Dejte o svém e-shopu vědět 3: Jak se dělá analýza klíčových slov

Sestavení analýzy klíčových slov je jedním ze základních stavebních kamenů SEO. Díky tzv. klíčovce jsme schopni navrhnout strukturu webu, aby náš web vyhledávače našly a přiváděly více návštěvnosti. Proč je to tak důležité jsme si řekli v minulém článku.

Analýza klíčových slov

Ve zkratce lze říci, že analýza klíčových slov:

Na základě poznatků z analýzy klíčových slov budeme schopni dobře navrhnout strukturu našeho webu, budeme umět obsáhnout různé dotazy v rámci svého webu tak, aby vyhledávače mohly zobrazovat relevantnější výsledky (a tím přivádět více návštěvnosti na náš web), budeme mít podklady pro PPC kampaně, a získáme přehled obsahových témat, která se vplatí zpracovat v rámci firemního blogu. K tomu všemu nám bude analýza klíčová vhod. Ale jak na to?

Krok první: sběr dat

Předesílám, že v článku popisuji skutečně základní postupy pro tvorbu analýzy klíčových slov. Jde pochopitelně používat pokročilejší metody a zkoumat podstatně více parametrů u jednotlivých dotazů, nicméně pro základ běžného eshopu toto určitě stačí. Nehledě na to, že ty pokročilejší metody jsou složitější a vyplatí se najmout si odborníka.

Nástroje pro návrh klíčových slov

Pomocí nástrojů na návrh klíčových slov – Sklik a AdWords, dokážeme vytáhnout asi největší objem dat. Zpravidla lze postupovat tak, že si vytipujete obecná klíčová slova popisující váš sortiment (pračky, ledničky, bílé zboží, …), a ta postupně zadáváte do jednotlivých nástrojů a exportujete data, která vám návrh slov vyplivne.

Tímto způsobem se dostanete k několika stovkám až tisícům klíčových slov. Stačí je exportovat do CSV nebo XLS, aby se s nimi dalo dál pracovat.

Google analytics

Pakliže máte k dispozici historická data vašeho webu, určitě se mohou hodit. Doporučuji podívat se zejména na další stránky výpisu top klíčových slov – tedy nedívat se na ty úplně nejaktivnější, ale prohlédnout zejména ty longtailové fráze.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Opět nejde o to, zjistit konkrétní klíčová slova, ale dívat se na to, přes jaké typy dotazů lidé přicházejí.

Konkurence

Jako asi všude, zdrojem dat může být i vaše konkurence. Podívejte se, na jaká klíčová slova cílí a na jaké dotazy se snaží být vidět.

Není nutné vše od konkurence okopírovat, ale spíš si udělat obrázek.

Na co se zaměřit – jaká slova hledat

Co je výstupem analýzy klíčových slov

Základním výstupem analýzy klíčových slov je segmentovaný přehled, jaká typová klíčová slova se ve vašem oboru hledají a co zákazníky zajímá.

Jak data zpracovat

Asi nejjednodušší je všechny dotazy, které zjistíte a přijdou vám zajímavé, prohnat již zmíněnými nástroji na návrh slov. Budete mít všechna data ve stejném formátu, budete k ni mít poměrně relevantní čísla, a budete s nimi moct dobře pracovat.

Měli byste být schopni

Na základě výstupů z analýzy klíčových slov byste měli být schopni sestavit zejména následující body:

A stačí to?

Pro základní přehled o klíčových slovech ano. Jak jsem již uvedl, tato základní klíčovka poslouží k sestavení struktury webu, tak i k základnímu nastavení onpage.

Jde pochopitelně zkoumat daleko více dat – například konkurenčnost jednotlivých dotazů, polemizovat nad tím, jak jsou na dané dotazy úspěšní vaši konkurenti, nebo přes jaká slova na konkrétní stránky povedou odkazy.

Nicméně pro prvotní a základní nastavení SEO Vám toto bude stačit.

Pakliže si troufnete na pokročilejší analýzu, přečtěte si návod na tu klasifikační od Marka Prokopa (uznávaného odborníka na SEO a online marketingové strategie).

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

4 komentáře

  1. Honza napsal:

    Zdravím,

    děkuji za článek. Měl bych možná stupidní dotaz, ale raději se zeptám. Pokud si vyexportuji data z Skliku a AdWords, tak další postup je odstranit duplicity a sloučit výrazy v každém dokumentu zvlášť, potom sloučit („očištěná“ data z AdWords a Skliku) a opakovat postup? Nebo je možné data sloučit rovnou?

  2. Martin Matějka napsal:

    Je klidně možné je pročistit najednou, ušetří to nějaký čas. K proištění doporučuji právě OpenRefine, když víte jak na to, je ostranění duplicit a sloučení podobných výrazů (vestavné ledničky vs. ledničky vestavné) na pár kliknutí :-) Doporučuji zajít na školení, které o Refinu vede Filip Podstavec :-)

  3. Michal Binka napsal:

    Pěkný článek, který nastiňuje postup tvorby klíčovky. Jestli chcete opravdu detailní a komplexní návod krok za krokem, jak udělat analýzu klíčových slov, zkuste se podívat na e-knihu Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem (https://www.seoprakticky.cz/seo-kniha-analyza-klicovych-slov-navod-krok-za-krokem/).

    Je to opravdu detailní postup na 150 stránkách s více než 130 screeny aplikací. A nebo můžete vyzkoušet jednoduchý návod postupu https://www.seoprakticky.cz/blog/postup-tvorby-analyzy-klicovych-slov/.

  4. Michal Binka napsal:

    Doporučil bych Vám posbírat všechny relevantní klíčová slova ze všech zdrojů, dát je do jednoho listu v Excelu a až pak se zbavovat duplicit, data očišťovat a následně kategorizovat.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů