Content marketing je obor, který klade největší důraz na obsah a to ne pouze na texty jako takové, ale i na příběh, který za určitým projektem nebo společností stojí. Jeho zastánci tvrdí, že právě kvalitní práce s obsahem vám dokáže získat nové zákazníky a vybudovat si okolo sebe určitou komunitu těch „nejvěrnějších“.
Pokrýt celý obor v jednom článku je prakticky nemožné, protože content marketingu se věnuje hned několik odborných knih, ale pár základních tipů, které by vás mohly inspirovat, v tomto článku.
Ještě jednou zdůrazňuji, že na obsah v tomto smyslu musíte nahlížet co možná nejvíce zeširoka. Když prezentujete svou firmu nebo projekt na internetu a s tím souvisejících sociálních sítích, přistupujte k tomu, jako kdyby se jednalo o prezentaci před klíčovým investorem. Na schůzku s ním také nepůjdete bez základní myšlenky a propracované strategie a stejně se musíte chovat i v internetovém prostředí – vaše prezentace musí mít myšlenku, být zajímavá a rozhodně nesmí působit nijak „odfláknutě“.
Abych odpověděl na otázku v podnadpise, obsah neopomínejte z jednoho prostého důvodu – právě zajímavý text vede návštěvníky k tomu, aby dále sdíleli, nebo se stali rovnou odběrateli. S tím také úzce souvisí průzkum, pro koho vlastně píšete. Věnujte se tématům, která vaše návštěvníky opravdu zajímají.
Co se týče nejprve prezentace, existují v zásadě tři nejdůležitější pravidla respektive otázky, které byste měli zodpovědět:
– Kdo jste vy? Jaký příběh stojí za vaší společností/projektem?
– Kdo jsou vaši zákazníci? Proč by se o vás měli zajímat?
– O jaké informace a témata se zajímají?
Právě poslední pravidlo už tolik nesouvisí s prezentací, ale s budováním obsahu. Publikováním zajímavých informací posilujete loajalitu zákazníků, získáváte odběratele, kteří si k vám budou chodit nový obsah pravidelně číst a díky rozsáhlé možnosti sdílení se dostáváte i do povědomí ostatních.
Nyní pár slov k dvěma hlavním oblastem – prezentace a s tím spojená tvorba příběhu stojícím za projektem/firmou a samotné publikování zajímavého obsahu.
Jednoduchý příklad, co se tímto pravidlem myslí. Pokud jste například společnost, která uvádí na trh nový produkt/službu, vždy jí musíte okomentovat vy. Je velkým riskem uvést něco tajně do oběhu a nechat až zákazníky, aby se k tomu vyjádřili a vytvořili vlastně příběh, který za tím stojí, za vás. Pokud máte hodně zákazníků, kteří na vaše stránky chodí pravidelně a sledují, co se u vás děje, může se to lehce stát.
Vždy je dobré zmínit, co vás vedlo k vytvoření tohoto nového produktu/služby, kolik úsilí jste do něj investovali apod., abyste si co možná nejvíce získali zákazníky na svou stranu. Analogicky, pokud nebude následovat v prodejích takový úspěch, jaký jste očekávali, nebo se zvedne vlna negativních ohlasů, určitě se k tomu vyjádřete – budete muset opět stavit především na snaze, počátečním nápadu, který vás k tomu vedl, a vynaloženém úsilí.
Druhou částí je tvorba zajímavého obsahu, který naláká na stránky zájemce o váš obor. Můžete je vzdělávat, bavit, ale hlavně je musíte zaujmout, aby v ideálním případě sdíleli obsah dál. Takto se můžete dostat do mnohem širšího povědomí, získat uživatele, kteří se o vás zmíní na svých blogách apod.
Smyslem publikování obsahu je pochopitelně přetvoření čtenáře v zákazníka, takže pokud například určitá skupina nekupuje váš produkt tolik, i když je pro ni vhodný, můžete se jí nejprve snažit získat jako čtenáře a pak jim ho podsunout. Jednoduchý příklad, váš produkt je vhodný pro muže i ženy, ale poměr nakupujících je 80/20. Vytvořte obsahový web s tématy spíše pro ženy a můžete to změnit.
Tolik k základům content marketingu. Snažil jsem se především vypíchnout to důležité, tak snad vám to pomůže trochu vylepšit vaší prezentaci na internetu a získat díky kvalitnímu obsahu nové zákazníky.
Zdroj: Social Media Examiner
Na druhou stranu, podívejte se třeba na Nokii. Sezvala vlivné lidi z českého internetu, rozdala jim telefony a řekla jim, ať si s nimi dělají co chtěji, nashledanou.
Neřekli jim, že o nich mají psát, nebo že o nich mají psát hezky. Neřekli jim vůbec nic. Výsledkem je obrovské množství článků, recenzí, twitter toho byl jednu chvíli naprosto plný. A všechno veskrze vyznělo pozitivně. A na prodejích je to znát. Ty články byly odkazované mnohem víc, než kdyby Nokia někam umístila pár svých článků, že vyrobili super telefon.
Asi to taky funguje
Určitě, ale řekl bych, že to musí bejt fakt velká společnost, nebo být nečím kontroverzní, případně alespoň nějaký očekávání, který ty lidi povede k tomu, aby o ní napsali. U Nokie si myslím, že hlavně ta očekávání, který si taky myslim, že se celkem naplnily, hrály hlavní roli.