V dnešní době se provoz e-shopu stává velmi populární formou podnikání. Technické řešení pro internetový obchod leze pořídit za pár stovek měsíčně a provoz e-shopu může začít takřka ihned. Přesto se mnoho začínajících obchodníků dopouští větších či menších chyb.
Pokud se člověk rozhodne začít provozovat e-shop, musí si nejprve pečlivě rozmyslet nejen, co bude prodávat, ale především komu to bude prodávat. Ve své podstatě se nejedná o nic jiného než o volbu vhodné cílové skupiny. Cílová skupina je samozřejmě determinovaná sortimentem e-shopu. Internetové podnikání má obrovskou výhodu, že cílová skupina nemusí být geograficky na jednom místě. Díky long tail principu lze i velmi specializovaným zbožím oslovit dostatečný počet zákazníků. Při plánování startu e-shopu rozhodně není na škodu udělat SWOT analýzu. Ta může pomoci zjistit, jakým směrem se má e-shop orientovat. Postup: „Všichni prodávají elektroniku, tak ji budu prodávat taky.“ nelze označit za ideální.
Při provozu e-shopu lze nalézt několik míst, kde lze ušetřit, nicméně výběr technického řešení mezi ně nepatří. Na internetu sice lze najít různá řešení, která mohou být takřka zadarmo a jakž takž fungují. Pokud ale není začínající obchodník přímo programátor nebo kodér, měl by se zamyslet, jak by řešil situaci, kdy by se mu v e-shopu něco hodně pokazilo. V mnoha případech může několikadenní odstavení e-shopu značně poškodit obchod případně ho úplně zničit. Začínající obchodník by měl mít možnost obrátit se na technickou podporu, která mu poradí nebo pomůže vyřešit případný problém. Navíc u placených produktů má obchodník garanci určitých funkcí, stability a podpory.
V neposlední řadě je nutné zmínit i grafickou podobu e-shopu. Pokud zákazník přijde na web, který vypadá jako z roku 1996 nebude mu příliš věřit. Zboží sice může být kvalitní, servis výborný a ceny nízké, ale ošklivý vzhled mnoho potenciálních zákazníků snadno odradí.
Představme si, že je obchodník v následující situaci. Má nově rozjetý e-shop, zakoupený u solidní společnosti a ví jakou má cílovou skupinu. Do administrace e-shopu vloží všechny produkty, ale bez textů k nim. Ty se doplní někdy v budoucnu. Ač se to na první pohled nemusí zdát, texty jsou velmi důležité nejen pro zákazníky, ale i pro vyhledávače. Obchodník má možnost napsat si je sám nebo si najmout copywritera, který mu je napíše. Texty by rozhodně neměl krást od konkurence. Při volbě vhodného copywritera by měl obchodník klást důraz na reference. Samozřejmostí je gramatická správnost textů, neboť „nabýječka na mobyl“ nebo podobné hrůznosti rozhodně nepůsobí důvěryhodně. Důležité je kontrolovat i faktickou správnost textů a zda nejsou okopírované. Wikipedie je častým zdrojem nezdravé inspirace mnoha nekvalitních copywriterů.
Existuje samozřejmě více chyb a omylů, kterých by se měl snažit začínající obchodník vyvarovat. O tom, ale až v nějakém dalším článku.
Starám se o e-shop s nářadím, jede nám na krabicovém řešení za dva a fous tisíce měsíčně, od firmy co má dobrý zvuk, za rok provozu s celkem minimálními výpadky.
Co chci ovšem říct: pokud se trochu pomazlím s popisky u produktů, dostávají se stránky velmi dobře nahoru. Nemyslím tím napsání originálních textů přetransformovaných z běžně dostupných katalogových dat, ale popis, který uživateli něco řekne. Přidat něco navíc. Například nejen suchý popis/výčet funkcí vrtačky, ale i nač se dá použít = pokud znám svoji cílovku, v našem případě kutilové a řemeslníci profíci. To vše rovná se věnovat popisku minimálně dvakrát tak víc času, než je běžné. Otázkou je, jak se s tímhle nadstavbovým požadavkem vypořádá běžný copywriter :)
Dobrý den, musím uznat že se mi váš přístup opravdu líbí, kéž by se takto starali všichni o texty na svých e-shopech! Ono je otázka, kdo je ten běžný copywriter. Mnoho rychlokvašených „odborníků“ by se s tím nevypořádalo. Na druhou stranu profesionál by tohle zvládnout měl, ale bylo by to rozhodně vidět na výši jeho honoráře. Každopádně držím palce při podnikání!