Proč spolupracovat s blogery a youtubery?

Lidé čím dál více komunikují na sociálních sítích jako je Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat a další. V souvislosti s těmito moderními komunikačními kanály začali mnozí také blogovat a natáčet videa. Ti úspěšní se stávají dokonce významnými influencery.

Jejich čtenáři a fanoušci sledují jejich stránky ze dvou důvodů. Chodí se tam bavit, ale i získávat informace a inspiraci. A tak tam samozřejmě míří i firmy v rámci linkbuildingu. Proč? Protože když chcete se svými zákazníky budovat vztah, tak je musíte oslovit tam, kde to mají rádi. Nebo těmi, které už mají rádi. Úloha blogerů a youtuberů nebyla nikdy tak významná jako dnes. Tak se podívejme na to, jak a proč můžou pomoci vašemu podnikání.

Proč s nimi navazovat spolupráci?

Podle nejnovějších průzkumů se z blogerů a youtuberů stávají jedni z nejdůvěryhodnějších zdrojů informací dnešního internetu. A to zejména pro mladou generaci. Jsou to tedy novodobí influenceři, kteří velkou měrou ovlivňují, co si mladí lidé koupí a oblíbí.

Podle BlogHer věří blogerům 98 % čtenářů. Blog je tedy nejdůvěryhodnější kanál ze všech platforem, na kterých se tito uživatelé pohybují (86 % věří Facebooku, 85 % Pinterestu). Celých 87 % lidí podle doporučení blogerek minimálně jednou nakoupilo. Blogy často doručují nejen informaci, ale také inspiraci.

Nejprve si ale ujasněme rozdíl mezi blogerem a youtuberem. V zásadě se od sebe liší tím, že bloger raději píše, zatímco youtuber natáčí videa, která postuje někdy na vlastní blog, většinou ale na youtube. Pozice youtuberů přerostla do takové úrovně, že se od ní odvíjí hudební průmysl a z některých youtuberů, nebo chcete-li vlogerů, se staly celosvětové celebrity.

Jak si vybrat pro svoji značku toho vhodného?

Nejdřív začněte od sebe. K čemu blogera/youtubera potřebuji? Čeho chci spoluprací dosáhnout? Jak funguje moje komunita? Co ji motivuje? Co ji štve? To jsou otázky, na které byste měli hledat odpovědi nejdřív. Pak se vhodný bloger/youtuber bude hledat mnohem snáz. Hlavně nechtějte po blogerovi/youtuberovi, aby tyto odpovědi vymýšlel za vás. To je práce vaší značky.

Blogery a youtubery můžete vybrat pomocí několika zásadních faktorů: sestavení „buyer personas“ (složení obecenstva), sociální sítě, kde jsou nejsilnější, kvality textů a fotografií atd. Vše záleží na tom, co vaše značka hledá a potřebuje. Ale i přesto, že budete vybírat podle několika „faktických kategorií“, důležitý je také „obecný mindset“.

Zjistěte si o nich vše, co můžete. Samozřejmě důležité je také pečlivě projít všechny články, které v minulosti bloger napsal, a videa, který youtuber natočil, aby produkt opravdu zapadal do jeho edičního plánu a nebyl příliš nucený. Nesmíme také zapomínat na nové talenty na scéně. Je tedy dobré dívat se i na nové kvalitní blogy s potenciálem růstu.

Sledujte také firmy a značky, které s blogery a youtubery již spolupracují. Koukněte i na samotné blogy, kde většinou propagace také probíhá. Rozhodněte se předem, koho opravdu chcete – zda srdcaře, kterému budou jeho fanoušci věřit, nebo někoho, kdo se za peníze a dárečky „zaprodá“ každé značce. Čím upřímnější bloger/youtuber je, tím více mu lidé věří, tím více budou kupovat vaše produkty.

Některé firmy doporučují vytipovat si spíše méně známé tváře s užším zaměřením než super hvězdy. Jiní sází na renomované tváře s velkým počtem fanoušků. Důležité je, aby dotyčný bloger/youtuber měl schopnost ovlivnit svoje followery (ti, co ho na sociálních sítích sledují) a zároveň aby to celé bylo uvěřitelné a přirozené. Pro firmy může být občas oříšek spolupráci navázat. Dobří blogeři/youtubeři si totiž vybírají takové firmy, které sami mají rádi a které jsou v souladu s jejich vlastní filozofií.

Jak je správně oslovit?

Značky by si nejdřív měly zjistit, jakému blogu vůbec spolupráci nabízejí. Často se firmám stává, že pošlou e-mail s nabídkou spolupráce, který obsahuje buďto nekonkrétní oslovení nebo píšou e-mail s oslovením v jednotném čísle ve stylu: „Milá blogerko…“ Takové emaily upřímně blogeři a vlogeři ani nečtou, jelikož je jasné, že dotyčná značka o jejich blogu vůbec nic neví a střílí, jak se říká naslepo, kdo se z blogerů či blogerek chytne.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Takže blogerům/youtuberům hned v průvodním mailu ukažte, že je opravdu znáte, čtete a máte rádi. Stačí malý odkaz na jakýkoliv příspěvek, který zveřejnili či napsali. Anebo jim nabídněte pomoc s vyřešením nějakého problému, který zrovna na svých stránkách řeší.

Jak s nimi pracovat?

Pokud tedy chcete začít spolupracovat s blogery a youtubery, snažte se jim dát důvod k tomu, aby váš obsah sdíleli. Tímto důvodem může být například osobní (často i ručně napsaný) dopis nebo hezky zabalený balíček s personalizovaným obsahem (šitým na míru konkrétní osobě). Nikdy jim neposílejte tiskové zprávy nebo už na první pohled neosobní balíčky.

Je třeba si uvědomit, že využití blogerů/youtuberů přináší riziko, že reakce na váš brand budou záporné. Pokud je například služba nebo produkt špatný, nic s tím nenaděláte. Zatímco v klasické reklamě můžete svým způsobem lhát, na blogu ne. Bloger by to od svých čtenářů schytal. Čím je čtenost blogera větší, tím je třeba být opatrnější v tom, jak značku nebo brand komunikovat. Takže netřeba hned ukončovat spolupráci v případě, že by se negativně vyjádřil o vašem produktu. Nepožadujte ani vrácení dárku, pokud se o něm ve svých příspěvcích nebude zmiňovat.

Způsoby propagace pomocí blogerů a youtuberů

Nejpoužívanější blogovací stránka je Blogger.com od společnosti Google. Právě Blogger také nabízí službu AdSense, pomocí níž se na blog dá umístit placená reklama. Samotná inzerce na blogu ale rozhodně není jediný způsob, jak na blogování a vlogování vydělávat. Další možností je vyvěšení bannerů (reklamní proužek). Za každý proklik bloger opět získává určitou sumu peněz.

Spolupráce blogerů a blogerek se značkami nebo různými internetovými obchody se neomezuje pouze na inzerci a bannery. Oblíbeným nástrojem jsou také tzv. giveaways. Ty fungují na takovém pricipu, že značka nebo obchod, se kterými bloger spolupracuje, poskytne blogerovi nějaký dárek pro čtenáře. Obvykle je to oblečení nebo kosmetika.

Nechte čtenáře ucházet se o váš dárek prostřednictvím blogera nebo youtubera. Ti se tak jednoduchou registrací do obchodu zařadí do losování. Tím jsou bez velké námahy o krok blíž ke svému dárku. Obchod takto za velmi nízké náklady získá kontakty k nezaplacení, které může využít pro newslettery apod.

Úspěšnou firmou, která dlouhodobě spolupracuje s blogery je módní řetězec H&M. Blogery zve pravidelně do showroomu, kde si mohou s předstihem prohlédnout a vyzkoušet nové kolekce. Využívají jejich kreativních schopností ohledně prezentace jejich kousků. S mnoha z nich vytvořili projekty, ve kterých figurovali jako fotografové, kameramani či modelové a modelky.

Využití youtuberů v linkbuildingu

Youtubeři jsou specifickou skupinou vlogerů, kteří zažívají obrovský boom. Svědčí o tom i nedávná akce utubering. Možnosti spolupráce samozřejmě nejsou neomezené. Každopádně pro spoustu firem se vhodné zaměření najde. Přístup a požadavky youtuberů rostou s počtem jejich odběratelů. Například youtubeři s počtem odběratelů vyšším než 25.000 dbají na výběr značky a produktů, které by ve videu eventuálně propagovali.

Samotná reklama je většinou dělána nenásilnou a netransparentní formou. Většina youtuberů netočí svá videa pro peníze, ale pro zábavu svou a svých fanoušků. Jsou si dobře vědomi toho, že jakýkoliv jiný přístup by mohl být pro jejich fanbase (fanouškovskou základnu) značným trnem v oku.

V youtube komunitě jsou již zažité názvy, kterými se označuje druh videa. Často tedy můžete narazit na typ videa, jež jde skvěle využít v linkbuildingu. Zde je stručný výpis těch nejčastějších:

Máte sami zkušenosti s blogery nebo youtubery? Nebo se teprve chystáte tyto zkušenosti nasbírat? Napište nám do komentářů, co si o tomto fenoménu myslíte!

Zdroje: www.tyinternety.cz, www.markething.cz, blog.affiliateclub.cz, www.helloworld.cz, optimalne.net, www.mediaguru.cz, archiv.ihned.cz, blog.advisio.cz

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

2 komentáře

  1. Pavel napsal:

    Sem tam mně někdo osloví (mám webík o Excel ;). Mnohdy vůbec neví co je na mém webu (přitom si stačí přečíst první stránku a je to jasné) a hned chce zpětné odkazy do patičky. Chtějí ať jim propagují jejich web a nějaká nabídka, která by mě mohla zajímat, vůbec nic. Nedochází jim, že kvalitní a relevantní návštěvnost jsem nevybudoval za den, tak proč bych jim měl dávat odkaz zdarma? Ale třeba už po tomto článku tyto e-maily chodit nebudou ;)

  2. Martin Matějka napsal:

    Pavle to je bohužel takový (nejen) český online nešvar. Lidi prostě nad získáváním odkazů nepřemýšlí a razí metodu „co nejvíc jakkoli sračkových odkazů“, to vyhledávač jistě ocení. Neocení. A hlavně s tím u rozumných webmastrů, jako jsi ty, narazí.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů