Při expanzi do jakékoliv nové země si musíte vybrat, které propagační kanály využijete. Trend dnešní doby přeje hlavně Googlu a Facebooku, ty mají v každé zemi svá specifika.
Zatímco v minulých článcích jsme se zaměřili na to, proč expandovat do Maďarska a jací jsou maďarští zákazníci, tentokrát vám přineseme zajímavosti o online marketingu a marketingových kanálech v Maďarsku.
V žebříčku TOP 10 dle návštěvnosti podle SimilarWeb kraluje klasické trio Google, Facebook a YouTube. Ostatní pozice už ale obsadili místní hráči.
V Maďarsku se kromě Googlu nevyužívá žádný jiný vyhledávač. Služby jako Yahoo! a Bing mají zanedbatelný podíl na trhu. Naopak na Googlu pořád inzeruje větší množství firem. Kampaně jsou stále sofistikovanější a díky růstu konkurence roste i cena za proklik, která je ale v porovnání s Českem nebo Slovenskem ještě pořád nižší. Podívejme se na několik příkladů. Pro lepší srovnání jsme vybrali klíčová slova, která jsou celosvětová.
Pokud jsou vaše produkty vyhledávané, případně pokud cílíte na longtaily, pak vám Google Ads (donedávna Google Adwords) na Slovensku přináší dobré výsledky. S největší pravděpodobností to tak bude i v Maďarsku, není to ale pravidlem. Určitě se před vytvářením kampaně podívejte na četnost vyhledávání. Možná vám bude stačit Google Translate, ale daleko lepší možností je rodilý mluvčí. Pro hlubší analýzu doporučujeme Marketing Miner. V Maďarsku ale nepodporuje všechny funkce. My v 6Clickz využíváme Ahrefs, který je v poměru ceny a kvality dobrou volbou. Využijete ho od analýzy klíčových slov přes content gap analýzu až po linkbuilding. Podobný nástroj jako Ahrefs je například SEMrush, který taky podporuje Maďarsko.
Facebook využívá 60 % maďarské populace, tedy zhruba 5,8 milionu lidí. S tím, že většina ho navštěvuje několikrát týdně. Největší část uživatelů tvoří muži v rozmezí 25-34 let a ženy 35-44 let. Instagram má podstatně míň uživatelů, a to jen 1,7 milionu. Jejich věkový průměr je podobně jako u nás nižší. Počet uživatelů se ale pořád zvyšuje. Trendem se proto stává omezení aktivit na Facebooku těch uživatelů, kteří jsou aktivní právě na Instagramu. Dalším faktem, proč byste měli brát Instagram vážně, je jeho měsíční návštěvnost: 1,3 milionu lidí, což je víc než v Česku.
Zajímavostí je výsledek průzkumu eCommerce Hungary z roku 2018 který ukazuje, že 45 % e-shopů vůbec neposílá newsletter. To může být zajímavá příležitost pro nové e-shopy. U nás používáme a testujeme několik platforem pro e-mail marketing – Mailchimp, ActiveCampaign nebo Samba.ai.
Podle průzkumu z roku 2017 pochází 64 % online trafficu pořád ještě z desktopu. Dalších 33 % přichází z mobilu a zbytek z jiných zařízení, většinou tabletů. Faktem ale je, že oproti roku 2016 traffic z dektopu poklesl o 16 % a z mobilu naopak vzrostl o 61 %. Pokud bude tento trend pokračovat (a všechno tomu nasvědčuje), tak se do roku 2020 tento poměr otočí ve prospěch mobilů.
Je ale potřeba rozlišovat mezi trafficem a konverzemi. Počet objednávek přes mobil neustále roste, ale napříč odvětvími PC pořád v počtu objednávek mobily převyšují. Tento jev se dá vysvětlit tak, že si lidé produkty nejdřív prohlížejí na e-shopech přes mobil (například při cestě do práce), ale nákup si nechají na doma, kde mají klid a můžou zvážit, jestli nákup opravdu uskuteční.
Rostoucí trend ve výkonu na mobilních zařízeních zaznamenáváme i my s našimi klienty. Porovnali jsme kliky, náklady a obrat u konkrétního klienta. Časové rozmezí je mezi dubnem 2018 a dubnem 2019.
Prokliky na web z reklamy na mobilech pořád rostou. Momentálně tvoří 72 % celého trafficu z Google Ads. Ještě víc narostly objednávky z mobilu, které letos přesáhly magických 50 %. Ve většině případů sice pořád vede v dokončování objednávek PC, ale u tohoto klienta častokrát proběhne celá nákupní cesta na mobilu. To bude trend následujících let u většiny e-shopů. Proto je důležité nezapomenout na optimalizaci vašeho webu pro mobily.
Napsat komentář