Jak na DPH u dárků, vzorků, slev či dárkových poukazů, které na e-shopu nabízíte

()

Možná je využíváte i vy, protože vaši zákazníci na ně slyší – dárky, vzorky, slevy a poukazy. Víte ale, jak je to v tomto případě s DPH? Pojďme si téma podrobněji rozebrat pohledem daňového specialisty.

V dnešní době prodejci často sahají po různých způsobech, jak přilákat zákazníky a zvýšit své prodeje. Od dárků a vzorků až po slevy a poukazy – všechny tyto formy motivace mohou být pro spotřebitele velmi atraktivní. Co však mnozí prodejci možná netuší, je, že každá z těchto možností má své specifické dopady na daň z přidané hodnoty (DPH). A právě tyto odlišnosti je třeba mít na paměti, aby nedošlo k nepříjemným překvapením. Jak tedy na DPH u dárků, vzorků, slev a poukazů?

Dárky

V rámci podpory a motivace zákazníka k nákupu můžete k objednávkám nabízet dárky zdarma. Podle zákona o DPH není dárek předmětem daně, pokud jej poskytujete v rámci své ekonomické činnosti a jeho pořizovací cena bez DPH nepřesahuje 500 Kč.  

Příklad: Prodejce relaxačních pomůcek přidává jako dárek k objednávkám uskutečněným v listopadu sluchátka, která nakoupil za 484 Kč. Jelikož je plátce DPH a sluchátka použije ke své propagaci, tedy k ekonomické činnosti, má z každých sluchátek nárok na odpočet ve výši 84 Kč. Zároveň ale z jejich bezúplatného darování prodejce nemusí odvádět DPH, protože jejich částka (bez DPH) nepřesáhla 500 Kč. 

V případě dárku vyšší hodnoty, při jehož nákupu byl uplatněn nárok na odpočet, již výše popsaná výjimka neplatí a je třeba odvést DPH. To se odvádí z pořizovací ceny se zohledněním stavu zboží ke dni dodání v momentě jeho bezplatného darování.

Příklad: Prodejce dává k významným objednávkám zdarma designové bloky, které nakoupil za 726 Kč za kus. Jelikož je plátce DPH a bloky použije ke své propagaci, má z každého bloku nárok na odpočet ve výši 126 Kč. Zároveň ale při jejich darování musí odvést DPH, jelikož jejich pořizovací cena přesáhla 500 Kč (základ daně je 600 Kč a DPH 126 Kč). Protože prodejce bloky nakoupil a prakticky do několika týdnů je opět rozdal, jejich cena se nezměnila a z každého darovaného bloku bude potřeba odvést DPH ve výši 126 Kč. 

Na Shoptetu můžete na dárky využít například doplněk Dárky k objednávce.

Vzorky 

Dále je možné potenciálním zákazníkům nabízet vzorky, aby si před nákupem vyzkoušeli prodávané zboží nebo zboží, které by se jim mohlo líbit na základě jejich objednávky.

Bezúplatné poskytování obchodních vzorků bez ohledu na hodnotu není předmětem DPH, a není tak třeba při jejich zaslání zákazníkovi odvádět DPH. To platí za podmínky, že vzorky přímo souvisí s vaší podnikatelskou činností (jedná se o vzorky zboží, které na e-shopu nabízíte). Pokud jste vzorky nakoupili, můžete si podobně jako u darů uplatnit nárok na odpočet.

Dárkové poukazy

Na Shoptetu také můžete zákazníkům prodávat dárkové poukazy (vouchery), vvyužít můžete například doplněk Digitální produkty od Brani.

Pro účely DPH je důležité rozlišit, zda se jedná o poukaz jednoúčelový nebo víceúčelový, a to pak určuje okamžik odvodu DPH. U jednoúčelového poukazu se DPH odvádí už při prodeji poukazu. Naopak u víceúčelového poukazu se DPH odvádí až při jeho uplatnění, tedy výměny voucheru za zboží/službu.

Jednoúčelovým poukazem je takový poukaz, u kterého v době jeho prodeje známe:

Naopak pokud alespoň jeden z těchto údajů neznáme, jedná se o poukaz víceúčelový.

Sazbu daně známe, pokud zákazník může voucher vyměnit pouze za zboží v jedné sazbě daně (tedy buď pouze v základní nebo pouze ve snížené). Pokud je voucher vystaven na nákup libovolného zboží v e-shopu, kde nabízíte nejen zboží v sazbě základní, ale i snížené, jedná se o víceúčelový poukaz. 

Místo plnění je většinou známé, pokud je poukaz vydaný pro konkrétní okruh osob. Například pokud je v obchodní podmínkách uvedeno, že poukazy mohou využít pouze osoby s bydlištěm v České republice. Jestliže plánujete prodeje i do zahraničí, doporučujeme si zjistit podmínky pro určení místa plnění.

Příklad 1: Prodejce nabízí na e-shopu různé značky pleťové a dekorativní kosmetiky. Všechny nabízené produkty podléhají základní sazbě daně (21%). Prodejce se rozhodne začít prodávat dárkové poukazy v hodnotě 1 000 Kč, které budou moci využít pouze čeští zákazníci. V tomto případě se jedná o jednoúčelový poukaz, neboť je již při prodeji známo místo plnění a sazba daně. DPH tak bude odvedeno hned při prodeji poukazu.  

Příklad 2: Výrobce háčkovaných hraček, který zároveň prodává dětské knížky, se před Vánoci rozhodl vydat dárkové poukazy na nákup libovolného zboží z jeho e-shopu ve výši 500 Kč. Jelikož hračky podléhají základní sazbě daně (21%) a knížky snížené (12%), a poukaz lze uplatnit na obojí, bude se jednat o víceúčelový poukaz. Jeho samotný prodej nebude mít žádný dopad do DPH. Zdaňovat se bude až samotný prodej zboží.

Částečné pokrytí poukazem

V praxi se stává, že při využití poukazu si zákazníci vyberou zboží v hodnotě přesahující hodnotu poukazu. Pokud se jedná o jednoúčelový poukaz, ze kterého bylo DPH odvedeno již při jeho prodeji, odvede se DPH pouze z částky, která přesahuje cenu poukazu.  

U víceúčelového poukazu tuto situaci řešit nemusíte, neboť se zdaňuje až samotný prodej zboží/služby. 

Propadnutí poukazu

V praxi také nezřídka dochází k situacím, že dárkový poukaz není využit. Pokud nedochází k vrácení peněz, nemá propadnutí žádné dopady do DPH. U jednoúčelového poukazu si není možné nárokovat dříve odvedenou daň zpět, neboť nedochází k vrácení peněz. U víceúčelového poukazu tuto situaci řešit vůbec nemusíte, neboť se zdaňuje až samotný prodej zboží/služby, ke kterému v tomto případě nedojde. 

Příklad 1: Prodejce oblečení prodá svému zákazníkovi jednoúčelový dárkový pokaz na nákup jakéhokoliv zboží na svém e-shopu, který lze využít do 1 roku od jeho vystavení. Při prodeji odvede prodejce DPH, ale ke skutečnému odběru zboží nikdy nedojde. Po jeho propadnutí nedochází k vrácení peněz zákazníkovi, a proto nejde žádat o dříve uhrazené DPH zpět. Po propadnutí tak není třeba poukaz, jakkoliv řešit. 

Příklad 2: E-shop nabízející asijské potraviny a nápoje se rozhodl prodávat víceúčelové vouchery svým zákazníkům. Při jeho prodeji nebylo odvedeno DPH, neboť nebyla známa sazba daně. DPH by bylo odvedeno až při využití voucheru, ke kterému ovšem nedojde, a proto není nutné odvádět DPH (i přesto že nedochází k vrácení ceny poukazu). Po propadnutí tak také není třeba poukaz jakkoliv řešit. 

Slevy a slevové kupóny

Dalším způsobem, jak motivovat zákazníky k nákupu, je poskytnutí nejrůznějších slev. Může se jednat například o množstevní, věrnostní slevy či plošné slevy platné v určitém období. Sleva je aplikována ještě před samotným dodáním zboží, a proto snižuje finální prodejní cenu, na kterou se aplikuje sazba DPH. Jinými slovy sleva snižuje základ daně, a DPH tak odvádíte pouze z částky ponížené o slevu. 

Pozornost je třeba věnovat akcím typu 1+1. Pokud je akce nastavena tak, že při nákupu jednoho produktu je druhý produkt zdarma, máte povinnost odvést DPH i z výrobku poskytnutého zdarma. Výjimkou je pouze situace, kdy je hodnota zboží poskytovaného zdarma do 500 Kč. Pak se aplikuje výjimka popsaná v první sekci „Dárky“ a DPH není třeba odvádět. U dražšího zboží je ale obecně z pohledu DPH výhodnější nenabízet produkty zdarma, ale nabízet druhý produkt s (klidně i výraznou) slevou.  

Další formou slevy jsou bezúplatně poskytované slevové kupóny, po jejichž uplatnění má zákazník nárok na slevu například ve výši 10 %. Na slevové kupóny se neaplikují pravidla pro dárkové poukazy popsané výše, neboť kupon, na rozdíl voucheru, sám o sobě nepředstavuje nárok na obdržení zboží a jeho využití je většinou podmíněno splněním dodatečných podmínek (například minimální výší nákupu).

Vydání slevových kuponů z pohledu DPH vůbec neřešíme. Důležité je až uplatnění kuponu, kdy se postupuje stejně, jako při uplatňování jakékoli jiné slevy. 

Soutěže 

Pokud se rozhodnete pořádat soutěže, je následně potřeba zvážit i ošetření případně vyplacené výhry. Odměnou budou ve většině případů plnění popsaná výše, tedy například připsání kreditů do uživatelského účtu, poskytnutí poukazu nebo slevového kupónu. Jejich zdanění se pak řídí výše popsanými pravidly. Pokud bude výhrou zboží, bude se v podstatě jednat o bezúplatné dodání zboží, jehož zdanění bylo popsáno v první sekci „Dárky“. 

Ačkoli se tento článek se věnuje výhradně povinnostem souvisejícím s DPH, tak je potřeba zmínit, že vyplacení výhry má zpravidla i dopady na daň z příjmu. Výhry přesahující částku 10 000 Kč podléhají srážkové dani ve výši 15 %, kterou má povinnost vybrat a odvést pořadatel soutěže. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat výhrám vypláceným výhercům do zahraničí, kdy se pravidla zdanění řídí příslušnou smlouvou o zamezení dvojího zdanění.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Accace

Na složité právní a daňové otázky máme srozumitelné a praktické odpovědi. Žádné hromady paragrafů, ale jasná řešení a soulad s legislativou. Navíc máme za zády mezinárodní poradenskou skupinu a zajistíme vám třeba i mzdové a účetní služby – nejen u nás, ale i v dalších destinacích po celém světě.
Na složité právní a daňové otázky máme srozumitelné a praktické odpovědi. Žádné hromady paragrafů, ale jasná řešení a soulad s legislativou. Navíc máme za zády mezinárodní poradenskou skupinu a zajistíme vám třeba i mzdové a účetní služby – nejen u nás, ale i v dalších destinacích po celém světě.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů