Online podnikání v Maďarsku: Proč jít do expanze?

Český a slovenský trh se čím dál víc plní e-shopy. V jednotlivých segmentech se postupem času vypracovali velcí hráči, proti kterým je težké bojovat. Na řadu tak přichází otázka, jak zvýšit obrat svého e-shopu.

Odpovědí je expanze na zahraniční trhy. Ve spolupráci s odborníky z 6Clickz jsme pro e-shopy připravili sérii článků nejen s tipy, jak na takovou expanzi, ale i s odborným pohledem na celý trh a veškerou problematiku. Všechno je podloženo reálnými zkušenostmi maďarských klientů.

Když máte dobrý produkt, proč byste se limitovali jen jednou zemí?

Když se podíváme na okolní země, vidíme Rakousko, Slovensko, Polsko. Ukrajina je sice obrovský trh s potenciálem, ale už mimo EU. Maďarsko? Dvakrát větší než Slovensko, konkurence je srovnatelná jako na Slovensku a v oblasti e-commerce patří pořád mezi méně rozvinuté země. Ale ani tak to není tak, jako když u nás před 5 až 10 lety vstupovali na trh velcí hráči jako například Alza nebo Mall.

Vyplatí se expandovat do Maďarska?

Pro lepší přehled se podívejme na několik faktů o Maďarsku za rok 2017:

Počet obyvatelů9,8 mil.
HDP na obyvatele27,700 EUR
Nezaměstnanost8,9 %
Inflace1,9 %
Počet e-shopůcca 6600
Online tržby3,04 mld. EUR
Podíl online prodeje na maloobchodu4,4 %

Vzhledem k tomu, že tržby v roce 2015 dosahovaly 1 mld. eur, můžeme říct, že za poslední roky Maďarsko zaznamenalo největší boom v historii – nárůst tržeb za 2 roky o víc než 300 %. Podle předpovědi výzkumné společnosti eNET online tržby v následujících 5 letech můžou navíc narůst o dalších 200 až 300 %. A to není vůbec špatné.

Pojďme ale dál. Je tu poměrně spolehlivý způsob porovnání konkurenčnosti jednotlivých zemí. S oblibou ho využívají zahraniční statistické firmy – chceme vypočítat, kolik e-shopů je v zemi na 1 000 obyvatel. V následující tabulce jsme porovnali okolní země. Česko samozřejmě vychází jako „vítěz“ v boji o nejtěžší konkurenční prostředí. V počtu e-shopů na 1 000 obyvatel vedeme i světové statistiky. Potencionální země na expanzi, kde je míň než 1 e-shop na 1000 obyvatel je Polsko a Maďarsko. Čísla hovoří jasně a v tomto případě má Maďarsko největší potenciál z okolních států. I proto je to pro e-shop menší skok než expanze do 8× většího Polska.

KrajinaPočet obyvatelPočet e-shopůPočet e-shopů na 1000 obyvatel
Česko10 513 00042 0003,99
Slovensko5 427 00010 0001,8
Polsko10 513 00029 0000,75
Rakousko8 504 00022 0002,59
Maďarsko9 880 0006 6000,66

Tyto údaje jsou ale všeobecné statistiky napříč veškerým e-commerce segmentem. Jestli jste se už rozhodli pro zmiňované Maďarsko, doporučíme se podívat přímo na konkrétní segement, ve kterém podnikáte.

Porovnání cen za proklik jako faktor konkurenčnosti

Konkurenčnost můžeme posuzovat i z jiného hlediska. Ukážeme si to na jednom příkladu z praxe. „Jeden z našich klientů ze Slovenska, ze segmentu zdravých potravin, zvažoval vstup na zahraniční trh, tak jsme pro něj připravili analýzu hledanosti klíčových slov a porovnali s průměrnou cenou za proklik (CPC) a velikostí trhu, tzn. počtem obyvatel. Je to velmi jednoduchý propočet, ale o to efektivnější.“

Prvním cílem bylo rozšiřovat se na západ, ale po zhodnocení statistik je jasné, že vstup do Rakouska nebo Německa může být velmi riskatní. Nehledě na to, že je potřeba velký budget na budování značky.

ZeměPrůměrné CPCPočet hledáníVelikost trhuHledanost/obyvatelMíra konkurence
AT0,44396608 504 8504,669,6 %
CZ0,3225324010 513 83424,091,34 %
DE0,4934121081 084 0004,2111,68 %
HU0,092352609 880 00023,810,39 %

Segmenty e-commerce trhu

Podíl jednotlivých segmentů na online trhu je podobný jako v jiných zemích. V popředí je móda, elektronika a služby jako letenky nebo ubytování. V nasledujícím grafu vidíte tržby a nárůst v jednotlivých segmentech. Největší nárůst zaznamenaly služby v oblasti cestování a po nich móda a nábytek. Eletronika a FMCG ( Fast moving consumer goods – většinou potraviny) rostou dál, i když jsou na trhu usazeni větší zahraniční hráči jako jsou například Tesco nebo Alza. Mimořádně úspěšné jsou i maďarské e-shopy, o kterých si ještě povíme víc.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Když se podíváme na graf, vidíme, že největší obraty dělala móda, elektronika a hobby segment. Pokud podnikáte v daném segmentu, vyplatí se zhodnotit top konkurenty a odhadnout, s jakým budgetem pracují. Jestli nemáte dostatatečný budget nebo nekonkurujete něčím specifickým, může se stát, že rychle „utopíte“ velké peníze, pokud budete například 500. firma v pořadí, která prodává iPhone.

Podíváme se i na jednotlivá odvětví z trochu jiného pohledu. Následující graf ukazuje, jak se zvýšil obrat v roce 2017 oproti roku 2016. Veškerá odvětví rostla v rámci desítek milion eur.

Top hráči v jednotlivých segmentech

Tyto obchodníky byste měli v Maďarsku rozhodně sledovat. Nejen proto, že mají top 10 největších obratů, ale taky proto, že mají možnost testovat nejnovější novinky v e-commerce a ve svém slova smyslu jsou trend settery, tedy udávají trendy.

E-shopPůvodSortiment
Extreme DigitalMaďarskoElektro a další
eMAGRumunskoElektro a další
Media MarktNěmeckoElektro
TESCOVelká BritániePotraviny
220voltMaďarskoElektro
iPonMaďarskoElektro
MALLČeská republikaElektro a další
ALZAČeská republikaElektro
AQUAMaďarskoElektro
LibriBooklineMaďarskoKnihy

Většina e-shopů začala s elektrem, ale postupně rozšířila své působení i na jiné segmenty trhu, v podstatě všechno od knih až po parfémy. U nás je tím nejznámější například Alza nebo Mall.

Velký prim v Maďarsku hraje Extreme Digital (edigital.hu). Tento e-shop rozběhli dva mladíci v Budapešti roku 2001 a momentálně je s 80 000 denními návštěvami zaslouženě top e-shopem v Maďarsku. Mimo jiné expandoval do dalších 6 zemí včetně České republiky a Slovenska.

Druhá maďarská succes story je 220volt.hu, který není až tak „starým“ e-shopem, ale za rok 2017 byl vyhlášen jako nejrychleji rozvíjející se e-shop. V oblasti knih má monopol Libribookline, který vznikl spojením dvou e-shopů. O dalších hráčích jako je Tesco, Mall nebo Alza netřeba psát, ale můžeme konstatovat, že se jim v Maďarsku mimořádně daří.

Závěrem: Máme expandovat do Maďarska?

Na tuto otázku odpoví Gabriel Jurčo, specialista na maďarský trh – „I když vidíte, že silní hráči už se v Maďarsku usadili, nemělo by vás to od expanze odradit. Pokud podnikáte v silně konkurenčním prostředí, měli byste expandovat s detailním plánem. Statistiky říkají, že Maďarsko má podnikatelům ještě co nabídnout a růst trhu nebude zpomalovat. Nebojte se toho, že neznáte jazyk. Pokud to ovšem myslíte vážně, je třeba maďarskou podporu zajistit.

V 6clickz nás baví expanze na nové trhy, kde můžeme v každém segmentu  testovat jiné věci. Věnujeme se primárně výkonnostním marketingovým kampaním, tak pojďte do toho s námi. S našimi klienty exportujeme už do 11 zemí a ukážeme vám, co vám Maďarsko dokáže přinést a navíc s námi můžete zkusit i další země.“

Jak je to se založením firmy, překlady nebo online kanály, se podíváme v dalším článku.

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů