Chcete založit e-shop? Do toho, ale.. Jaká bude vaše cílová skupina? Jak se popasujete s konkurencí? Jaký je váš USP? Jaké máte cíle? Na tyto otázky si musíte odpovědět, má-li být váš projekt úspěšný.
Oslovili jsme některé úspěšné provozovatele internetových obchodů, aby se s vámi podělili o část svého know-how. Zavzpomínali pro vás, jak s podnikáním online začínali, a vybrali několik problematických bodů, se kterými se během svého podnikání setkali a které je nejlepší vyjasnit si ještě dříve, než si koupíte doménu.
Není vždy pravda, že čím více návštěvníků přijde na váš web, tím více vyděláte. Není v lidských silách poskytnout ideální službu či zboží každému. Je vhodné zaměřit se na něčím vymezenou skupinu uživatelů a těm svůj e-shop maximálně přizpůsobit.
V úvodu si udělejte SWOT analýzu, která vám pomůže vaši cílovou skupinu poodhalit. Vytvořte si personu vašeho typického zákazníka a pokuste se vytvořit takový e-shop, který mu bude maximálně vyhovovat.
Jsou-li vaší cílovou skupinou zákazníci, kteří dobře vědí, co hledají, zaměřte se na funkčnost vyhledávání. Pokud naopak sortimentu nerozumí, vyhrajte si s popisky výrobků, vybudujte poradnu a mluvte co možná nejjednodušším jazykem. Podobných kritérií je celá řada a podrobně se na ně zaměříme v jednom z dalších článků.
Podobně musíte cílové skupině přizpůsobit jazyk, jakým mluvíte. Chce persona vašeho zákazníka, abyste jí vykal, nebo tykal? Chce jednoduchý a přehledný design, nebo chce být ohromena působivým designem?
Nemáte ji rádi, my to víme. Ale nikdy se jí nezbavíte. Již v plenkách vašeho projektu si dobře zjistěte, kdo je vaše konkurence, kde jsou její silné a slabé stránky. A promyslete, jak se od ní odlišíte
Nejsnáze svou konkurenci naleznete, necháte-li si vypracovat analýzu klíčových slov. Vašimi největšími konkurenty jsou ty weby, kteří se objevují na atraktivních pozicích ve výsledcích vyhledávání pro vás důležitých frází. To ale není vše, sledujte místa, kde se vaši budoucí zákazníci domlouvají a sdělují si zkušenosti. Sledujte ty, které nejvíce chválí. Dobrým zdrojem informací o vašich konkurentech jsou i katalogy, jako například Firmy.cz.
Nemá smysl myslet si, že dokážete již stabilnímu, velkému a oblíbenému e-shopu přebrat zákazníky. Musíte své cílové skupině nabídnout něco, co jinde nenaleznou – unikátní obchodní argument – USP. Zvolte lákavý a pravdivý důvod, proč by měli potenciální zákazníci zvolit vás a jasně jej artikulujte. Slušně, vytrvale a přesvědčivě. Nenapadejte však svou konkurenci. Uživatelé internetu jsou na to hákliví a během minuty můžete zničit roky budovanou pověst.
Znáte konkurenci, je na čase zaměřit se na svůj vlastní web a na to, čím ji můžeme předstihnout. Je důležité být k sobě upřímný, jedině pokud si dokážeme přiznat i své nedostatky, máme šanci zdůraznit své přednosti.
Podrobnější informace o hledání USP a jeho komunikace vám přineseme v jednom z dalších článků.
Lidé, kteří hledají informace o to, jak si založit internetový obchod, se v zásadě dělí do dvou kategorií:
Před spuštěním e-shopu si ujasněte postup v konkrétních otázkách vycházející z toho, jaké podmínky provozování internetového obchodu u vás nastaly. Pomohou vám zjednodušit si exekuci objednávek a konečně i ušetří nemalé prostředky.
Jde zejména o tyto otázky, kterým se budou věnovat další články:
Chcete-li, aby byl váš projekt úspěšný, zvolte hned v úvodu metriku toho, jak budete posuzovat, zda a jak funguje internetový obchod. O vyhodnocování budeme mluvit v jednom z dalších článků.
Tento článek otevírá náš nový tutoriál – seriál o obchodování na internetu. V jeho rámci bychom vás rádi provedli celým procesem přípravy e-shopu od prvotní ideje až po pokročilé marketingové aktivity, které s provozováním internetového obchodu souvisí.
Tip na závěr: Pokud ale zvažujete, že nebudete připravovat nový e-shop od začátku, ale rádi byste naskočili do už rozjetého vlaku a převezali už fungující e-shop, máme pro vás tip, kde vybírat. Na Eshopiste.cz jich totiž najdete celou řadu.
Pěkný úvod pro nováčky :-) Zvlášť pochopení a segmentace cílové skupiny by se měly tesat do kamene – kolik už jsem viděl eshopů skálopevně přesvědčených o tom, že „naše zboží se přece hodí všem“. Ještě jsem ale neviděl obchod, kde by „všichni“ opravdu nakupovali :-)