Už je to rok a půl, co Eva Nemčková spustila e-shop Needo. Od začátku si zakládá na tom, že její zákazníci dostávají zboží co nejrychleji. Ideálně druhý den. Proto dřív zboží posílala hned. „Říkala jsem si, že maminka, která je ve stejné situaci jako já, by si nikdy nedovolila nezaplatit. Ale stalo se. Takže dneska už na platby čekám,“ říká.
K založení e-shopu Needo s designovými doplňky pro postižené ji inspirovala její starší dcera Paulína, která se narodila s diagnózou dětská mozková obrna. Není to ale jediný e-shop, který Eva Nemčková rozjela. Mladší dceři Kristíně, poslední vítězce kuchařské show MasterChef, pomáhala stavět e-shop Made by Kristína.
Zatímco v prvním dílu rozhovoru jsme se bavily o těžkých začátcích, podpoře rodiny nebo rozdílném „životu“ obou e-shopů, tentokrát jsme se naopak dotkly toho, co oba e-shopy spojuje. A taky jsme se zaměřily na zpětnou vazbu, focení produktů nebo rozdávání dárků k objednávkám.
Rozjezd projektu Needo a jeho fungování financujete z vlastních zdrojů. Je to hodně náročné?
Celkem ano, ale dá se to. Já měla štěstí, že jsem si v předchozích zaměstnáních stihla našetřit dost peněz. Co se týká výdajů, na full time zaměstnávám krejčovou plus jsem samozřejmě musela pořídit profesionální stroje – overlock a šicí stroj za zhruba 70 tisíc. Pak je taky potřeba obstarat látky a materiál. Když se nad tím zamyslím, teď jsem opravdu ve ztrátovém byznysu. Není to byznys, který by mě živil. To zatím vůbec ne.
Jak moc je pro vás důležitá zpětná vazba?
Zpětná vazba je pro mě to nejdůležitější. Když jsem loni v lednu e-shop zakládala , jako první jsem udělala průzkum mezi maminkami postižených dětí. Zašla jsem do stacionářů, které navštěvují děti jako moje dcera, rozdala tam prototypy a čekala na odezvu. Podle ní jsem pak upravovala konkrétní produkty. Teď třeba zrovna řeším to, že lidé na froté bryndácích nechtějí zipy, protože trhají vlasy. Moje dcera je má krátké, takže mě to nenapadlo. Proto je teď nahrazujeme cvočky. Zpětná vazba je pro mě prostě zásadní.
Do dění zapojujete i svou dceru Paulínu, fotíte na ní produkty.
Ona focení miluje. Sice nemluví, ale jakmile vytáhnu foťák, tak jí zasvítí oči. Navíc jsem se na různých školeních v rámci nadnárodních společností naučila, že tvář a oči jsou v marketingu nejvíc. Dcera se zapojuje i do balení balíčků. S mou pomocí se tam podepisuje a vždycky je z toho nadšená. Je to taková forma hry a její zapojení do běžného života. To beru jako velký úspěch.
Kromě fotek s dcerou využíváte i běžné produktovky. Které fotky vám líp fungují na sociálních sítích?
Nejvíc používám Facebook a Instagram. A přestože produktovky mívají vždycky menší zásah, používám i je, protože jsou názornější. Jakmile dám Paulínku s produktem, rozpoutá se velká diskuze o tom, jestli má produkt dvojité zapínání, z jaké je látky, jestli má nepromokavou vrstvu a tak dále. Takže to obvykle střídám – občas dám fotku s Paulínkou, občas produktovku.
V e-shopu Feedo, kde jste dělala obchodní ředitelku, jste měli strategii rozdávání dárků ke každé objednávce. Té se držíte i teď.
Zjistili jsme, že maminky na mateřské, což byla hlavní cílovka, mají rády nečekané dárky v objednávkách. Když je tam něco pro ně, protože pořád jen objednávají pleny a další věci pro miminko. Když pak v balíčku najdou i časopis, který si můžou přečíst ve volné chvilce, nebo třeba sprcháč, tak je to potěší. Nám se navíc touhle formou dařilo oslovovat jiné firmy, aby nám pomáhaly v rámci našeho Feedo klubu. A to samé využívám i v Needo. Oslovila jsem firmy, mezi nimi i Unilever, které mi poskytují vzorky. A ty jdou jejich cílovce. Takže je to win win. Jako dárky v Needu využívám i prototypy produktů, které si nedovolím prodávat, protože si říkám, že nejsou úplně vyladěné. Ale zároveň je mi líto je vyhodit.
V čem vám podle vás dárky nejvíc pomáhají?
Na Needu rozhodně nejsou hlavním motivátorem. Nezískáte díky nim novou objednávku, ale dobrý pocit zákazníka a taky větší šanci, že vás ohodnotí.
V jednom rozhovoru jste zmínila, že trochu litujete, že jste zbytečně čekala 19 let na spuštění projektu.
Je to tak. Dnes vím, že se to dalo rozjet i při zaměstnání. Když vidím, že teď jsem u toho stihla dělat i jiné věci… Ale zase vím, že všechno má svůj čas. Nechci toho litovat. Člověk může litovat jenom toho, co neudělá. Mohla jsem sice začít dřív, ale zase bych neměla ten finanční základ, který jsem si naspořila. Konzultantství za minulý rok mi přineslo základ do podnikání pro letošek. Takže jsem k tomu přistoupila takhle. Rozhodně nechci investora, to pak člověka akorát svazuje.
Můžete vybrat tři věci, které jsou podle vás nejdůležitější pro to, aby byl e-shop úspěšný?
V první řadě musíte věřit svému produktu. Já vycházela z vlastní potřeby – to vás učí na všech marketingových školeních, že když jdete podnikat, má to být v něčem, co vám osobně chybí. To bude mít úspěch minimálně ve vás, protože tomu budete věřit.
A jaké jsou ty další?
Určitě rychlost a komunikace, ta je podle mě zásadní.
V recenzích vás lidé často chválí právě za rychlost dodání.
Posílám okamžitě. Paradoxně jsem si nabila držku už na začátku. Nečekala jsem na platby a posílala zboží hned. Říkala jsem si, že maminka, která je ve stejné situaci jako já, by si nikdy nedovolila nezaplatit. Ale stalo se. Takže dneska už na platby čekám. Jen si dopředu předpřipravuju balíky, dávám na každý výrobek štítek a píšu vzkazy. Důležitá je podle mě taky vstřícnost. Jak s Needem, tak s Kristínkou si na ní zakládáme. Věnujeme se každé objednávce a že už jich přišly tisíce. Když mi třeba u Needa k objednávce maminka napíše, že chce dát místo suchého zipu druky, tak to sice trvá trochu dýl, ale já to pro ni udělám. Zatím jsem v takové fázi, že si to můžu dovolit.
Napsat komentář