Online podnikání v Maďarsku: Proč jít do expanze?

()

Český a slovenský trh se čím dál víc plní e-shopy. V jednotlivých segmentech se postupem času vypracovali velcí hráči, proti kterým je težké bojovat. Na řadu tak přichází otázka, jak zvýšit obrat svého e-shopu.

Odpovědí je expanze na zahraniční trhy. Ve spolupráci s odborníky z 6Clickz jsme pro e-shopy připravili sérii článků nejen s tipy, jak na takovou expanzi, ale i s odborným pohledem na celý trh a veškerou problematiku. Všechno je podloženo reálnými zkušenostmi maďarských klientů.

Když máte dobrý produkt, proč byste se limitovali jen jednou zemí?

Když se podíváme na okolní země, vidíme Rakousko, Slovensko, Polsko. Ukrajina je sice obrovský trh s potenciálem, ale už mimo EU. Podnikání může být složité a navíc v prospěch podnikatelů nehraje ani politická stabilita. Maďarsko? Dvakrát větší než Slovensko, konkurence je srovnatelná jako na Slovensku a v oblasti e-commerce patří pořád mezi méně rozvinuté země. Ale už to není tak, jak to bylo před 5-10 lety, kdy na maďarský trh vstupovali velcí hráči jako Mall, Alza nebo eMAG.

Vyplatí se expandovat do Maďarska?

Pro lepší přehled se podívejme na několik faktů o Maďarsku za rok 2020:

Počet obyvatelů 9,8 mil.
HDP na obyvatele 15 799 EUR
Nezaměstnanost 4,1 %
Inflace 3,1 %
Počet e-shopů cca 10 000
Průměrná hodnota objednávky napříč segmenty (benchmark) 23 712 HUF (67 EUR)
Konverzní poměr napříč segmenty (benchmark) 1,87 %

Maďarská e-commerce už před pandemií zaznamenala růst ve stovkách procent. Důvodem bylo hlavně zakládání nových e-shopů v této zemi. V roce 2017 zde podle statistického úřadu bylo 6 600 online obchodů, za 3 roky tedy jejich množství vzrostlo o více než 50 %.

Karanténní opatření a přesun do online nakupování toto tempo růstu uspíšilo. Podle průzkumu společnosti Minner v roce 2020 zaznamenalo růst tržeb 73 % e-shopů.

Konkurenční prostředí

Existuje poměrně spolehlivý způsob porovnání konkurenčnosti jednotlivých zemí. S oblibou ho využívají zahraniční statistické firmy – chceme vypočítat, kolik e-shopů je v zemi na 1 000 obyvatel. V následující tabulce jsme porovnali okolní země. Čím menší číslo, tím nižší konkurence. Česko samozřejmě vychází jako „vítěz“ v boji o nejtěžší konkurenční prostředí. V počtu e-shopů na 1 000 obyvatel vedeme i světové statistiky. Potencionální země na expanzi, kde je míň než 1 e-shop na 1000 obyvatel je Polsko a Maďarsko. Čísla hovoří jasně a v tomto případě má Maďarsko největší potenciál z okolních států.

Země Počet obyvatel Počet e-shopů Počet e-shopů na 1000 obyvatel
Česko 10 500 000 63 000 5,7
Slovensko 5 500 000 15 000 2,7
Polsko 38 000 000 44 000 1,2
Rakousko 8 500 000 32 000 3,8
Maďarsko 9 800 000 10 000 1,0

Tyto údaje jsou ale všeobecné statistiky napříč veškerým e-commerce segmentem. Jestli jste se už rozhodli pro zmiňované Maďarsko, doporučíme se podívat přímo na konkrétní segement, ve kterém podnikáte.

Porovnání cen za proklik jako faktor konkurenčnosti

Konkurenčnost můžeme posuzovat i z jiného hlediska. Ukážeme si to na jednom příkladu z praxe. Porovnáme si průměrnou cenu za proklik (CPC) u klienta, který provozuje e-shopy v 5 zemích střední a východní Evropy. Podle toho zhodnotíme konkurenčnost jednotlivých zemí.

Průměrná cena CPC

  • SK: 0,13
  • HU: 0,10
  • RO: 0,08
  • PL: 0,09

Dodejme, že tyto hodnoty jsou napříč všemi placenými kanály.

Mám expandovat do Maďarska, když jim nerozumím ani slovo?

Statistické údaje nám odhalují, že Maďarsko má stále podnikatelům co nabídnout a že růst zatím nebude zpomalovat. Jak to vypadá v praxi? Napadat vás k tomu mohou různé otázky:

  • Potřebuji si založit další firmu?
  • Jak to funguje s překlady?
  • Jaké online propagační kanály se vyplatí využívat?
  • Jaké jsou specifika tamních zákazníků?

Na tyto a další otázky odpovíme v dalších částech našeho seriálu. Pojďme se ještě podívat na jednotlivé obory.

Segmenty e-commerce trhu

Podíl jednotlivých odvětví na online trhu je podobný jako v jiných zemích. V popředí je móda, elektronika a služby jako letenky nebo ubytování. V nasledujícím grafu vidíte tržby a nárůst v jednotlivých segmentech. Největší nárůst zaznamenaly služby v oblasti cestování a po nich móda a nábytek. Eletronika a FMCG ( Fast moving consumer goods – většinou potraviny) rostou dál, i když jsou na trhu usazeni větší zahraniční hráči jako jsou například Tesco nebo Alza. Mimořádně úspěšné jsou i maďarské e-shopy, o kterých si ještě povíme víc.

Když se podíváme na graf, vidíme, že největší obraty dělala móda, elektronika a hobby segment. Pokud podnikáte v daném segmentu, vyplatí se zhodnotit top konkurenty a odhadnout, s jakým budgetem pracují. Jestli nemáte dostatatečný budget nebo nekonkurujete něčím specifickým, může se stát, že rychle „utopíte“ velké peníze, pokud budete například 500. firma v pořadí, která prodává iPhone.

Podíváme se i na jednotlivá odvětví z trochu jiného pohledu. Následující graf ukazuje, jak se zvýšil obrat v roce 2017 oproti roku 2016. Veškerá odvětví rostla v rámci desítek milion eur.

Top hráči v jednotlivých segmentech

Tyto obchodníky byste měli v Maďarsku rozhodně sledovat. Nejen proto, že mají top 10 největších obratů, ale taky proto, že mají možnost testovat nejnovější novinky v e-commerce a ve svém slova smyslu jsou trend settery, tedy udávají trendy.

E-shop Původ Sortiment
Extreme Digital Maďarsko Elektro a další
eMAG Rumunsko Elektro a další
Media Markt Německo Elektro
TESCO Velká Británie Potraviny
220volt Maďarsko Elektro
iPon Maďarsko Elektro
MALL Česká republika Elektro a další
ALZA Česká republika Elektro
AQUA Maďarsko Elektro
LibriBookline Maďarsko Knihy

Většina e-shopů začala s elektrem, ale postupně rozšířila své působení i na jiné segmenty trhu, v podstatě všechno od knih až po parfémy. U nás je tím nejznámější například Alza nebo Mall.

Velký prim v Maďarsku hraje Extreme Digital (edigital.hu). Tento e-shop rozběhli dva mladíci v Budapešti roku 2001 a momentálně je s 80 000 denními návštěvami zaslouženě top e-shopem v Maďarsku. Mimo jiné expandoval do dalších 6 zemí včetně České republiky a Slovenska.

Druhá maďarská succes story je 220volt.hu, který není až tak „starým“ e-shopem, ale za rok 2017 byl vyhlášen jako nejrychleji rozvíjející se e-shop. V oblasti knih má monopol Libribookline, který vznikl spojením dvou e-shopů. O dalších hráčích jako je Tesco, Mall nebo Alza netřeba psát, ale můžeme konstatovat, že se jim v Maďarsku mimořádně daří.

Závěrem: Máme expandovat do Maďarska?

Na tuto otázku odpoví Gabriel Jurčo, specialista na maďarský trh – „I když vidíte, že silní hráči už se v Maďarsku usadili, nemělo by vás to od expanze odradit. Pokud podnikáte v silně konkurenčním prostředí, měli byste expandovat s detailním plánem. Statistiky říkají, že Maďarsko má podnikatelům ještě co nabídnout a růst trhu nebude zpomalovat. Nebojte se toho, že neznáte jazyk. Pokud to ovšem myslíte vážně, je třeba maďarskou podporu zajistit.

V 6clickz nás baví expanze na nové trhy, kde můžeme v každém segmentu  testovat jiné věci. Věnujeme se primárně výkonnostním marketingovým kampaním, tak pojďte do toho s námi. S našimi klienty exportujeme už do 11 zemí a ukážeme vám, co vám Maďarsko dokáže přinést a navíc s námi můžete zkusit i další země.“

Jak je to se založením firmy, překlady nebo online kanály, se podíváme v dalším článku.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Jan napsal:

    Polsko 10 513 000, opravdu? To jste Polaky teda hodne podcenili…

    1. Iva M. napsal:

      Díky za připomínku, Honzo. Máte pravdu, nějak nám to tak uteklo, každopádně už je to opravené. Hezký den, Iva

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů