Jako provozovatelé eshopů se určitě často setkáváte s nabídkami na různou propagaci na internetu. SEO, PPCčka, sociální sítě, a tak dále. Pojďme se dnes podívat na první jmenovanou službu.
Optimalizace pro vyhledávače (tedy zkratkou SEO) je forma propagace internetových stránek, jejímž účelem je přilákat na web co nejvíce lidí (návštěvníků) přes co největší počet klíčových slov (respektive vyhledávacích dotazů).
Aby bylo možné lidi přes různé dotazy na web přivádět, je však potřeba mít k tomu web uzpůsoben. Je potřeba mít sestavenou správnou informační architekturu (strukturu kategorií a stránek). Ta ovšem nelze sestavit jen tak „od boku“, ale je potřeba ji mít založenou na reálných datech. A právě k tomu slouží analýza klíčových slov.
Důležitá je zejména proto, že je hlavním stavebním kamenem při optimalizaci webu. Na sestavení tom, jak dobře je web z pohledu struktury sestaven do značné míry závisí jeho úspěch v budoucnu.
Analýza klíčových slov dává komplexní přehled zejména o:
Dále z analýzy klíčových slov dokážeme odhadnout, jaký potenciál vyhledávací dotazy skrývají = tedy kolik přibližně lidí jsme schopni touto cestou oslovovat.
V neposlední řadě nám analýza klíčových slov dá přehled o tom, jaká doplňková témata kolem vašich produktů lidi zajímají. Na co se často ptají a co jim ve spojitosti s vašimi produkty nebývá zcela jasné. Na tomto lze postavit koncept budoucí obsahové strategie. Ale o té si řekneme příště.
Záleží, za jakým účelem analýzu provádíte. Možností je víc, postup je sice vždy podobný, ale výstup se maličko liší. Analýzu klíčových slov je možné provádět za účelem sestavení obsahové strategie, jako podklad pro copywritery, a nebo jako podklad pro PPC reklamu či sestavení struktury webu. O tom posledním případu si budeme dnes povídat nejvíc.
Cílem analýzy klíčových slov není sestavit přehled dotazů v excelu o desítkách tisíc řádcích. Jejím hlavním cílem je na reprezentativním vzorku dotazů prozkoumat a pochopit principy, jakých se hledající drží. Tedy zda například hledají ledničku ve spojení s určitým výrobcem, nebo jestli je více zajímá šířka ledničky nebo barva…
A na základě těchto dat budete schopni sestavit strukturu webu jako fík :-)
Ano, pochopitelně. K analýze klíčových slov se často používají nástroje pro návrh klíčových slov. A to jak ten od Skliku, tak i ten od AdWords z Google. Rozhodně ale nespoléhejte na žádné automatizované nástroje. Analýza klíčových slov je stejně jako většina dalších postupů v internetovém marketingu závislá především na zkušenosti, znalosti svého oboru a selském rozumu. Takže se nenechte opít rohlíkem :-)
Další častý zdroj dat pro klíčovku bývají Google Analytics, a nebo velmi často konkurence. O tom, jak konkrétně analýzu klíčových slov provést, se dočtete zde.
Když začínáte s novým projektem (nejen s eshopem), nebo se chcete naplno pustit do internetového marketingu, vždy se snažte začít s analýzou klíčových slov. Určitě dřív, než začnete kreslit grafiku nebo dokonce programovat. Ušetříte si tak mnoho peněz v budoucnu.
Marek Prokop popisuje klasifikační analýzu klíčových slov
Tipy co chtít od analýzy klíčových slov od Lukáše Pítry
Praktická ukázka, jak je analýza důležitá na mém blogu
Abych pravdu řekla, nabídky na různou propagaci e-shopů většinou odmítám. Většina takových prodejců reklamy se mi snaží vnutit jen jejich služby… A co myslíte, padla někdy řeč i o analýze klíčových slov? Ne. Takže Vám děkuji za, pro mě, přínosný článek, a rozhodně si přečtu další články na tomto blogu. Ještě jednou děkuji.
Jsme rádi, že se vám článek líbil :)