Jak z náhodného vánočního nakupujícího udělat svého věrného zákazníka?

Během předvánoční nákupní horečky na váš e-shop určitě zavítají i ti, kteří jsou u vás poprvé a kteří si jen jdou pro něco, čím chtějí někoho obdarovat. A už se neplánují nikdy vrátit. Chyťte příležitost za pačesy a přimějte tyto zákazníky, aby se do vašeho e-shopu zamilovali.

Není žádné překvapení, že v předvánočním období pravděpodobně na svém e-shopu zaznamenáte vyšší návštěvnost. Lidé shánějí dárky a často hledají lepší cenu, vyhovující dopravu, delší lhůtu pro případnou výměnu nebo vrácení zboží… V rámci toho navštíví víc e-shopů, a tak se k vám dostanou i ti návštěvníci, kteří by jinak na váš obchod třeba ani nenarazili (podobně jsou na tom zákazníci, kteří projížději e-shopy během Black friday).

(Nejen) tito zákazníci u vás nakoupí i bez toho, aniž by se nějak zvlášť zajímali o váš brand nebo věnovali vašemu e-shopu větší pozornost. Jdou totiž často jen za konkrétním zbožím. A jakmile ho u vás ne/najdou a produkt ne/nakoupí, jejich zájem o váš e-shop velmi rychle opadne.

Je ale škoda nadobro ztratit zákazníky, kteří na vašem e-shopu už jednou byli. Zkuste je přivábit zpátky. Nemusí to být hned, ostatně jak velké množství lidí nakupuje hned po Vánocích, že… Ale po určitém čase je pozvěte k opětovné návštěvě vašeho e-shopu a pomozte tomu, aby se stali věrnými zákazníky, kteří se k vám vracejí.

Existuje několik efektivních způsobů, se kterými můžete pracovat. Pojďme se spolu podívat na některé z nich.

Newslettery

E-mailová komunikace a newslettery představují skvělý způsob, jak se svými návštěvníky zůstat v kontaktu. Zkontrolujte si, jestli na svém e-shopu máte políčko, kde se můžou přihlásit k odběru vašich newsletterů, ideálně s nějakým lákajícím popiskem. Tak si ošetříte ty, kteří vaše stránky jen navštíví. Případně můžete využít nějaké vyskakovací okno, ale ne všichni mají Pop-up okna rádi. Pokud ho vážně chcete, dejte si na něm opravdu záležet. Na zákazníky, kteří u vás něco nakoupí, dostanete e-mail automaticky během jejich objednávky. Newslettery můžete posílat pomocí doplňku Hromadné rozesílání e-mailů nebo díky propojení se službou Mailchimp.

Otázkou ale zůstává, jak si na základě zasílaných e-mailů vybudovat skutečný vztah a neplnit e-mailové schránky spamy, které nikdo nečte.

Uvítací e-mail

S prvním e-mailem nespěchejte a neposílejte ho co nejdřív. Radši chvíli počkejte, ideálně až vyprchá vůně vánočního cukroví, doprskají prskavky a lidé se vrátí z kolečka návštěv po příbuzných. Jednoduše řečeno, počkejte si na chvíli, až lidé začnou mít chuť znovu utrácet.

V rámci prvního ze série e-mailů můžete zákazníky přivítat, poděkovat jim za jejich návštěvu/nákup u vás. Můžete jim předat něco z feelingu vašeho obchodu (máte-li něco na srdci) nebo jim říct něco o vaší filozofii (například pokud máte e-shop s ekologickým zbožím atp.). Ale spíš než o vás mluvte o nich. Zkuste e-mail vytvořit tak, aby bylo jasné, že vám na jeho příjemci záleží. Inspirujte se třeba na webu reallygoodemails.com.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Jaký obsah vložit do následujících e-mailů?

Poutavě vytvořený uvítací e-mail je super začátek, ale co dál? Co posílat v dalších e-mailech?

Dávejte zákazníkům víc, než očekávají

Jedním ze způsobů, jak si k sobě zákazníky připoutat, je nabídnout jim víc, než se dočkají od vaší konkurence. Jak můžete pozitivně překvapit zákazníky, kteří u vás nakoupili zatím jen jednou? Jednou z nejlepších příležitostí je vynikající zákaznická podpora, která se dnes hodně cení. Co dál?

Nemusíte dělat všechno hned, vyzkoušejte něco a uvidíte, jak to bude fungovat. Nebo něco dělejte jen určitou dobu, a pak znovu vyhodnoťte, jak se to vyplatilo.

Věrnostní program

Víte, že zákazníci, kteří jsou registrováni ve věrnostním programu, průměrně utrácejí víc než ti, kteří v žádném nejsou? Věrnostní klub má hned několik výhod. Stávající zákazníky pobízí k pravidelně se opakujícím nákupům. Jestliže od vás čas od času dostanou pěkný dárek, cítí se oceňováni a opečováváni. Mají radost, že od vás získávají něco navíc. Nové zákazníky zase zajímavý věrnostní program motivuje, aby se do něj zaregistrovali a stali se vašimi loajálními příznivci.

Dejte si záležet na tom, abyste tyto potenciální členy svého věrnostního klubu dostatečně zaujali a vhodně motivovali k registraci. Myslete na to, že většinu zákazníků „neopijete rohlíkem“. Výhody musí být natolik lákavé, aby zaujaly i ty návštěvníky, kteří už u vás žádný budoucí nákup neplánují.

Za registraci do věrnostního programu můžete nabídnout zajímavý dárek, ideálně opravdu dárek a ne pouze produkt za zvýhodněnou cenu. Věrnostní slevy si nechte jako lákadlo pro další nákupy, stejně jako různá vylepšení produktu, nadstandardní služby a tak dále.

Zajímavým věrnostním programem si zákazníky můžete nejenom udržet, ale můžou vás doporučit dalším lidem ze svého okolí a tím vám dělat reklamu.

Znovu-zaujetí retargetingem

Připomeňte se odchozím návštěvníkům dynamickým retargetingem. Při brouzdání na internetu můžou díky tomu opět narazit na vaše produkty a na váš brand. V inzerci jim tak můžete nechat zobrazovat třeba reklamu na váš nový produkt, o který by mohli mít tito zákazníci zájem. Nebo jim dejte vědět o aktuálních slevách a akcích. Připomínejte se a třeba se rozhoupou i ti věčně nerozhodní zákazníci. Jak s dynamickým retargetingem začít a k čemu ho využít, se dovíte v našem prodrobném článku.

Práce nekončí

Opět se u vás „málem ztracená ovečka“ ukázala? Gratulujeme! To je výborná zpráva. Ale neznamená to, že vaše práce končí. Naopak. Nejste u cíle, ale teprve na začátku skutečného budování kvalitního vztahu se zákazníkem.

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů