„Chceme znevýhodněným dětem zkvalitnit život,“ říká Ludmila Bobková, manažerka projektu Pomozte dětem

Pomozte dětem je celostátní veřejná sbírka s už téměř 25letou tradicí. S Ludmilou, manažerkou projektu, jsme si povídali o Kuřeti, o tom, jak pomoc funguje, a o tom, že je důležité se na svět dívat radostně. Jednou z forem, kterou mohou dárci dětem pomoci, je nákup na e-shopu od Shoptetu. Jak vznikal?

Bohužel ne všechny děti vyrůstají zdravé a v zázemí milující rodiny. Právě takovým se pomocí dárců a neziskových organizací snaží obrátit život k lepšímu sbírka Pomozte dětem se známým maskotem Kuřetem v čele. Manažerka projektu, Ludmila Bobková, projektem doslova dýchá. (Na fotce ji najdete hned vedle Kuřete v černých šatech.) Ve svém nabitém programu si našla chvíli i na nás a rozpovídala se o pozadí sbírky, o dárcích, novinkách včetně jejich čerstvého e-shopu, který dostali od Shoptetu zdarma, pozitivním přístupu a pomoci dětem.

Jak hodnotíte Čechy v rámci dobročinnosti? Chtějí obecně lidé pomáhat?

Myslím si, že to Češi mají v sobě. Charita je pro ně důležitá a vlastně často pomáhají, ani si to neuvědomují. Neziskovky jsou všude kolem nás, jsou to i takoví ti hasiči, kteří dělají různé dětské kroužky a akce, a tak v tom žijeme od mala. Vždycky se dokážeme semknout, a když je nějaká katastrofa, tak pomůžou všichni, což bylo extrémně vidět na Moravě po zásahu tornádem.

Aby se veřejnost nebála pomáhat, měla by mít jistotu, že se její peníze vynaloží správně, je to tak?

Je poznat, že lidé si víc začínají zjišťovat info o neziskovkách, o tom, kam peníze jdou, jaké je jejich využití, jaký je skutečný dopad. Kasičkové sbírky na ulicích už moc nejsou oblíbené. Trend se mění a to tím dobrým směrem. Jsme rádi, že důvěryhodnost a transparentnost je pro lidi důležitá.

Kdy Pomozte dětem vzniklo a jakou má tradici?

Naše historie je dlouhá, letos jedeme 24. ročník. Vznikli jsme roku 1998 a bylo to na základě sbírkové kampaně BBC Children in need, kteří mají za maskota medvídka a kde se čerpala inspirace pro naši sbírku. Česká televize je jedním z našich zakladatelů a druhým je Nadace rozvoje občanské společnosti. V ČT máme benefiční pořady, díky kterým jsme víc vidět, a také nám pomáhá zvyšovat důvěryhodnost vůči našim dárcům.

Co je záměrem vaší sbírky?

Cíl je pomáhat všem znevýhodněným dětem do 18 let v České republice. Chceme zkvalitnit jejich život, ať už jsou hendikepované zdravotně nebo sociálně. Jsou to děti, které mají různá zdravotní postižení viditelné i skryté, děti, které nežijí v těch úplně nejlepších podmínkách a jsou ohroženy chudobou. Spadají tam i děti ohrožené šikanou, kyberšikanou, agresivitou rodičů nebo ostatních dětí.

Proč jste si za maskota vybrali právě kuřátko? Zastupuje dítě, které potřebuje pomoc?

Naše Kuře symbolizuje hlavně radost z pomoci, kterou dárce dětem poskytuje. A opravdu v lidech vyvolává pozitivní emoce. Když s sebou na venkovní sbírce máme živého maskota (někoho v převleku kuřete), tak jsou děti i dospělí nadšení, všichni si ho chtějí pohladit a všichni chtějí vědět, jak se má a jak pomáhá. Vždycky z toho mám radost, když to můžu sledovat. Je to symbol pomoci a záchrany.

Jak si k vám mohou děti nebo jejich blízcí v nepříjemné životní situaci najít cestu? Jak to vlastně funguje?

Jelikož jsme rozkročení po celé ČR, tak nemáme kapacity hledat jednotlivé děti, které potřebují pomoc, a tu adekvátně sami rozprostřít. Peníze rozdělujeme přes neziskové organizace, které se o ty děti, potažmo jejich rodiny starají. Vypisujeme otevřené výzvy s různými specifikacemi, kam se organizace hlásí. Máme i roční projekty, které nejsou úzce zaměřené a kam se můžou přihlásit NNO poskytující přímou péči dětem.

Jde nám hlavně o to, aby byla pomoc co nejefektivnější

Jak fungujete v rámci spolupráce s neziskovými organizacemi?

Neziskovky se k nám hlásí se svými žádostmi a projekty. Komise složená z odborníků zhodnotí, které projekty jsou kvalitní a kde jsou peníze využity adekvátně vůči pomoci dětem. Jde nám hlavně o to, aby ta pomoc byla co nejefektivnější. Dál s organizacemi žijeme vlastně celý jejich projekt. Kontrolujeme výběr skupiny dětí, které pomoc opravdu potřebují, vynaložení prostředků, kvalitu péče. A jsme také mentorem ve vedení projektu.

Takže se dá říci, že jste takový zprostředkovatel pomoci.

Jsme tu proto, aby neziskovky mohly plnit jejich poslání a to je pomáhat znevýhodněným dětem. . A my dodáváme finanční prostředky na péči o děti. Zajišťujeme tak třeba i asistenty, které jezdí do rodin a pomáhají rodičům, radí, jak se o handicapované děti starat, odlehčovací tábory, rehabilitace, psychology ap.

Pomáháte někdy i napřímo?

Pokud se ozvou rodiče, kteří by chtěli žádat o nějakou pomoc, tak jim doporučím naši partnerskou místní neziskovku nebo se snažíme najít jinou pomoc. Ale ráda jim poradím také, kam se obrátit a kde mohou sdílet své problémy, aby na to nebyli sami, cítili podporu a měli s kým si popovídat a vyměnit si zkušenosti.

Jakými způsoby lidé mohou skrze vás ohroženým dětem pomáhat?

Možností podpory je hodně, nejznámější je asi jednorázová DMS, kdy se pošle zpráva DMS KURE 30, DMS KURE 60 nebo DMS KURE 90 na telefonní číslo 87 777. Ale pravidelná pomoc je pro nás nejdůležitější, protože tak můžeme rozvíjet naši činnost plánovaněji a lépe. Máme Klub přátel kuřete, který sdružuje pravidelné dárce, zveme je na naše vlastní a spřátelené akce a na přímé přenosy benefičních pořadů, pokud zrovna není covid…

Co od vás dárci kromě samotného zajištění pomoci dětem vlastně očekávají?

Nedávno jsme právě na toto téma dělali průzkum a ptali jsme se lidí, proč jsou našimi pravidelnými dárci a jaké benefity by za to ocenili. Rádi bychom jim poděkovali a za jejich pomoc jim i něco nabídli. Odpovědi byly vesměs takové, že nic navíc nepotřebují, že jejich odměnou je už ta samotná pomoc dětem, což je krásné.

Dalším ze způsobů, jak sbírku podpořit, je váš e-shop.

To je naše velká novinka. Lidé se nás na akcích často lidi ptali, jestli máme nějakou hezkou věc s kuřetem, kterou by si mohli koupit. Nic pořádného jsme neměli, ale rozhodli jsme se to změnit a je to jeden z důvodů vzniku e-shopu. Další věc je samozřejmě financování projektu. Abychom mohli dál pomáhat znevýhodněným dětem a dělat pomoc profesionálně, potřebujeme finanční zdroje a online obchod je další podpora našeho projektu Pomozte dětem.

Váš úplně první pokus nabízet produkty s Kuřetem na webu sbírky ale vypadal jinak než dnešní forma.

V březnu 2021 jsme pro velikonoční pondělí s Kuřetem v České televizi na poslední chvíli udělali e-shop na našich stránkách, ale byl to spíš jen formulář napojený na platební bránu. Nebylo to pro lidi asi úplně uživatelsky komfortní, ale přesto jsme zaznamenali ohromný nárůst objednávek a v podstatě jsme tu jen balili balíčky. (úsměv)

Je dokonalý, jak se to všechno automaticky tvoří a vy nemusíte přemýšlet nad každou fakturou

Proč jste se později rozhodli oslovit Shoptet ohledně spolupráce a vytvořit novou verzi e-shopu?

Abychom tomu dali lepší strukturu a kvůli péči o naše dárce. Proto jsme chtěli přejít na Shoptet. Když jsem dříve hledala merch na e-shop, tak mi spousta lidí toto řešení sama doporučila. Fakt se jednotně shodli a říkali mi, jděte na Shoptet, oni vám určitě pomůžou a vyjdou vám vstříc. Byla jsem za to strašně ráda, protože teď nám e-shop pěkně frčí a objednávky přicházejí. Je dokonalý, jak se to všechno automaticky tvoří a vy nemusíte přemýšlet nad každou fakturou, jestli je správně vytvořená. Zkrátka jsme z toho nadšení.

Moc ráda slyším, že jste spokojení. Co vám ohledně e-shopu nejvíc pomáhá?

Shoptet je user friendly a hlavně: všude jsou návody, všechno se dá dohledat. Využíváme taky facebookovou Shoptet Poradnu, která je skvělá. Všimli jsme si, že někdy lidi na náš e-shop chodí, ale pak třeba odejdou bez nákupu a my vlastně neznáme důvod. Takže jsme opět oslovili Shoptet a dostali doporučení na některé Shoptet Partnery, kteří nám s tím pomůžou. Dokonce se nám budou věnovat v rámci konzultačních hodin zdarma a my jsme moc rádi, že nám zkušeně poradí.

Kdy jste otevřeli svůj stávající e-shop?

O Velikonocích to byl ten první pokus a současný obchod jsme rozjeli 1. listopadu 2021, kdy byla do prodeje uvedena knížka Dopisy Ježíškovi od Marie Doležalové. Tou jsme vlastně prodej na e-shopu zahájili a za každý nákup knihy jde 100 Kč na sbírku Pomoc dětem.

Dopisy Ježíškovi rozhodně zní jako adventní čtivo. Co v knize najdeme?

Je to sbírka 27 dopisů, které známé osobnosti napsaly Ježíškovi. Jsou to moc milé dopisy a každý je vlastně jiný, někdo v něm vzpomíná na své dětství, jiný popisuje, jaké by si je představoval, další zase v legraci vypočítává, kolik mu Ježíšek teda za nakoupené dárky dluží, někdo mu napsal básničku. Prostě každý to pojal úplně jinak a lidi si můžou knížku číst třeba s rodinou u stromečku.

Jaké produkty máte v současné nabídce?

Náš nejoblíbenější merch jsou žluté ponožky s kuřetem. Během Velikonoc jsme se málem chtěli přejmenovat na ponožkárnu, protože jsme pořád balili jen ponožky. (smích) Jsou žluté, svítivé, jsou na nich kuřata a lidi se do nich fakt zamilovali a my taky. Teď jsme vytvořili vánoční edici našich ponožek. Máme i krásná trička pro děti s vajíčkem k domalování. Připravili jsme také dopisní papír, abychom mohli všichni popřát k Vánocům našim milým a osobně napsat dopis a potěšit. Máme taky třeba tvořítka na perníčky.

Podle čeho navrhujete nové zboží?

Snažíme se tam toho nemít zas tolik a zároveň chceme nabízet věci, co se líbí i nám, neb s Kuřetem žijeme každý den. Jde nám o to, aby byly přínosné pro všechny, aby to nebyly zbytečnosti. Snažíme se o návaznost na naše akce a naši tematiku. Začátkem roku 2022 už budeme plánovat velikonoční kolekci a moc se těším, bude to sranda.

Máte nápady na nové produkty?

Nápadů je spousta a navíc se blíží 25 let sbírky Pomozte dětem. Určitě to chceme oslavit a mám myšlenku udělat notýsek, kde by byly postřehy ze života Kuřete, z naší historie, ale i tipy, jak se zapojit, jak být aktivní v dárcovství. Mohl by to být malý hezký návod, jak pomáhat a ukázat, že to není těžké, že se toho lidi nemusí bát. Aby to hlavně bylo milý a radostný, aby to bylo pro dospělý i pro děti a hlavně, aby to všechny bavilo.

Jaké máte obecně plány na příští rok?

Loni jsme vybrali více peněz, než nakonec projekty pokryly, a tak jsme je chtěli využít zodpovědně, protože dopady covidu můžou být jakékoli. Udělali jsme průzkum mezi neziskovkami, kde teď peníze nejvíc potřebují. Ukázalo se, že kapacita pracovníků v neziskovkách je vytížená na maximum, a tak nejsou schopni přibírat další děti tak rychle. Proto od ledna vypisujeme výzvu, kdy vybrané organizace budou moci financovat vzdělávání svých pracovníků pro kvalitnější péči o děti nebo navýšit úvazky tak, aby nikdo z dětí nemusel na pomoc čekat. Projekt bude na celý rok, a tak zase uvidíme, jak s dětmi pracují a jak peníze pomohly.

Za těch 24 let se vybralo přes 250 milionů a podpořilo se přes 200 tisíc dětí

Zmiňovala jste také čtvrtstoletí Pomozte dětem. Co chystáte k této příležitosti?

Ohledně zralosti projektu se v rámci 25letého výročí budeme snažit poděkovat našim dárcům, kteří s námi byli a přinesli spoustu pomoci. Za těch 24 let se vybralo přes 250 milionů a podpořilo se přes 200 tisíc dětí. Spousta z nich bude už teď dospělých. Chceme rozšířit a aktualizovat příběhy dětí zas po několika dalších letech.

A co ty nejmenší děti, je mezi nimi Kuře stále populární?

Malé děti nás už moc neznají, a tak chceme přinést nová témata i jim a učit je pomáhat. Na akcích s maskotem se jich ptám, proč má Kuře ten záchranný kruh, a některé vědí a některé ne. Tak jim to vysvětluju a často je to i vtipné, jak reagujou.

Mohou Kuřeti nějak pomáhat i samotné děti?

Rozhodně ano, spolupracujeme třeba s dětským sborem a jejich sboristka děti učí, že mohou pomáhat i tím, že umí zpívat a někde mohou vystoupit. Během Velikonoc míváme Peříčkový týden, kdy komunikujeme, že pomáhat je lehké jako peříčko. Nemusíte jen posílat peníze, ale můžete číst, někde zazpívat nebo uděláte jarmark, napečete perníčky a budete je prodávat mezi sebou. Aktivita baví lidi nejvíce a je hezké, jak se radost dokáže přenášet.

Jak Pomozte dětem ovlivnil covid?

V rámci našich firemních partnerství jsme naštěstí nezaznamenali žádné velké změny. U dárců jsme zaznamenali zvýšený nárůst darů. První covidový benefiční večer byl online a byl natolik zajímavý, že se všichni té pomoci tak otevřeli, že se vybrala rekordní částka přes 10 milionů, což se za benefiční večer dlouho nestalo.

Jaký měla covidová situace dopad na projekty neziskovek?

To už bylo složitější a hodně jsme řešili změny v projektech. Ale na druhou stranu organizace nezavřely krám a péči poskytovaly online, psaly si s dětmi smsky, tiskly jim úkoly a nosily jim je domů, když někdo neměl počítač. S MONETA Money Bank jsme třeba darovali počítače ze zrušených poboček do rodin a center, kde se děti setkávají.

Je pravda, že posun k onlinu byl výrazný i mimo oblast e-commerce. Často díky tomu vznikaly i velmi kreativní počiny. Měli jste něco takového?

Byl to určitě rok změny v myšlení, že musíme víc věcí dělat online. Udělali jsme například virtuální běh, který byl úplně skvělý. Každý mohl běhat, kde chtěl, a nemusel se tak stydět, že třeba běží nejpomaleji ze skupiny (smích). Takže já jsem třeba si v klidu běhala po Petříně. Lidi se zapojovali, sdíleli svoje běhy a fotky a bylo to moc milé.

Někdy si vlezu do plyšového převleku Kuřete i já, je to moc vtipný a milý

Co se vám osobně na práci v Pomozte dětem nejvíce líbí?

Ta různorodost, každý den je jiný a opravdu se tu nenudíte. Když je nějaká akce, tak si někdy vlezu do plyšového převleku Kuřete i já, je to moc vtipný a milý. Baví mě reakce lidí a motivuje mě a naplňuje to, že nám tak důvěřují. O to víc se snažíme svou práci dělat dobře. Líbí se mi hodně věcí, třeba i to, že se snažíme komunikovat radostně a nechceme dárce nějak citově vydírat.

Během let vznikají příběhy dětí, kterým jste v rámci sbírky pomohli začít žít kvalitnější život. Máte nějaký svůj oblíbený příběh?

Není to úplně příběh, ale asi nejvíc mě v poslední době chytlo téma ohrožených dětí. V rámci benefičního pořadu vznikl medailonek s Centrem Locika, které se stará o děti s ne úplně ideálním zázemím. Ředitelka Lociky povídá o jejich péči, o tom, jak jim děti volají nebo chatují s asistentkami a podobně. To téma mě dostalo a věřím, že to musí být strašně složité. Je opravdu skvělé, že neziskovky v České republice jsou tak profesionální a s dětmi dokáží pracovat, i když se nemohou osobně vidět. To ve mně rezonuje ještě teď.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů