Éra AI nastoupila a s ní vstupují nové možnosti i do světa e-shopů. Co do AI nástrojů nezadávat? Pokud máte e-shop a chcete AI využívat, tyhle věci by vám neměly uniknout.
Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl. Přemýšlet bychom měli i nad tím, co do AI nástrojů dávat a co ne. Pojďme si přiblížit to nejdůležitější z hlediska práva.
Pokud si necháváte AI nástroji generovat texty, obrázky, videa, hudbu nebo jiný „autorský“ obsah, pamatujte na to, že právo těmto „softwarem vytvořeným“ výstupům zatím ochranu nedává. V praxi to pak může znamenat, že váš obsah nebude unikátní a „jen váš“.
Pokud jste s tímto faktem smíření, je to zcela v pořádku. Co bych vám ale jako právník i nadále doporučila svěřovat spíš lidem?
Tvorbu loga, korporátní identity, webových stránek, strategii, tvorbu důležitých kampaní. Zkrátka to, co chcete mít i nadále automaticky „pod svou ochranou“.
Není nástroj, jako nástroj.
Některé placené nástroje vám garantují, že váš obsah zůstane jen váš. Valná většina vám to ale garantovat zatím neumí. Platidlem jsou v těchto případech právě informace, které do AI vložíte. Myslete v takovém případě na to, co do nástrojů zadáváte – abyste svému konkurentovi nevědomky nepomáhali budovat jeho vlastní byznys na vašich výtvorech a strategiích. O některé informace a podklady je lepší se nedělit.
Řada generativních AI nástrojů používá jazykový model, který se „učil“ na veřejných stránkách a databázích. To s sebou nese riziko, že dílo, které vám nástroj vytvoří, bude kopií cizí práce. A k takovému použití nemáte licenci.
Bezpečnější je tedy sahat po takových nástrojích, které vám transparentně přiznají, na jakých (ideálně vlastních) datech se učily.
Do promptů nezadávejte příkazy typu „vygeneruj mi Mickey Mouse, Shreka, Captain Marvel…“ nebo jinou známou tvorbu. Zahrávali byste si s neoprávněným využitím cizích autorských děl, byť „vámi vytvořených“.
Opatrně s generováním obsahu pro účely marketingu a PR. Tedy například článků, obrázků nebo videí. Některé platformy začínají upravovat své algoritmy, které budou protežovat lidsky tvořený obsah a požadují transparentní označování toho AI generovaného. Mrkněte tedy na přístup vámi využívaných platforem. Je možné, že budou podobného (nebo naopak opačného) ražení.
Na svém e-shopu časem jistě využijete AI nástroj pro práci s daty.
V takovém případě pamatujte na to, že AI nástroj bude v roli tzv. zpracovatele dat.
Ověřte si, že je nástroj evropský anebo (v případě USA) vedený v seznamu Data Privacy Framework.
S nástrojem byste měli mít uzavřenou zpracovatelskou smlouvu. A nezapomeňte také na to, že pro práci s daty potřebujete z hlediska GDPR patřičnou povolenku – většinou to bývá souhlas nebo tzv. oprávněný zájem.
Pokud na svém e-shopu už nyní využíváte Chatbota, měli byste být transparentní v tom, že komunikuji s AI.
Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl (fotek, článků, webovek…). Proto nezapomeňte aktualizovat vaše informace o zpracování osobních údajů (minimálně na webu) a se svými dodavateli si aktualizujte smlouvy o domluvu, jestli a jaké AI nástroje (ne)smí pro vás do tvorby zapojit. O tom, který výstup je, a který není AI generovaný, byste měli mít vždy přehled hlavně vy.
Zajímá vás k tomu víc? Mrkněte na článek na můj blog, případně dorazte na školení.
Napsat komentář