Starší dcera ji inspirovala k založení e-shopu s doplňky pro postižené. S mladší, vítězkou MasterChef, prodává kuchařku

Dvě dcery, dva e-shopy. K založení značky Needo Evu Nemčkovou motivovala její dcera Paulína, která se narodila s diagnózou dětská mozková obrna. Paní Evu mrzelo, že pro ni nemůže sehnat žádné hezké doplňky, tak se to rozhodla vzít do svých rukou a zalepit díru na trhu. Druhý e-shop Made by Kristína pomáhala rozjet své mladší dceři, kterou možná znáte. Nedávno totiž vyhrála televizní kuchařskou soutěž MasterChef.

Rozjezd a fungování projektu Needo Eva Nemčková financuje z vlastních zdrojů. Prozatím je ve ztrátovém byznysu, ale je přesvědčená, že jednou bude z Needa velký projekt. „Chce to čas. A taky od začátku počítám s expanzí. To je pro mě nutnost k přežití,“ vysvětluje. Důvodem je hodně omezená klientela.

To druhý e-shop Made by Kristína si na malou cílovku rozhodně stěžovat nemůže. Velké finále kuchařské show MasterChef a vítězství teprve sedmnáctileté Kristíny sledovalo 800 tisíc diváků starších 15 let.

„Oba e-shopy jsou pro mě srdcovka. Po dvaceti letech jsem našla smysl ve svém podnikání. A je nádherné, že je to v rodině, s mými dcerami,“ říká Eva Nemčková. V našem rozhovoru jsme se bavily o náročném rozjíždění Needa, rozdílném „životu“ obou e-shopů i podpoře rodiny.

Hlavní motivací k založení e-shopu Needo bylo to, že jste na svou dceru, která se narodila s diagnózou dětská mozková obrna, nemohla sehnat žádné hezké věci. Jak se na váš nápad tvářilo vaše okolí.
Celá rodina mě moc podporuje, a hlavně manžel – jak finančně, tak psychicky. Je to něco, co mu dává smysl. I okolí reaguje pozitivně.

Jaké byly začátky?
Šlo o krok do neznáma. Byla jsem první, kdo se u nás do tohoto segmentu pustil. To nikdy není jednoduché, protože se nemáte pořádně čeho chytit. Nevíte, jestli to, co děláte, je dobře nebo špatně. Když prodáváte elektroniku, můžete se podívat, jak to dělá Alza a spousta dalších e-shopů. Já zkrátka naskočila do neznáma a hned na začátku mě spousta věcí překvapila. A taky jsem brzy zjistila, že ze mě milionář rozhodně nebude. (smích)

S e-commerce jste měla zkušenosti už dřív, dělala jste obchodní ředitelku e-shopu Feedo.
Nastupovala jsem, když to byl malý startup se 13 zaměstnanci. Bylo vtipné přijít tam z Unileveru, takové nadnárodní bubliny, ve které jsem dělala jedenáct let. Z luxusních kanceláři se najednou octnete ve firmě, kde si první den musíte složit vlastní stůl a židličku, je tam zima a topíte si přímotopem. Ale byl to ten nejkrásnější pád v mém životě, mohla jsem se pořádně odrazit a naučit se absolutní základy. Když jsem nastoupila, dělala jsem úplně všechno. Z Unileveru jsem měla zkušenost s marketingem, trade marketingem a sales. Takže jsem si okamžitě vzala část obchodu a oslovovala dodavatele. Z deseti jsme se rychle dostali na dvě stě. Po pěti letech jsem ve Feedu vybudovala oddělení o třiceti lidech.

V čem vám tyhle zkušenosti nejvíc pomohly při rozjíždění Needa?
Bez pracovních zkušeností, které jsem posbírala jak v nadnárodních společnostech tak ve Feedu, bych asi nikdy nenašla odvahu otevřít si vlastní e-shop. Pomohlo mi to úplně ve všem. Dneska umím na Facebooku nastavit reklamu, umím si připravit banner. Protože ve startupech musíte umět udělat úplně všechno. Taky jsem získala zkušenost s Photoshopem, bez které bych zase nikdy nenafotila knihu pro svou dceru Kristínu. Naučila jsem se efektivněji pracovat s daty, líp cílit a taky jsem pochopila, které promo mechaniky jsou funkční a které ne… Kdybych do toho šla s čistou hlavou, bez zkušeností, tak tápu a určitě bych byla ve větším mínusu, než jsem teď.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Z Feeda jste odešla, abyste se Needu mohla věnovat naplno.
Je to tak, jenže mě pak oslovilo několik firem, mezi nimi Mars, Genster a znovu Unilever, jestli bych jim nedělala externí konzultantku. Tomu jsem se věnovala celý minulý rok. A zase jsem poslala Needo na vedlejší kolej.

A pak vaše druhá dcera Kristína vyhrála kuchařskou show MasterChef.
Přesně tak. A Needo šlo zase stranou… Jak jsem obchodník a trochu marketér, věděla jsem, že tu vlnu musíme zachytit hned. Takže jsme intenzivně začali pracovat na knize, kterou jsme sice už nějakou dobu připravovali, ale v tu chvíli jsme pochopili, že ji musíme dodělat co nejdřív. V květnu byla vydaná, v červnu, červenci a srpnu přišel největší boom. Dneska už je všechno zajeté a jede to samospádem. Takže od 1. září dělám čistě jen Needo. Teď je konečně ten moment, kdy už se mu můžu věnovat naplno.

Přečtěte si rozhovor s Kristínou Nemčkovou, se kterou jsme si povídaly o soutěži MasterChef, úrazech při vaření i o tom, proč neexperimentuje při vaření smažáku.

Problémem vašeho segmentu je omezená klientela.
Přesně tak. Takových dětí, jako je moje Paulínka, je podle statistik v Česku kolem 5 000. Takže jak už název Needo napovídá, od začátku počítám s expanzí. Je to pro mě nutnost k přežití. Celosvětově se uvádí, že jsou postižená tři procenta populace. Ale už se neudává přesné rozdělení na mentální a fyzické postižení. A už vůbec ne rozdělení toho fyzického. Data se shánějí strašně těžko. Oslovila jsem Google a fakt mi chtěli pomoct, ale data prostě nejsou. To je pro mě komplikace. Vzhledem k nedostatku dat pořádně nejde zacílit například marketingová kampaň na Facebooku. Nejvíc mi pomáhá skupina Rodiče postižených dětí. Je to uzavřená skupina, kde je zhruba osm tisíc členů. Dávám tam příspěvek tak jednou, dvakrát za měsíc – abych nespamovala. Vždycky jsou z toho objednávky.

Jak jste vybírala e-shopové řešení?
Od začátku jsem věděla, že nechci žádné vlastní řešení, které by mi připravil nějaký ajťák a já ho pak musela pořád někde nahánět. Chtěla jsem hotový e-shop. Bylo mi jasné, že budu mít k řešení spoustu jiných věci a nechtěla se věnovat ještě tomuhle. Takhle jsem věděla, že se nebudu muset zabývat skladovým hospodářstvím, dodacími listy nebo fakturami. Že všechno už bude v tom.

Proč jste si vybrala Shoptet?
Když jsem odcházela z Feeda, kde jsme měli vlastní IT řešení, zachytila jsem vaši reklamu plus mi Shoptet někdo doporučil. A pak mě přesvědčily konkrétní e-shopy. Líbil se mi třeba ten A Cup of Style. Začala jsem si víc všímat vašeho loga v patičkách e-shopů. Porovnala jsem si tři takovéhle platformy a Shoptet mi vyšel nejlíp.

Rozjížděla jste i e-shop pro svou dceru Kristínu, vítězku MasterChefa. V čem se to lišilo nejvíc?
V tu chvíli už pro mě byla jasná volba Shoptet, se kterým jsem měla zkušenost. Kristínin e-shop je pro mě velká škola – paradoxně ho mám daleko líp vyvinutý než ten pro Needo. Na velkých objednávkách a číslech jsem se daleko líp naučila, co funguje. Takže krásně vidím, jak to může fungovat. Třeba zautomatizování informačních mailů, to všechno jsem dělala v Needo ručně, přitom je to tak geniální věc. Spoustu věcí z Made by Kristína teď chci překlopit do Needa. A taky bych ráda víc zapojila obsah. Kristína dostane spoustu lidí na e-shop díky receptům. Tuhle kategorii u ní navštěvuje zdaleka nejvíc lidí. Už na začátku jsme věděli, že je důležité, aby byl tenhle obsah byl přímo v e-shopu. Nechtěli jsme mít dvě místa, tedy e-shop na Shoptetu a blog na WordPressu, protože není dobré zákazníka odklánět pryč. To si ještě pamatuju z Feeda. Chtěli jsme, aby byl pořád na jednom místě. A v tomhle nám hodně pomohl kodér Vojta Kocián, kterého jsme našli přes Shoptet Partnery. Pomohl nám vytvořit kategorii s recepty tak, aby imitovaly Instagram okna. Jinak Needo je v porovnání s Made by Kristína čistě e-shop a já bych ho ráda změnila na něco měkčího, kde by byl i zajímavý obsah, za kterým by lidé chodili.

Musí to být trochu paradox sledovat život těhle dvou e-shopů.
Pro mě jsou srdcovka oba dva. Po dvaceti letech jsem našla smysl ve svém podnikání. A je nádherné, že je to v rodině, s mými dcerami. U jedné se mi díky vítězství v televizní show povedlo zastihnout hype a využít všechny mé schopnosti. A u Paulínky to chce čas, ale vím, že je díra na trhu a jsem přesvědčená, že prorazím. Že to jednou bude velký projekt. Ale nic z toho bych nezvládla bez manželovy pomoci.

Příští týden vám přineseme 2. díl rozhovoru, ve kterém se budeme bavit o důležité zpětné vazbě, focení produktů nebo o rozdávání dárků k objednávkám.

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

1 komentář

  1. Zuzulka H napsal:

    Krásný článek! Evi, přeji mnoho úspěchů a šťastných chvil v podnikání s oběma dcerami.
    Myšlenka pomáhat lidem jako je Paulinka je velmi inspirující. Kristince držíme pěsti!

    Jsi božžžžžíííííí :-* :-* :-*

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů