictví, ale zvládli jsme to. Naše účetní nám pak sama říkala, ať už přestaneme řešit všechny ty právní věci a konečně začneme prodávat. (smích) 

Občas se člověk snaží vše perfektně připravit a vylepšoval by do nekonečna, ale je důležité se nebát jít se svým projektem skutečně ven. Čím jste se před opasky pracovně zabývali?

Daniela: Já jsem byla recepční a asistentka v jedné firmě. 

Michal: Už 7 let pracuji jako obchodní zástupce v průmyslových firmách. Jezdím na různá jednání, takže se musím přiměřeně oblékat a s tím souvisí právě i ty opasky, popravdě jsem s nimi trošku bojoval.

Jak to? V čem byl problém?

Michal: Nebyl jsem moc spokojený s tím, jak sedí. Standardní pásky mají mezi dírkami docela velký rozestup plus mínus 2 a půl centimetru. A s ohledem na to, v jaké fyzické kondici se člověk právě nachází, je potřeba najít správnou dírku, aby se dal pásek zapnout a bylo to pohodlné, což není vždy jednoduché. Třeba po Vánocích. (smích)

Takže vaše opasky bez dírek jsou přizpůsobivější tělu? 

Michal: Určitě, jednotlivé pozice pro zapnutí mají od sebe vzdálené jen 6 milimetrů, takže jde velmi dobře zajistit, že vám pásek perfektně padne. 

Mají REDFIR opasky kromě propracovanějšího zapínání ještě další vychytávky?

Michal: Jsou tam jednoduše vyměnitelné spony a díky tomu, že se dají snadno sundat a zase nasadit, lze opasky bez problému zkrátit. Prodáváme je v jedné základní velikosti, která je přizpůsobitelná pro většinu zákazníků, plus je tam možnost výroby na zakázku. 

Daniela: Taky díky tomu, že opasek nemá dírky, nedochází k jeho deformaci a poškození vlivem používání jako u klasického, kde se dírky časem roztáhnou nebo protrhnou. A pak už nevypadají hezky, takže životnost našich pásků je rozhodně delší.

„Naše pásky nejsou jen pro kravaťáky“

Kdo vaše produkty nejvíc ocení a kdo je váš typický zákazník?

Michal: Náš nejčastější zákazník jsou ženy, které vybírají dárek pro partnera. U nás mají tu výhodu, že se nemusí bát, že by se netrefily do velikosti, protože naše opasky lze právě snadno přizpůsobit.

Daniela: Taky jsou to obecně lidi, kteří pracují v kanceláři a chtějí se pěkně obléct. Když jsem ale na začátku dělala první průzkum, volala jsem našim zákazníkům a ptala se jich, proč si u nás koupili opasek, tak mi jeden pán řekl, že je skladník. Dodnes nevím, jestli si ze mě dělal srandu nebo ne. (smích) Ale možná prostě chtěl něco kvalitního, co mu dlouho vydrží. Takže naše pásky ocení nejen kravaťáci. (úsměv)

Nehodí se tedy jen pro byznys módu, ale třeba i ke tričku nebo k šatům?

Michal: Některé naše opasky jsou decentnější, spíš formální k obleku, ale máme i typy s kontrastnějším prošitím, které se zase víc hodí k džínám a tomu tričku. Prostě jsou pro kohokoli, kdo nosí pásky. Potom se naši klienti samozřejmě selektují tím, že je to lokální výroba, což se logicky odráží i na ceně. Nemůžeme konkurovat cenám levného zboží dováženého z Turecka nebo z Číny. 

Na druhou stranu zase REDFIR opasek vydrží dlouho krásný, takže se nemusí brzy utrácet zase za další. A když je nálada na změnu, stačí třeba výměna spony. Jaká je vaším top sellerem?

Daniela: Řekla bych, že aktuálně je to Silver Classic. Zdařile simuluje tvar klasické spony, kterou můžete vidět na opascích s dírkami. Spousta lidí se bojí si pořídit masivnější plnou sponu s obavou, že to na postavě bude příliš výrazné. Takže dávají přednost tomuto elegantnímu designu.

Na vašem blogu jsem četla, že se údajně nikdy nenosí opasek a šle zároveň. Jak kombinovat pásky?

Michal: My jsme v tomto méně formální a spíš jsme pro to, ať si každý nosí, co chce, hlavně ať se v tom cítí dobře. Článek, který zmiňujete, vznikl v rámci spolupráce s jedním pánem, který se hodně věnuje etiketě a pravidlům, že se má opasek barevně sladit s botami, náramkem hodinek a dalšími koženými doplňky. Dokonce tvrdí, že šle jsou součást spodního prádla a neměly by být vidět. Ale já si osobně myslím, že je úplně ok, když si někdo nevezme sako, přestože má na sobě šle. (smích)

Daniela: Co se týká etikety nošení pásků, tak kolikrát sama dostanu za uši, protože si chci dát pásek na šaty, kde vlastně ani nemusí být. Ale já chci zvýraznit svůj pas a opasek nosím jako takový šperk. No a pak slyším, proč to dělám, že tam ten pásek nepatří. (smích) Podle mě je opravdu na každém člověku, jak se cítí a jaký styl oblečení si vybere.

Pojďme se chvíli bavit o vašem brandu. Proč jste si vybrali název REDFIR?

Michal: To vlastně vymyslela manželka. Jsme Červenákovi, z toho vznikla první část „RED“. Už na začátku jsme si řekli, že by náš projekt mohl mít i mezinárodní potenciál. Že bychom časem kromě Česka a Slovenska mohli jít i za hranice, takže jsme nechtěli lokální jméno. 

Daniela: Seděli jsme večer na gauči v obýváku a pohled mi padl na zarámované ocenění manželova dědečka, které jako úspěšný stavební inženýr kdysi dostal a my ho máme na zdi na památku. No a dědeček se jmenoval Jedlička. Tak jsme to taky dali do angličtiny: „FIR“ a vznikl REDFIR. (úsměv)

Opasky vyrábíte v Česku, obaly na ně máte také od českých firem, dárkové pytlíky dokonce odebíráte z chráněné dílny. Je pro vás podpora lokální ekonomiky důležitá? 

Michal: Ano a je to z více důvodů. Za prvé je o mnoho snazší vzájemná komunikace a můžeme do výroby osobně zajít, třeba když je potřeba řešit nové prototypy. Navíc peníze neodcházejí do zahraničí, rádi podpoříme někoho, kdo to dělá pěkně tady. A tak tu nakupujeme všechno, co jde, i ty sáčky z chráněné dílny, díky čemuž zase máme šanci pomoci lidem, kteří mají omezené možnosti si vydělat. Má to pro nás další rozměr.

Jaké další hodnoty jsou pro vás v podnikání zásadní?

Michal: Férové jednání, dáváme si extrémně záležet na tom, aby byli naši zákazníci spokojení. Takže když se objeví nějaký problém, nevedeme žádné spory a děláme vše pro klienta. Častokrát nám ve zpětné vazbě napíší, že se s takovým přístupem ještě nesetkali a že nás všude doporučují. S velikostí našeho podnikání si do toho můžeme dovolit péči a čas investovat. 

Daniela: O e-shop se staráme my dva a sami komunikujeme se zákazníky. Možná kdybychom měli nějaké zaměstnance, kteří by to brali čistě jen jako práci, tak by to takto nevypadalo, ale my se snažíme klientům vyhovět na 100 %. 

„Chceme stavět něco, co tu bude ještě dlouho“

Co vás k tomu nejvíc motivuje?

Michal: Momentálně pro nás není motorem za každou cenu ze všeho vytřískat peníze, ale chceme budovat značku, vyvíjet ji a to, co vydělá, investovat do rozšiřování sortimentu, skladu a podobně. Chceme stavět něco, co tu bude ještě dlouho, a víme, že to bude nějakou dobu trvat, ale přesto si na tom dáváme záležet.

Váš produkt spadá do odvětví módy, jak v tomto oboru vnímáte konkurenci?

Michal: Pro mě jsou konkurence prakticky firmy z jakéhokoli oboru, které nabízí produkty, co se dají využít jako dárek. Třeba během předvánočního období spousta lidí ještě ani neví, co vybrat za dárek, tak hledají na internetu cokoli. V Česku jako v e-shopové velmoci je to těžké, značek je hodně i v rámci opasků jako takových, třebaže jsou to spíš ty klasické s dírkami. Snažíme se svůj brand budovat v mikrosegmentu typu pásků bez dírek a tam ani o žádné přímé konkurenci vlastně nevíme.

Jak dlouho trvala příprava vašeho shopu?

Michal: Trvalo to přibližně 9 měsíců, jako by se narodilo naše dítě. (smích)

Proč jste si svůj e-shop postavili právě na Shoptetu?

Michal: Jeden z hlavních důvodů byl, že je to česká firma. Věděli jsme, že budeme potřebovat lokální podporu, protože jsme byli úplní nováčkové. S helpdeskem a celkově se supportem ze strany Shoptetu jsme spokojení. Jsem také členem skupiny Shoptet Poradna na Facebooku, kde si občas někdo zanadává, ale já musím říct, že jsme nikdy neměli problém, který by se nedal vyřešit. 

Daniela: V té době bylo na Shoptetu asi 16 000 e-shopů, takže jsme si říkali, že toto řešení musí být nejlepší, jinak by tam ti lidé nebyli. (úsměv)

Co jste na začátku nejvíc ocenili?

Daniela: Například to, že jsme si mohli vybrat z hotových šablon a jen přidat naše produkty. Na vytvoření úplně nového webu samozřejmě nebyly finance a nechtěli jsme nic riskovat. Chtěli jsme si všechno sami nastavit. 

Michal: Taky jsme na e-shopu chtěli mít funkci na způsob konfigurátoru opasku, aby si zákazník mohl sám podle obrázků vybrat design spony, typ opasku a balení, což na Shoptetu narozdíl od jiných řešení šlo udělat pomocí variant. 

Bez Shoptetu bychom nebyli schopni dělat to, co děláme

Doporučili byste Shoptet dalším aspirujícím e-shopařům? Proč ano, proč ne?

Michal: Určitě bych ho doporučil, protože je tam ta lokální podpora. Navíc, když je čas od času nějaký výpadek, tak velmi krátký a je to pochopitelné. Jsem rád za různá napojení, lokalizaci platebních bran, prostě jsme tu spokojení. Nic nás výrazněji netrápí, naopak bychom bez Shoptetu nebyli schopni dělat to, co děláme.

Daniela: Je to pro nás výhodné i finančně, platíme si roční předplatné a je to fajn. 

Jaké funkce a doplňky nejčastěji používáte?

Michal: Třeba Parametrické filtry a příplatky, když se dělá zakázková výroba s příplatkem za ražbu monogramu nebo za extra délku opasku. Také bychom si vůbec neškrtli bez doplňku ComGate nebo Zásilkovna. Zákazník si ne vždycky všechno čte, a tak jsme rádi i za Skladové hospodářství, které předchází problémům tím, že nedovolí vložit do košíku aktuálně vyprodané zboží.

Daniela: Osvědčil se nám Smartsupp+, který nám pomohl odhalit třeba to, že nám bublina chatu překrývala tlačítko Dokončit objednávku. Pustili jsme si nahrávky chování návštěvníků na webu a na videu jsme si všimli tohoto problému, a tak jsme ho mohli vyřešit a chat jsme posunuli.

Michal: Vlastně jsme díky těm videím také získali poznatky k nastavení našich produktů. Zákazník se ztrácel v konfigurátoru a nevěděl, jak funguje. Postupně jsme to zlepšili a stále to není dokonalé, ale snažíme se to vyvíjet podle toho, jak se uživatelé na webu chovají.

Přistoupili jste i k nějakým individuálním úpravám nebo jste vycházeli čistě ze základního řešení?

Michal: Něco málo jsme upravovali, ale to byly vyloženě kosmetické věci. Trochu jsme bojovali s editorem v rámci vizuálního rozložení jednotlivých prvků. Pak jsme se spojili s jedním grafikem a ten nám to učesal, poladil fotky, texty, barvy, fonty. 

„Nejprve jsme si reklamy nastavovali sami, ale teď už to s investováním vyšších částek raději necháváme na někom, kdo to opravdu umí“

Jste dodnes v týmu sami dva nebo vám s e-shopem a značkou pomáhá i někdo další?

Daniela: Máme naši markeťačku a jsme za ni velmi rádi. Půl roku jsem studovala marketing u Holek z marketingu a tam jsem zjistila, že nastavovat reklamy má smysl. Dřív jsme se toho báli a nedůvěřovali tomu, říkali jsme si, co když to nastavíme špatně a budeme na tom mrhat peníze. Naše markeťačka byla tehdy moje mentorka, která mě to celé učila, a potom jsme s ní začali spolupracovat. Nejprve jsme si to nastavovali sami, ale když jsme začali investovat vyšší částky, tak jsme to raději nechali na někom, kdo to opravdu umí.

Michal: Terka nám dodnes zpracovává performance marketing. Ale třeba e-mail marketing si děláme sami přes Ecomail. Nastavili jsme si tam automatizace, takže když se zákazník přihlásí k odběru, dostane 10 % slevu na první objednávku. Taky se neobejdeme bez paní účetní. 

Zkoušeli jste spolupracovat s influencery?

Michal: Realizovali jsme zatím kolem deseti barterových spoluprací, ale zatím se nám to moc neosvědčilo. Nejlepší byla asi video recenze našeho produktu od projektu StyleMate, který se zabývá gentlemanskou módou. Myslím, že to zpracoval hezky a objektivně, jen nás nechválil. (smích)

Daniela: Lepší jsou influenceři, kteří se specializují určitým směrem. Nechceme navazovat spolupráci s někým, kdo vytváří obsah každý den s úplně jinou značkou s jiným zaměřením a není konzistentní. Celé by to mělo působit uvěřitelně a přirozeně.

Danielo, vy se už teď věnujete značce REDFIR naplno, zatímco Michal má ještě i další zaměstnání. Plánujete to do budoucna změnit?

Daniela: Já bych si přála, aby manžel časem odešel z práce a abychom dělali jen to naše podnikání. Takto dohromady mu to každý den zabere hrozně moc času a počítač vypíná třeba až v jedenáct večer. Finančně nám to sice velmi přispívá, ale věřím, že bychom to zvládli. 

Michal: Já jsem zatím obezřetnější, i když už teď sám vidím, že nejde sedět na dvou židlích zároveň. REDFIRu se věnuji po večerech a o víkendech, zabírá mi to hodně z volného času a ten aktivně strávený nám chybí. Oba děláme thajský box a neshody někdy řešíme v tělocvičně. (smích)

Takže thajský box… Danielo, už jste někdy přeprala manžela?

Daniela: No jasně! (smích)

Michal: Bijeme se v rámci možností samozřejmě, bez modřin. Jsme tam pro trenéra taková rarita. Manželka se na tréninku někdy bojí u jiných žen a neví, co si k nim může dovolit, kdežto mě praští bez váhání. (smích) 

Co vás na REDFIR nejvíc baví?

Daniela: Líbí se mi, že se mohu u produktů graficky vyžít, vždycky jsem chtěla dělat takový druh práce. Bohužel jsem nešla na žádnou grafickou školu, i když moje hobby bylo vždy malování a umění. A taky že můžu ráno vstát, kdy chci, že můžu se svým časem nakládat flexibilně. (smích) 

Michal: To je velká výhoda, já si ve své práci takovou flexibilitu nemůžu dovolit. Na druhou stranu to má i nevýhody, a tak taky někdy vidím manželku, že vypíná počítač až o půlnoci.

Kdo vás v podnikání inspiruje?

Michal: Líbí se nám, jak to dělají Vasky a celkově příběh Vaška Staňka. Inspiruje nás, že tak mladý kluk má za sebou tolik úspěšných značek. Dělají pěkně komunikaci k zákazníkům i marketing.

Kde vidíte svou vlastní značku za pět let?

Michal: Byli bychom rádi, aby se naše podnikání víc ustálilo v tom smyslu, abychom měli nějaký normálnější režim. Dnes vše řešíme, jak se dá, a jde do toho veškerý náš volný čas. Chceme rozšířit i náš mikrotým. 

Daniela: Takže porodím dvě děti a zaměstnáme je. (smích) Ne, vážně, za pět let budu mít nějaké děti a nebudu stíhat se tolik věnovat REDFIRu, takže budeme mít určitě nějaké zaměstnance. A změníme kancelář,  potřebujeme reprezentativní prostor. Bylo by pěkné mít nějaký showroom.

Rádi bychom naše české opasky dostali do Evropy

Je mezi vašimi plány do budoucna i expanze mimo Česko a Slovensko?

Michal: Rádi bychom někam za hranice do Evropy, protože jiné značky vozí zboží z Číny a jsou to vlastně čínské opasky. My bychom chtěli nabídnout ty naše lokální. Možná by šlo Maďarsko, je to oblíbená destinace expandujících brandů. Je to stále poměrně blízko a zároveň je to trh, který není v rámci e-commerce až tak vyvinutý, a slyšel jsem, že tam jsou vděční zákazníci.

Daniela: Na Slovensko už dnes prodáváme z českého webu, máme Cizí jazyky a Cizí měny. Samostatný projekt jsme zatím nespustili, možná s rozvojem dalších produktů, což je vlastně i další vize do budoucna.

Co z těchto plánů chcete realizovat už tento rok?

Michal: V rámci nejbližších plánů jsme opatrní, protože se svět začal ubírat zvláštním směrem a válka na Ukrajině zasáhla i e-commerce. Takže velké plány zatím neděláme. Chceme pokračovat ve zlepšování konverzního poměru a v investicích s rozumnou ziskovostí. Zase bychom se do toho chtěli víc opřít před Vánoci, ale ono je to vlastně o tom, že je potřeba pilně pracovat celý rok a postupně naskladňovat. Naštěstí neprodáváme potraviny, naše zboží nepodléhá expiraci. 

Co byste poradili lidem, kteří si možná chtějí rozjet svůj e-shop?

Michal: Dobře si promyslete, jestli vám to dává smysl a jestli ano, tak do toho jděte. Ale připravte se, že úspěch nepřijde přes noc. Marketing se vyvíjí a je potřeba s ním držet krok. Spousta lidí má za to, že stačí nasadit produkty a e-shop sám od sebe prodává, vidí vlastně jen ten výsledek. Nevidí, kolik je za tím práce a slepých uliček. 

Měli jste to také tak? 

Michal: My sami jsme na začátku měli růžovější brýle, protože jsme slyšeli, že je hlavně důležité si udělat byznys plán. Jenže jsme si uvědomili, že tvořit ho v momentě, kdy nevíte, do čeho jdete, je trochu jako věštění z křišťálové koule. Postupně pak člověk zjišťuje, že je potřeba dávat víc do reklam na Facebooku a Google, překopat pricing, že se to opravdu nedá dělat z obýváku a zaplatit sklad a podobně.

Daniela: Podle mě záleží, zda člověk chce nějaké investory nebo vše hradit sám. To byl náš případ a vždycky jsme si byli jistí, že nechceme být nikomu dlužní. Pokud se na to jde touto cestou, tak je důležité si všechno opatrně promyslet, nastudovat, nedělat věci horkou hlavou. Přečíst si víc názorů, udělat si vlastní názor a začít realizovat svůj nápad. 

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů